על מניית הפארמה הישראלית בנאסד"ק והפיקדון הדולרי
יורוג'ן פארמה (Urogen) היא חברה עם פוטנציאל שעלתה משער של 13 דולר ל-50.8 דולר תוך 9 חודשים. אם מוצריה לא ימוסחרו המשקיעים יגלו שקיימת אפשרות לירידה חדה. הפיקדון הדולרי מעליית סל מניות ישראליות לא גרם נחת למשקיעים.
החברה שנסחרת בנאסד"ק ובעלת קשר ישראלי מובהק, עלתה בינואר 2018 ב-40.69% ובשלושת החודשים החולפים ב-88.5% והגיעה לשער של 50.78 דולר. השער השנתי הנמוך שעמד ב-2017 על 13 דולר (מחיר ההנפקה לציבור) הוא נתון המבהיר את שיעור עלייתה המטאורי תוך פחות משנה.
החברה הונפקה לראשונה באפריל 2017. בינואר 2018 יורג'ן גייסה 60 מיליון דולר נוספים תוך ניצול שערי השיא לאחר שבהנפקתה הראשונה הגיוס עמד על 60 מיליון דולר. סך הגיוסים הכולל הסתכם ב- 120 מיליון דולר.
יורוג'ן פיתחה מערכת ייחודית להולכת תרופות לשלפוחית השתן כאשר אחד משני המוצרים שפיתחה מיועד לטיפול בסרטן שלפוחית השתן. באמצעות הג'ל הייחודי שפיתחה, שהוא נוזל בטמפרטורת החדר, אבל הופך לג'ל בטמפרטורת הגוף, התרופה נשארת זמן רב בשלפוחית. כיוון שסרטן השלפוחית היא מחלה נפוצה, פוטנציאל השוק של ג'ל משמעותי.
- יורוג'ן: ההפסד גדל ב-49% ל-50 מיליון דולר; התקבל אישור FDA לתרופה
- יורוג'ן קיבלה אישור FDA ל-ZUSDURI - המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוצר נוסף שמפותח, בשיתוף פעולה עם ענקית הפארמה אלרג'ן, שמפתחת ומשווקת את הבוטוקס, הוא מוצר מבוסס בוטוקס להרגעת שלפוחית רגיזה. גם בפיתוח זה מדובר בנתח שוק משמעותי תוך שימוש בתהליך שהוא פחות פולשני.
ליורוג'ן יש גם אפיל מיוחד בגלל המוניטין של היו"ר, פרופ' אריה בלדגרין, שמכר ב-2017 את חברת קייט פארמה ב-12 מיליארד דולר. משקיעים רבים בטוחים שבלדגרין בדרך להוביל אקזיט מדהים גם ביורוג'ן ולכן מבחינתם מדובר בהשקעה מעניינת עם סיכויי רווח עתידי גדולים. שני המוצרים נמצאים בשלבים שונים של ניסויים קליניים שיבשילו לקראת אמצע – סוף 2018.
אם יורוג'ן תתקשה להוכיח יעילות בניסויים, מחיר המניה עלול לרדת בשיעור חד. עצתי לכל משקיעי יורוג'ן לבחון שוב את שיעור הרווח שלהם במניה ולשקול את האפשרות לממש חלק מהרווח ולהקטין סיכונים. מי שרכש את המניה לפני תשעה חודשים במחיר של 13 או 14 דולר ראוי שיבחן את הסיכון אם המוצרים לא יזכו להצלחה כמצופה.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
הפיקדון הדולרי והמענק מהישראליות בוול סטריט
במרוצת 2016 הציעו בנקים פיקדונות דולריים עם בונוס אפשרי מעליות בשער המניות הישראליות. אחד הבנקים הציע ללקוחותיו פיקדון דולרי נושא ריבית ל-27 חודשים החל מה-28.01.16 ועד 27.03.18. תנאי הפיקדון הם ריבית שנתית של 0.20%. מדובר בריבית אפסית בהתחשב בריביות שניתן היה להשיג באג"ח דולריות ממשלתיות וקונצרניות בארץ ובחו"ל.
כדי להיטיב עם המפקדים הציע הבנק תוספת לסל של 7 מניות בעלות זיקה ישראלית הנסחרות בארה"ב, כאשר לכל מניה משקל שווה בסל. המניות שהרכיבו את הסל היו: טבע (ירידה חדה), אופקו (ירידה חדה), אמדוקס (עלייה), צ'ק פוינט (עליה), נייס (עליה נאה), מלאנוקס (עליה), פאלטו אלטו (נטיה לעליה).
