עצמאות 3: על שתי מניות ישראליות - שעשויות לפרוץ
במהלך סוף השבוע הופיעו שתי כותרות באתר Marketwatch. שתי כותרות שניסו להסביר את הירידות האחרונות, הראשונה, The crisis in Ukraine is no reason to sell stocks והשנייה, Seemingly terrific April jobs report poses strange puzzle. על זו הראשונה כבר דברנו, אבל השנייה היא המעניינת. היא מייצגת את הפער שבין המציאות, העובדות, הפרשנות והרייטינג. בעולם נורמלי, נתוני התעסוקה שהתפרסמו לחודש אפריל היו צריכים לעורר התלהבות ואכן, מיד לאחר הפרסום השוק עלה. ליותר מאוחר, בשל הפרשנויות הנגטיביות, השוק סיים בירידה. העובדות, לעומת זאת, שבאפריל נוספו 288 אלף עובדים לכוח התעסוקה האמריקני ואחוז האבטלה ירד לרמה הנמוכה מזה 5.5 שנים. מספר המובטלים ירד ב-1.9 מיליון בשנה שהסתיימה באפריל האחרון. בנוסף, מספר העובדים שהיו מובטלים לאורך זמן (27 שבועות ויותר לפי ההגדרה) ירד באפריל ב-287 אלף - נתונים שמעידים שהשיפור בתעסוקה מתמשך.
מה הפלא, לפיכך, שלאור הפירסומים משקיעים רבים הרגישו שההתאוששות מתחזקת ורצו לקנות מניות. אלא שכאן נכנסו הפרשנים לתמונה, ובעולם בו פרשנים נתלים בשלילי לזכייה ברייטינג (תופעה שמתחזקת, אבל לדעתנו רק גורמת לפחות אנשים להקשיב להם), האחיטופלים מצאו סיבה לקלקל למשקיעים את החגיגה ולזכות בתשומת לב – בין שליי הפרסומים הופיע זה העוסק בהשתתפות בכוח העבודה האמריקני שירד באפריל ל-62.8% - הרמה הנמוכה מזה 32 שנים. הנתון "הדליק" את הפרשנים, והחגיגה עברה לצד השני.
"הנתונים מטעים", אמר Neil Irwin, הכתב הכלכלי החדש של הניו יורק טיימס, שתפס פרסום עולמי בספרו The Alchemists (מאוד מומלץ), "הדו"ח אינו מעיד על התחזקות. הירידה באבטלה קשורה בירידה באחוזי ההשתתפות בכוח העבודה ובנוסף, הממוצע התלת חודשי עומד על 238 אלף, נמוך בהרבה ממה שראינו באפריל...". אותו הסבר ראינו גם בעשרה אתרים כלכליים לפחות. עם כל הכבוד לאנשים כמו אירווין, שאנחנו באמת מעריכים וקוראים באדיקות את כתבותיו, מה הקשר? נכון, אחוז האבטלה אכן מושפע מאחוז המועסקים, וכוח העבודה האמריקני הצטמצם נורא בעשור האחרון (ירד מ-67.3% ל-62.8%), ואם אותו כוח עבודה שהיה בשנת 2000 לא היה מצטמצם אחוז האבטלה הנוכחי היה 11.1%, אבל אותם 288 אלף אנשים מצאו עבודה, לא? ואותם 1.9 מיליון אנשים מצאו עבודה במהלך 2014, לא?! לירידה באחוז המועסקים יש משמעויות שליליות, אבל להסביר בכך מדוע נתוני אפריל הטעו? הנתונים שפורסמו לגבי אפריל 2014 היו מצוינים, נקודה.
