על אופי הצרכן בארה"ב וכיוון הכלכלה

איתי מנשה, מנהל השקעות בחברת תכלית דיסקונט, העוסקת בניהול תיקי השקעות, סוקר את השפעותיו של הצרכן הפרטי בארה"ב על הכלכלה הגדולה בעולם
איתי מנשה | (1)

אחד מהגורמים החשובים בכלכלה האמריקנית, אם לא החשוב ביותר הוא הצרכן המקומי. זה האחרון מניע את הכלכלה ועל פי אופן וכמות צריכתו, מתנהלת רוב כלכלת ארה"ב. הצרכן אחראי על כ-70% מהתוצר בארה"ב. עובדה זו מספקת יתרון משמעותי לכלכלה המקומית, שכן התנהגות הצרכן נובעת בעיקר מהמדיניות והפעילות המקומית, כך שלמעשה רוב התנהלות הכלכלה תלויה בגורמים פנימיים. כמובן ששינויים במצב הכלכלה העולמית משפיעים גם הם על ארה"ב, בעיקר על הייצוא, אך עדיין כלכלת ארה"ב תלויה בעיקר בעצמה. מנגד, התלות במצבי רוח משתנים של האוכלוסייה עלולה להוות בעיה.

בשנים האחרונות הצרכן האמריקני עובר לחצים ושינויים משמעותיים. ירידה חדה במחירי הנדל"ן, עלייה במחירי המחייה, מהלכי התייעלות של חברות, גלי פיטורים מאז 2008 ובנוסף חוסר יציבות בכלכלה העולמית. שינויים אלו משפיעים באופן משמעותי על מצב רוחו והתנהגותו של הצרכן. מדד בטחון הצרכנים ומדד סנטימנט הצרכנים של מישיגן מספקים אינדיקציה למצב רוחו רמיזה לגבי קבלת החלטות עתידיות.

בכדי לקבל תמונה ברורה יותר על ההתנהלות והתנהגות בפועל של הצרכן האמריקני, ניתן להשוות בין שני נתונים: תביעות ראשוניות לדמי אבטלה ושעור החיסכון של הצרכן. הנתון לתביעות ראשוניות לדמי אבטלה מתעדכן פעם בשבוע, הוא מספק מידע על השינויים במשק ויכולתם של האזרחים להתאקלם בשוק העבודה. ניתן לראות בנתון זה השתקפות של מצב המשק המקומי. נתון שיעור החיסכון מספק לנו מידע על התנהגות ואופן התגובה הצפוי של האזרח למצב המשק והכלכלה.

הצרכן בארה"ב מגיב למתרחש בכלכלה ב"חשש" כבדרך של העלאת החיסכון בימים בהם יש קושי במציאת עבודה. לחילופין , בתקופות בהן מציאת עבודה היא משימה פשוטה יותר, הוא "משחרר" את הארנק ביתר קלות. הדבר הבולט ואף המדהים, הוא מהירות התגובה של הצרכן האמריקני לשינויים בתביעות האבטלה. ניתן לדמיין את האמריקני ששמע על פיטורי השכן שלו ומיד החליט שזה הזמן להגדיל את החיסכון, מאחר והמצב נהיה קשה יותר. מנגד, ברגע שהשכן מוצא עבודה, אפשר לחזור לשגרה ולהוריד את רמת החיסכון.

הדינמיות של הצרכן מהווה יתרון משמעותי לכלכלה, ברגע שהוא מרגיש התחלה של ביטחון - הוא חוזר לשגרה ולצריכה באופן מיידי, ובכך מניע את הכלכלה. מנגד הדינמיות עלולה לפעול גם בכיוון השני, לדוגמא בתחילת 2008 חלה עלייה קלה יחסית במספר דורשי האבטלה, אשר הובילה לעלייה חדה בשיעור החיסכון. הסיכון בכך הוא היווצרות מעגל "פחד", אשר תחילתו בעליית האבטלה, המובילה להאטה ברכישות חדשות והעלאת שיעור החיסכון, התורמים לעלייה נוספת באבטלה.

