לקראת השנה החדשה: השינויים שיביאו למסחר שוטף והגדלת נזילות

זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון, מעלה את השאלות והתהיות כיצד ניתן לתקן עד כמה שניתן את המסחר בבורסה, ולמנוע בעיות בתהליך השוטף ולהגדיל את הנזילות
זיו פניני | (17)
נושאים בכתבה אופציות בורסה

אחת הבעיות הנפוצות במהלך מסחר הוא שער הפתיחה , שמהווה בעיה ממספר פרמטרים שנגרמים בסיטואציות מסוימות לעיוות המסחר, וכתוצאה מכך גורמים למחירים לזלוג מהמחירים הכלכליים.

לדוגמא, כיום ניתן לבטל הוראות המשתתפות במחזור ובשער התאורטי ממש עד לסגירת השלב. לעניות דעתי יש לאסור ביטול פקודות המשתתפות בשער והמחזור התאורטי מספר דקות לפני השלב האקראי. בצורה זו האמון והכוונה של המשתתפים (האנושיים ואינם אנושיים) יהיו אמיתיים יותר. בעיה זו מחריפה בימי פקיעה או בניירות אשר סחירותם מוגבלת.

כמו כן, מניה דואלית שיורדת יותר מ-35% בחו"ל יורדת כאן 35% בפתיחה ומשלימה את הירידה מיד לאחר מכן. אני מוצא שיש לבטל את המגבלה הקשיחה של 35% בשער - מגבלה החושפת אנשים לקנות / למכור מניה בערך נמוך / גבוה משמעותית מערכה הכלכלי, דרך קרנות נאמנות ללא ידיעתן וכן קניות בהגבלת תוקף זמן (כשמניה צריכה לרדת 50% והיא נעצרת ב-35%, כל מי שקונה קרנות ת"א 25, 75 או 100, קונה אותה בשלב הפתיחה בשער לא כלכלי ללא ידיעתו). ללא קשר במקרה והתנודה תתרחש באקט של פקיעת אופציות, זה ייסב הפסדים כבדים לארביטראז'ים אשר יגולגלו מיד לתביעות משפטיות וסאגה לא נעימה של דומינו משפטי וכלכלי.

בנוסף, יש לשנות את מקדם הפתיחה האנגלית כדי שיתאים לתקופה הרלוונטית (ניתן לקשור לסטייה במעו"ף), וכן להגדיל את מקדמי התנודה הסטטית. להכרתי עצירת מסחר שלוש או ארבע פעמים ביום ללא צורך זה לא אפשרי כלל.

בעיה נוספת שעלתה בשנה האחרונה במסחר בבורסה הישראלית היא שער הסגירה :

אחד העיוותים שמייצר המצב הקיים גורם לכך שהשינויים בשערי סוף היום, יחסית לממוצע של המסחר באותו יום, עצומים ללא כל סיבה חיצונית. אחת המסקנות, שצורת חישוב של שער הסגירה בעייתית ודורשת שינוי וחשיבה מחדש. יחד עם זאת, גם אם הבורסה רוצה להשאיר את השיטה הזו, ראוי לשנות שני פרמטרים:

- כאשר משתנים שערי המניות בשלב "טרום" קביעת שער הנעילה יש לאפשר למדד המעו"ף, או למדד הרלוונטי, להשתנות - בדיוק כמו בקביעת שער הפתיחה.

- צריך לייצר אלמנט של מה שמכונה "סגירה אנגלית" , בדיוק כמו פתיחה אנגלית, מעל תנודה קיצונית מסוימת במדד, ולאפשר איזון התנודה ע"י השחקנים.

- פן נוסף שמדבר בעיקר לסוחרים העצמאיים והמקצוענים הוא ביטול עמלות המינימום לעסקה בשלב הרציף, שכן שרשורי עסקאות באים משלב הפתיחה וזנבות של עסקאות בשלב הרציף. הם מגדילים את עלויות העסקה, לעיתים מושרשים ללקוחות קצה דבר הפוגע מאוד בנזילות המסחר.

- יש להגדיל את יחס הפקודות לביצועים בשוק הנגזרים. כיום עושה שוק שרוצה לצטט קרוב למחיר, נדרש לשנותו לעיתים דחופות בגלל השינויים במדד המעו"ף והקרבה של הציטוט למחיר התיאורטי - מה שעלול לחרוג מיחס הפקודות הקיים היום.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

- מגבלת פוזיציות פתוחות: הספירה של פוזיציות פתוחות אמורה לשמור מפני "קורנרינג" של גוף גדול על השוק. השיטה בעייתית ומפריעה לגופים גדולים לנהל פוזיציות גדולות. עד לשינוי השיטה, מומלץ לספור את האופציות מחוץ לכסף בעלות דלתא קטנה מ-10%, שממילא נקנו רק כדי להקטין בטחונות, כחצי אופציה בלבד, ושאר האופציות ייספרו כרגיל (אופציות אלה ממילא לא מגיבות לשינויים בנכס הבסיס).