יום העצמאות ה-66: בין סודה סטרים למלאנוקס
במהלך 20-25 השנים האחרונות רבים האמינו, ואנחנו ביניהם, שלצדן של חברות מסוגן של טבע (סימול: TEVA), אמדוקס (סימול: DOX), אלביט מערכות (סימול: ESLT) וצ'קפוינט (סימול: CHKP), נראה עוד מספר חברות, אך זה טרם קרה. מעמדה של ישראל במהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה איפשר לה "ללדת" מספר גדול של ענקיות תעשייה ובתחומים שונים. חשבנו שנראה ענקית אלחוט וחלמנו על אלווריון (סימול: ALVR), כשראינו את פייסבוק (סימול: FB) נזכרנו ש-ICQ התחילה כאן ובאיזשהו מקום האמנו שווקאלטק, היום CALL, או אדיוקודס (סימול: AUDC) יגיעו לסדר גודל של VOIP. חשבנו שתצא מישראל ענקית בתחום הטיפול במים ונפגענו קשות שאלה צרפתים שלמעשה עושים את מכון הטיהור הענק באשקלון, היו רגעים שהיינו בטוחים שאנרגיית השמש בידינו, אבל מה לעשות סימנס (סימול: SI) השתלטה על הידע המקומי. כשכולנו התלהבנו מהצלחתה של SAP, נזכרנו שלגרמנים לא היה שום יתרון יחסי על רד - בינת כדוגמא ולמה לא רואים עדיין בניה של ענקית רפואית נוספת מישראל, אחת שהבסיס לה יהיה בתחומי הביו החכמים, מה? לשוויצרים יש 5-6 חברות מובילות בעולם ולנו רק את טבע (ואל תביאו לנו את פריגו או תארו, הן לא שלנו).
- כמה תושבים גרים היום בישראל וכמה יהיו בשנת ה-100 של המדינה?
- צפו בשידור ישיר: טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שתי החברות שמופיעות בכותרת, שהקשר היחיד ביניהן הוא המסחר בנאסד"ק, מלאנוקס בסוף 2012 וסודהסטרים בקיץ 2013, הציתו לרגע קל, את התקווה לראות עוד שתי ישראליות אמיתיות שסוף סוף מצטרפות למועדון המכובד של "מובילות גלובליות". הסיכוי שזה יקרה הולך ומצטמצם וננסה להסביר מדוע.
מלאנוקס מפתחת, מעצבת, מייצרת ומוכרת מוצרים שמסייעים ותומכים בהעברת אינפורמציה בין שרתים, מערכות אחסון, ציוד לתשתיות תקשורת ומערכות משובצות (embedded) אחרות, כולל אדפטורים (מתאמים), מעברי אינפורמציה (gateway), מתגים (switch), מעגלים (integrated circuits) ועוד, מגוון של אפליקציות תמיכה בכל הנוגע ל-IT, טכנולוגיות הענן והביג דאטא. החברה היא מחלוצי הפיתוח והשימוש בטכנולוגיית InfiniBand, ארכיטקטורה שהתקבלה כסטנדרטית בתעשיית ה-IT, שמאפשרת חיבוריות ברמה גבוהה ויעילה. לא ננסה לפרט מעבר לכך, ההבנה שלנו במגוון המוצרים מוגבלת. הלקוחות של מלאנוקס הם כל המי ומי בתעשיית ה-IT, מהיוליט פאקארד (סימול: HPQ) עד IBM, GE, טושיבה ואורקל (סימול: ORCL).