הלקוח הפרטי בארה"ב מעולם לא היה חסכן במיוחד, בעשור הקודם עמד שיעור החיסכון ברמות של 1%-4%, אולם ניתן לראות כי בשנים האחרונות נמצא שיעור החסכון ברמות גבוהות יותר מאלו שהיו לפני עשור, ונעות בטווח של 3.5%-5%. השינויים הדרמטיים בכלכלה הביאו את הצרכן לבצע שינויים בהרגלי החיסכון והצריכה, נראה כי התנודות בשיעור החיסכון יימשכו בשל אופיו, אך עם זאת נראה שהפנים את המציאות הכלכלית החדשה ומבין שהגדלת שיעור החסכון הינה הכרחית.

ניתן לשים לב כי הצרכן האמריקני אינו מסתפק בתחושת ביטחונו הכלכלי האישי ומושפע מהביטחון הכלכלי סביבו. לאור זאת, בכדי לקבל תמונה שלמה לגבי הכלכלה האמריקנית, בנוסף לשלל נתוני המאקרו המתפרסמים, יש לקחת בחשבון את אופיים המיוחד של הצרכנים האמריקנים מאחר ולמצב רוחו ואופי התנהגותו של הצרכן יש משמעות מיידית וחשובה על הכלכלה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אצלנו הבעיה הזו לא קיימת.למי יש כסף לחסוך??!! (ל"ת)
    אני 29/07/2012 12:39
    הגב לתגובה זו
רובוט כלב (רשתות)רובוט כלב (רשתות)

חיית המחמד החדשה שלך - כלב רובוט

האם הייתם מחליפים את הכלב שלכם - לא תצטרכו להוציא את הכלב 3-4 פעמים ביום לסיבוב בחוץ, אבל האם הוא מביע רגשות? על תעשיית הכלבים הרובוטים, השימושים הצבאיים, והחברות המובילות בפיתוח

עופר הבר |
נושאים בכתבה רובוט רובוט כלב


״קח אותי לבית הקפה  ״Café de Flore״ , כלב הנחייה הרובוטי רובי מוביל אותי לבית הקפה המפורסם בפאריס ואני כבר יכול לחוש בריח הקפה באפי. באותה קלות רובי יוכל להוביל לקוי ראייה לשער העלייה למטוס בשדה התעופה.

חוקרים מאוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד פיתחו כלב נחייה רובוטי בשם רובי (Robbie)  על בסיס רובוט כלב 1GO הסיני של חברת Unitree. הם התקינו חיישנים מתקדמים ומודל שפה כדי לתת לרובי יכולות ניווט ותקשורת ייחודיות ומתקדמות שמסייעות לאנשים לקויי ראיה. רובי יכול לשמש אנשים לקויי ראייה שאינם זכאים לכלב נחייה או לאלה המחכים לקבלת כלב נחייה הנמצא עדיין באילוף. תהליך האילוף וההשמה של כלב נחייה הוא יקר וארוך ורובי יכול להוות חלופה נגישה וזמינה יותר.

מטרתו העיקרית של רובי הינה לספק בעתיד הלא רחוק חלופה טכנולוגית לכלבי נחייה אמיתיים, במיוחד בסביבות פנים מורכבות כמו מרכזי קניות, מוזיאונים ושדות תעופה. רובי מנווט בצורה אופטימלית בין המכשולים ובוחר מסלולים בטוחים. זהו יתרון משמעותי על פני מערכות GPS רגילות שמתקשות לתפקד בחללים סגורים. חוקרי גלזגו רואים ברובי ככלי משלים בשלב זה ולא תחליף מוחלט לכלבי נחייה אמיתיים.

באמצעות מודל שפה גדול (LLM) רובי יכול לתקשר עם המשתמש שלו ולהסביר לו מה הוא רואה סביבו,  לתאר מוצגים ולהשיב לשאלות בסיסיות בצורה אינטראקטיבית.

תעשיית הכלבים הרובוטיים - הזדמנויות שוק אדירות

תעשיית הכלבים הרובוטיים נמצאת בשלב של פיתוח מהיר, המונע על ידי חדשנות טכנולוגית, הרחבת יישומים ותמיכה במדיניות. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ותחומי יישום חדשים צצים, כלבים רובוטיים ימלאו תפקידים משמעותיים יותר ויותר בתחומים שונים, ויתרמו לצמיחה כלכלית ולקדמה החברתית.