למה דווקא המניה הזו היא "חביבת האנליסטים"?
אנחנו בטוחים שאתם שואלים, לעיתים קרובות מדי, מדוע מניה המייצגת חברה שפועלת בנישה ספציפית, מניבה עבור משקיעיה הרבה יותר ממניות אחרות, שמייצגות חברות דומות ומתחרות ופועלות באותה נישה? השאלה רלוונטית במיוחד כשמבחינת הנתונים העסקיים של החברות נראה שאין סיבה לפער התשואות במניות. בשנות ה-50 החליטה ענקית האלקטרוניקה ההולנדית, פיליפס (סימול: PHG), להיכנס לתחום המוליכים למחצה, אז הוקמה החטיבה המתמחה שלימים נקראה NXP Semiconductors. בשנת 2006 מכרה פיליפס את החטיבה לקבוצת קרנות הון פרטי. ב-2009 הביאו את Rick Clemmer כמנכ"ל. עד לאותה שנה קלאמר היה שותף בחברת Kohlberg Kravis Roberts & Co (סימול: KKR), והתפרסם בעבודה שעשה עם Agere Systems, חברת המעגלים היוקרתית של לוסנט, אותה הפריד מלוסנט, מכר ל-LSI, הכניס את KKR להשקעה ב-NXP ובספטמבר 2010 הנפיק את החברה בנאסד"ק לפי שווי של כ-3.5 מיליארד דולרים. החברה גייסה כ-470 מיליון דולר באמצעות מכירה של 34 מיליון מניות לפי 14 דולר המניה. מאז עברו 3 שנים ושמונה חודשים, המניה על 62.5 דולר ושווי השוק של החברה 15.7 מיליארד.
חיפשנו ולא מצאנו שום מניה בתחום הענק שנקרא "נישת המוליכים למחצה ומעצבי השבבים" שאפילו מתקרבת לאותו ביצוע של קלאמר, אפילו להיטים כמו קוואלקום (סימול: QCOM) נשארו הרחק מאחור, שלא להזכיר מתחרות ישירות כמו אינטל (סימול: INTC) או טייוואן סמי קונדקטורים (סימול: TSM) ואחרות גדולות, חזקות ובעלות יכולות פיתוח וחדשנות שאינן נופלות מאלו של NXP. המספרים שהציגה החברה מאז ההנפקה בהחלט מצדיקים עליות במניה. היא סיימה את 2010 - שנת ההנפקה הראשונה שלה - עם מכירות של 4.4 מיליארד והפסד של 456 מיליון. השנה הנוכחית עתידה להיחתם (אליבא הקונצנזוס) עם מכירות של 5.4 מיליארד ורווח של כ-1.1 מיליארד (2013 נאמדה עם מכירות של 4.8 מיליארד ורווח נקי של 348 מיליון). יחד עם זאת, השוואה עם המספרים שהציגה QCOM למשל (או MU) בשנים 2012-13, ואלו שהקונצנזוס חוזה לה לעתיד, אינה מצדיקה עלייה של 280% ב-NXPI בשנתיים האחרונות ורק 45% ב-QCOM (מבחינת מכפילי הרווח, NXPI נסחרת על מכפיל היסטורי של 34.5 ומכפיל 2014 של 14.2, ואילו QCOM על היסטורי של 20 ול-2014 מכפיל של 13.9).
שימו לב שמבחינת קצב הצמיחה (היסטורי ובמיוחד עתידי), רווחיות תפעולית ונקיה, מזומן בקופה וכו' שתי המניות, QCOM ו-XNPI, אינן "יקרות". מניותיהן אומנם בשיא כל הזמנים, אבל לא בגלל "ניפוח", אלא בעקבות ביצועי עבר והציפיות לעתיד - אין כאן "בלון". לצורך השוואה, כאשר QCOM (סיימה את 2013 עם שווי שוק של 122 מיליארד מול מכירות של 24.9 מיליארד ורווח נקי של 6.85 מיליארד בהתאמה ועם רווח למניה של 4.51 דולר) נסחרה בתחילת 2000 על 90 דולרים ובשווי שוק של 549 מיליארד על התוצאות שהציגה ב-1999: מכירות ב-3.94 מיליארד דולרים, רווח נקי של 200.9 מיליון ורווח למניה של 31 סנט - זה בלון.
מה הופך חברה כמו NXP לאהובת אנליסטים ומשקיעים?