לחברה קיימות כאמור יכולות פיתוח מובילות ומאגר IP גדול. היא פועלת באחד התחומים התחרותיים ביותר שיש, מתחרה במספר גדול של חברות מכל העולם כמו אינטל (סימול:INTC ) למשל, שרכשה את מפתחת ויצרנית ה-InfiniBand, קיו-לוג'יק וכן בענקיות אחרות כמו ברודקום (סימול: BRCM) וקטנות יותר כמו Emulex (סימול: ELX). במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2012 זינקה מניית החברה ב-280% והגיעה לשווי שוק של כ-5.8 מיליארד דולרים. באותם ימים מלאנוקס הציגה פוטנציאל להתקדמות לעבר רמה של ענקית טכנולוגיה. מה הוביל לכך? השוק הריאלי.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
בשנת 2009 מכירות החברה עלו מ-116 מיליון דולרים ל-154.6 מיליון, וב-2012 טסה ל-500.8 מיליון. הרווח הנקי עלה מ-12.9 מיליון ב-2009 ל-111.4 מיליארד ב-2012. האנליסטים התלהבו, הפרשנים גם כן וזו הייתה הסיבה להצלחה בוול סטריט, שם עלתה המניה מ-8.5 דולרים בתחילת 2009 ל-120 בספטמבר 2012. אבל התקוות נגוזו עם התהפכות המומנטום בשוק הריאלי. מכירות החברה ב-2013 ירדו ל-390.9 מיליון והחברה עברה להפסד של 22.9 מיליון דולרים. כיוון שחלק גדול מהעליות של 2012 נבנה על הציפיות לעתיד, והביא את החברה להערכה חללית, שינוי הכיוון במיין סטריט וההערכות הריאליות, שנתנו לחברה בעקבותיו, הביאו לנפילה החדה במניה מאז. מבחינתה של מלאנוקס, היא "הפסידה" שנתיים של תחרות, הפסד שבעולם ההתקדמות המהירה של מהפכות הטכנולוגיה וה-IT עולה ביוקר. בשנה וחצי שחלפו מאז התחרות נעשתה קשה בהרבה ולקוחות עזבו. מלאנוקס עדיין חיה ונושמת, עדיין בתחרות (יכולות הפיתוח, המוניטין והכסף עדיין בעינם) והיא יכולה עוד לפרוץ, אבל היא חזרה לתחתית והגבעה כעת גבוהה ותלולה מבעבר.
קונצנזוס האנליסטים עומד על כך שבארבעת הרבעונים האחרונים החברה הציגה שיפור נאה במכירות, תעבור השנה לרווחיות. הסיכוי שמלאנוקס תצליח לחזור ולמלא את צפיות 2012 נמוך אבל אפשרי. חברות אמריקניות רבות (וגם כמה ישראליות) עברו תהליך דומה. חלקן הקטן בהצלחה ומרביתן נחלה אכזבה ולא התאוששו. הכל כעת תלוי באיל וולדמן ומועצת המנהלים שלו, שם יושבים אנשים רציניים ביותר, מדב בהרב (מילא מגוון תפקידים באמדוקס, התע"א ואלוט (סימול: ALLT)) שמבין היטב את התחום ועד גלנדה דורצ'ק מ-Spansion (זכורה מרכישת Saifun הישראלית שגם לה ניבאו גדולות ונעלמה). אלו אנשים שיודעים לעזור בביצוע Turn around. האם זה יקרה? הניסיון עם אלווריון ומועצת המנהלים המופלאה שהייתה לה לא מעודד, אבל ולדמן הוכיח יכולות בעבר ונקווה שיעשה זאת גם הפעם. הסיכוי: 50-50.
סודה זה סיפור שונה
סודה סטרים קיימת מתחילת המאה שעברה. היא הוקמה בבריטניה ב-1903. בשנת 1985 רכשה אותה קבוצת Schweppes PLC, ובתחילת 2007 מכרה שוואפס את החברה לקרן ההון הפרטית הישראלית פורטיסימו, שהביאה את דניאל בירנבאום, עד אז מנכ"ל נייק ישראל, לנהל את החברה. החברה סיימה את 2007 עם מכירות של 86 מיליון אירו והפסד של 1.6 מיליון. שנת 2013, לעומתה, נחתמה עם מכירות של כ-415 מיליון אירו (562.7 מיליון דולרים) ורווח נקי של כ-31 מיליון אירו (42 מיליון דולרים). קונצנזוס האנליסטים מעריך שהחברה תסיים את השנתיים הקרובות עם מכירות של 640 מיליון ו-730 מיליון בהתאמה, וברווח נקי של 42 ו-50 מיליון בהתאמה.
