אחרי הקריסה ביום ה', האם מניית אל על היא הזדמנות קניה?

לאחר שטסה במאות אחוזים, מניית אל על במינוס 18% מתחילת השנה; האם העתיד יהיה ורוד יותר למשקיעים?
גיא ארז | (8)
נושאים בכתבה אל על

המניה החמה של 2015 עוברת תקופה לא קלה: פרסום דו"חותיה של חברת התעופה אל על 1.05% , הביא ללחץ מכירות משמעותי של המניה שנפלה 10.6% ביום חמישי והשלימה מינוס 18% מתחילת השנה (אחרי ראלי של 210% ב-2015). את יום המסחר הנוכחי פתחה המניה בתיקון מעלה, תוך ריכוז מחזורי מסחר גבוהים של 6.5 מיליון שקל (כמו המחזור הממוצע בחודש האחרון) - כבר תוך שעתיים.

כזכור, אל על הציגה מספרים חלשים ברבעון הראשון, כשבשורה התחתונה - העמקת ההפסד הרבעוני בכ-33%, למעל 21 מיליון דולר. זאת, למרות גידול במספר הנוסעים, ולמרות מחירי דלק נמוכים (גם לאחר הראלי במחירי הנפט). מעבר לכך, קיבלנו תזכורת לסכסוך שבין הנהלת החברה לטייסיה - כשהראשונה מצביעה על פעולות המניעה שביצעה מול טייסיה כסיבה נוספת לדו"חות החלשים, ואילו הטייסים חוזרים לתקוף את ההנלה, באומרם כי:"הפלת האחריות היא הדרך הרגילה בה מתנערת ההנהלה מאחריותה לניהול ולמצב" .

בדקנו עם אנליסטים המסקרים את המניה - האם התרסקות כפי שנרשמה ביום ה' האחרון הינה הזדמנות, או שהדו"חות (שלא כוללים את חג הפסח) הינם דווקא נורת אזהרה לעתיד:

האנליסט נעם פינקו, מבית ההשקעות 'פסגות', מסכים כי מדובר בדו"ח מאכזב של החברה, אך סבור כי המניה "זולה מאוד". ב'פסגות' אמנם הפחיתו את התחזית שלהם (כך שתשקף ירידה גדולה יותר בהכנסות) ולכן גם את מחיר היעד - אך זה עדיין מעיד על אפסייד מרשים: מחיר היעד ירד מ-4.5 שקל למניה, ל-4 שקל, וזה מהווה אפסייד של  62%: "אנו סבורים כי המשך השנה של אל על תהיה טובה בהרבה, בעיקר אם ייפתרו הבעיות מול הטייסים".

לפי סקירתם, ב'פסגות' מניחים כי גם השנה נראה צמיחה "קרוב לדו ספרתית בנתב"ג", כשאל על תרד בקצת בנתח השוק לאור התחרות המתגברת בכמעט כל הקווים: "העליה הזו תפצה באופן חלקי על המשך ירידת מחירי הטיסות כך שסך הכנסות החברה לא יירד משמעותית". כמו כן, הם מציינים כי חברת הבת סאנדור נמצאת במגעים למיזוג עם ישראייר

"במה שאמור לחזק את יכולת אל על בשיווק חבילות תיור. החברה גם בוחנת כניסה לתחום האשראי בצורה כזו או אחרת תוך ניצול חברי המועדון של החברה כולל שיתוף פעולה עם קבוצות קמעונאיות גדולות". 

