פדקס מפרקת את אימפריית המשלוחים: תפצל את חטיבת ההובלות היבשתית
מהלך היסטורי בפדקס: החברה תפצל את חטיבת ההובלות היבשתית לחברה נפרדת; המניה עולה בתגובה להודעה על המהלך שצפוי להימשך 18 חודשים, האנליסטים מעלים מחירי יעד וצופים יצירת ערך משמעותית למשקיעים לאחר הפיצול
ענקית המשלוחים פדקס FEDEX הודיעה אמש על מהלך דרמטי: החברה תפצל את חטיבת ההובלות היבשתיות (Freight) שלה לחברה נפרדת, צעד שהביא אז לזינוק של 7.5% במחיר המניה, בניגוד למגמה השלילית בשוק. המהלך, שצפוי להימשך כ-18 חודשים, יוביל ליצירת שתי חברות ציבוריות נפרדות.
טרם הוחלט אם הפיצול יתבצע באמצעות ספין-אוף או הנפקה ראשונית לציבור (IPO). ההכרזה האפילה על תוצאות הרבעון החיוביות של החברה, שעקפו את תחזיות האנליסטים.
וול סטריט קיבלה את ההודעה בהתלהבות. לפחות חמישה אנליסטים העלו את מחירי היעד למניה בממוצע של 29 דולר, המשקף עלייה של כ-10% מהמחיר הנוכחי. הבולט ביניהם היה ריק פטרסון מ-Loop Capital, שהעלה את המלצתו ל"קנייה" ואת מחיר היעד ל-365 דולר - עלייה של 77 דולר.
חטיבת ה-Freight של פדקס, המספקת שירותי הובלה במשאיות שאינן מלאות למרחקים קצרים יחסית ללקוחות תעשייתיים, מהווה כ-10% ממחזור המכירות של החברה. במחצית הראשונה של שנת הכספים 2025, רשמה החטיבה מכירות של 4.5 מיליארד דולר, ירידה של 7% לעומת התקופה המקבילה.
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- דורדאש שוב רוכשת - אבל המניה נופלת; האם היא שווה מכפיל 55?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פדקס צופה עלייה ברווחים
הרווח התפעולי של החטיבה הסתכם ב-751 מיליון דולר, ירידה של 23% בהשוואה לתקופה המקבילה. הירידה במכירות וברווחיות משקפת את ההאטה בכלכלה האמריקאית, כאשר החברה צופה שמכירותיה בשנת הכספים 2025 יישארו ללא שינוי לעומת 2024. למרות זאת, פדקס צופה עלייה ברווח למניה לכ-19.50 דולר בשנת 2025, לעומת 17.80 דולר בשנת 2024, בעיקר הודות לחיסכון בעלויות. המהלך זוכה לתמיכה מצד אנליסטים, כאשר 64% מהם ממליצים על קנייה, לעומת ממוצע של 55% במדד S&P 500.
ג'ים אוסמן, מייסד חברת המחקר The Edge, מציין כי ההחלטה לפצל את חטיבת ה-Freight משקפת חשיבה אסטרטגית מתקדמת. לדבריו, המהלך צפוי לשפר את הגמישות התפעולית והבריאות הפיננסית של החברה, ולהציב סטנדרט חדש בתעשיית הלוגיסטיקה.
ההיגיון העסקי מאחורי המהלך ברור: המתחרה הגדולה בתחום ההובלות היבשתיות, Old Dominion Freight Line, נסחרת במכפיל רווח של 34 על תחזיות 2025, בעוד שפדקס נסחרת במכפיל של 13 בלבד. פיצול החטיבה עשוי לחשוף את הערך הגלום בה.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בשנים האחרונות פעלה פדקס לשילוב מרכיבים מרשתות ההובלה היבשתית והאווירית שלה לשיפור היעילות. הפיצול המתוכנן מסמן שינוי באסטרטגיה זו, תוך התמקדות בליבת הפעילות של כל חטיבה. לדברי אוסמן, מהלכים תאגידיים כאלה הגיוניים במיוחד בתקופות של האטה כלכלית. כאשר הסביבה העסקית מאתגרת, חברות צריכות להתמקד במה שהן יכולות לשלוט בו.
בשורה התחתונה, הפיצול המתוכנן צפוי לאפשר לשתי החברות להתמקד בליבת העסקים שלהן ולשפר את היעילות התפעולית. המהלך עשוי גם לחשוף ערך רב למשקיעים, כפי שמשתקף בתגובה החיובית של השוק. פדקס נסחרת כעת לפי שווי של 69 מיליארד דולר, זאת לאחר שמנייתה עלתה ב-12% מתחילת השנה וב-1.5% בשנה האחרונה כולה.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
.jpg)