אבישי ברקוביץ
צילום: Imbar Marshall
מניה על הכוונת

השקעה מחוץ לקופסה: חברה יפנית קטנה בדיסקאונט גדול

שווא-פאקס שמייצרת שקיות מסחריות לאחסון ושינוע אבקות ונוזלים, נסחרת בכ-60 מיליון דולר ושווה כ-150 מיליון דולר - הנה הפרטים 
נושאים בכתבה אגורות השקעה

עולם ההשקעות נראה מורכב במיוחד בשנה האחרונה. ריבית הפד יורדת, ארה"ב וסין מתקוטטות במלחמת הסחר, באירופה תוכנית תמריצים חדשה, בסין האטה בצמיחה, בארץ בחירות ואי ודאות פוליטית. העולם כמרקחה ובינתיים מדדי המניות שמים פס ושוברות שיאים חדשים.  

 

אבל, האם האיומים האלו יתבטאו בטלטלות בשווקים? האם אגרות החוב ימשיכו לעלות? הזהב ימשיך לתחזק? האם כדאי להגדיל את הרכיבב של המזומנים בתיק? וכמה להשקיע במניות ואיך? משקיעים נמצאים במצב קבוע של “מרוב יער לא רואים את העצים”. לפעמים, כשיורדים לפרטים, מגלים שזה לא חייב להיות כל כך מסובך – הנה השקעה שעשויה להיות מעניינת.

שקית ב-10 אגורות?

הכירו את Showa Paxxs (סימבול ביפן: 3945). שווא-פאקס מייצרת שקיות מסחריות לאחסון ושינוע אבקות ונוזלים. השקיות שלה משמשות בתעשיות הכימיקלים, המזון והפלסטיק.

רוב המוצרים מיועדים לשימוש יחיד ועולים מעט מאוד ביחס לתכולה. המוצר המוביל שלהם הוא "מערכת", שקית בגודל של מכולת שילוח אשר מאפשרת להעביר נוזלים. ברוב המקרים שילוח נוזלים יקר יותר משום שהוא דורש ציוד מיוחד, לעומת מכולות אשר יכולות לנוע בעזרת ספינות, משאיות ומנופים זמינים.

מבחינת תחרות, ישנם מוצרים דומים בשוק. כל המתחרים דומים באיכות ובמחיר, ואף מתחרה לא מרוויח סכומים יוצאי דופן. המשמעות היא שלא צפויה תחרות קיצונית משום שהתעשייה הזו יעילה. המדד הטוב ביותר למוצרים מתחרים במחירים תחרותיים הוא בעליבאבא. המוצרים הסיניים דומים במחירם לאלה של שאר התעשיה.

מחיר למשקיע

התיאוריה הכלכלית טוענת שחברה סחירה שווה יותר מחברה לא סחירה. כמה שווה שווא-פאקס לו הייתה נמכרת על ידי גורם פרטי לגורם פרטי? עסק הליבה מפיק רווח תפעולי ממוצע של כמיליארד ין (מחלקים ב-109 לנתון הדולרי - כ-9 מיליון דולר). השווי הנגזר מרווח תפעולי כזה עומד על כ-5 מיליארד ין (כ-46 מיליון דולר).

העסק התפעולי מגיע כעסקת חבילה ביחד עם עוד כמה נכסים. החברה מחזיקה כ-7 מיליארד ין במזומן ועוד תיק השקעות במניות של כ-4.5 מיליארד ין. הם מחזיקים בבניין בשכונת שינג'וקו בטוקיו המשמש כמטה החברה, אבל 80% מהבניין מושכר בשוק החופשי. שווי השטחים המושכרים (ללא מטה החברה) עומד על 1.6 מיליארד. לשווא-פאקס יש גם כ-1.7 מיליארד של חוב שצריך לקחת בחשבון.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

על מנת למצוא את השווי שמשקיע פרטי היה משלם עבור החברה יש צורך בחשבון פשוט. חיבור של השווי של העסק התפעולי, המזומן, תיק ההשקעות והנדל"ן, בניכוי החוב, יביא את שווי החברה ל-16.5 מיליארד ין (151 מיליון דולר). אנשי המימון יגידו ששווי החברה צריך להיות גבוה עוד יותר משום שהחברה סחירה.