סודה זה סיפור של ניהול ושיווק. מבלי לפגוע בשאר חברי ההנהלה ומועצת המנהלים, הצלחתה "שייכת" לבירנבאום. הוא לקח מוצר קיים, נכנס ללוע האריות ממש, ראש בראש מול ענקיות המשקאות ויצר נישה חדשה שכולם הכירו, אבל איש לפניו לא הצליח לפתח. בחמש השנים האחרונות הוא מוביל במיין סטריט ומצליח לספק סחורה - ממש מייצר יש מאין. יותר מכך, הצלחתה של סודהסטרים גרמה לענקיות המשקאות להתעניין בנישה. לדוגמא, קוקה קולה (סימול: KO) רכשה נתח ממתחרה של סודה, Keurig Green Mountain. פפסי וסטארבקס מתעניינות בסודה עצמה. בעוד התמונה במיין סטריט יפה, הרי שבוול סטריט היא שונה - המניה מזדעזעת. נכון, האנליסטים והפרשנים אוהבים את החברה ובמיוחד את בירנבאום, אבל לא מאמינים שהצלחתה, ללא שותפות של ענקית משקאות, תימשך.
בוול סטריט רוצים שאחת הענקיות תרכוש את סודהסטרים בפרמיה גדולה. הציפיות שנוצרות בוול סטריט גורמות לזעזוע המניה. אין לנו מושג מה חושב בירנבאום, ואם באמת אחת הענקיות תשים הצעה, אבל גם אין לנו ספק שבירנבאום ניחן בכל האלמנטים של מנהל-על גלובלי. אם ימשיך לנהל את החברה הוא יוביל אותה לגדולות, אורגנית ובאמצעות M&A. הסבירות שסודה תצטרף למועדון הגדולות סביר לדעתנו יותר מזו שמציגה מלאנוקס. מלבד השתיים הללו הסיכוי שנראה חברה ישראלית פורצת למועדון הגדולות בשנה - שנתיים הקרובות, נמוך ביותר. אולי, ביום העצמאות ה-66 תקדיש הממשלה טיפה זמן לחשיבה איך מעודדים חברות ישראליות להצטרף למועדון הנחשק.
- 19.שלמה גרינברג 14/05/2014 08:37הגב לתגובה זולמוקי (17): בימי חמישי לשחר (18): כיסינו את בריינסטורם מספר פעמים
- 18.שחר 13/05/2014 17:22הגב לתגובה זואם כבר מדברים על מניות שעומדות לפני פריצה משמעותית למה לשכוח מבריינסטורם אשר עוסקת בטיפול במחלת ניוון שרירים ALS וגם בפרקינסון ע׳י שיטה חדשה הנתמכת בתאי גזע בוגרים אשר נשאבים מהחולה עצמו ובמעבדה הופכים אותם לתאי עצב ואז בהדרגה מחדירים אותם לחולה , שלב הבטיחות כבר עבר וכמו כן ערכו כבר מספר ניסויים בבני אדם אשר הצליחו המנייה נסחרת כיום בסכום מגוחך של 0.27$ סנט למנייה לדעתי לא יזיק לטבל את התיק בקצת בריינסטורם , כי בעוד שנה כאשר יתחילו במיסחור המחיר כנראה ירקיע שחקים אז בהצלחה לכולם.
- 17.מוקי 13/05/2014 14:45הגב לתגובה זוחסרות לי הכתבות שלך. אתה הסיבה שאני מבקר באתר זה!
- 16.שלמה גרינברג 07/05/2014 13:59הגב לתגובה זוראה http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=197825 כתבה שלי מתחילת נובמבר 2013
- 15.שלמה גרינברג 07/05/2014 10:50הגב לתגובה זועם בעיות כאלו תפנו למערכת
- 14.חלמיש 07/05/2014 09:10הגב לתגובה זוהכי ישראלית, מובילת נישה , כבר יצרה טרנד חזק בארה"ב, יכולה להמשיך ולגדול בתוך שוק ענק וצומח.