בהגדרתה, NXP היא למעשה בית יציקה למעגלים מודפסים בנישות שונות, עם יכולות לעיצוב מעגלים שיותאמו לצרכי החברות שבנישות. מניות של בתי יציקה, מהגדולה מכולן, טייוואן סמי קונדקטורים, ועד הפרעוש ממגדל העמק, טאואר (סימול: TSEM) אינן, בדרך כלל, מקבלות הערכות גבוהות - הן "הסוס האפור" של התעשייה. מעצבות השבבים, מקוואלקום ועד למיקרון טכנולוגיות (סימול: MU), הן שזוכות לאהבת המשקיעים והאנליסטים. למה? כי הן מופיעות בציבור ככאלו שדוחפות את מהפכת האינפורמציה קדימה. כיצד, אם כך נדחקה NXP לחבורה זו והאם טאואר מאותתת שגם היא רוצה ויכולה להתקבל למועדון?
- פייפאל מזנקת 14%, יונייטדהלת' 4% - מה קורה בחוזים?
- ריבית, ענקיות הטק ופגישת טראמפ שי - לקראת פתיחת השבוע בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תעשיית האלקטרוניקה נעה קדימה באמצעות תעשיות הטכנולוגיה והאינפורמציה, ובדיוק כמו המהפכה התעשייתית של המאה ה-19, היא משנה את דרכי ואורח החיים על כדור הארץ. התעשיות החדשות יצרו 4 מגמות ענק, שמובילות את ההתפתחויות. חיבוריות, התייעלות בתחום האנרגיה, בטחון ובריאות. תעשיית המוליכים למחצה, מבתי היציקה ועד למעצבי המוצרים, נעה כולה על המעגלים המודפסים - הבסיס לכל החדשנות שמניעה את התעשייה הגלובלית, הבסיס ליצירה ואיסוף אינפורמציה, לשינועה בביטחון, לאנליזה והטיפול בה. מהמעגלים מתחילה ההתקדמות ביצירה, עיצוב וייצור של מוליכים למחצה והמוצרים שנשענים עליהם. המעגלים הם השורש שממנו צומח העץ - זוהי תעשיית ענק עם אלפי שחקנים, מה שמקשה על ההדיוטות בוול סטריט (אלו שבאמת קובעים מהו המחיר למניה) לבחור ולהעריך.
החלק החשוב לוול סטריט הוא האנליזה והטיפול במוליכים, הרי זה התחום שמאפשר להם להבין את המודל העסקי של המזמין (המוכר שמעביר לתעשייה את ההתפתחויות והביקושים של הציבור). נסביר זאת בדוגמא: כל חכמי וול סטריט נמצאים היום במרדף אחרי חברות שפועלות בנישות כמו ה-IOT (Internet Of Things ), הזיכרון וההגנה, מדוע? כי לדעתם (וזה נראה נכון) העולם צועד לכיוון ה-IOT, וזה לא יוכל להגיע לשלמות ללא התקדמות באנליזה וטיפול באינפורמציה המורכבים מהגנה, זיכרון ומהירות העברת האינפורמציה. למרות ש הזיכרון וההגנה התקדמו בצורה מדהימה, הם עדיין "עקב האכילס" של ההתקדמות לכיוון ה-IOT, לכן חברות שעוזרות לפתור "בעיות" אלו, כמו מיקרון (סימול: MU), או כל חברת סטארט אפ ביטחונית שמונפקת, מקבלות הערכות שמימיות. האנליסטים חמים על אותן חברות (אנחנו חוזרים על הטענה שלנו, שאם צ'קפוינט הייתה מציגה איסוף פעיל של חברות סטארט-אפ ישראליות, שפועלות בתחום ההגנה על הרשת, ההערכה שהייתה מקבלת הייתה כפולה מהקיימת, אפילו יותר מחלוקת דיבידנד נדיב. חוסר פעילות ה-M&A של חברות ישראליות מובילות, מצ'קפוינט ועד איזיצ'יפ מדהימה ממש).