בעל הבית השתגע

שווקי ההון יכולים להתנהג בצורה לא רציונלית במשך לא מעט זמן. ככל שאנשים סוחרים במניות בלי לחשוב על חברה העומדת מאחורי המניה, כל יכולים להיווצר פערים בין שווי השוק לשווי ההוגן. במקרה של שווא-פאקס, שווי השוק עומד על 6.8 מיליארד ין (62 מיליון דולר), כלומר מי שקונה היום מקבל 10 מיליארד ין (89 מיליון דולר) בחינם. במילים אחרות, החברה נסחרת ב-60% פחות מערכה.

הסיפור הזה ישן ועדיין משעשע כל פעם מחדש. באיזשהו שלב משקיעים אשר מחפשים "חברות דפנסיביות" בגלל "אי ודאות בשוק" יבינו שאפשר לקנות חברה רווחית, באיכות סבירה עם המון נכסים מצוינים בפחות מחצי מהשווי שלה. חברה כמו שווא-פאקס מציעה סיכון נמוך, משום שהסיכוי לחדלות פירעון שואף לאפס, ביחד עם סיכוי גבוה, כי בזמן משבר נזילות היא המלכה ומזומן הוא המלך.

איך מתמודדים עם משבר עולמי?

משקיעים רבים לא יודעים מה לעשות כשהם חוששים ממיתון או משבר. הם פוחדים מההשפעות של הבחירות, הריבית, הבנק המרכזי, התרחבות מוניטרית ועוד. בזמנים כאלה הם מסיטים השקעות לאג"ח והשקעות "בטוחות" אחרות. Showa Paxxs תשרוד משבר אפשרי ללא חשש משום שיש לה מספיק מימון גם אם שווקי ההון יסגרו למשך עשור. היא גם תיסחר קרוב יותר לשווי ההוגן שלה כשפעילי שוק ההון יעריכו מחדש את החברה ואת מצבה הפיננסי האיתן. כך תתמודדו עם משבר עולמי.

הכותב הינו מנכ"ל קרן ההשקעות זוז קפיטל

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    הסימבול לא נכון,זה 3954 (ל"ת)
    שלמה 13/11/2019 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    avishaib.com (ל"ת)
    מצאתי את הבלוג שלו 07/11/2019 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    משה 06/11/2019 11:13
    הגב לתגובה זו
    בבקשה תן עידכון על חברת CHEK שכתבת עליה בכתבה מיום 24 במרץ 2019 . מתי לדעתך תחילת מכירות בישראל ואירופה ...
  • הוא עונה לשאלות בבלוג שלו (ל"ת)
    אנונימי 06/11/2019 13:28
    הגב לתגובה זו
  • משה 06/11/2019 22:20
    תודה על העזרה.
  • 4.
    יצחק 05/11/2019 23:39
    הגב לתגובה זו
    ואיך יכול להיות חלוקת דיבודנד של 38% שנתית או שאני לא מבין
  • דיבידנד של 38 ין למניה (ל"ת)
    אנונימי 06/11/2019 09:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מס' נייר 3954 (ל"ת)
    asd 05/11/2019 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבישי הזה גאון 05/11/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
    בשביל למחוק את ההרווח הפוטנציאלי צריך פיחות של יותר מ-60%. זה קורה בכלכלות קטנטנות של מדינות עולם שלישי, לא בכלכלה מודרנית, השלישית בגודלה בעולם. אין לי מושג איך הוא מוצא את החברות האלה אבל עד עכשיו אבישי צודק מלא ואין סיבה לחשוב שזה יהיה שונה ואני חושב להשקיע אצלו.
  • 1.
    אני 05/11/2019 12:38
    הגב לתגובה זו
    האם אין פה סיכון גדול יחסית של פיחות בשער היין לעומת השקל ובכך להביא להפסד הון ניכר?
  • צודק 05/11/2019 13:21
    הגב לתגובה זו
    זו הבעיה עם השקעות גלובליות שאתה חשוף לתנודות חדות בשערי מטח שיכולות לחסל רווחי הון עצומים בזמן קצר ...ע"ע מי שקנה מניות בבורסה של לונדון אכל אותה עם הפאונד בענק
  • נכון בגלל השקעה ב PTP ארה"ב הפסדתי רק בגלל ירידת הדולר (ל"ת)
    יצחק 05/11/2019 23:41
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.