הפחד חוזר לשווקים - האם התיקון קרב ובא?

יוחאי שויגר, אנליסט FXCM ישראל, מתייחס לנעשה בשווקים הגלובלים בכל הקשור לפסיכולוגיה של העוסקים - האם הפחד והחשש ישפיעו על המגמה הנוכחית?
יוחאי שויגר | (3)

מעניין לעקוב אחר הפסיכולוגיה של הראלי הנוכחי בשווקים, ששובר שיא אחר שיא וכולם שואלים מתי יהיה סופו. בדרך כלל בוחנים את המצב בשוק המניות על רקע הנתונים הפונדמנטליים. ההאטה הגלובלית, ההתאוששות המקרטעת של ארצות הברית, תיבת הפנדורה של משבר החוב בגוש האירו. מי היה מאמין שבתנאים כאלה הדאו-ג'ונס יכול להעפיל לשיא כל הזמנים. ואכן, אלה הקולות שהיינו שומעים לפני כמה חודשים מצד "הדובים" (אלה החוזים מפנה לרעה), שהרבו להתריע, כי המסע המטורף הזה לא יוכל להמשיך עוד זמן רב.

אולם בתנאים הנוכחיים של הרחבה כמותית כה מסיבית, שבפועל מפחיתה את הסיכון באפיקים המסוכנים, ויתרה מכך, הופכת את ההשקעה באפיקים הסולידיים לבלתי כדאית בעליל (בגלל התשואות הנמוכות) - נוצר ניתוק מסוים בין הכלכלה לשוק המניות. כיום, נדמה שכולם עברו לצד "השורים". מה שמתבטא בכך שכל צלילה הכי קטנה מעוררת גל חדש של ביקושים.

אולם, כל ראלי סופו להסתיים במוקדם או במאוחר. אילו אינדיקטורים יסייעו לנו להעריך כי הראלי קרב לקיצו? אינדיקטורים אשר יצביעו על כך שהמשקיעים חוששים יותר ויותר ממפנה, ומוכנים לשלם פרמיות גבוהות יותר על ביטוח מפני מפנה שכזה.

האינדיקטור המוביל מהסוג המדובר הוא מדד ה-VIX, הידוע גם כמדד הפחד. המדד מחושב על פי נתוני סטיית התקן הגלומה של 8 אופציות Call ו-8 אופציות Put עם לפחות 30 יום לפקיעה. סטיית תקן גבוהה משמעה שקוני האופציות מוכנים לשלם מחיר גבוה עבור הגנה מפני תנודתיות (כלומר, עלייה בסיכון), לפיכך היא מזוהה עם "פחד". מדד ה-VIX מסייע לחשוף בפנינו את הסנטימנט של המשקיעים שעדיין אינו בהכרח בא לידי ביטוי במפנה רשמי של תנועת המחיר של מדדי המניות, ועל כן הוא מהווה סימן מקדים לשינוי מגמה.

הגרף הבא ממחיש את הקורלציה ההפוכה ההדוקה בין מדד ה-VIX למדד המניות המוביל בוול-סטריט, ה-S&P500 (שימו לב שמדד ה-VIX מוצג כאן הפוך). לכל אורך הראלי של 2012-13 מדד ה-VIX צנח לרמות שפל שבטווח 10-15, רמות אשר העידו על הביטחון של השוק בהמשך עליית המניות. כלומר המשקיעים היו בטוחים בהמשך הראלי, עד כי לא היו מוכנים "לבזבז" כסף בהגנות שונות.

זה כמובן ראוי לציון בתקופה בה היו בעבר וישנן בהווה כל כך הרבה סיבות לחשש. אולם, בשבוע שעבר, מדד ה-VIX רשם את הזינוק השבועי החד ביותר מזה חודשים ונשק לרמת 15. בדומה לאחרים, גרף ה-VIX נתון לניתוח על פי כלים טכניים. אם נראה את המדד חוצה פעם נוספת את ה-20, הוא ישבור למעשה את מגמת הירידה (עלייה בגרף ההפוך) של השנה האחרונה - וזה עשוי להיות טריגר לשוק המניות כולו.

מעניין להסתכל גם על הדפוסים בשוק החוזים העתידיים על מדד ה-VIX. חוזים עתידיים מהווים כלי לגידור מפני שינוי עתידי בנכס הבסיס, כמעין ביטוח. שימו לב לזינוק בביקוש לחוזים עתידיים על מדד ה-VIX לשיא, מה שמלמד כי המשקיעים צופים זינוק ממשמש ובא במדד ה-VIX. בפעם האחרונה שראינו נפחי מסחר כה גדולים בשוק האופציות על מדד ה-VIX, הדבר הקדים תיקון ממושך בשוק המניות. האם גם הפעם?

לא נוכל שלא להתייחס לשוק הסחורות. אם בשוק המניות העלייה בתנודתיות טרם חוללה מפנה ממשי, הרי שבשוק הסחורות הזינוק בתנודתיות בישר על סופן של מגמות ארוכות שנים. שימו לב לגרף של הזהב בקורלציה למדד התנודתיות של הזהב (CBOE s Gold Volatility Index).

עוד מוקדם להספיד את הראלי בשוק, אבל כדאי לעקוב אחר הברומטרים הללו, הן כדי להתכונן והן כדי להתגונן מפני השינוי שיתרחש במוקדם ובמאוחר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אודי 24/04/2013 10:35
    הגב לתגובה זו
    יוחאי שלום, הכתבה יפה. הצגת את את העליה שהיתה במדד הפחד מרמה של % 10 לרמה של 15%. אולם, לדעתי הקורא הסביר לא מבין את משמעות העליה בסטיות התקן הגלומות, מלבד השפעת על הפרמיות של האופציות הגבוהות יותר כפי שציינת. מה המשמעות על התנהוגות מחיר נכסי הבסיס, כתוצאה מעליה בסטיות התקן הגלומות שלהן? תודה
  • 2.
    תום 24/04/2013 09:35
    הגב לתגובה זו
    או שלא.
  • 1.
    you can't ever kn 23/04/2013 15:30
    הגב לתגובה זו
    אם זה תיקון קל ליום או יומיים או יותר לפי הוויקס להלן סימנים לתיקון אמיתי 1 . מחזוריי מכירה גדולים במניות תעודות סל אס פי 500 \ דאו בתקופה של מספר ימים 2 . שבירה של תקרה כפולה או משולשת במדדים
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.