NXP יצרה לעצמה בוול סטריט תדמית של חברה (תדמית שאינה מנותקת מהמציאות) עם יכולות גבוהות של פיתוח וייצור ברמת המעגל ועיצובו לצרכים העתידיים. מספר הולך וגדל של תעשיות, מתעשיית הרכב ועד לתעשיית אבטחת הרשת וכל התעשיות שקשורות בהכנת התשתית ל IOT, מגיעות אליה על מנת לפתח את הבסיס לפיתוח המוצר אותו הן מבקשות למכור. החברה הוכיחה שהיא מסוגלת לפתח את המעגל שיוכל (יותר מאחרים) להוות בסיס למוצר המבוקש, והיא עושה זאת בנישות חמות (לדעת האנליסטים). NXP מייצרת באמצעות פיתוח של מעגלים, חיבוריות לפלטפורמות שמשמשות את תעשיות הרכב, האבטחה ומכשור נייד לכל נושא שקשור בקידום ה-IOT. על פי הנתונים, היא מצליחה לעשות זאת בהצלחה מסחרית גדולה ויעילות, לכן האנליסטים אוהבים אותה.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
למעשה מדובר כאן בשילוב של בית יציקה ופלטפורמת עיצוב לפיתוח ויישום של מערכות תמיכה בתחום העברת האינפורמציה. החברה נכנסה חזק מאוד לתעשיית הרכב לאחר שהצליחה לפתח ולייצר מערכות שליטה מרחוק, באמצעות גלי רדיו (RF) למנעולי רכב, מערכות שליטה וניווט. מאז הופיעה בבורסה, היא שמה דגש על תחומים "מבוקשים" בוול סטריט כמו בריאות, אפליקציות רכב ו-IOT, שהפכו אותה לחביבת אנליסטים. כמו כן, היא מצליחה להתברג מצוין בתעשיית הרכב הסינית הפורחת. 24 אנליסטים, מהבכירים ביותר, מכסים אותה. בסוף מאי 2014 נערך קונצנזוס של פיננשיאל טיימס שקבע ש-19 מהם עדיין ממליצים לקנות, 4 ממליצים בהחזק ואחד ממליץ למכור. במחיר הנוכחי, של 62.5 דולר למניה, היא נסחרת על מכפילים של 14.2 ו-12.5 לשנים 2014-15 בהתאמה, שאינו יוצא דופן מבין החברות המובילות.
נדבך נוסף לסיפור האהבה בין וול סטריט ל-NXP, ההנהלה ומר Rick Clemmer בראשה. קלאמר הכניס את KKR להשקעה ב-NXP, ויש הטוענים שהוא גם מאחורי ההשקעה שביצעה KKR במארוול (סימול: MRVL). ישנם רבים שמאמינים שמשהו עומד להתרחש, ביוזמת KKR, בין NXP למארוול.
מה הקשר לטאואר?
כידוע, אנחנו עוקבים מקרוב אחרי החברה ממגדל העמק, עוד בטרם החל ראסל אלואנגר להובילה לפני 9 שנים, ומאמינים כי הוא מוביל אותה באותו כיוון בדיוק (בקטן יחסית) כמו שקלאמר הוביל את NXP, לנישות התמחות שוול סטריט אוהבת. להבדיל מקלאמר אלוואנגר, שהתחיל ממצב נוראי, מכלום, אלוואנגר לקח חברה בפשיטת רגל, עם חובות עתק וצוות ניהולי נוראי ולאט לאט בנה, על ידע שנצבר בחברה ובאמצעות הסכמי ידע, רכישות ומיזוגים, חברה עם נישת פעילות ייחודית, שעלתה מרמת בית היציקה לשילוב של עיצוב. בגלל הסכמים עם חברות כמו סמסונג, פנסוניק ולאחרונה גם Cavendish Kinetics, וול סטריט מיקמה אותה לאחרונה בתחום טכנולוגיית ה-RF MEMS , שממזערת יכולות שימוש ל-RF. אפילו שינוי שם החברה בזמנו, מ-Tower Semiconductor ל-TowerJazz הועיל.
טאואר מוקמה בצורה ייחודית לעזור ללקוחות לפתח מוצרים בתחומים כמו טלפון חכם, אלחוט, מערכות אופטיות, איתות וכו', שתומכים באפליקציות תקשורת והעברת נתונים ברמה הגבוהה והמורכבת ביותר. כמו גם, היא פועלת בתחומים אנלוגי ודיגיטלי, ולמעשה מאפשרת לקליינט יתרון טכנולוגי ותמחורי יחסי ומהירות הגעה גבוהה לשוק.
