מניות דיבידנד או מניות צמיחה: איפה טמון הפוטנציאל האמיתי להשקעה?

גיא אבטליון | (5)

מניות דיבידנד מציעות יתרונות משמעותיים למשקיעים המחפשים יציבות ותשואה לאורך זמן. אחד היתרונות המרכזיים הוא ההכנסה הקבועה שהן מספקות כל עוד החברה מרוויחה ומייצרת תשואה סבירה להון. מניות דיבידנד מעניקות למשקיעים הכנסה פסיבית באמצעות חלוקות דיבידנד קבועות, מה שמאפשר תזרים מזומנים יציב לאורך זמן. חברות כמו בזן בזן 0% ובנק לאומי לאומי 0% מהוות דוגמה לחברות שמחלקות דיבידנד באופן עקבי ומספקות למשקיעים שלהן הכנסה שוטפת.

 

היתרונות של מניות דיבידנדים

בנוסף להכנסה הקבועה, מניות דיבידנד שלרוב הן תחת הקטגוריה של מניות ערך, מאופיינות בתנודתיות נמוכה יחסית בהשוואה למניות צמיחה, כאשר חברות מבוססות שמחלקות דיבידנדים נוטות להיות פחות תנודתיות בשוק, מה שמעניק למשקיעים תחושת יציבות וביטחון. דוגמאות לכך חברות כמו קוקה-קולה COCA COLA ו-AT&T AT&T INC הידועות בחלוקת דיבידנדים סדירה וביציבותן הכלכלית; יתרון נוסף בהשקעה במניות דיבידנד הוא הפוטנציאל ליצירת תשואות מצטברות, שכן השקעה מחדש של דיבידנדים מאפשרת למשקיעים להגדיל את אחזקותיהם במניות החברה, מה שתורם לצמיחת התיק בטווח הארוך.

לבסוף, דיבידנדים עקביים מהווים אינדיקציה לבריאותה הכלכלית של החברה. חברות שמצליחות לשמור על חלוקות דיבידנדים יציבות מעידות על חוסן פיננסי ויכולת לייצר רווחים לאורך זמן. ג'ונסון & ג'ונסון היא דוגמה בולטת לחברות שמציגות יציבות פיננסית, ומחלקות דיבידנדים לאורך שנים רבות.

השילוב של הכנסה קבועה, תנודתיות נמוכה, תשואות מצטברות, ואינדיקציה לבריאות כלכלית הופכים את מניות הדיבידנד לאטרקטיביות במיוחד עבור משקיעים שמחפשים יציבות ותשואה פסיבית.

 

החסרונות של מניות דיבידנד: פוטנציאל צמיחה מוגבל, מיסוי גבוה וסיכון לקיצוץ

מניות דיבידנד, למרות יתרונותיהן, מגיעות עם מספר חסרונות שעל המשקיעים לקחת בחשבון. אחד החסרונות הבולטים הוא פוטנציאל הצמיחה המוגבל שלהן. כאשר חברה מחלקת חלק ניכר מרווחיה כדיבידנד, היא מפחיתה את היכולת שלה להשקיע מחדש בצמיחה ובהתרחבות עסקית. כתוצאה מכך, חברות המחלקות דיבידנדים, עשויות להציג קצב צמיחה איטי יותר בהשוואה לחברות שאינן מחלקות דיבידנדים ומשקיעות ברווחיהן לצורך צמיחה מהירה.

חיסרון נוסף שקשור למניות דיבידנד הוא ההשלכות המיסויות. בישראל, תשלומי דיבידנד חייבים במס בשיעור של 25%, דבר שעלול להפחית משמעותית את התשואה נטו של המשקיעים. כלומר, חלק מההכנסות מדיבידנד נגרע לטובת תשלומי מס, מה שמקטין את הרווח האמיתי למשקיעים, בעיקר כאשר מדובר בסכומים גבוהים.

בנוסף לכך, קיים גם סיכון שהחברה תיאלץ לקצץ את תשלומי הדיבידנד שלה בתקופות של משבר כלכלי או קושי פיננסי. דוגמה בולטת לכך היא חברת GE, אשר במהלך המשבר הפיננסי הגדול נאלצה להקטין את תשלומי הדיבידנדים שלה בצורה משמעותית, מה שהוביל לאכזבה בקרב המשקיעים שהסתמכו על הכנסה פסיבית קבועה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לכן, על אף היתרונות שבהשקעה במניות דיבידנד, חשוב לזכור גם את החסרונות, כמו צמיחה מוגבלת, מיסוי גבוה וסיכון לקיצוץ דיבידנדים בשעת משבר

 

הזדמנויות במניות צמיחה: פוטנציאל רווח גבוה, יתרונות מיסוי וחדשנות מתקדמת

מניות צמיחה מציעות יתרונות משמעותיים למשקיעים, במיוחד כשמדובר בפוטנציאל ההשקעה בטווח הארוך. יתרון מרכזי של מניות אלו הוא הפוטנציאל הגבוה לצמיחה. חברות כמו אדובי ונטפליקס, שאינן מחלקות דיבידנדים, משקיעות את רווחיהן מחדש להרחבת הפעילות, מה שמוביל לצמיחה מהירה ולהעלאת שווי המניה לאורך זמן.

