הבלגן שעשוי להקפיץ את מחיר הפלטינה - שימו לב
מחיר הפלטינה עלה ב-2.8% בשבוע שעבר, לערכו הגבוה ביותר בששת השבועות האחרונים. זאת לאחר שגברו החששות לחידוש השביתות והמהומות בתעשיית המכרות בדרום אפריקה. דרום אפריקה מפיקה כ-73% מכמות הפלטינה העולמית ממכרות, ומחזיקה בכ-90% מעתודות הפלטינה העולמיות. כך שכל הפרעה בכריית הפלטינה במדינה משפיעה באופן מיידי על מחיר הפלטינה בשוקי העולם.
בדומה למחיר הזהב והכסף, מחיר הפלטינה נמצא בירידה בחודשים האחרונים. מערכו הגבוה ביותר השנה- 1,739 דולר לאונקיה (אונקיית טרוי 31.1 גרם) ב-06 בפברואר, צנח מחיר הפלטינה ב-18.5% ל-1,418 דולר ב-23 באפריל. מאז עלה מחיר הפלטינה ב-6.0%, ונסגר במסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק NYMEX ביום שישי האחרון ב-1,502.6 דולר לאונקיה. מחיר הפלטינה האחרון עדיין רחוק ב-34.3% מערכו הגבוה ביותר, 2,286 דולר, שנרשם במארס 2008. במחירים ריאליים מתואמים לאינפלציה אף היה מחיר הפלטינה גבוה יותר בעבר: מחירה בתחילת 1980, 1,045 דולר לאונקיה, שקול ל-3,000 בדולרים של ימינו.
שביתות פראיות פרצו בכמה חברות כרייה בדרום אפריקה בשבוע שעבר. במהומות שהתפתחו בעקבות השביתות, נורה למוות בשבוע החולף כורה של חברת Lonmin סמוך למכרה הפלטינה Marikana השייך לחברה. ביום חמישי הודיעה החברה, אחת ממפיקות הפלטינה המובילות בעולם, על הגברת אמצעי הבטיחות סביב המכרות שלה. המהומות הנוכחיות מזכירות את המהומות באוגוסט שעבר, בהן נהרגו 36 כורים מיריות המשטרה, והפסקת הכרייה בעקבות השביתות גרמה לירידה בהפקה השנתית בשיעור של 400 אלף אונקיות - כמות השקולה ל-7% מההפקה העולמית של פלטינה ממכרות, כמו גם לנסיקה במחיר הפלטינה מרמות של 1,400 דולר לאונקיה ל-1,721 דולר בתחילת ספטמבר 2012.
השימוש העיקרי בפלטינה נמצא בממירים קטליטיים להפחתת פליטת גזים מזהמים בכלי רכב. בשנת 2010 שימשו לכך 97.2 טון, שהיוו 40% מצריכת הפלטינה הכללית. ממיר קטליטי הוא חלק במערכת הפליטה של כלי הרכב בו נשרפות עד תום שאריות פחמימניות מתהליך הבעירה, זאת על מנת להקטין את זיהום האוויר. רכב עם ממיר קטליטי מזהם עד פי 10 פחות מרכב ללא ממיר קטליטי. ממירים קטליטיים מותקנים כיום ב-95% ממכוניות הנוסעים החדשות, והממיר מכיל בממוצע כ-4 גרם פלטינה (בערך כספי של כ-764 שקל במחירים של היום). ברכבים המונעים בבנזין משתמשים גם בפלדיום, ה"אחות" הזולה יותר של הפלטינה. אבל ברכב דיזל, כלי הרכב הנפוץ ביותר באירופה, אפשר להשתמש רק בפלטינה.
הפלטינה היא מתכת לבנה בעלת ברק כסוף ומשקל סגולי גבוה ביותר - 21.45 (כל כמות הפלטינה שהופקה עד היום בעולם הייתה יכולה להיכנס לקובייה עם אורך צלע של 7.5 מטר, עקב נדירותה והמשקל הסגולי הגבוה שלה). הפלטינה עמידה מאוד בפני קורוזיה ובפני חומרים כימיים. היא אינה מתחמצנת אפילו בטמפרטורות גבוהות (נקודת ההתכה של פלטינה גבוהה מאוד, 1772 מעלות צלזיוס, לעומת 1064 מעלות של זהב).
בנוסף, הפלטינה מוליכת חשמל מעולה. זאת, היכולת הקטליטית וכושר הספיחה יוצאי הדופן שלה הביאו לשימושים תעשייתיים רבים בה, נוסף על ייצור התכשיטים.
