שנה חדשה החלה: לאן 2015 תיקח את שוק ההון?
מדד ת"א 25 עמד על 1493.85 נקודות בתאריך 7.12.14 - רמתו הגבוהה ביותר בכל הזמנים. המדד נסוג מאז 2.3% (לפי מדד הנעילה ביום א' 4.1.15), אך אין בכך כדי להעיב על ההישג המרשים. דומה כי הבורסה לניירות ערך בתל אביב לא התקשתה להתנער מימי צוק איתן בדרכה לפסגות חדשות.
האמנם כך ומנקודה גבוהה זו, האם תימשך ההתקדמות בשנת 2015?
כפי שהדברים נראים כעת, התשובה חיובית. הגורמים הבסיסיים אמורים לתמוך בהמשך העליות: פעילות המשק תגדל, הריבית תישאר נמוכה, השלכות פיחות שער השקל טרם מוצו והסביבה הפיסקאלית תוסיף להיות נוחה. בעולם - עלויות האנרגיה צומצמו.
פעילות המשק גדלה בקצב משביע רצון, בהתחשב במספר מעצורים שהיו בדרך, חלקם מדיניים וביטחוניים (כגון צוק איתן וסחף נגד ישראל ביבשת אירופה) וחלקם כלכליים גרידא (התיסוף הניכר בשער השקל כנגד הדולר). אך לפני חמישה חודשים, בתאריך 24.7.14, עמד שער החליפין על 3.402 והתועלת מהפיחות שנרשם מאז טרם מוצתה, משום שהתרחש מהר מדי ובעת רפיון בסחר החוץ העולמי.
בנק ישראל אומר שקצב גידול התוצר בחודשים אוגוסט - נובמבר היה גבוה מאשר בחודשים מארס - יולי; אינדיקטורים אחרונים מעידים על התאוששות נוספת והתרחבות מהירה יחסית ברבעונים הבאים. בנק ישראל מעריך שהתוצר יגדל בקצב של כ-3% השנה ובשנה הבאה - נתון משביע רצון, בפרט בהינתן שיעור הבלתי מועסקים הנמוך מאוד (כ-5.6%).
- סוסייטה ג'נרל: "זו הייתה השנה הקשה ביותר לתשואות מזה 78 שנים"
- מסכמים את 2015: מדוע חובות גבוהים פוגעים בצמיחה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, ההתאוששות המרשימה בארצות הברית, פיחות השקל, הירידה התלולה במחיר הנפט העולמי וכוחות אחרים ידחפו את הייצוא הישראלי ברמות הטכנולוגיה השונות ואת הכלכלה כולה. ריבית בנק ישראל אמנם לא תרד עוד כנראה, אך בנק ישראל מעריך כי לא תעלה במהלך 2015, ועלייתה בשנת 2016 תהיה הדרגתית ומדודה. מסלול זה ישפר את נגישות המגזר העסקי לשוק ההון ויגדיל את שווי החברות בבורסה לניירות ערך. גם קביעת הרשות לניירות ערך מנובמבר 2014, שבישראל יש שוק עמוק לאג"ח חברות באיכות גבוהה, תסייע להן בהקשר זה.
התמונה הפיסקאלית נוחה
הגירעון בתקציב המדינה עמד על 2.6% תוצר בלבד ב-12 החודשים האחרונים. היות והוצאות הממשלה תוגבלנה על ידי 1/12 מהוצאות הממשלה אשתקד ומשום שהתוצר עתיד לגדול בקצב מהיר יותר, הרי יעד הגירעון יושג בנקל. זו בשורה טובה מאוד לחברות, שכן צרכי ההון של הממשלה יקטנו והיא תתחרה איתן פחות על מקורות ההון של המשק.
בנק ישראל סבור כי הייצוא וההשקעות - בענפי המשק ובבנייה למגורים - יתאוששו ויקזזו ירידה של הוצאות משקי הבית על מוצרים בני קיימא מרמתן הגבוהה בשנה שעברה. אם כך, חברות בתחום הייצור והייצוא יתנו את הטון ואילו חברות הפועלות מול משקי הבית תאותגרנה יותר. עם זאת, להערכתי, הצריכה הפרטית תפתיע פעם נוספת לטובה.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
בל נטעה. מבחניו של שוק המניות עוד לפניו. באביב תצא לדרך ממשלה חדשה וחשיבות רבה תהיה לשאלה, האם תנהיג מדיניות ידידותית למגזר העסקי? השלכות פיחות השקל תמוצינה בקרוב והשאלה היא האם השער יפרוץ את רמת ה-4 ש' לדולר? האם תהיינה השלכות כלכליות מרסנות לסחף המדיני לרעת ישראל? מה תאמרנה חברות דירוג החוב (לאחרונה הזהירו שתיים מהן את ישראל)? האם פעילות ההסדרה (הרגולציה) תורגש פחות? ואולי השאלה החשובה מכולן - מתי תחל ריבית בנק ישראל לעלות וכיצד יתקבל הדבר בשוק ההון המקומי. יש לקוות כי הביטחון הכלכלי יהיה גבוה מספיק כשהדבר יקרה.
נכון להיום, מסתמן כי התשובות לשאלות הללו תתקבלנה רק בשנת 2016 ורוב האתגרים יפסחו על שנת 2015. לכן נראה, כי העליות בשוק המניות תימשכנה השנה. עם זאת, לאחר עלייה של 10.3% במדד ת"א 25 ב-12 החודשים האחרונים, הדעת נותנת כי העליות תהיינה הפעם צנועות יותר ובדרך נהיה עדים לגלי עליות וירידות לא מבוטלים.
- 1.אבי.א. 10/01/2015 11:12הגב לתגובה זוציפינו להמלצות יותר ספצפיות אם כי הכוון הכללי בשוק המניות .ובעקר במניות תא 25 הוא,חיובי

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.