בשוק ההון אין קיצורי דרך: האם ה-WAZE יעיל כמו שנדמה?
אחד הדברים היפים במודלים כלכליים, הוא העובדה שצורת החשיבה שעומדת מאחוריהם עובדת גם בחיי היום יום. הפקק היומי בדרך לעבודה גרם לי להכניס את ה-WAZE אל תוך מודל יעילות השוק. התובנה, WAZE חצה את המאסה הקריטית של המשתמשים, מה שהופך אותו לעסק מוצלח יותר, מחד, אך במבחן האיכות מביא אותו אל מעבר לשיא, מאידך. המסקנה: הדרך לעבודה אני עושה רק בדרך המלך.
הבוקר זה קרה. אני ואשתי יצאנו מהבית באותו הזמן. אנחנו גרים קרוב מאוד ליציאה אל הכביש הראשי - אני נסעתי לפי הוראות WAZE, ואשתי נסעה ישירות דרך הכביש המהיר. התוצאה - היא הקדימה אותי בעשר דקות בנקודת ההתחברות, ונאלצתי לומר לאשתי שהיא צודקת.
הדרך בה כיוון אותי ה-WAZE היתה מורכבת מהרבה רחובות צדדיים - רחובות שפעם היו נורא שקטים ובכל פעם שהאפליקציה החכמה שלחה אותי אליהם, ברכתי אותה באלפי ברכות. אבל הזמן חלף והיום כמעט כולם יוצאים לעבודה עם אותה האפליקציה ואותו סיפור דרך. התוצאה - במקום לעמוד בפקק בדרך הקצרה ביותר, עמדתי בפקק בדרך ארוכה, ברחובות צרים, ליד בתי ספר וגני ילדים שעמוסים ברכבים שעוצרים בצד ותוקעים את התנועה. ואז נפל לי האסימון - זה בדיוק כמו בשוק ההון - מודל יעילות השוק.
בעבר, כאשר כמות המשתמשים ב-WAZE היתה נמוכה, כל "הברקה" של בריחה מהפקק היתה חוסכת זמן רב. היום, לפי כמות הרכבים שניסתה את מזלה ברחובות בדרך החליפית והצרה - כולם קיבלו את אותה המלצה - כל העדר ברח מהפקק ויצר לעצמו פקק חדש - איטי יותר, מעצבן יותר.
פעם, כשהטכנולוגיה היתה חדשה יחסית והשתמשו בה מעטים, היא העניקה יתרון יחסי לאלה שהשתמשו בה. אך כיום, במדינה עם שיעור חדירת הסמארטפונים מהגבוהים בעולם, לאיש אין יתרון יחסי והרעיון של "לברוח מהפקק" הופך להיות מסובך הרבה יותר. וזה בדיוק מה שאומר מודל יעילות השוק: בעולם בו כל המידע גלוי, ידוע ונגיש לכולם, בעולם בו הכל נמצא באינטרנט ורק צריך לחפש - אין אחד שמחזיק ביתרון היחסי על פני האחר. בעולם בו איו מנהל השקעות שמחזיק במידע שאין למנהל השקעות אחר, קשה לייצר יתרון.
ובאופן פשוט יותר, אם אנחנו מאמינים בכלכלה מסויימת ורוצים להשקיע בה, מודל יעילות השוק יגיד - סעו בדרך המלך. תשקיעו במדד(ים) שמשקפים את אותה הכלכלה, אך אל תנסו לתזמן את השוק. בצעו מינימום פעולות ותשקיעו לאורך זמן. מי שינסה להתחכם ולבחור מניות מסוימות מתוך אותם המדדים, לתזמן את השוק ולחשוב ש"הנה נקודת השיא הגיעה", למכור ואז לקנות בחזרה יכול להצליח לפעמים, אך המחקרים מראים שלאורך זמן יש לו סיכוי מאוד גבוה להיתקע בפקק, וככל שהדרך תתקדם הוא פשוט יישאר מאחורי המדד שישאיר לו הרבה אבק.
אם נחזור לפקק היומי, שלא תהיה טעות - WAZE הוא עדיין ה"מיקרוגל" של הכביש. כולם (חוץ מאנשים נטולי יכולת ניווט והתמצאות כמוני) הסתדרו בלעדיו לפני שהוא נולד, אך מרגע שהופיע אי אפשר לדמיין את החיים בלעדיו. בעולם בו לכולם יש WAZE, הייעוד שלו קצת משתנה ובהתאם לכך גם התועלת שהוא מעניק. זה דומה לשינוי שעברו מנהלי ההשקעות בשוק ההון. בשפה המקצועית הוא נקרא מ-stock picking ל-bond picking - מבחירת מניות, חשיבה לטווח קצר והרבה מיקרו, לבחירת מדדים, חשיבה לטווח ארוך ומאקרו כלכלה.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
זהו, זה לקח יותר משעה, אבל צלחתי את הדרך מראשון לציון לפתח תקווה. ממחר, נוסעים רק בדרך המלך, לא רק על הכביש, בהכל.
ותודה לאשתי
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.דיויד 06/11/2015 19:54הגב לתגובה זוהדוגמה שלך של תוכנת הניווט יפה לבעיה כל שיטה שמתגלה להמון מפסיקה להיות יעילה לכן גם עם משהו מגלה שיטה היא מתגלה להמון במהירות ומפסיקה להיות יעילה .
- 2.ביקורתי 06/11/2015 00:07הגב לתגובה זופעם הבאה תאמר בקיצור, אני מנהל שיווק מדדים, בואו אלי, ואל תשקיעו לבד.
- 1.כתוב יפה (ל"ת)משיח 05/11/2015 13:25הגב לתגובה זו
- משקיע ותיק 06/11/2015 01:03הגב לתגובה זובזק כחברה ומניב מייצגת בעיניי את מדד התיקשורתלהשקיע לאורך זמן.לקנות בירידות ולמכור רווחים בעליות
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

