סטארבקס
צילום: טוויטר

איתות חיובי ממנכ"ל סטארבאקס החדש: הדיבידנד עולה חרף האתגרים

הנתונים שפורסמו לרבעון הרביעי חשפו ירידה משמעותית של 7% במכירות בחנויות זהות, נתון גרוע משמעותית מהירידה של 3% שנרשמה ברבעון הקודם;  העלאת הדיבידנד הרבעוני מ-57 ל-61 סנט למניה משקפת תשואת דיבידנד של כ-2.5%
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטארבקס קפה

במהלך מפתיע, רשת בתי הקפה הגדולה בעולם, סטארבקס STARBUCKS , הודיעה השבוע על העלאת הדיבידנד למשקיעים - זאת למרות תוצאות רבעוניות מאכזבות במיוחד והשעיית תחזיות החברה. 

הנתונים שפורסמו לרבעון הרביעי של שנת הכספים, שהסתיים בספטמבר, חשפו ירידה משמעותית של 7% במכירות בחנויות זהות, נתון גרוע משמעותית מהירידה של 3% שנרשמה ברבעון הקודם. בשוק האמריקאי, המצב אף חמור יותר, עם צניחה של 10% בכמות העסקאות.

הרווח למניה עמד על 80 סנט בלבד, נמוך משמעותית מתחזיות האנליסטים שציפו לרווח של דולר למניה. למרות זאת, תגובת השוק הייתה מעורבת ומפתיעה: המניה אמנם פתחה בירידה של 3%, אך סיימה את יום המסחר דווקא בעלייה של 0.9%. העלאת הדיבידנד הרבעוני מ-57 ל-61 סנט למניה משקפת תשואת דיבידנד של כ-2.5%, גבוהה במעט מהממוצע של 2.4% בקרב חברות ה-S&P 500 המחלקות דיבידנד.

האתגרים של סטארבקס

האתגרים של סטארבקס אינם חדשים. החברה התמודדה לאחרונה עם ביקורת על מחירים, איכות השירות, ואף סוגיות פוליטיות שהשפיעו על המכירות. כתוצאה מכך, החברה מינתה באוגוסט מנכ"ל חדש - בריאן ניקול, שהגיע מרשת צ'יפוטלה. ניקול נכנס לתפקידו בתחילת ספטמבר, כשמניית החברה נסחרה בסביבות 77 דולר - כ-20% מתחת למחירה הנוכחי. מינוי מנכ"ל חדש לעיתים קרובות מלווה בחשיפת "כל הלכלוך" - תופעה המכונה "רבעון המטבח" שבו נחשפות כל הבעיות בבת אחת.

דוגמה לכך ניתן לראות בבואינג, שם המנכ"ל החדש קלי אורטברג הודיע לאחרונה על פיטורי 17,000 עובדים והוצאות חד פעמיות של 5 מיליארד דולר. ב-2018, לארי קאלפ, המנכ"ל החדש של ג'נרל אלקטריק, קיצץ את הדיבידנד לסנט אחד למניה בניסיון להתמודד עם החוב העצום של החברה.

אולם בניגוד למקרים אלו, ניקול והדירקטוריון של סטארבקס בחרו דווקא להעלות את הדיבידנד. צעד זה מאותת כי למרות הקשיים, תזרים המזומנים החופשי של החברה נותר איתן. וול סטריט צופה שסטארבקס תייצר תזרים מזומנים חופשי של כ-3.5 מיליארד דולר בשנת הכספים 2025. הדיבידנד החדש צפוי לצרוך כ-70% מסכום זה, מה שמעיד על יציבותו.

 

המנכ"ל החדש מעורר אופטימיות

ניקול מביא עימו היסטוריה מרשימה של הצלחה. בתקופת כהונתו בצ'יפוטלה, שיפר את שולי הרווח התפעולי בכ-10 נקודות אחוז והאיץ משמעותית את צמיחת המכירות. מניית צ'יפוטלה זינקה תחת הנהגתו מ-6 דולר (מתואם לפיצולים) בסוף 2017 לכ-60 דולר כיום.

דיוויד טרנטינו, אנליסט בברד, מציין כי למרות שהשעיית התחזיות מאכזבת, הוא מאמין ביכולתו של ניקול להוביל מהפך בסטארבקס. היעדים המיידיים כוללים שיפור רמות האיוש, פישוט התפריט, תיקון המחירים, שיפור חוויית הלקוח ושדרוג מערכת ההזמנות הדיגיטלית.

קיראו עוד ב"גלובל"

טרנטינו, המדרג את המניה ב"קנייה", צופה כי היא תגיע ל-110 דולר תוך שנה. הוא אף רואה תרחיש אופטימי יותר לטווח של שנתיים עד שלוש, בהתבסס על האסטרטגיה המוכחת של ניקול. העלאת הדיבידנד מהווה הצהרת אמון מצד ההנהלה החדשה ביכולת החברה לייצר תזרימי מזומנים משמעותיים גם בתקופה מאתגרת זו.

חשוב לציין כי למרות האתגרים הנוכחיים, סטארבקס נותרה מותג חזק עם נוכחות גלובלית משמעותית. היכולת שלה להמשיך ולחלק דיבידנד גבוה מהממוצע מעידה על חוסנה הפיננסי. המשקיעים יכולים ליהנות מתשואת דיבידנד אטרקטיבית בזמן שניקול מיישם את תוכניותיו להחזרת החברה למסלול של צמיחה רווחית. עם זאת, כמו תמיד בשוק ההון, אין ערובה להצלחה, והמשקיעים נדרשים לעקוב בקפידה אחר התפתחות התוכנית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.