בנוסף, השקעה במניות צמיחה מספקת יתרון מיסוי חשוב. המיסוי נדחה עד למכירת המניה, ולכן אין צורך לשלם מס על דיבידנדים במהלך תקופת ההשקעה. זה מאפשר למשקיעים לצבור הון בצורה יעילה יותר, שכן ההכנסות מהשקעותיהם אינן גורמות להוצאות נוספות על מסים עד שהשקעתם מניבה פירות.

עם זאת, מניות צמיחה נחשבות לתנודתיות ומסוכנות יותר ממניות דיבידנד. מחירי המניות שלהן עשויים להשתנות באופן משמעותי, ואין כל הבטחה שהן יגיעו לתשואות הגבוהות שהמשקיעים מקווים להן. לדוגמה, Snap Inc. חוותה צמיחה מהירה בתחילה, אך לאחר מכן עברה ירידות משמעותיות במחיר המניה.

אם תוכניות ההתרחבות של חברת צמיחה אינן מצליחות, בעלי המניות עשויים למצוא את עצמם ללא דיבידנדים וללא עליות משמעותיות במחיר המניה. מצב זה מסוכן, מכיוון שאם חברה לא עומדת ביעדי הצמיחה שלה, המשקיעים עלולים להפסיד כסף מבלי לקבל כל תמורה.

לבסוף, חברות רבות שאינן מחלקות דיבידנדים הן צעירות יותר ולעיתים קרובות אין להן היסטוריית הצלחות מוכחת. חוסר הניסיון הזה מגביר את הסיכון בהשקעה בחברות אלו, שכן הצמיחה העתידית שלהן אינה ודאית. לכן, לפני שמחליטים להשקיע במניות צמיחה, על המשקיעים להיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים ולבצע בדיקות מעמיקות על החברות בהן הם שוקלים להשקיע.

 

בחירת מניות דיבידנד או מניות צמיחה לפי צרכי ההשקעה אישיים

כאשר בוחנים את השאלה מתי כדאי לבחור במניות דיבידנד, יש להבין שהן אידיאליות עבור משקיעים המחפשים יציבות והכנסה עקבית. מניות אלו מועדפות במיוחד על ידי גמלאים, משקיעים שמרנים או כאלו עם אופק השקעה קצר יותר. בישראל, אף על פי שהכנסות מדיבידנדים חייבות במס, מניות דיבידנד עדיין מהוות אפשרות אטרקטיבית עבור משקיעים שמחפשים תזרים מזומנים קבוע. ההכנסות המתמשכות שמספקות מניות אלו עשויות להוות מקור הכנסה משמעותי, גם עם ההשלכות המיסויות.

מנגד, מניות צמיחה מתאימות יותר למשקיעים צעירים או למשקיעים בעלי אופק השקעה ארוך יותר, שמוכנים להתמודד עם סיכון גבוה בתמורה לפוטנציאל תשואות גבוה. משקיעים אלו יכולים ליהנות מהזדמנויות לצמיחה מהירה של ערך המניה, ולרוב מעדיפים להחזיק בחברות חדשניות, אשר לא מחלקות דיבידנדים, ובכך משקיעות את הרווחים שלהן בהתרחבות ובפיתוח.

לסיכום, הבחירה בין מניות דיבידנד למניות צמיחה תלויה במטרות האישיות של המשקיע ובסגנון ההשקעה שלו. משקיעים המעוניינים בהכנסה קבועה וביציבות ימצאו במניות דיבידנד את הפתרון המתאים, בעוד שמי שמחפש פוטנציאל תשואות גבוה יותר עשוי לבחור במניות צמיחה.

