השנה השחורה של מנהלי ההשקעות: "זו השנה הקשה ביותר לתשואות מזה 78 שנים"

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה 2015

בנקי ההשקעות האמריקנים ממשיכים לחבוש את הפצעים לאחר השנה האחרונה והסבוכה שעברה עליהם. גם על המשקיעים הפשוטים עצמם עברה שנה לא פשוטה בכלל והסקירה של בנק ההשקעות סוסיטה ג'נרל מעניקה היום אסמכתה מחקרית לכך.

בניגוד למה שניתן לחשוב על פי בנק ההשקעות בשנה האחרונה הסקטור שהניב את התשואה הטובה ביותר למשקיעים, היה עדיין שוק המניות האמריקני. אם כי התשואה של השוק כמכלול הייתה מזערית והגיעה לכדי 2% בלבד וזה עוד כולל דיבידנידים. התשואה המוזכרת, נמוכה ככל שתהיה, עדיין הייתה גבוהה יותר מהתשואה שהניבו סקטורים כמו האג"ח הקצר והארוך האמריקני וכמובן שוק הסחורות.

מצב הביניים המתואר שבו כל הסקטורים הניבו תשואה נמוכה מ-2% מהווה מצב נדיר ביותר שבו היה כמעט בלתי אפשרי להניב תשואה גבוהה בשוק. למעשה, על פי סוסייטה ג'נרל זו הייתה השנה הקשה ביותר למציאת תשואה מזה כמעט שמונה עשורים.

שוק הון עם תשואות נמוכות כל כך הוא בבחינת גזירה קשה מאוד למנהלי ההשקעות המקצועיים. הקורבן השנה בארה"ב היו מנהלי הגידור שבחיפוש אחרי תשואה גבוהה - הניבו תשואות שליליות ושוק הקרנות עצמו הצטמק ב-4%. בתוך כך, גם מנהלי ההשקעות המפורסמים והגדולים ביותר כמו וורן באפט, קרלוס סלים ודייויד אינהורן היו מבין הקורבנות והפסידו הון רב.

וורן באפט חווה השנה את השנה הקשה ביותר מאז שנת 2008 מבחינת תשואות. זו הפעם הראשונה בה הוא מניב תשואת חסר משמעותית כל כך מול מדד ה-S&P 500 מאז שנת 1999.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.