- מנתקי זרם: יש לאפשר בתקנון למנהל המסחר לפתוח את המסחר , כשהמדד צריך להגיע למנתקי הזרם מיד בתחילת היום (להבדיל מאשר במהלך יום המסחר), במיוחד כאשר ישנם מספר ימים בלי מסחר. כלומר, לנהוג בשיקול דעת בפתיחת או אי פתיחת המסחר. לעיתים אי פתיחת המסחר כלל יוצרת בעיה עתידית גדולה יותר מפתיחת המסחר כרגיל (במיוחד שעל פי התקנון המסחר בנגזרים יתחיל ואילו במניות לא - בעיה בפני עצמה).

- מערכת האקסטרנט: במערכת זו מעבירים הברוקרים את הפוזיציות ביניהם כהפרדה בין פעילות הברוקר לפעילות הקאסטודי של ניירות הערך.

יש לאגוד אסטרטגיות שלמות , במיוחד בשוק המעו"ף, בו הברוקר מעביר את כל אגד הביצועים או אף אחד ממנו (fill or kill). כיום, הברוקר יכול לאשר רק חלק מהפוזיציות ובכך לחשוף את הברוקר המעביר שנשאר עם פוזיציות שאינן מגודרות.

- מערכי תרחישים: חישוב מערך הביטחונות באופציות עוזר למדוד את רוב פוזיציות המעו"ף בצורה יעילה. יחד עם זאת, בגלל בעיית מדידת בלאק ושולס בסטייה אחידה ובזמן רציף, נוצר מצב שלקוחות יכולים לפני פקיעה להיכנס לשערוכים שליליים משמעותית ללא שחרגו קודם לכך המצב מחמיר לאור האופציות השבועיות ופוזיציות זמן מול החודשיות. על הבורסה להוסיף לכל תרחיש סטיית תקן אפס . כלומר, בדיקת תזרים מזומנים כדי שלכל הפחות בשבוע פקיעה, משקיעים לא יכנסו לשערוכים שליליים ללא חריגה מוקדמת, קרי, מצב בו התחייבויות הלקוחות גדולים מנכסי הלקוחות.

במקביל, יש לשקול לחשב את הפוזיציות השבועיות לטובת הביטחונות לחוד ללא החודשיות.

- חישובT+1: הביטחונות המחושבים משתנים משמעותית כאשר עובר יום ערך (במיוחד בשבוע הפקיעה), ועל כן לקוחות חורגים ממסגרת אשראי / ביטחונות בתחילת יום נתון, למרות שלא חרגו יום קודם. הפתרון לכך הוא ש הבורסה תוריד יום אחד מחישוב הביטחונות כבר בשעה 16:00 ביום המסחר הקודם, כך שהברוקר והלקוח יידעו מראש את שיראו בתחילת יום המסחר ותימנע מהם אי נוחות, חסימות מסחר, הפסדים ופיצויים.

- פקודות מסוג STOP LOSS יכולות לעזור מאוד במסחר היומי אשר יסייע, בסופו של דבר, להנזלת השוק, להקטנת מרווח ה-BID-ASK ולייעול הן שוק המניות והן שוק הנגזרים. אני מדבר על פקודות רשמיות ולא כתוכנה פרטית נוספת.

- שינוי דרך ביטול עסקה שמקורה בטעות: כיום מבטלת הבורסה לחלוטין עסקת טעות, העומדת בקריטריונים הקבועים בתקנון. מי שקנה רחוק מאוד מהמחיר, מודע לכך, ומצפה לתיקון. אולם מי שקנה באיזור המחיר לא יודע על טעותו. כאשר מדווחים לו על כך, הוא חשוף לטעות על הכיסוי של אותה עסקה. בצורה זו הבורסה בעצם יוצרת בעיה חדשה לגופים חדשים. התיקון צריך להיות ביטול חלק מהעסקה שחרג באחוז קבוע וידוע לכל סוג נכסים מהמחיר. אגב, הבורסה צריכה להודיע לברוקרים שמעורבים בעסקאות מסוג זה, כיוון שחלק מהלקוחות יודע על כך רק יום אחרי כשהוא בודק את תיק ההשקעות שלו, ואז סיפור הטעות חוזר מחדש.

- חישוב מדדים ומשקולות. בשל היחס יוצא הדופן בין גודל נכסי תעודות הסל לגודל המחזור הממוצע, חשוב לעדכן את ניירות הערך ומשקליהם בצורה יעילה. למשל, לא לבצע זאת לעיתים קרובות מידי. גם רישום מהיר במניה דואלית רצוי שיעשה תוך עדכון המשקולות והוצאת הנייר, שצריך לפנות את מקומו. כך יקטן החיכוך וגריעת התשואה במדדים הרלוונטיים.