 

.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ארז 24/09/2024 15:14
    הגב לתגובה זו
    אני מאמין שתיק ההשקעות צריך להיות מורכב משני סוגי המניות. מניות צמיחה מגדילות את ערך התיק בקצב מהיר. מניות דיבידנד תורמות יותר ליציבות התיק תוך מתן תשואה נוספת בדמות דיבידנד. מבחינתי, אין צורך באגח.
  • 3.
    ירון אופק 24/09/2024 09:01
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה כדאי לנהוג על פי "עיקרון הפיזור" - ועם בחרת כמה מניות דיווידנד- עם היסטוריה של חלוקה - אני כמעט בטוח שלא כולם יכנסו למשבר ויפסיקו לשלם דיווידנד
  • 2.
    משקיע 23/09/2024 21:20
    הגב לתגובה זו
    הסוג השלישי הוא מניות חלום - וברוב הגדול של המקרים מדובר בחלום בלהות של המשקיעים הבורסה הישראלית מלאה בחברות זבל כאלו והמשקיעים הפסידו מיליארדים רבים של במהלך השנים.
  • 1.
    ארז 23/09/2024 20:12
    הגב לתגובה זו
    .
  • גג 26/05/2025 17:03
    הגב לתגובה זו
    כי זה אחוזים מועטים
פיגמה (NYSE)פיגמה (NYSE)

פיגמה מאכזבת בדו״ח ראשון מאז ההנפקה - המניה נופלת

למרות זינוק של עשרות אחוזים בהכנסות, התוצאות והתחזיות פספסו את ציפיות; המניה שהונפקה לפני חודש וחצי נחתכה בחצי מהשיא; ירדה אחרי המסחר ב-15%

עמית בר |
נושאים בכתבה פיגמה

חברת פיגמה Figma 3.9%  , מפתחת תוכנות עיצוב שגייסה עניין עצום בהנפקה שלה בסוף יולי, פרסמה את הדוחות הראשונים מאז הפכה לציבורית. המשקיעים לא אהבו את מה שראו - מניית החברה צנחה ב-15% במסחר המאוחר, אחרי שדיווחה על הכנסות של 249.6 מיליון דולר ברבעון השני, לעומת תחזיות של 250 מיליון דולר. מדובר בעלייה של 41% לעומת השנה שעברה, אך היא עדיין נחשבת אכזבה קלה מול ההערכות המוקדמות. נדגיש כי לרוב הדיווחים של חברות אחרי הנפקה ראשונית, הם טובים. 

רווחים כמעט אפסיים וצפי מאכזב

פיגמה רשמה רווח נקי של 846 אלף דולר בלבד, כאפס סנט למניה, בזמן שהאנליסטים ציפו לרווח של 9 סנט למניה. אמנם מדובר בשיפור לעומת הפסדים ברבעון המקביל אשתקד, אבל ציפיות השוק היו גבוהות בהרבה. התחזית להמשך השנה גם היא לא הצליחה להרשים: ההכנסות ברבעון השלישי צפויות לנוע בין 263 ל־265 מיליון דולר, ובסיכום שנתי בין 1.021 ל־1.025 מיליארד דולר, מספרים כמעט זהים להערכות האנליסטים, כך שהמשקיעים לא קיבלו סיבה להתרגשות נוספת.


החברה, שנסחרת כעת סביב 57 דולר אחרי שהונפקה במחיר 33 דולר, עדיין משקפת זינוק חד מאז ההנפקה, אבל רחוקה מאוד מהשיא של כ-143 דולר אליו טיפסה ביומיים הראשונים למסחר. נציין כי המניה נסחרת כיום במכפיל עצום, כמעט 200 על תחזית הרווח לשנה, לעומת אדובי, שניסתה לרכוש את פיגמה ב-2022 תמורת 20 מיליארד דולר, ונסחרת כיום במכפיל רווח של כ־17 בלבד. עסקת המיזוג בוטלה בסוף 2023 בעקבות התנגדות רגולטורית.

אנליסטים מזהירים: תחרות, בינה מלאכותית ושווי מופרז

בבנק אוף אמריקה הגדירו את מניית פיגמה כ״יקרה באופן משמעותי״ לעומת חברות תוכנה גדולות אחרות. ההשוואה לאדובי רק מחדדת את הפער. גם חשש מהתעצמות התחרות ומהתפתחויות בתחום הבינה המלאכותית מעיב על התחזיות. יש מי שחוששים כי כלי AI ישפיעו על הביקוש לשירותי עיצוב ויפגעו בהכנסות.

עם זאת, בחברה מדגישים כי הם לא מתעלמים מהשינויים. סמנכ״ל הכספים, פרביר מלוואני, ציין כי פיגמה ממשיכה להשקיע ב-AI ולהרחיב את הפלטפורמה. המנכ״ל והמייסד דילן פילד הוסיף כי החברה רוצה להיות חלק מהדור הבא של מוצרי דיגיטל. גם אנליסטים אחרים, כמו רישי ג'לוריה מ־RBC, מעריכים כי בינה מלאכותית עשויה דווקא לתרום לחברה – למשל באמצעות כלי חדש בשם Figma Make, שמבוסס על AI ויוכל להאיץ פרוטוטייפינג.