שנה חדשה החלה: לאן 2015 תיקח את שוק ההון?
מדד ת"א 25 עמד על 1493.85 נקודות בתאריך 7.12.14 - רמתו הגבוהה ביותר בכל הזמנים. המדד נסוג מאז 2.3% (לפי מדד הנעילה ביום א' 4.1.15), אך אין בכך כדי להעיב על ההישג המרשים. דומה כי הבורסה לניירות ערך בתל אביב לא התקשתה להתנער מימי צוק איתן בדרכה לפסגות חדשות.
האמנם כך ומנקודה גבוהה זו, האם תימשך ההתקדמות בשנת 2015?
כפי שהדברים נראים כעת, התשובה חיובית. הגורמים הבסיסיים אמורים לתמוך בהמשך העליות: פעילות המשק תגדל, הריבית תישאר נמוכה, השלכות פיחות שער השקל טרם מוצו והסביבה הפיסקאלית תוסיף להיות נוחה. בעולם - עלויות האנרגיה צומצמו.
פעילות המשק גדלה בקצב משביע רצון, בהתחשב במספר מעצורים שהיו בדרך, חלקם מדיניים וביטחוניים (כגון צוק איתן וסחף נגד ישראל ביבשת אירופה) וחלקם כלכליים גרידא (התיסוף הניכר בשער השקל כנגד הדולר). אך לפני חמישה חודשים, בתאריך 24.7.14, עמד שער החליפין על 3.402 והתועלת מהפיחות שנרשם מאז טרם מוצתה, משום שהתרחש מהר מדי ובעת רפיון בסחר החוץ העולמי.
בנק ישראל אומר שקצב גידול התוצר בחודשים אוגוסט - נובמבר היה גבוה מאשר בחודשים מארס - יולי; אינדיקטורים אחרונים מעידים על התאוששות נוספת והתרחבות מהירה יחסית ברבעונים הבאים. בנק ישראל מעריך שהתוצר יגדל בקצב של כ-3% השנה ובשנה הבאה - נתון משביע רצון, בפרט בהינתן שיעור הבלתי מועסקים הנמוך מאוד (כ-5.6%).
- סוסייטה ג'נרל: "זו הייתה השנה הקשה ביותר לתשואות מזה 78 שנים"
- מסכמים את 2015: מדוע חובות גבוהים פוגעים בצמיחה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, ההתאוששות המרשימה בארצות הברית, פיחות השקל, הירידה התלולה במחיר הנפט העולמי וכוחות אחרים ידחפו את הייצוא הישראלי ברמות הטכנולוגיה השונות ואת הכלכלה כולה. ריבית בנק ישראל אמנם לא תרד עוד כנראה, אך בנק ישראל מעריך כי לא תעלה במהלך 2015, ועלייתה בשנת 2016 תהיה הדרגתית ומדודה. מסלול זה ישפר את נגישות המגזר העסקי לשוק ההון ויגדיל את שווי החברות בבורסה לניירות ערך. גם קביעת הרשות לניירות ערך מנובמבר 2014, שבישראל יש שוק עמוק לאג"ח חברות באיכות גבוהה, תסייע להן בהקשר זה.
התמונה הפיסקאלית נוחה
הגירעון בתקציב המדינה עמד על 2.6% תוצר בלבד ב-12 החודשים האחרונים. היות והוצאות הממשלה תוגבלנה על ידי 1/12 מהוצאות הממשלה אשתקד ומשום שהתוצר עתיד לגדול בקצב מהיר יותר, הרי יעד הגירעון יושג בנקל. זו בשורה טובה מאוד לחברות, שכן צרכי ההון של הממשלה יקטנו והיא תתחרה איתן פחות על מקורות ההון של המשק.
בנק ישראל סבור כי הייצוא וההשקעות - בענפי המשק ובבנייה למגורים - יתאוששו ויקזזו ירידה של הוצאות משקי הבית על מוצרים בני קיימא מרמתן הגבוהה בשנה שעברה. אם כך, חברות בתחום הייצור והייצוא יתנו את הטון ואילו חברות הפועלות מול משקי הבית תאותגרנה יותר. עם זאת, להערכתי, הצריכה הפרטית תפתיע פעם נוספת לטובה.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
בל נטעה. מבחניו של שוק המניות עוד לפניו. באביב תצא לדרך ממשלה חדשה וחשיבות רבה תהיה לשאלה, האם תנהיג מדיניות ידידותית למגזר העסקי? השלכות פיחות השקל תמוצינה בקרוב והשאלה היא האם השער יפרוץ את רמת ה-4 ש' לדולר? האם תהיינה השלכות כלכליות מרסנות לסחף המדיני לרעת ישראל? מה תאמרנה חברות דירוג החוב (לאחרונה הזהירו שתיים מהן את ישראל)? האם פעילות ההסדרה (הרגולציה) תורגש פחות? ואולי השאלה החשובה מכולן - מתי תחל ריבית בנק ישראל לעלות וכיצד יתקבל הדבר בשוק ההון המקומי. יש לקוות כי הביטחון הכלכלי יהיה גבוה מספיק כשהדבר יקרה.
נכון להיום, מסתמן כי התשובות לשאלות הללו תתקבלנה רק בשנת 2016 ורוב האתגרים יפסחו על שנת 2015. לכן נראה, כי העליות בשוק המניות תימשכנה השנה. עם זאת, לאחר עלייה של 10.3% במדד ת"א 25 ב-12 החודשים האחרונים, הדעת נותנת כי העליות תהיינה הפעם צנועות יותר ובדרך נהיה עדים לגלי עליות וירידות לא מבוטלים.
- 1.אבי.א. 10/01/2015 11:12הגב לתגובה זוציפינו להמלצות יותר ספצפיות אם כי הכוון הכללי בשוק המניות .ובעקר במניות תא 25 הוא,חיובי
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