ההערכה האחרונה שניתנה לחברה על ידי מומחי ZACKS הינה רווח למניה של 1.53 דולר השנה ו-1.87 בשנה הבאה (לעומת 97 סנט ב-2013), זאת לעומת קונצנזוס של 1.5 ו-2.47. מדובר במכפילים חד ספרתיים נמוכים יחסית לתעשייה. למה? כי לדעת רבים בוול סטריט עדיין מדובר בחברה קטנה ודלת אמצעים, שפועלת בשוק תחרותי מאוד. בנוסף הם מאמינים שלוקח לאלוואנגר יותר מדי זמן לממש הבטחותיו. אבל מי שמבין מה שדרוש להצלחה במקרה כמו של טאואר, מבין שהאיש בכיוון הנכון. תשע שנים זה אפילו מהר מכפי שהערכנו תחילה. נכון, אלוואנגר הוא המפתח, אבל הוא גם בונה סביבו צוות ניהולי מצוין. לאט לאט הם יבינו שמה ש-NXP הצליחה לעשות ברובד העליון של השוק - טאואר מצליחה לבצע ברובד הנמוך יותר. אז יתווספו אנליסטים לאחד וחצי שמכסים היום את החברה, והדמיון הזה יתפוס. אנחנו בשלנו - TSEM צריכה להיות בכל תיק מניות ישראלי (במידה כמובן). הדרך עדיין ארוכה, אבל התמונה ברורה הרבה יותר.
- 11.מיקי 10/06/2014 14:30הגב לתגובה זוזוהי התחמקות.אם לא שמת לב אז מחיר המניה כיום זהה לשער שהיה לפני 3 שנים.זוהי לדעתך השקעה טובה?
- 10.isr 08/06/2014 10:46הגב לתגובה זולשלמה, 1.האם במניה יש בשר-מוצרים בפיתוח,מכירות? 2.מה מצב הנזילות-האם צפויים עוד הנפקות ודילולים בתודה מראש
- 9.לשלמה, מה דעתך על אינקשור כיום? (ל"ת)רועה צאן 07/06/2014 01:14הגב לתגובה זו
- 8.מיקי 06/06/2014 22:10הגב לתגובה זומה קורה עם המניה הזו שכה הללת בשבחה.מ2012 רק יורדת
- 7.גדולות לטווח ארוך 06/06/2014 19:16הגב לתגובה זוהאם פייזר נמצאת בנקודת מחיר מעניינת לטווח בינוני ארוך. נראית לי די זולה אשמח לדעתך לגבייה וגם לגבי T והרכישה האחרונה של DTV לא הגיבה במחיר שלה - האם עסקה טובה של T שתשפיע על המחיר בהמשך לדעתך
- 6.אפי 06/06/2014 14:03הגב לתגובה זוnxp כבר מ 2006 מפוקסת על האייפון של אפל. וכשהאייפון יוצא לשוק ביוני 2007 ומצליח בטרוף המניה משתתפת בחגיגה. עד היום הרכיבים שלהם נמצאים גם באייפון 5 כמו שניתן לראות בלינק http://tinyurl.com/pqmc6r2 אצל טאואר להבדיל רוב ההסכמים עם חברות הענק הבינלאומיות הם הסכמים שבהם טאואר קונה את הג'אנק של החברות הנל והחברות בתמורה מסכימות לקיים רמה מסויימת של הזמנות לתקופה מוגבלת.
- 5.חיים 06/06/2014 13:48הגב לתגובה זוכתבה שלמה על nxp וטאואר בלי קישור למניית nxp - אבל יש קישור למניות אחרות שמוזכרות חלקם רק בדרך אגב.
- 4.ישראל 06/06/2014 01:47הגב לתגובה זולמכור או לקנות אבל אף על פי כן, שאלה היפותטית לו הייתי קונה את אפל ב500 לפני כמה חודשים ונניח מימשתה חלק ב590, האם כעת הייתי מוכר תשאר ב646,או שמא משאיר? ונניח המניה מהווה 5 אחוז מהתיק ובעל התיק לא זקוק למזומן כעת, וגם אן אלטרנטיבה משכנעת דיה כעת(לדעתו). מה הייתה עושה?(כמובן היפותטית) תודה מראש !
- 3.חן חן שלמה... (ל"ת)פיליפ 05/06/2014 22:02הגב לתגובה זו
- 2.שלמה, מה דעתך על אופקו? האם השווי שלה מנופח? (ל"ת)05/06/2014 16:07הגב לתגובה זו
- 1.יאיר 05/06/2014 14:59הגב לתגובה זותודה. רק התחלתי להשקיע. כתבות כאלו מאד עוזרות לי
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
