הפועל תל אביב
צילום: הפועל תל אביב טוויטר

ההתנהלות מוכיחה: לאף אחד לא באמת אכפת מהפועל תל אביב

למה בעלי הפועל תל אביב בעבר, בהווה ובעתיד מתווכחים על כמה מיליונים, מה אפשר ללמוד מהמשא ומתן ולמה יש הפרשים כל כך גדולים בין החובות על הנייר לאלה בפועל? נקודה למחשבה
איציק יצחקי |

1. עוד בתחילת המשא ומתן מול אדמונד ספרא, הסברנו לכם למה המשא ומתן הזה לרכישת הפועל תל אביב עומד להיות ארוך. האדומים לא ממש מבינים לאן הם נכנסנו וככל שהבעלים המיועד נכנס עמוק יותר כדי לבחון את המספרים, כך הבעיות צצות וסימני השאלה הולכים וגדלים.

פירמת רואי החשבון דלויט תפרסם היום (ראשון) נתונים מדויקים לגבי היקף החובות של ההנהלה הקודמת, כלומר האחים איציק ושרון ניסנוב, אבל בדיקת הנאותות החלה עוד מזמן, בחודש אוגוסט. מי שערך את התחשיב אז הייתה חברת BDO, שהציגה נתונים שונים לגמרי. הסיבה לכך היא פשוטה: רואי חשבון נוטים לנתח לפעמים תמונת מצב בצורה קצת שונה. זה בדיוק כמו בחברה: כמו שחישוב הפחת של הנכסים יכול להיות מחושב בצורה שונה, כך גם בכדורגל – פירמות רואי חשבון מתעסקות במספרים, ולא בפוטנציאל שנובע ממכירות שחקנים. כך יצא שנוצר פער ענק בין שתי פירמות ענק. האחים ניסנוב והמינצברגרים טוענים כי ההיקף נמוך ועומד על פי כשני מיליון שקל, בעוד שהדוח של דלויט צפוי להציג היום תמונה שונה לגמרי – חובות של תשעה מיליון.

2. מה שצריך להדאיג את הפועל תל אביב זה לא המספרים הסופיים – המספרים האלה קטנים על ספרא. נכון, הוא איש עסקים ואנשי עסקים לא אוהבים לצאת פראיירים ועדיין – אם הוא היה רוצה לשים את היד על הפועל תל אביב הוא היה שם מזמן. עובדה: קבוצת ספרא הודיעה כי היא תרכוש את הקבוצה בתום בדיקת נאותות קצרה (הנה התכנית המלאה שלו). הבדיקה הזאת עולה לספרא לא מעט זמן וכסף – וזו הסיבה שהם שחררו בסוף השבוע הודעה לתקשורת, בה ביקשו עוד זמן.

מינצברג (באדיבות אדי קצפוב)

האוהדים הכי מסכנים. מינצברג (באדיבות אדי קצפוב)

לא ברור למה כולם לוקחים צעד אחורה כשלפתע מדברים על סיכום העסקה – האם אחים ניסנוב והמינצברגרים לא יכולים לשלוף מיליון שקל כדי להציל את הפועל תל אביב מסימן השאלה הגדולה שמרחף מעליה? הם לא חייבים, זה נכון, אבל נדמה לי שההוצאות בין משפטים ובעיקר ההתעסקות היום יומית בהפועל תל אביב על חשבון העסק, כבר מתחיל להיות לא משתלם בעליל.

כדי לפתור סאגה כזאת, צריך לדבר. לשבת בחדר אחד, להירתם כדי להציל את הפועל תל אביב מהמערבולת הזאת. האחים ניסנוב והמינצברגרים אשמים בחלק מהמצב של הפועל תל אביב כיום – בזכות ניהול כושל, בזכות החלטות לא נכונות, האדומים ירדו ליגה. כמו שזה נראה עכשיו, הכסף חשוב יותר מעתידה של הפועל תל אביב ואם זה המצב – ספרא צריך לקחת החלטה – כמה הוא מוכן ללכת על מנת לסגור את העסקה.

3. דבר אחד בטוח: ההשתהות הזאת לא תורמת לאף אחד. עדיף לסגור את העסקה כעת ולגרום לאוהדים מעט נחת, להיכנס לחלון ההעברות בתחושה שיש מי שעומד מאחורי הפועל תל אביב. במקום זה, הם נאלצים לשמוע כמה פעם אחר פעם, כמה המנהלים שלהם עסוקים בעצמם, במקום לדאוג לעתיד.