- 13.גם קמהדע עשויה לפרוץ למרות הירידות שהיא חווה לאחרו (ל"ת)דני 06/05/2014 16:33הגב לתגובה זו
- 12.omega 3 06/05/2014 15:04הגב לתגובה זוdear shlomo enzymotec can't be another one? growth of 30% every year very respectable CEO that want to built industry thanx
- 11.אפי 06/05/2014 14:05הגב לתגובה זוכמו הקופטש הזה שמופיע בראיון tv ומסביר בשיא הביטחון "שלבריינסווי אין אישור FDA ויהיה להם קשה לעבור את זה " זה כמו הבדיחה על עורכי הדין שאומרים ש 99 אחוז מוציאים שם רע לכול השאר. לא יאומן איזו בושה - אנליסט מבנק דיסקונט עלאק. מקווה שיהיה למירון שראיין אותן אומץ לפרסם התנצלות. באתר ספונסר פירסמו שמשקיע כבד שוקל לשלוח לצמד חמד הזה מכתב מעורך דין. מזמין אותך להקשיב לראיון המלומד.
- 10.רועי 06/05/2014 12:33הגב לתגובה זולמה אי אפשר להעלות את הדף של הכתבות שלך מתוך אתר Bizportal ? שמתי לב שזה תמיד הכתבות של שלמה שאי אפשר להעלות מתןך Bizportal ..
- 9.שלמה גרינברג 06/05/2014 09:16הגב לתגובה זואכן,United Rentals עלתה חזק מאז תחילת 2009 אבל כך גם כול חברות השגרת הציוד. כמו חברות הנדל"ן חברות ההשכרת ציוד נפלו קשה ב 2008 וההתאוששות הטיבה עמן (ראה התוצאות העסקיות מאז 2009)
- 8.מה הסיכוי שמלאנוקס תימכר (ל"ת)אלדד26 06/05/2014 06:26הגב לתגובה זו
- 7.מכל מנופי הענק נשאר רק השפריץ?...עצוב (ל"ת)המנטאליות הישראלית ב 05/05/2014 21:24הגב לתגובה זו
- 6.קורא קלפים 05/05/2014 18:41הגב לתגובה זואשמח אם תוכל להתייחס לתשואהאה הפנומנלית של מניית URI בשנים האחרונות. נכנסתי אליה ב 2009 בסכום לאחר ההמלצה של פקיד הבנק (שאיני נוטה להחזיק מהם בד"כ), אך עד היום אני עדיין המום מהתשואה. תוכל לנתח אותה ומגמה עתידית? האם עדיין כוחה במותנה?
- 5.שלמה גרינברג 05/05/2014 13:29הגב לתגובה זולדינו (2): השאלה היא מדוע עלתה כך קודם? נראה לי שעיקר הלחץ בא מאכזבה על תוצאות, גם הדו"ח האחרון מאכזב. למרות שיש לה מספיק מזומן קצב הדימום שם מדאיג. בנוסף נראה לי שהשוק מתחיל לחשוש מההנהלה ובמיוחד לאור השינויים תכופים מדי בהנחיות לעתיד. ללומד (4): M&A = מיזוגים ורכישות ( Mergers & Equisitions)
- 4.הלומד החדש 05/05/2014 09:28הגב לתגובה זואני נתקל בזה לאחרונה ולא ממש מבין מה הכוונה ? תודה
- 3.hrui 04/05/2014 21:30הגב לתגובה זולמרות שהיא לא בנאסדק, עדיין זה השו הגדול שלה. תודה רבה
- 2.דינו 04/05/2014 15:56הגב לתגובה זועצמאות שמח שלמה. התוכל להתייחס לירידות באימפרבה. תודה
- 1.אברהם 04/05/2014 15:28הגב לתגובה זושלמה שלום, ראדא יכולה לעלות במאות אחוזים!שווי שוק נמוך ועסקאות גדולות באופק!(רק להקיש ראדא בגוגל ולקרוא!) כמובן שמחזיק במניה!
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.

