הבורסה הגרמנית: מנוע צמיחה או מכונה שעלולה להתקלקל?
הבורסה בגרמניה מהווה כיום מנוע צמיחה מרכזי לכלכלה האירופית. מאז שווקי הסחר הראשונים הוקמו בערים החופשיות הגרמניות, התפתחה הבורסה והפכה למרכז פיננסי בעל השפעה עולמית
הבורסה הגרמנית נחשבת לאחת מהבורסות הוותיקות והחשובות באירופה, וההיסטוריה שלה מתחילה במאה ה-16, כאשר שווקי סחר הוקמו בערים שונות ברחבי גרמניה. בשנת 1870 הוקמה הבורסה בברלין, שהייתה מרכז המסחר הראשי במדינה. במהלך המאה ה-20, הבורסה חוותה מספר משברים כלכליים משמעותיים, כולל את המשבר הכלכלי של שנות ה-30 ומלחמת העולם השנייה. למרות האתגרים הללו, הצליחה הבורסה להתאושש ולהתפתח. לאחר האיחוד הגרמני ב-1990, הפכה הבורסה הגרמנית למרכז פיננסי חשוב, והוקם המדד DAX, אשר משקף את הביצועים של 30 החברות הגדולות במדינה.
מבנה הבורסה והמדדים המרכזיים
מבנה הבורסה הגרמנית מנוהל על ידי קבוצת Deutsche Börse, ומבנה זה כולל מספר מדדים חשובים, ביניהם ה-DAX, המדד המוביל המייצג את 30 החברות הגדולות והמשפיעות בשוק. מדד MDAX כולל חברות בינוניות המובילות בתחומן, בעוד שה-SDAX מייצג חברות קטנות יותר. סוגי המניות הנחשבות בבורסה כוללים מניות בכחול צ'יפ, מניות חברות בינוניות וקטנות, וכן מניות בנות קיימא, המייצגות חברות המובילות במגמות של פיתוח בר קיימא.
מלבד מדדים אלו, קיימים מדדים נוספים בבורסה הגרמנית המשקפים מגזרים ספציפיים, כגון מדד ה-TecDAX המתמקד בחברות טכנולוגיה, ומדד ה-HDAX המתמקד בחברות בתחום הבריאות. מגוון המדדים מאפשר למשקיעים לבחור בהשקעות המתאימות ביותר לפרופיל הסיכון שלהם ולמטרות ההשקעה שלהם.
הבורסה הגרמנית מושפעת ישירות מאירועים עולמיים, כאשר משברים כלכליים, מלחמות ומגפות משפיעים על המצב הכלכלי במדינה. לדוגמה, מלחמת רוסיה-אוקראינה הובילה למחסור באנרגיה והשפיעה על סחר עם מדינות אחרות, במיוחד עם סין, שנחשבת לאחת השותפות המסחריות המרכזיות של גרמניה. כאשר משווים את הבורסה הגרמנית לבורסות אחרות, כמו ניו יורק ולונדון, ניתן לראות כי ה-DAX הצליח לגדול ב-17% השנה, לעומת השוק האמריקאי, שהראה עלייה של 23%. הבורסה הגרמנית מציעה מחיר מניות אטרקטיבי יותר, כשחברות רבות נסחרות במחיר נמוך יחסית לעומת חברות אמריקאיות.
- גרמניה מרחיבה את עסקת חץ 3: היקף הרכש מישראל חצה את רף 6.7 מיליארד הדולר
- רחפנים בשמי ברלין: איך גרמניה ואירופה כולה נלחמת בתופעה שמשבשת את התעופה האזרחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במעבר לכלכלה הגרמנית, היא נחשבת למנוע המרכזי של אירופה, אך כיום נתונה לשחיקה. לאחר שנתיים של צמיחה חלשה, ההערכות לגבי 2024 מצביעות על ירידה נוספת של 0.2% בתמ"ג. עם זאת, ישנם צפי לחזרה לצמיחה בשנת 2025. הכלכלה הגרמנית מושפעת מגורמים רבים, בהם מדיניות הממשלה, היחסים עם האיחוד האירופי, מגזר הייצור וצריכה פרטית. צעדים לשיפור המצב הכלכלי כוללים השקעה בתשתיות ופיתוח טכנולוגי, אשר עשויים להניע את הצמיחה. תחזיות לעתיד מצביעות על כך שעם שיפור המצב הגלובלי, גרמניה עשויה לראות חזרה לצמיחה, אך הכלכלה עדיין חשופה לתנודות בשוק הסיני, אשר ישפיעו על התעשייה המקומית.
להשקיע במדדי גרמניה כאסטרטגיה?
