הבורסה הגרמנית: מנוע צמיחה או מכונה שעלולה להתקלקל?
הבורסה בגרמניה מהווה כיום מנוע צמיחה מרכזי לכלכלה האירופית. מאז שווקי הסחר הראשונים הוקמו בערים החופשיות הגרמניות, התפתחה הבורסה והפכה למרכז פיננסי בעל השפעה עולמית
הבורסה הגרמנית נחשבת לאחת מהבורסות הוותיקות והחשובות באירופה, וההיסטוריה שלה מתחילה במאה ה-16, כאשר שווקי סחר הוקמו בערים שונות ברחבי גרמניה. בשנת 1870 הוקמה הבורסה בברלין, שהייתה מרכז המסחר הראשי במדינה. במהלך המאה ה-20, הבורסה חוותה מספר משברים כלכליים משמעותיים, כולל את המשבר הכלכלי של שנות ה-30 ומלחמת העולם השנייה. למרות האתגרים הללו, הצליחה הבורסה להתאושש ולהתפתח. לאחר האיחוד הגרמני ב-1990, הפכה הבורסה הגרמנית למרכז פיננסי חשוב, והוקם המדד DAX, אשר משקף את הביצועים של 30 החברות הגדולות במדינה.
מבנה הבורסה והמדדים המרכזיים
מבנה הבורסה הגרמנית מנוהל על ידי קבוצת Deutsche Börse, ומבנה זה כולל מספר מדדים חשובים, ביניהם ה-DAX, המדד המוביל המייצג את 30 החברות הגדולות והמשפיעות בשוק. מדד MDAX כולל חברות בינוניות המובילות בתחומן, בעוד שה-SDAX מייצג חברות קטנות יותר. סוגי המניות הנחשבות בבורסה כוללים מניות בכחול צ'יפ, מניות חברות בינוניות וקטנות, וכן מניות בנות קיימא, המייצגות חברות המובילות במגמות של פיתוח בר קיימא.
מלבד מדדים אלו, קיימים מדדים נוספים בבורסה הגרמנית המשקפים מגזרים ספציפיים, כגון מדד ה-TecDAX המתמקד בחברות טכנולוגיה, ומדד ה-HDAX המתמקד בחברות בתחום הבריאות. מגוון המדדים מאפשר למשקיעים לבחור בהשקעות המתאימות ביותר לפרופיל הסיכון שלהם ולמטרות ההשקעה שלהם.
הבורסה הגרמנית מושפעת ישירות מאירועים עולמיים, כאשר משברים כלכליים, מלחמות ומגפות משפיעים על המצב הכלכלי במדינה. לדוגמה, מלחמת רוסיה-אוקראינה הובילה למחסור באנרגיה והשפיעה על סחר עם מדינות אחרות, במיוחד עם סין, שנחשבת לאחת השותפות המסחריות המרכזיות של גרמניה. כאשר משווים את הבורסה הגרמנית לבורסות אחרות, כמו ניו יורק ולונדון, ניתן לראות כי ה-DAX הצליח לגדול ב-17% השנה, לעומת השוק האמריקאי, שהראה עלייה של 23%. הבורסה הגרמנית מציעה מחיר מניות אטרקטיבי יותר, כשחברות רבות נסחרות במחיר נמוך יחסית לעומת חברות אמריקאיות.
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- הבעיה של תעשיית הרכב הגרמנית: מנהלים המבינים במכניקה, ולא בדיגיטל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במעבר לכלכלה הגרמנית, היא נחשבת למנוע המרכזי של אירופה, אך כיום נתונה לשחיקה. לאחר שנתיים של צמיחה חלשה, ההערכות לגבי 2024 מצביעות על ירידה נוספת של 0.2% בתמ"ג. עם זאת, ישנם צפי לחזרה לצמיחה בשנת 2025. הכלכלה הגרמנית מושפעת מגורמים רבים, בהם מדיניות הממשלה, היחסים עם האיחוד האירופי, מגזר הייצור וצריכה פרטית. צעדים לשיפור המצב הכלכלי כוללים השקעה בתשתיות ופיתוח טכנולוגי, אשר עשויים להניע את הצמיחה. תחזיות לעתיד מצביעות על כך שעם שיפור המצב הגלובלי, גרמניה עשויה לראות חזרה לצמיחה, אך הכלכלה עדיין חשופה לתנודות בשוק הסיני, אשר ישפיעו על התעשייה המקומית.
להשקיע במדדי גרמניה כאסטרטגיה?