גם האנליסט צור אילן מסרב להתרגש יתר על המידה מהדו"חות החלשים: "הציפיות לדו"חות היו גבוהות, וזאת בשל רצף דו"חות קודמים חזקים שבאו על רקע הירידות במחירי הנפט והדלק, ולמרות  רבעון ראשון חלש באופן מסורתי - במיוחד כשחג הפסח לא נכלל בו". אילן מצביע על הפתעה חיובית עבור החברה, כששנתח השוק שלה עלה, שיעורי התפוסה במטוסיה גבוהים, ולדבריו, "הרבה ישראלים העדיפו לחזור לטוס באל-על לאחר האירועים הביטחוניים האחרונים". 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לדבריו, אין טעם לשנות את הערכת השווי הקודמת שלו, ולהערכתו החברה תציג EBITDA של 250-270 מיליון דולר - ולכן הוא גוזר מחיר יעד של 4.5 שקל למניה - כמו המלצתו הקודמת: "לא מוצא לנכון לשנות הערכה זו על סמך רבעון אחד". אילן מדגיש כי המודל שלו מתבסס על מחירי דס"ל גבוהים בהרבה מהמצב הנוכחי - מחיר של 168 סנט, בעוד כעת הוא עומד על 115 סנט בלבד. לכן, הוא מדגיש, גם אם אלו ימשיכו לטפס מעלה (ונזכיר כי אלו צמודים למחירי הנפט שנמצאים במומנטום חיובי), המודל שלו ימשיך להיות רלוונטי. מחיר היעד מהווה אפסייד של כמעט 85% ממחיר הבסיס הבוקר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צורי יתותח (ל"ת)
    משקיע 30/05/2016 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    bokobza 29/05/2016 17:43
    הגב לתגובה זו
    על סמך מה המלצתם קניה?? על סמך ביצועים מצויינים? על סמך הנהלה חזקה? על סמך ניהול תקין נטול שביתות? על סמך 0 חכירה של מטוסים של חברות זרות? הטייסים והדיילים מתכננים פיצוץ לקראת יולי בגלל ההתנהלות הכושלת של הנהלת אלעל. החברה הציגה נתונים חלשים ביותר למרות סביבה סופר תומכת! לי זה נשמע כו תרמית של בעלי אינטרסים למשוך משקיעים למניה. המניה שניה מהתרסקות טוטאלית ואתם חיים בלהלהלנד אין שום דבר שתומך בסקירה השיטחית הזאת
  • 4.
    כלכלן 29/05/2016 13:36
    הגב לתגובה זו
    בגלל שעלתה מאות אחוזים בשנה שעברה הרוב בגלל עליית ירידת מחיר הנפט.בדקו את המאזן לא מרשים במיוחד ולא הצדיק שווי כזה ךדעתי. כמו כן כתבתי בזמנו על פלוריסטם וכיטוב ושוב צדקתי מאה אחוז,שתי המובילות במדד הביו מאז. כיום שמתי עין על מדיגוס,התפתחויות מרשימות כולל חוזה מכירה לסין והרחבת מכירות לאירופה ולארה"ב למוצר. המחזור זינק שבוע שעבר ויש לכך סיבה טובה. בדקו הודעות אחרונות במאיה. 40 מיליון מזומן ונסחרת בכ 30% מתחת לזה,ללא כל הצדקה לדעתי. אין לראות בכל משום המלצה כלשהיא.
  • הכלכלן 29/05/2016 16:09
    הגב לתגובה זו
    מס׳ 4 הכלכלן המדומה מנסה להטעות לספר סיפורים לא בדוקים ולא נכונים על מנית אל-על,הניתוחים שבכתבה מצויינים ונכונים,
  • 3.
    אני קניתי את אל על ,,נראה לי כהזדמנות קנייה (ל"ת)
    יריב 29/05/2016 13:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    YL 29/05/2016 12:20
    הגב לתגובה זו
    שוב אם רשות ניירות ערך תערוך בדיקה לי אן ספק הם היו בהלם לאור עברם העשיר אני בטוח ש לא הכל תקין
  • 1.
    לפי הכתבה סיבות טובות להתחיל באיסוף לפני שימריא (ל"ת)
    מחפש נוסעת מתמידה 29/05/2016 12:08
    הגב לתגובה זו
  • אל על 29/05/2016 12:14
    הגב לתגובה זו
    קניתי בירידה מצפה לעליות!
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.