המבול עוד לפנינו - על העלייה הגדולה בהוצאות המשפחתיות ואיך להיערך?
יוקר המחיה מרקיע שחקים, הריבית הגבוהה חונקת ומשקי הבית בישראל ניצבים בפני סכנת טביעה. אל תחכו שהריבית תרד והמיסים יעלמו, נווטו עוד היום את הספינה שלכם אל חוף המבטחים בעזרת התנהלות כלכלית נכונה
לכל אחד מאיתנו יש עסק. לא תמצאו אותו ברשם החברות, ואולי אתם לא מתייחסים אליו כעסק, אבל כל יחיד/ה ובעלי משפחה הם בעלי עסק, שחייבים לשים לב להתנהלות הכלכלית השוטפת שלו. בשנים האחרונות "ניהול העסק" שלנו הפך למתאגר מאד, לעיתים על גבול הבלתי אפשרי: עליות המחירים במשק לא נעצרות והוצאות המחיה של משפחה ממוצעת עלתה בשיעור של עשרות אחוזים, כאשר רק בשישי האחרון התפרסם מדד חודש ינואר שזינק ב -0.6% . אך "הרוצח השקט" האמיתי הוא לא אחר מהריבית המשולמת לבנק.
כמה עליית הריבית משפיעה עלינו ?
עד לפני שנתיים ריבית בנק ישראל הייתה הנמוכה ביותר מאז קום המדינה ועמדה על 0.1% בלבד, וריבית הפריים עמדה על 1.6%. לאור זאת שסביבת הריבית הייתה נמוכה, תושבים רבים רכשו דירות בעזרת משכנתאות מתוך ידיעה שהריבית משנת 2017 יציבה ונעה בין 0.1%-0.25%. בפועל, החל מפברואר 2022 הריבית עלתה ב-4.4% ועומדת כיום על 4.5% (ריבית הפריים - 6%).
לשם ההמחשה, זוג עם שני ילדים שלקח משכנתא לפני שנתיים בסך 700,000 ש"ח ל-30 שנה בריבית משתנה במסלול "פריים", ובריבית של פריים מינוס 0.5%, כיום הוא יצטרך לשלם לבנק סכום חודשי נוסף של 1,700 ש"ח לערך. ואם אותה משפחה נמצאת במינוס או נטלה הלוואות, סכום החזר הריבית לבנק יעלה עוד יותר. רק בשביל לעשות לכם סדר, משפחה שההחזר החודשי שלה עלה ב-2,500 ש"ח, תידרש לעליית שכר ברוטו של 5,000 ש"ח לערך (מזה ינוכה מס הכנסה, ביטוח לאומי וכו') על מנת לכסות את העלייה בהוצאות הריבית וכנראה שלא בכדי הודיע בנק ישראל בשבוע שעבר כי יותר מ-40% מאלה שלקחו משכנתאות לאחרונה יתקשו לשלם אותן.
על פי מנהלי בנקים, לפחות 75% ממשקי הבית נמצאים במינוס או גוררים אשראי מכביד, והרבה משפחות רק מחכות להשתחררות של קרנות השתלמות או ירושות על מנת לפרוע את האשראי שרק הולך ותופח. תוסיפו לזה את הגזירות הכלכליות שחלו עלינו מתחילת 2025 ובראשם עליית שיעור המעמ ב – 1% , והעליה במחירי המים, מיסי העירייה (ארנונה) והחשמל, ותבינו שהעתיד הנראה לעין לא נראה ורוד עבור המשפחה הישראלית הממוצעת וכי לטענת רבים המבול (הכלכלי) עוד לפנינו.
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- כל מה שצריך לדעת על משכנתא לדירה ראשונה: המדריך המקיף לפני הצעד הגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה הקשר בין אינפלציה לבין עליית הריבית?
כאשר סביבת הריבית נמוכה, יותר אנשים לוקחים הלוואות ופחות מפקידים בפיקדונות. לאור זאת נוצר מצב שיותר כסף "מסתובב בחוץ", ולכן התושבים קונים יותר וכאשר קונים יותר אז המחירים עולים. בשנים 2021-2024 עלו המחירים בשיעור מצטבר של יותר מ-15%, כלומר כל צריכה ממוצעת של משפחה שעמדה על 5,000 ש"ח לחודש בסוף שנת 2020, עומדת כיום על יותר מ-5,750 שקל. על מנת לעצור את עליית המחירים, בנק ישראל מעלה את הריבית במשק. בפועל המחירים לא ממש נעצרו אבל הריבית נשארה גבוהה ומכבידה מאוד על כולנו. מכבידה מאד.
אז לאן פנינו מועדות? כנראה שלא יהיה מנוס מלהוריד את הריבית ולהקל על לווי המשכנתאות ונוטלי האשראי, כאשר הכלכלנים מצפים להורדה אחת לפחות עד סוף השנה. בנק ישראל ער לקשיים הכלכליים האדירים שעומדים בפני אזרחי ישראל. כמובן שהכל דינמי בעולמנו, ושגם השינוי בשיעורי הריבית בארה"ב ובאירופה, השינוי בשער החליפין וההתפתחות בנושא הביטחוני, ישפיעו בסופו של דבר באופן ישיר על הנעשה במדינה הקטנה שלנו. עד אז, זה הזמן שלכם לקחת אחריות ולנווט את הספינה שלכם לחוף מבטחים.
הנה לכם שישה טיפים שיסייעו לכם להתנהל נכון:
. הימנעו ממינוס - מינוס בבנק הינו שווה ערך להלוואה לא מוסדרת, והריבית עליו יכולה להגיע עד 17% (!) ואף יותר. עדיף לקחת הלוואה מוסדרת בריבית נמוכה יותר, ותמיד כמעט אפשר לפרוע אותה בפירעון מוקדם ללא קנסות.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל:...
בחנו מחזור משכנתא - השינויים בשיעורי הריבית ועליית המדד המשמעותית מצדיקים בחינת מחזור משכנתא, כולל פריסת ההחזר החודשי לתקופה ארוכה יותר. ההמלצה שלי היא להגביל את החזר המשכנתא ל-25% מסך הכנסות המשפחה.
שקלו הקפאת תשלומי משכנתא - בחלק מהבנקים ניתן להגיש בקשה להקפאת תשלומי משכנתא ולקבל דחיה של חודש או יותר, ובכך לצמצם את המינוס בבנק ולקבל קצת אויר לנשימה.
נהלו תקציב - הקדישו זמן לתכנון ההוצאות כפי שאתם משקיעים בייצור ההכנסות. כדי לצאת מהמינוס חייבים לאזן בין ההכנסות להוצאות. במידה ויש צורך בצמצום, בחנו מה ההוצאה הראשונה שניתן לוותר עליה לעת עתה.
אחדו הלוואות למשכנתא– בחנו ריכוז כל ההתחייבויות באמצעות איחוד הלוואות למשכנתא לכל מטרה, שמאפשרת פריסה נוחה יותר וריביות סבירות יותר.
אם אין לכם את הידע הפיננסי המתאים, פנו לייעוץ מקצועי. זכרו שהבנק הינו עסק לכל דבר וכמעט תמיד הרווח שלו הוא ההפסד שלכם.
* המאמר אינו מהווה המלצה או תחליף לייעוץ השקעות, התלויים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
הכותב הינו רואה חשבון, יועץ משכנתאות ומרצה בחוג לכלכלה וחשבונאות במכללה האקדמית רמת גן
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
