ירון שמיר
צילום: Bizportal

תיקון 190 למי כדאי?

ירון שמיר | (7)

סוף שנת המס המתקרבת ובאה מהווה הזדמנות טובה לבדוק את כדאיות ההפקדה לתיקון 190 לעומת אפשרויות פנסיוניות ופיננסיות אחרות.

 

ראשית נזכיר שוב כי תיקון 190 מקנה מספר יתרונות ללקוח:

1. האופציה לקבלת פנסיה פטורה (כולל פטור על הרווחים) ממס החל מגיל 60 גם אם קימות הכנסות גבוהות אחרות כולל אפשרויות הורשה שונות.

2. עלויות הניהול הזולות יחסית בקופת הגמל או פוליסת הביטוח.

3. יכולת הניהול האישית ,IRA ,במסגרת קופת הגמל בתיקון 190.

4. האופציה לקבלת הלוואה מידית על ההפקדה בקופה.

5. דחיית מס על הרווחים.

6. האופציה למשיכת הסכומים שהופקדו במס רווח הון של 15% על הרווח הנומינלי שנוצר בהנחה שהחוסך עונה על שני תנאים מצטברים: עבר את גיל 60 ומקבל בפועל פנסיה מזערית (ממעסיק או קופת גמל) שעומדת היום על כ-4,500 שקל.

לדוגמא, לקוח שהפקיד 1,000,000 שקל וצבר תשואה של 100,000 שקל יוכל לבחור האם לשלם מס רווח הון של 15,000 שקל או לחילופין להמיר את הסכום לפנסיה חודשית פטורה שבגיל 67 תעמוד על כ- 5,500 שקל למינימום 20 שנה (בהנחת מקדם קצבה 200).

 

האם זה תמיד כדאי? האם אין מכשירים אחרים שנותנים פתרון דומה?

 

תיקון 190 הוא היחיד מבין המכשירים הפנסיונים אשר ממסה את התשואה ב-15% מהרווח הנומינלי. כל שאר המכשירים הפנסיונים בהם קיים מס רווח הון ממסים את הרווח הריאלי ב-25%.

 

מתי עדיף נומינלי ומתי ריאלי?

 

ניקח את הדוגמא הקודמת, במידה והאינפלציה תעמוד על 2% הרי בתיקון 190 מס רווח ההון ימשיך להיות 15,000 שקל בעוד שבמכשיר אלטרנטיבי בה ממוסה התשואה הריאלית מס רווח ההון יעמוד על 20,000 שקל.

 

ככל שהאינפלציה נמוכה יותר קיים כמובן יתרון למיסוי הנומינלי. נקודת האיזון בתשואה שנתית של 4% תהיה אינפלציה של כ-1.6%.

 

אילו מכשירים תחליפים מעניקים יתרונות דומים לתיקון 190?

 

המכשיר הראשון הוא קופת הגמל להשקעה שיתרונותיה רבים. נכון, היא מחייבת במס רווח הון של 25% על הרווח הריאלי אבל היא מאפשרת משיכה של קצבה פטורה במס החל מגיל 60, עלויות הניהול בה זולות והיא איננה מגבילה את נזילות הכספים כמו תיקון 190.

 

כנראה שהחיסרון הגדול בקופת הגמל להשקעה היא ההגבלה של סכום ההפקדה שעומד על 70,000 שקל לשנה בלבד. יחד עם זאת חשוב לזכור כי אם הפקדנו 70,000 שקל בדצמבר ניתן להפקיד שוב בינואר כך שני בני זוג יכולים להפקיד בדרך זו 280,000 שקל תוך חודשיים.

 

המוצר השני שאמנם לא מאפשר קבלת קצבה פטורה כמו שתי האופציות הקודמות וגם מחייב ב-25% מס רווח הון הוא הפוליסה הפיננסית שבדומה לקופת הגמל להשקעה, היא נהנית מיתרון של נזילות בכל עת וגם בה קיימת דחיית מס רווח הון ושלא כמו קופת הגמל להשקעה המוצר אינו מוגבל בסכומים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

יתרון נוסף שקיים בפוליסה הפיננסית המוגבל ללקוחות מבוגרים שנולדו ב-1948** ומוקדם יותר, הוא האופציה של קבלת ניכוי מריבית שיכול להגיע אצל שני בני זוג ל-16,320 שקל לשנה. המשמעות היא שלקוחות אלו זכאים לבצע הפחתה ברווח אותו צברו בקופה ולשלם מס רווח הון רק על היתרה. לדוגמא, לקוח שהוא ובת זוגתו עונים על התנאים שנקבעו בפקודה והפקיד לפוליסה פיננסית וצבר רווח של 20,000 שקל ישלם באותה שנה מס רווח על 3,680 שקל בלבד.