חשוב לציין שקרן הפיקדון מובטחת. לא נלאה אתכם בתנאי הפיקדון המפורטים אבל מבדיקת תיק המניות שמרכיב את המענק לא נראה לנו שהמשקיעים בפיקדון הפיקו רווח הון מחוץ לריבית של 0.2% לשנה, שהיא כאמור נמוכה בהשוואה לאלטרנטיבות. הרווח היחיד שהפיקו משקיעי הפיקדון הוא שהקרן לא נפגעה. לכן קיים ספק עד כמה הטבת הבנק היטיבה עם קוני הפיקדון. במקרה של בנק אחר ההטבה היתה מגולמת בהצמדה למניות גוגל, אפל ופייסבוק, הרווח היה משמעותי אבל הוגבל מראש ל-5%.
** אין לראות בכתוב משום המלצה לפעול בניירות הערך המוזכרים. כל פעולה מחייבת קבלת יעוץ מיועץ מורשה כחוק בהתאם לצרכיו של המשקיע
הכותב הוא מרצה לניהול ושיווק במרכז ללימודים אקדמיים-מל"א
- 11.צבי 06/02/2018 15:12הגב לתגובה זוהנה יש הזדמנות לכל מי שחושב שמדובר באוצר לפני מימושו...
- 10.גיורא לשם 05/02/2018 11:58הגב לתגובה זוכל קרן שיקלית או קרן אגח פשוטה הייתה נותנת תשואה גבוהה לאין שיעור למפקידים. היום כשבבנק מסויים מבטיחים ריבית זכות של 3 אחוז לשנה על יתרות הזכות גם שם הרווח היה גדול יותר. הנחמה היחידה של המפקידים היא שהקרן מובטחת. ירידת שער הדולר ל-3.40 שקל נותנת יותר דולרים למפקידים כיום. אבל זו נחמה קטנה בלבד... מי שכמובן הרוויחו הם הבנקים וזה רגיל אצלנו...
- 9.גרשון 04/02/2018 21:45הגב לתגובה זולכן יתכן שיש עוד הרבה בשר במניה בעתיד כבר במהלך 2018.
- 8.מנחם 04/02/2018 16:56הגב לתגובה זומי שהרוויח יפה שישב עם חצי ממניותיו בחוץ וימתין לקנות סביב שער 43$ בערך.
- 7.יעקב דרור 04/02/2018 14:31הגב לתגובה זולמי שתהיה סבלנות, והוא משקיע לטווח ארוך, צריך להיות ברור שיורג'ן היא חברה עם פוטנציאל ענק. צריך סבלנות להשקעות כאלו ולא להיטלטל בין פסימיות לאופטימיות אלה לדעת להתמיד. אני מאמין שניתן יהיה להתקדם בטיפול בסרטן השלפוחית והחברה היא ראשונה בתחום. אל תתפלאו ,בעתיד, אם היא תימכר כמו קייט פארמה.
- 6.דן 04/02/2018 10:04הגב לתגובה זובגלל הטכנולוגיה המתקדמת של החברה ואיכות הניהול שתעזור לחדור לשווקים.
- 5.גיל 04/02/2018 08:05הגב לתגובה זוכי הבנק יכול היה להלוות כספים לציבור בריבית של פריים + ולקבל 4% בלי מאמץ...
- 4.אמנון 04/02/2018 06:29הגב לתגובה זולשחזר הצלחות של מנהלים הם דבר יותר מסוכן מלנבה התנהגות מניה באופן כללי. מקרים רבים הוכיחו, כי בין הצלחה לכשלון ההבדל הוא של מוצר/חברה. ראו את מקרה דב מודן...
- 3.יוני 04/02/2018 02:41הגב לתגובה זולדעתי פקדונות בנקים חייבים לעורר מזמן את מבטה של רגולציה. לכל משקיעה סביר ברור שזה בלוף אחד גדול, אבל לציבור הרחב, עם פחות ידע באפיקי ההשקעות השונים מדובר על ברירת מחדל המזינה את הבנקים בהון משועבד כנגדו יוכלו להפיק רווחים, להדפיס כספים נוספים מול בנק ישראל וגם להציג נתוני שב בדוחותיהם. אני קורה לרגולטור להפסיק את הטיית הציבור הבוטה ולהתחיל להטיב עם הציבור הרחב!
- 2.אורי 03/02/2018 22:56הגב לתגובה זוגם ההצמדה החלקית (מוגבלת) לישראליות בוול סטריט התגלתה כלוקש קר. הרבה בגלל טבע ואופקו שצללו. גם פלטו אלטו לא כיכבה.
- 1.דוד 03/02/2018 22:14הגב לתגובה זוהמניה עלתה חזק מאוד וההיגיון אומר שיגיע מימוש , לפחות טכני, משמעותי בנייר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