קיראו עוד ב"ביזספורט"

מקורב להנהלת המועדון סיכם הלילה כשאמר לביזספורט: "זה לא באמת משנה מה היקף החוב, מה שספרא רוצה לדעת הוא שאין הפתעות ובכל פעם הוא מגלה משהו חדש. אומרים לו שבמקרה הרע הפועל תל אביב תשלם עבור תביעות עתידיות 5 מיליון שקל, ואז הוא שומע שהסכום המקסימלי הוא 13. הוא לא יכול להיכנס ככה לעסקה. השאירו כאן בור גדול. הוא ייקח כמה ימים ואז יוחלט סופית אם הוא רוכש את הפועל תל אביב".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי (Getty Images/Red Bull Content Poolכריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי (Getty Images/Red Bull Content Pool

נפרד מרד בול עם 80 מיליון אירו; מה היעד הבא?

אחרי הדחה, פיצויים 70 מיליון דולר, מה יהיה הצעד הבא של כריסטיאן הורנר בפורמולה 1

יעקב צלאל |

כריסטיאן הורנר, האיש שהפך את רד בול לאימפריה של הפורמולה 1, סיים את דרכו באחת מהעזיבות המתוקשרות בתולדות הספורט המוטורי. אחרי שני עשורים בפסגה, שמונה אליפויות עולם לנהגים ושש ליצרניות, הורנר מצא את עצמו מחוץ לקבוצה שבנה מאפס אבל עם צ׳ק פיצויים מרשים שנע בין 60 ל־80 מיליון אירו. עכשיו, כשהאבק שקע, השאלה המרכזית היא לא מה היה, אלא מה יהיה: האם האיש שהמציא מחדש את ניהול קבוצות המרוצים יחזור לזירה והפעם מהצד של הבעלות?


כריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי, המרוץ האחרון של הורנר בתפקיד (Getty Images/Red Bull Content Pool)


בהתחשב בגודל פיצויי הפיטורים, 60-80 מיליון יורו, תלוי לאיזה אתר מדיה מאמינים יותר, סיום המו״מ בין רד בול GmbH, ענקית משקאות האנרגיה והבעלים של קבוצת הפורמולה 1 הנושאת את שמה, לבין כריסטיאן הורנר, מי שמעשית ייסד את הקבוצה, ניהל אותה במשך 20 שנה, הוביל אותה לשמונה אליפויות עולם לנהגים ולשש אליפויות עולם ליצרניות, והודח ביולי האחרון, אחרי מאבק מתוקשר היטב שנמשך כמעט שנתיים, הרי משך המו״מ היה קצר ביותר. להורנר, ככל הנראה מנהל הקבוצה בעל השכר הגבוה ביותר בפורמולה 1, 10-12 מיליון יורו לעונה, נותרו עוד חמש שנים לסיום חוזהו, והחברה הפרטית העדיפה לסיים את הפרשה במהירות במקום להיגרר בין בתי משפט במשך שנים. מצידו, גם הורנר רצה לסיים את הפרשה, כדי שיוכל להתפנות לפרויקט הבא שלו, שרבים סבורים שיהיה בפורמולה 1, זירה שבה הוא זכה להצלחות כרון דניס, פרנק ויליאמס, טוטו וולף, ואפילו אנצו פרארי, אולם להבדיל מהם הוא היה שכיר, שברגע שהמעסיק הגיע למסקנה שנוכחותו פוגעת בקבוצה יותר מאשר מסייעת לה, הוא לא היסס לוותר על שירותיו מהיום למחר.

הורנר (51) צפוי לנצל את הטרנפורמציה העוברת כיום על סדרת הפורמולה 1 ומבנה הבעלות על הקבוצות, כדי למצוא את דרכו חזרה אל הספורט. אם בשנות ה-50׳ קבוצות נשלטו ע״י יצרניות רכב – מרצדס, מזראטי, אלפא רומיאו ועוד - החל משנות ה-60׳ נוסדה באי הבריטי תעשיית מרוצים שמתוכה צמחו קבוצות מרוצים עצמאיות, שרובן נעלמו ונשכחו ואחדות מהן, דוגמת מקלארן, ויליאמס עדיין פעילות. בשנים האחרונות מתקבע דפוס חדש של בעלות, ובו מדובר בשת״פ בין יצרניות רכב לבין משקיעים, לעיתים משקיעים פיננסיים בלבד, לעיתים משקיעים אסטרטגיים.


מקס וורסטפאן חוגג זכיה ראשונה באליפות עולם לנהגים בסיום הגרנד פרי של אבו דאבי 2021. עוד אליפות לאוסף של הורנר (Getty Images/Red Bull Content Pool)