השקעה מחוץ לקופסה: חברה יפנית קטנה בדיסקאונט גדול
עולם ההשקעות נראה מורכב במיוחד בשנה האחרונה. ריבית הפד יורדת, ארה"ב וסין מתקוטטות במלחמת הסחר, באירופה תוכנית תמריצים חדשה, בסין האטה בצמיחה, בארץ בחירות ואי ודאות פוליטית. העולם כמרקחה ובינתיים מדדי המניות שמים פס ושוברות שיאים חדשים.
אבל, האם האיומים האלו יתבטאו בטלטלות בשווקים? האם אגרות החוב ימשיכו לעלות? הזהב ימשיך לתחזק? האם כדאי להגדיל את הרכיבב של המזומנים בתיק? וכמה להשקיע במניות ואיך? משקיעים נמצאים במצב קבוע של “מרוב יער לא רואים את העצים”. לפעמים, כשיורדים לפרטים, מגלים שזה לא חייב להיות כל כך מסובך – הנה השקעה שעשויה להיות מעניינת.
שקית ב-10 אגורות?
הכירו את Showa Paxxs (סימבול ביפן: 3945). שווא-פאקס מייצרת שקיות מסחריות לאחסון ושינוע אבקות ונוזלים. השקיות שלה משמשות בתעשיות הכימיקלים, המזון והפלסטיק.
רוב המוצרים מיועדים לשימוש יחיד ועולים מעט מאוד ביחס לתכולה. המוצר המוביל שלהם הוא "מערכת", שקית בגודל של מכולת שילוח אשר מאפשרת להעביר נוזלים. ברוב המקרים שילוח נוזלים יקר יותר משום שהוא דורש ציוד מיוחד, לעומת מכולות אשר יכולות לנוע בעזרת ספינות, משאיות ומנופים זמינים.
- סלע נדל״ן: רווח נקי תפעולי של 62 מיליון שקל - החברה הכריזה על דיבידנד
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי בחודש אוקטובר - למרות התחזקות הדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת תחרות, ישנם מוצרים דומים בשוק. כל המתחרים דומים באיכות ובמחיר, ואף מתחרה לא מרוויח סכומים יוצאי דופן. המשמעות היא שלא צפויה תחרות קיצונית משום שהתעשייה הזו יעילה. המדד הטוב ביותר למוצרים מתחרים במחירים תחרותיים הוא בעליבאבא. המוצרים הסיניים דומים במחירם לאלה של שאר התעשיה.
מחיר למשקיע
התיאוריה הכלכלית טוענת שחברה סחירה שווה יותר מחברה לא סחירה. כמה שווה שווא-פאקס לו הייתה נמכרת על ידי גורם פרטי לגורם פרטי? עסק הליבה מפיק רווח תפעולי ממוצע של כמיליארד ין (מחלקים ב-109 לנתון הדולרי - כ-9 מיליון דולר). השווי הנגזר מרווח תפעולי כזה עומד על כ-5 מיליארד ין (כ-46 מיליון דולר).
העסק התפעולי מגיע כעסקת חבילה ביחד עם עוד כמה נכסים. החברה מחזיקה כ-7 מיליארד ין במזומן ועוד תיק השקעות במניות של כ-4.5 מיליארד ין. הם מחזיקים בבניין בשכונת שינג'וקו בטוקיו המשמש כמטה החברה, אבל 80% מהבניין מושכר בשוק החופשי. שווי השטחים המושכרים (ללא מטה החברה) עומד על 1.6 מיליארד. לשווא-פאקס יש גם כ-1.7 מיליארד של חוב שצריך לקחת בחשבון.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
על מנת למצוא את השווי שמשקיע פרטי היה משלם עבור החברה יש צורך בחשבון פשוט. חיבור של השווי של העסק התפעולי, המזומן, תיק ההשקעות והנדל"ן, בניכוי החוב, יביא את שווי החברה ל-16.5 מיליארד ין (151 מיליון דולר). אנשי המימון יגידו ששווי החברה צריך להיות גבוה עוד יותר משום שהחברה סחירה.