התוצר המקומי הגולמי (GDP) של גרמניה בשנת 2024 צפוי להציג צמיחה מוגבלת, כאשר ה-OECD צופה התכווצות קלה של 0.2% לשנה בשל לחצים כלכליים גלובליים ואתגרים פנימיים, לרבות עלויות אנרגיה גבוהות יותר והפרעות בשרשרת האספקה. האינפלציה נותרת מוגברת, עומדת על כ-4.5%, ומורכבת בעיקר מעלייה במחירי האנרגיה והפרעות באספקה. אתגר נוסף הוא עלייה צנועה באבטלה, שהגיעה ל-5.7%, ומצביעה על האטה בפעילות הכלכלית ובמגזר התעשייתי.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מגמות מאקרו-כלכליות אלו מצביעות על הצורך בכוונונים פיסקליים ומדיניותיים, עם השלכות פוטנציאליות על שוק המניות הגרמני. אינפלציה מתמשכת וצמיחה חלשה יותר בתוצר המקומי הגולמי עלולים להחליש את מצב הרוח של המשקיעים, בעוד סימנים חיוביים, כגון ירידה באבטלה או שיפור בפלט הכלכלי, עשויים להגביר את הביצועים בשוק. בהתחשב במדדים המאקרו-כלכליים הנוכחיים, גרמניה ניצבת בפני פעולה מאוזנת בין שמירת הצמיחה לבין ניהול לחצי האינפלציה.
גרמניה נחשבת למנוע הכלכלה של אירופה ומובילה במספר מגזרים תעשייתיים, דבר שמציע למשקיעים שפע של הזדמנויות השקעה. מסורתית, משקיעים מתמקדים בתעשיות כמו רכב, כימיקלים ותעשייה כבדה, אך בשנים האחרונות יש התעניינות הולכת וגוברת במגזרים מתקדמים כמו טכנולוגיה, אנרגיה מתחדשת ובריאות.
בתעשיית הרכב, מותגים גרמניים מובילים כגון וולקסוואגן ו-BMW ממשיכים להוות השקעות עיקריות, כאשר המעבר לכלי רכב חשמליים תופס תאוצה והופך לטרנד מרכזי בתעשייה. השינוי הזה יוצר מהפכה בשוק הרכב ומדגיש את הצורך בהשקעות בטכנולוגיות ירוקות וחדשניות. בתעשיית הבריאות, חברות כמו Bayer, המתמחות בפיתוח תרופות וביוטכנולוגיה, זוכות לעניין רב, בעיקר על רקע הזדקנות האוכלוסייה שמגבירה את הביקוש לפתרונות רפואיים מתקדמים.
גם בתחום הטכנולוגיה, גרמניה מציגה עוצמה. חברת סאפ, לדוגמה, מובילה בתחום פתרונות ענן ותוכנה לעסקים, ורשמה עלייה של יותר מ-50% בשווי המניה בשנה האחרונה. יתר על כן, גרמניה הופכת למוקד בינלאומי בתחום ההייטק, במיוחד בסטארט-אפים בתחומים כמו בינה מלאכותית, למידת מכונה ואינטרנט של הדברים. המעבר לאנרגיה מתחדשת בגרמניה גם הוא מהווה גורם מפתח לצמיחה, כאשר חברות בתחום האנרגיה הסולארית והרוח תופסות תאוצה.
מגזרי התעשייה המסורתיים כגון כימיקלים ותעשייה כבדה ממשיכים להיות חשובים לכלכלה הגרמנית. חברות כמו BASF ו-Bayer מפתחות חומרים וטכנולוגיות חדשות לשימושים מגוונים, והביקוש הגלובלי לכימיקלים איכותיים מבטיח את חשיבותן בשווקים בינלאומיים.

תחזיות אנליסטים לשוק הגרמני
אנליסטים בשוק מצביעים על כך שישנם סקטורים מסוימים בגרמניה שצפויים לצמוח גם על רקע המשבר הכלכלי. לדוגמה, סקטור הטכנולוגיה מראה עמידות נוכח האתגרים הגלובליים, בעוד שהתעשייה המסורתית מתמודדת עם אתגרים עקב השיבושים בשרשראות האספקה העולמיות.
תחום האנרגיה, לעומת זאת, נחשב ל"קלף פרא" עם פוטנציאל עצום לשינוי. גרמניה מנסה להתרחק מדלקים פוסיליים ולעבור לאנרגיות מתחדשות, מה שיוצר הזדמנויות השקעה בתחומי האנרגיה הסולארית והגרעינית.
כשבוחנים את הבורסה הגרמנית בהשוואה לבורסות אחרות בעולם, ניתן לראות שהמניות הגרמניות מציעות לעיתים מכפילי רווח (P/E) נמוכים יותר מאשר בארה"ב. לדוגמה, בעוד שחברת טסלה נסחרת במכפיל 61, לעומת חברת סימנס לדוגמה שמציעה מכפיל אטרטקטיבי יותר של 18, מה שעלול להוביל להשקעה סולידית יותר עבור מי שמחפש סיכון נמוך יותר ביחס למחיר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
