הבו לנו פייזר: היתרונות של מרכזי פיתוח מקומיים

עדו אגמון, מנהל קרן ביואיווסט של קרנות אביב, על החשיבות של חברות תעשייתיות גדולות בישראל - כיצד הן תורמות לכלכלה המקומית?
עדו אגמון | (1)
נושאים בכתבה ביומד טבע

לא רבים יודעים, אך מראשית שנות ה-90' ועד לפני מספר שנים, תמכה חברת טבע, בשורה ארוכה של חברות הזנק ובמחקרים אקדמיים בתחום הביומד. הליווי התבטא במימון שוטף, אולם, גם ובעיקר בסיוע תשתיתי ומקצועי רב. בתהליך הרה-ארגון שעברה טבע בשנים האחרונות, התכנסה החברה למספר מצומצם של תחומים, ובבת אחת נטשה שורה ארוכה של חברות ישראליות, כמו מדיוונד, אפוסנס ואחרות. נעליה הגדולות של טבע הותירו חלל משמעותי בתעשייה, הן מבחינת חוסר במקורות מימון אסטרטגיים והן מבחינת התרומה הניהולית-מקצועית לפרויקטים.

הפוטנציאל בתעשיית הביומד הישראלית הוא גדול. מספר הדוקטורנטים בתחומי מדעי החיים בישראל הוא הגבוה ביותר מבין כל בעלי התואר השלישי. אקדמיה איכותית ומערכת רפואה ברמה גבוהה, בצירוף רוח יזמית מהווים כר פורה להולדתם של מיזמי ביומד רבים. אולם רוב רובן של החברות הצעירות הללו מתקשות לשרוד ולהפוך מחברות מחקר קטנטנות לתעשייה אמיתית.

זאת ועוד, על תרומתו של סקטור תעשייתי לכלכלה כולה, להימדד ביכולתו לחלחל ולהשפיע על מעגלים נוספים מעבר למקבלי השכר בחברות. כ-70% מתעשיית הביומד כיום מורכבת מחברות הזנק קטנות ובינוניות, המעסיקות מספר מועט יחסית של עובדים, בביטחון תעסוקתי מוגבל ובדרגות השכלה גבוהות מהממוצע. תעשייה שכזו, מתקשה לייצר תרומה משמעותית למשק שסביבה.

לאחרונה התעורר דיון ציבורי בדבר הטבות המס המפליגות שמעניקה המדינה לחברות זרות, כדוגמת אינטל, בכדי להביא לפעילותן בישראל. אולם על דבר אחד כיום אין מחלוקת, מעבר לתרומה הישירה של חברת אינטל למדינה בהעסקת עובדים, בייצוא הישראלי וכדומה, תרמה החברה בעקיפין להקמה וביסוס של תעשיית השבבים הישראלית כולה. ממחקר שערכה אינטל עולה, כי מאז 2006, הקימו יוצאי אינטל כ-30 חברות חדשות בשנה, וגייסו להן עד כה כ-700 מיליון דולר. עשרת אלפים יוצאי אינטל עובדים כיום בחברות שונות בתעשיית ההיי-טק הישראלית. תעשיינים ומשקיעים מן העולם, מודעים היטב לחוזקה של ישראל בתחום השבבים, והמוניטין שייצא לקבוצות פיתוח ישראליות עוזר לחזק את תדמיתנו בעולם כ"אומת סטארט-אפ".

ליצירת אפקט ארוך טווח בתעשייה, יש צורך בחברות תעשייתיות גדולות, אשר מלבד היותן מרכזי פיתוח נקודתיים, הן אחראיות גם על ייצור, בקרת איכות, שיווק ומכירה, ושאר היבטים עסקיים. הקמת מפעל גדול של חברת פארמה או ביוטק בינ"ל, עתידה להצמיח סביבה תעשייה משגשגת, עם יתרונות משמעותיים וארוכי טווח. מפעל כזה, עשוי לספק עבודה לאלפי עובדים, ולשם שינוי לא רק לקומץ דוקטורים או מנהלים נבחרים. מדובר בתעשייה הדורשת, בין השאר, עובדי ייצור, לבורנטים, מחסנאים ועוד שורה ארוכה של משרות עבור כל רמות האוכלוסייה וההשכלה. פעילות שכזו, מסוגלת ליצור תגובת שרשרת שתצמיח סביבה גם אקו-סיסטם של חברות שירותים איכותיות בתחומים משלימים כביטוי וייצור חלבונים, ניסוים פרה-קליניים וקליניים, אנליזה כימית וכדומה. בדומה לתעשיית השבבים, יוצאי אותן חברות יחזרו ויקימו בתורם את חברות ההזנק הבאות, עם מוצרי הביוטק והפארמה של הדור הבא.

חברות ביוטק המבקשות לצמוח ולשמר את תהליכי הפיתוח המתקדם והייצור בישראל, מתקשות לרוב למצוא בסביבתן את קבלני המשנה הדרושים להן. מחסור זה, מהווה שיקול משמעותי לחברות בתהליך קבלת ההחלטות אם להימכר או להמשיך בגידול אורגני עצמאי. קשיים מבניים, טכנולוגים ורגולטורים בענף הביומד, מעניקים באופן מובהק יתרון לגודל, ולרוב מביאים לכך שחברות קטנות ובינוניות נרכשות ע"י ענקי התעשייה ומנוהלות, בסופו של דבר, על ידם.

על הממשלה ומשרד הכלכלה, לעשות יותר על מנת להביא לארץ חברות זרות שכאלה. בין הצעדים המתבקשים ניתן למנות הרכבה ופרסום של סל הטבות ברור ואטרקטיבי, וכן סיוע לוגיסטי ומשפטי-ביורוקרטי צמוד לחברות המבקשות להקים את מפעלם אצלנו.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

פעילות משמעותית של חברת פארמה בינ"ל בארץ, עתידה לתת זריקת מרץ לתעשיית הביומד המקומית והכלכלה כולה, ולשמש דוגמא מעשית וקשר אסטרטגי ראשון במעלה עבור היזמים הישראלים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 14/07/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
    שוק ההון הישראלי לא יודע לתת ערך לחזון ארוך טווח. וטבע?! אפשר גם לקרוא לה האסון של כל חברות הביומד בישראל
דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?

אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים 


יוסי פרנק |
נושאים בכתבה שער הדולר

במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"

דולר שקל רציף 0.6%  


אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.

גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.

הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.