התוצר המקומי הגולמי (GDP) של גרמניה בשנת 2024 צפוי להציג צמיחה מוגבלת, כאשר ה-OECD צופה התכווצות קלה של 0.2% לשנה בשל לחצים כלכליים גלובליים ואתגרים פנימיים, לרבות עלויות אנרגיה גבוהות יותר והפרעות בשרשרת האספקה. האינפלציה נותרת מוגברת, עומדת על כ-4.5%, ומורכבת בעיקר מעלייה במחירי האנרגיה והפרעות באספקה. אתגר נוסף הוא עלייה צנועה באבטלה, שהגיעה ל-5.7%, ומצביעה על האטה בפעילות הכלכלית ובמגזר התעשייתי.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
מגמות מאקרו-כלכליות אלו מצביעות על הצורך בכוונונים פיסקליים ומדיניותיים, עם השלכות פוטנציאליות על שוק המניות הגרמני. אינפלציה מתמשכת וצמיחה חלשה יותר בתוצר המקומי הגולמי עלולים להחליש את מצב הרוח של המשקיעים, בעוד סימנים חיוביים, כגון ירידה באבטלה או שיפור בפלט הכלכלי, עשויים להגביר את הביצועים בשוק. בהתחשב במדדים המאקרו-כלכליים הנוכחיים, גרמניה ניצבת בפני פעולה מאוזנת בין שמירת הצמיחה לבין ניהול לחצי האינפלציה.
גרמניה נחשבת למנוע הכלכלה של אירופה ומובילה במספר מגזרים תעשייתיים, דבר שמציע למשקיעים שפע של הזדמנויות השקעה. מסורתית, משקיעים מתמקדים בתעשיות כמו רכב, כימיקלים ותעשייה כבדה, אך בשנים האחרונות יש התעניינות הולכת וגוברת במגזרים מתקדמים כמו טכנולוגיה, אנרגיה מתחדשת ובריאות.
בתעשיית הרכב, מותגים גרמניים מובילים כגון וולקסוואגן ו-BMW ממשיכים להוות השקעות עיקריות, כאשר המעבר לכלי רכב חשמליים תופס תאוצה והופך לטרנד מרכזי בתעשייה. השינוי הזה יוצר מהפכה בשוק הרכב ומדגיש את הצורך בהשקעות בטכנולוגיות ירוקות וחדשניות. בתעשיית הבריאות, חברות כמו Bayer, המתמחות בפיתוח תרופות וביוטכנולוגיה, זוכות לעניין רב, בעיקר על רקע הזדקנות האוכלוסייה שמגבירה את הביקוש לפתרונות רפואיים מתקדמים.
גם בתחום הטכנולוגיה, גרמניה מציגה עוצמה. חברת סאפ, לדוגמה, מובילה בתחום פתרונות ענן ותוכנה לעסקים, ורשמה עלייה של יותר מ-50% בשווי המניה בשנה האחרונה. יתר על כן, גרמניה הופכת למוקד בינלאומי בתחום ההייטק, במיוחד בסטארט-אפים בתחומים כמו בינה מלאכותית, למידת מכונה ואינטרנט של הדברים. המעבר לאנרגיה מתחדשת בגרמניה גם הוא מהווה גורם מפתח לצמיחה, כאשר חברות בתחום האנרגיה הסולארית והרוח תופסות תאוצה.
מגזרי התעשייה המסורתיים כגון כימיקלים ותעשייה כבדה ממשיכים להיות חשובים לכלכלה הגרמנית. חברות כמו BASF ו-Bayer מפתחות חומרים וטכנולוגיות חדשות לשימושים מגוונים, והביקוש הגלובלי לכימיקלים איכותיים מבטיח את חשיבותן בשווקים בינלאומיים.

תחזיות אנליסטים לשוק הגרמני
אנליסטים בשוק מצביעים על כך שישנם סקטורים מסוימים בגרמניה שצפויים לצמוח גם על רקע המשבר הכלכלי. לדוגמה, סקטור הטכנולוגיה מראה עמידות נוכח האתגרים הגלובליים, בעוד שהתעשייה המסורתית מתמודדת עם אתגרים עקב השיבושים בשרשראות האספקה העולמיות.
תחום האנרגיה, לעומת זאת, נחשב ל"קלף פרא" עם פוטנציאל עצום לשינוי. גרמניה מנסה להתרחק מדלקים פוסיליים ולעבור לאנרגיות מתחדשות, מה שיוצר הזדמנויות השקעה בתחומי האנרגיה הסולארית והגרעינית.
כשבוחנים את הבורסה הגרמנית בהשוואה לבורסות אחרות בעולם, ניתן לראות שהמניות הגרמניות מציעות לעיתים מכפילי רווח (P/E) נמוכים יותר מאשר בארה"ב. לדוגמה, בעוד שחברת טסלה נסחרת במכפיל 61, לעומת חברת סימנס לדוגמה שמציעה מכפיל אטרטקטיבי יותר של 18, מה שעלול להוביל להשקעה סולידית יותר עבור מי שמחפש סיכון נמוך יותר ביחס למחיר.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