- עסקאות תואמות - הרבה עסקאות, במיוחד בשוק האג"ח והנגזרים, אשר מתואמות בין שני גופים. הברוקרים מסמנים את העסקאות כתואמות ומשדרים אותן סימולטנית לבורסה. מה שכן, הפקודה הבסיסית לא תמיד בגודל זהה לחלוטין, אז הבורסה לא מסמנת אותן. הרשויות מקבלות את הסימון כתואם אבל שאר השחקנים בשוק לא רואים סימון זה. על הבורסה לתקן ולסמן גם את העסקאות התואמות אשר כמויות הביצוע שלהן זהות אבל הפקודה המקורית אינה זהה.

שנה טובה וחתימה טובה לכולם.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    החבר מקומה 3 11/10/2014 23:23
    הגב לתגובה זו
    אתה מבין עניין ,ויודע לאמוד את הבעיות והכי חשוב להצביע עליהן, ולפרסמם בקול רם,מקווה שהחדש בבורסה יקשיב, לא תמיד מקשיבים לנסיון ולחוכמה שנצברה בעמל של שנים, מקווים הפעם שכן
  • 13.
    נראה לי מעניין שער הפתיחה מחר בבוקר... (ל"ת)
    סוחר זעיר 11/10/2014 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    כל מילה בסלע. (ל"ת)
    אמיר וייס 10/10/2014 18:25
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    גם שער הפתיחה הזוי 08/10/2014 14:17
    הגב לתגובה זו
    בדיוק אך הוא מחושב זו בדיחה בדיוק כמו הבורסה ופקידיה.
  • 10.
    אם לא יורידו\יבטלו את העמלה לא ישתנה כלום (ל"ת)
    עמלת מינימים 08/10/2014 11:49
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    קליפ 07/10/2014 22:39
    הגב לתגובה זו
    הנהלת הבורסה הצהירה שכל כוונתה לגרום נזקים,הקטנת הנזילות,רגולציה,מנגנון שפוגע בציבור אבל מצדיק את המשרה המגוחכת ומיותר שלהם.....רק עוד מיסים.עוד מיסים.עוד מיסים...
  • הם אכן אטומים 08/10/2014 07:08
    הגב לתגובה זו
    וחוץ מזה המנכל החדש של הבורסה עושה רושם של מבין עניין. לגבי הרגולציה כול מילה מיותרת על כול פועל 4 מפקחים שעוסקים כל הזמן במזימות איך להכביד על חייו. לכן הפריון יורד והצמיחה קרובה לאפס הרבה יותר ממה שחושבים.
  • 8.
    לבורסה 07/10/2014 19:08
    הגב לתגובה זו
    זה לא שוק משוכלל. אסור לתת לימיט פתיחה. יגנבו אותכם. ראו הוזהרתם!
  • 7.
    מס 07/10/2014 18:04
    הגב לתגובה זו
    מה שכתבת נכון אבל חייבים להוריד מס על הבורסה.
  • 6.
    סוחר סחור 07/10/2014 15:59
    הגב לתגובה זו
    החפיפה לסגירה האירופית - תביא מחזורים. חלק מאוד גדול מהמחזור באירופה עובר בשעה הזו - ויש תנודות יפות גם.
  • 5.
    סוחר ארבטראז 07/10/2014 14:33
    הגב לתגובה זו
    ה35% מגבלה זה הזוי בקנה מידה עולמי, במיוחד היום אחרי שיש עצירה סטטית בניירות, אם באמת תהה פקיעה בה נייר יצטרך לרדת מעל 35% זה יהרוג את הארבטרזרים (אם הנייר יהיה בעל אחוז משקל אחזקה גדול!!) מעניין מה תגיד הבורסה אז!! אגב דבר דומה היה כבר בעבר ואז רצו מהבורסה לחפש מי שידר הוראות קניה שיבטל אותם ואז לא היה מחזור והשער פקיעה היה לפי העסקאות אחרי הפתיחה...מעניין מה יקרה בפעם הבאה שיהיה להם פחות מזל...
  • 4.
    אבנר 07/10/2014 13:10
    הגב לתגובה זו
    ולא לעיתון.
  • 1 07/10/2014 14:08
    הגב לתגובה זו
    אולי אם קצת לחץ תקשורתי ובעזרתך גם יזוז משהו....
  • 3.
    מקצוען. (ל"ת)
    עמי 07/10/2014 12:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יחס פקודות לביצועים קרדינלי לנזילות ולספרד (ל"ת)
    אני רובוט 07/10/2014 12:25
    הגב לתגובה זו
  • או באירופה או בספרד (ל"ת)
    אלון מזרחי 07/10/2014 22:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברוקר 07/10/2014 12:16
    הגב לתגובה זו
    אבל השינוי המוצע הוא הכרחי!! וחוץ מזה עמלות מינימום בשוק גוסס זה זה ביזיון וזה עוד אחרי הדיווח התמוה של רשות המיסים על 800 אלף מחזור לאחר תשלום מס במקור...וחוצ מזה להוריד מס על הבורסה בכלל
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.