בעל הבית השתגע
שווקי ההון יכולים להתנהג בצורה לא רציונלית במשך לא מעט זמן. ככל שאנשים סוחרים במניות בלי לחשוב על חברה העומדת מאחורי המניה, כל יכולים להיווצר פערים בין שווי השוק לשווי ההוגן. במקרה של שווא-פאקס, שווי השוק עומד על 6.8 מיליארד ין (62 מיליון דולר), כלומר מי שקונה היום מקבל 10 מיליארד ין (89 מיליון דולר) בחינם. במילים אחרות, החברה נסחרת ב-60% פחות מערכה.
הסיפור הזה ישן ועדיין משעשע כל פעם מחדש. באיזשהו שלב משקיעים אשר מחפשים "חברות דפנסיביות" בגלל "אי ודאות בשוק" יבינו שאפשר לקנות חברה רווחית, באיכות סבירה עם המון נכסים מצוינים בפחות מחצי מהשווי שלה. חברה כמו שווא-פאקס מציעה סיכון נמוך, משום שהסיכוי לחדלות פירעון שואף לאפס, ביחד עם סיכוי גבוה, כי בזמן משבר נזילות היא המלכה ומזומן הוא המלך.
איך מתמודדים עם משבר עולמי?
משקיעים רבים לא יודעים מה לעשות כשהם חוששים ממיתון או משבר. הם פוחדים מההשפעות של הבחירות, הריבית, הבנק המרכזי, התרחבות מוניטרית ועוד. בזמנים כאלה הם מסיטים השקעות לאג"ח והשקעות "בטוחות" אחרות. Showa Paxxs תשרוד משבר אפשרי ללא חשש משום שיש לה מספיק מימון גם אם שווקי ההון יסגרו למשך עשור. היא גם תיסחר קרוב יותר לשווי ההוגן שלה כשפעילי שוק ההון יעריכו מחדש את החברה ואת מצבה הפיננסי האיתן. כך תתמודדו עם משבר עולמי.
הכותב הינו מנכ"ל קרן ההשקעות זוז קפיטל
- 7.הסימבול לא נכון,זה 3954 (ל"ת)שלמה 13/11/2019 19:36הגב לתגובה זו
- 6.avishaib.com (ל"ת)מצאתי את הבלוג שלו 07/11/2019 17:16הגב לתגובה זו
- 5.משה 06/11/2019 11:13הגב לתגובה זובבקשה תן עידכון על חברת CHEK שכתבת עליה בכתבה מיום 24 במרץ 2019 . מתי לדעתך תחילת מכירות בישראל ואירופה ...
- הוא עונה לשאלות בבלוג שלו (ל"ת)אנונימי 06/11/2019 13:28הגב לתגובה זו
- משה 06/11/2019 22:20תודה על העזרה.
- 4.יצחק 05/11/2019 23:39הגב לתגובה זוואיך יכול להיות חלוקת דיבודנד של 38% שנתית או שאני לא מבין
- דיבידנד של 38 ין למניה (ל"ת)אנונימי 06/11/2019 09:24הגב לתגובה זו
- 3.מס' נייר 3954 (ל"ת)asd 05/11/2019 20:38הגב לתגובה זו
- 2.אבישי הזה גאון 05/11/2019 18:43הגב לתגובה זובשביל למחוק את ההרווח הפוטנציאלי צריך פיחות של יותר מ-60%. זה קורה בכלכלות קטנטנות של מדינות עולם שלישי, לא בכלכלה מודרנית, השלישית בגודלה בעולם. אין לי מושג איך הוא מוצא את החברות האלה אבל עד עכשיו אבישי צודק מלא ואין סיבה לחשוב שזה יהיה שונה ואני חושב להשקיע אצלו.
- 1.אני 05/11/2019 12:38הגב לתגובה זוהאם אין פה סיכון גדול יחסית של פיחות בשער היין לעומת השקל ובכך להביא להפסד הון ניכר?
- צודק 05/11/2019 13:21הגב לתגובה זוזו הבעיה עם השקעות גלובליות שאתה חשוף לתנודות חדות בשערי מטח שיכולות לחסל רווחי הון עצומים בזמן קצר ...ע"ע מי שקנה מניות בבורסה של לונדון אכל אותה עם הפאונד בענק
- נכון בגלל השקעה ב PTP ארה"ב הפסדתי רק בגלל ירידת הדולר (ל"ת)יצחק 05/11/2019 23:41
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