 

אז מה כדאי?

 

שלושת המכשירים שהוזכרו הינם מכשירי השקעה מעניינים שכדאי לחוסכים להכיר. תכנון נכון יוכל לעזור ללקוח לבנות מבנה השקעות דרך מכשירים פנסיונים שיאפשרו לו מגוון של יתרונות בהתאם לצרכיו.

*יש לזכור כי כ-34,000 שקל מההפקדה לתיקון 190 אינם נחשבים לקצבה מוכרת אלא לקצבה מזכה ודרך משיכתם והמיסוי עליהם שונה.

** ההגדרה מדברת על: "יחיד שבשנת המס הגיעו הוא ובת זוגו לגיל פרישת חובה ובמועד הקובע מלאו להם 55 שנים" כאשר המועד הקובע הוא 1.1.2003.

*** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/  או יעוץ במוצר פיננסי ו/ או שיווק פיננסי ו /או ייעוץ מס/ ו/ או יעוץ פיננסי ו/ או יעוץ משפטי ו/או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו /או הקופות המוזכרים לעילו/או קיים להם אינטרס כלכלי במוצרים האמורים ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות ו /או נותנים שרותים כמוזכר במאמר זה.**   

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    וינברגר יהודה 18/11/2017 08:48
    הגב לתגובה זו
    להרחיב בנושא ira בתיקון 190
  • 5.
    השאלה היא כמה חוסכים 16/11/2017 17:43
    הגב לתגובה זו
    המס 15% קיים גם באגחים שקליים, זהו אינו יתרון! מנהל השקעות ברכיב האגחי (שהןא החלק הארי) יכול לתיק השקעות לבחור (כלומר יש לו אפילו יתרון) הדבר היחידי הוא דחיית מס והוא שווה 2% ב10 שנים. אז שלא יעבדו עליכם
  • 4.
    השאלה היא כמה חוסכים 16/11/2017 17:43
    הגב לתגובה זו
    המס 15% קיים גם באגחים שקליים, זהו אינו יתרון! מנהל השקעות ברכיב האגחי (שהןא החלק הארי) יכול לתיק השקעות לבחור (כלומר יש לו אפילו יתרון) הדבר היחידי הוא דחיית מס והוא שווה 2% ב10 שנים. אז שלא יעבדו עליכם
  • 3.
    השאלה היא כמה חוסכים 16/11/2017 17:43
    הגב לתגובה זו
    המס 15% קיים גם באגחים שקליים, זהו אינו יתרון! מנהל השקעות ברכיב האגחי (שהןא החלק הארי) יכול לתיק השקעות לבחור (כלומר יש לו אפילו יתרון) הדבר היחידי הוא דחיית מס והוא שווה 2% ב10 שנים. אז שלא יעבדו עליכם
  • 2.
    השאלה היא כמה חוסכים 16/11/2017 17:42
    הגב לתגובה זו
    המס 15% קיים גם באגחים שקליים, זהו אינו יתרון! מנהל השקעות ברכיב האגחי (שהןא החלק הארי) יכול לתיק השקעות לבחור (כלומר יש לו אפילו יתרון) הדבר היחידי הוא דחיית מס והוא שווה 2% ב10 שנים. אז שלא יעבדו עליכם
  • 1.
    דן חסכן 15/11/2017 16:37
    הגב לתגובה זו
    להשקעה בקופ"ג לפי ס' 190 יש גם חסרונות: לעומת תיק מנוהל -יכולת תגובה מהירה במקרה של נפילות. רובד ה34 אלף ש"ח נתון למיסוי גבוה מ15%. לרוב דמי ניהול גבוהים מתיק מנוהל שסכומו גבוה. אמנם יתרונות 190 עולים על חסרונותיו במיוחד למי שאינו יכול לנהל תיק בעצמו ,אבל בכל מקרה ראוי להזכירם.
  • סמי 16/11/2017 09:07
    הגב לתגובה זו
    למי יש 70 אלף שח פנויים (או 280 אלך שח פנויים (בני זוג שמפקידים כול אחד 70 אלף בדצמבר ובינואר). קופת גמל שהיתה מוצר שבו אתה מפקיד כול חודש סכום קטן - על פני עשרות שנים - היא היום מוצר למליאנים ומחוברים למיניהם.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.