זינוק של 22.3% השנה בבנזין - עשוי להיות רק ההתחלה

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, סוקר את גילגולו של מחיר הבנזין במהלך התקופה האחרונה. לאן ירקיעו מחירי הזהב הנוזלי במידה ו-sunoco לא תמצא את הקונים אותם היא מחפשת?
אריה גורן |

מחיר הבנזין, הנסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק, הוסיף לעלות בשבוע האחרון והגיע ל-3.385 דולר לגלון (3.785 ליטר). רק ביולי 2008 ובאפריל ובמאי 2011 נסחר הבנזין במחיר כה גבוה. מבין כל הסחורות, מחיר הבנזין עלה בשיעור הגבוה ביותר מתחילת השנה - 22.3%. העלייה במחיר בארצות הברית התרחשה על אף הירידה הגדולה בצריכת הבנזין שם. הביקוש לבנזין השנה בארצות הברית ירד ב-5.6% בהשוואה לשנה שעברה, לממוצע של 8.78 מיליון חביות (159 ליטר) בנזין ליום. זו הירידה החדה ביותר בביקוש לבנזין בתקופה זו של השנה מאז 2004.

העלייה במחיר הבנזין נבעה כמובן מעלייה במחיר הנפט הגולמי, שהבנזין הוא אחד המוצרים המתקבלים מזיקוקו, אבל גם מהמשבר בתעשיית בתי הזיקוק בארצות הברית. משרד האנרגיה האמריקני הזהיר בסוף חודש פברואר שמחירי הדלקים בצפון מזרח המדינה ייפגעו משמעותית אם חברת Sunoco תפסיק את פעילות בתי הזיקוק שלה בפילדלפיה בחודש יולי הקרוב, כיוון שהדבר יוביל למחסור באספקה ולנסיקה במחיר הדלקים באזורים מסוימים במזרח ארה"ב.

Sunoco כבר הודיעה בשנה שעברה שבמידה ולא תמצא קונה לבתי הזיקוק עד חודש יוני השנה, היא אכן תעשה כך. קיבולת בתי הזיקוק של החברה מהווה כ-24% מקיבולת זיקוק הנפט בצפון מזרח ארצות הברית ומספקת 335,000 חביות תזקיקי נפט ליום. אף על פי שממשלת ארה"ב מנסה למנוע את השבתת המפעל, לא ברור מה ביכולתה לעשות לאחר שהחברה כבר הודיעה שהפסידה מפעילות בתי הזיקוק כמיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות, ולכן תתרכז מעתה רק בעסקי השיווק והקמעונאות שלה.

שוק הדלק במזרח ארצות הברית כבר התגבר על סגירת שני בתי זיקוק בדלוור בשנה שעברה. בספטמבר נסגר בית הזיקוק של ConocoPhillips ב-Trainer ובדצמבר נסגר בית הזיקוק של Sunoco ב-Marcus Hook. זאת בעקבות הפעלת בתי הזיקוק Delaware City מחדש בחודש אוקטובר. אם בתי הזיקוק של Sunoco בפילדלפיה אכן יושבתו, יביא הדבר למחסור של 240,000 חביות ביום של בנזין ו-180,000 חביות ביום של דיזל בעל תכולת גופרית נמוכה ביותר.

כמו מוצרים רבים אחרים כגון גז בישול, סולר, מזוט וקרוסין, הבנזין מיוצר מנפט גולמי באמצעות תהליכי זיקוק או פיצוח. ניתן להפיק בנזין גם מחומרים אחרים כגון פחם, או שילוב של גזים שונים, אולם המקור העיקרי והזמין ביותר הוא עדיין הנפט. מבחינה כימית מהווה הבנזין תרכובת של פחמימנים שונים, פרפינים, אולפינים וארומטים, המכילים 4-12 אטומי פחמן לכל מולקולה, אך מלבד זאת שונים מאוד בהרכבם. לבנזין חייבות להיות שלוש תכונות בסיסיות:

1. על הדלק לבעור ביעילות במנוע.

2. על הרכב להתניע בקלות במזג אוויר קר.

3. אסור למערכת הדלק להשתבש בטמפרטורות גבוהות.

סוגי הדלק נמדדים ע"י אוקטנים וככל שמספר האוקטנים גבוה יותר, כך משתפרת איכות הבנזין ובעקבותיה רמת ביצועי המנוע.

במסחר בבנזין בחוזים עתידיים נרשם לאחרונה מצב של backwardation. זהו מצב שבו מחיר החוזים לטווח הרחוק נמוכים יותר מהמחירים לטווח הקרוב, כפי שאפשר להיווכח בטבלה להלן:

מצב של backwardation אינו מצב רגיל, כיוון שרוב מחירי החוזים לטווח הארוך גבוהים מהמחירים לטווח הקצר. המצב השני נקרא קונטנגו, והוא נובע מעלויות של אחסנה, ביטוח ומימון. מצב של backwardation מתרחש כשקיים מחסור זמני בסחורה מסוימת אבל צופים שבעתיד יעלם המחסור. כשמחיר סחורה במצב של backwardation נמצא במגמת עלייה, המשקיע מרוויח הן מעליית המחיר, שלרוב עולה במקביל בכל החוזים, והן מגלגול החוזה, כלומר ממכירת החוזה העומד לפקוע ומרכישת החוזה לחודש הבא במחיר נמוך יותר. דוגמה לכך אפשר למצוא במסחר בנפט מסוג ברנט ב-2011: בעוד שמחיר הנפט ברנט עלה ב-5.1%, עלה מחיר קרן הסל על נפט ברנט BNO ב-22.7% באותה שנה בגלל אפקט ה-backwardation.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר ירידות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, ירד בסיכום שבועי ב-1.5%. מדד CCI נמוך כיום ב-16.5%משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בבנזין?

באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בבנזין בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל לבנזין United States Gasoline Fund נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UGA. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לבנזין לתקופות הקרובות. דמי הניהול 0.80% לשנה וקיימות גם אופציות call ו-put על הקרן.

קרן הסל לבנזין ETFS Gasoline נסחרת בבורסת לונדון ובבורסות אירופיות נוספות מספטמבר 2006 וסימולה UGAS, דמי הניהול הם 0.49% לשנה, והתעודה צוברת ריבית המחושבת על בסיס יומי. קרן הסל ETFS Short Gasoline נסחרת בסימול SGAS, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין ירד, דמי הניהול הם 0.98% לשנה. קרן הסל ETFS Leveraged Gasoline נסחרת בסימול LGAS, התשואה של קרן הסל הזו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר הבנזין, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין יעלה ושואף למנף את רווחיו, דמי הניהול הם 0.98% לשנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.