תפוקת הפלטינה העולמית ממכרות נמצאת בירידה. תפוקת הפלטינה בדרום אפריקה, המפיקה כ-73% מכמות הפלטינה העולמית ממכרות והמחזיקה בכ-90% מעתודות הפלטינה העולמיות, צנחה ב-11.7% ב-2012 ל-128 טון. זאת בהשוואה ל-168 טון ב-2006, אז נרשם לה שיא בתפוקה. הפקת הפלטינה ממכרות נעשית קשה יותר משנה לשנה. חברות הכרייה מצליחות כיום להפיק בממוצע רק 3.83 גרם מתכות מקבוצת הפלטינה מכל טון סלע שנכרה, בהשוואה ל-4.4 גרם שהפיקו בממוצע ב-2006.
חברת Northam Platinum, המפעילה מכרות בדרום אפריקה, נאלצת כיום לכרות פלטינה בעומק רב יותר, עד 2.3 ק"מ, שם הטמפרטורה מגיעה ל-70 מעלות צלזיוס. כדי לקרר את המכרה היא מפעילה באופן רצוף 7 יחידות קירור, המזרימות כ-1,000 מטר מעוקב של אוויר קר בכל שנייה. חברות הכרייה בדרום אפריקה צריכות להתמודד גם עם מחסור באספקת חשמל, הפוגע בפעילות המכרות.
חברת החשמל הממשלתית Eskom, המספקת 95% מהחשמל בדרום אפריקה, סובלת ממחסור מתמשך בכושר ייצור החשמל. מחסור שיימשך לפחות עד סוף השנה. גם תפוקת הפלטינה ברוסיה, המפיקה כ-14% מכמות הפלטינה העולמית ממכרות, נמצאת בירידה. ב-2001 הפיקה רוסיה 40.4 טון פלטינה, ואילו ב-2012 הפיקה 26 טון בלבד. דרום אפריקה ורוסיה היו אחראיות על 86% מתפוקת הפלטינה העולמית ב-2012.
לאחר שב-2011 היה עודף היצע עולמי של פלטינה על הביקוש בשיעור של 450,000 אונקיות, ב-2012 היה כבר מחסור של 375,000 אונקיות. לפי Johnson Matthey, החברה המובילה במסחר בפלטינה בעולם, השנה צפוי גירעון בשיעור של 525,000 אונקיות ובשנה הבאה צפוי גירעון של 685,000 אונקיות - חסך של כ-7% מצריכת הפלטינה העולמית. הקשיים של תעשיית מכרות הפלטינה בדרום אפריקה, עלויות ההפקה הגדלות והגירעון במאזן הפלטינה העולמי, מביאות למסקנה שמחיר הפלטינה צפוי להוסיף לעלות בשנים הקרובות.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר עליות. מדד הסחורות CRB של תומסון רויטרס / ג'פריס, עלה בסיכום שבועי ב-2.1%. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בפלטינה?
באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בפלטינה בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.
קרן הסל לפלטינה ממשית, ETFS Physical Platinum Shares, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PPLT החל מ-8 בינואר 2010. הקרן משקיעה במטילי פלטינה המאוחסנים בבנקים, החברה המנהלת היא ETF Securities, החברה המובילה בקרנות סל לסחורות הנסחרות באירופה, ודמי הניהול הם 0.60% לשנה.
תעודת הסל לפלטינה, E-TRACS UBS Long Platinum ETN, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PTM, הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לפלטינה. דמי הניהול הם 0.65% לשנה.
תעודת הסל לפלטינה, iPath DJ-UBS Platinum TR Sub-Idx ETN, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PGM, הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לפלטינה. דמי הניהול הם 0.75% לשנה.
תעודת סל שורט לפלטינה, E-TRACS UBS Short Platinum ETN, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PTD, דמי הניהול הם 0.65% לשנה. התשואה של תעודת סל זו עומדת ביחס הפוך לשינוי במחיר הפלטינה, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הפלטינה ירד.
*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.
- 1.איציק 11/06/2013 15:45הגב לתגובה זואם השביתה תמשך - מחיר הפלטינה יעלה. כדאי לונג. אבל אם היא תסתיים (כל השביתות מסתיימות פעם) מחיר הפלטינה ירד. כדאי שורט. אבל בטווח הארוך המחסור בפלטינה יגרום לעלית מחיר. כדאי לונג. אלא אם כן יהיה מיתון עולמי (האטה בקניית מכוניות) ואז הביקוש לפלטינה ירד. כדאי שורט. אפשר להשתגע.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.