בשוק ההון אין קיצורי דרך: האם ה-WAZE יעיל כמו שנדמה?
אחד הדברים היפים במודלים כלכליים, הוא העובדה שצורת החשיבה שעומדת מאחוריהם עובדת גם בחיי היום יום. הפקק היומי בדרך לעבודה גרם לי להכניס את ה-WAZE אל תוך מודל יעילות השוק. התובנה, WAZE חצה את המאסה הקריטית של המשתמשים, מה שהופך אותו לעסק מוצלח יותר, מחד, אך במבחן האיכות מביא אותו אל מעבר לשיא, מאידך. המסקנה: הדרך לעבודה אני עושה רק בדרך המלך.
הבוקר זה קרה. אני ואשתי יצאנו מהבית באותו הזמן. אנחנו גרים קרוב מאוד ליציאה אל הכביש הראשי - אני נסעתי לפי הוראות WAZE, ואשתי נסעה ישירות דרך הכביש המהיר. התוצאה - היא הקדימה אותי בעשר דקות בנקודת ההתחברות, ונאלצתי לומר לאשתי שהיא צודקת.
הדרך בה כיוון אותי ה-WAZE היתה מורכבת מהרבה רחובות צדדיים - רחובות שפעם היו נורא שקטים ובכל פעם שהאפליקציה החכמה שלחה אותי אליהם, ברכתי אותה באלפי ברכות. אבל הזמן חלף והיום כמעט כולם יוצאים לעבודה עם אותה האפליקציה ואותו סיפור דרך. התוצאה - במקום לעמוד בפקק בדרך הקצרה ביותר, עמדתי בפקק בדרך ארוכה, ברחובות צרים, ליד בתי ספר וגני ילדים שעמוסים ברכבים שעוצרים בצד ותוקעים את התנועה. ואז נפל לי האסימון - זה בדיוק כמו בשוק ההון - מודל יעילות השוק.
בעבר, כאשר כמות המשתמשים ב-WAZE היתה נמוכה, כל "הברקה" של בריחה מהפקק היתה חוסכת זמן רב. היום, לפי כמות הרכבים שניסתה את מזלה ברחובות בדרך החליפית והצרה - כולם קיבלו את אותה המלצה - כל העדר ברח מהפקק ויצר לעצמו פקק חדש - איטי יותר, מעצבן יותר.
פעם, כשהטכנולוגיה היתה חדשה יחסית והשתמשו בה מעטים, היא העניקה יתרון יחסי לאלה שהשתמשו בה. אך כיום, במדינה עם שיעור חדירת הסמארטפונים מהגבוהים בעולם, לאיש אין יתרון יחסי והרעיון של "לברוח מהפקק" הופך להיות מסובך הרבה יותר. וזה בדיוק מה שאומר מודל יעילות השוק: בעולם בו כל המידע גלוי, ידוע ונגיש לכולם, בעולם בו הכל נמצא באינטרנט ורק צריך לחפש - אין אחד שמחזיק ביתרון היחסי על פני האחר. בעולם בו איו מנהל השקעות שמחזיק במידע שאין למנהל השקעות אחר, קשה לייצר יתרון.
ובאופן פשוט יותר, אם אנחנו מאמינים בכלכלה מסויימת ורוצים להשקיע בה, מודל יעילות השוק יגיד - סעו בדרך המלך. תשקיעו במדד(ים) שמשקפים את אותה הכלכלה, אך אל תנסו לתזמן את השוק. בצעו מינימום פעולות ותשקיעו לאורך זמן. מי שינסה להתחכם ולבחור מניות מסוימות מתוך אותם המדדים, לתזמן את השוק ולחשוב ש"הנה נקודת השיא הגיעה", למכור ואז לקנות בחזרה יכול להצליח לפעמים, אך המחקרים מראים שלאורך זמן יש לו סיכוי מאוד גבוה להיתקע בפקק, וככל שהדרך תתקדם הוא פשוט יישאר מאחורי המדד שישאיר לו הרבה אבק.
אם נחזור לפקק היומי, שלא תהיה טעות - WAZE הוא עדיין ה"מיקרוגל" של הכביש. כולם (חוץ מאנשים נטולי יכולת ניווט והתמצאות כמוני) הסתדרו בלעדיו לפני שהוא נולד, אך מרגע שהופיע אי אפשר לדמיין את החיים בלעדיו. בעולם בו לכולם יש WAZE, הייעוד שלו קצת משתנה ובהתאם לכך גם התועלת שהוא מעניק. זה דומה לשינוי שעברו מנהלי ההשקעות בשוק ההון. בשפה המקצועית הוא נקרא מ-stock picking ל-bond picking - מבחירת מניות, חשיבה לטווח קצר והרבה מיקרו, לבחירת מדדים, חשיבה לטווח ארוך ומאקרו כלכלה.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
זהו, זה לקח יותר משעה, אבל צלחתי את הדרך מראשון לציון לפתח תקווה. ממחר, נוסעים רק בדרך המלך, לא רק על הכביש, בהכל.
ותודה לאשתי
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.דיויד 06/11/2015 19:54הגב לתגובה זוהדוגמה שלך של תוכנת הניווט יפה לבעיה כל שיטה שמתגלה להמון מפסיקה להיות יעילה לכן גם עם משהו מגלה שיטה היא מתגלה להמון במהירות ומפסיקה להיות יעילה .
- 2.ביקורתי 06/11/2015 00:07הגב לתגובה זופעם הבאה תאמר בקיצור, אני מנהל שיווק מדדים, בואו אלי, ואל תשקיעו לבד.
- 1.כתוב יפה (ל"ת)משיח 05/11/2015 13:25הגב לתגובה זו
- משקיע ותיק 06/11/2015 01:03הגב לתגובה זובזק כחברה ומניב מייצגת בעיניי את מדד התיקשורתלהשקיע לאורך זמן.לקנות בירידות ולמכור רווחים בעליות

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
