בואינג ממשיכה להתרסק - ירדה ב-36% מתחילת השנה; האם היא תצליח להתרומם?
מניית בואינג, ענקית התעופה האמריקאית, רושמת ירידות חדות במסחר אחרי שמת'יו אקרס, אנליסט בוולס פרגו, הוריד את דירוג המניה שלו ל"מכירה" מ"החזקה". במקביל, הוא הפחית את מחיר היעד שלו למניה ל-119 דולר למניה מ-185 דולר. זהו מחיר היעד הנמוך ביותר בוול סטריט, נמוך בכ-70 דולר למניה בהשוואה למחירים האחרים, ומחיר יעד המייצג דאונסייד של 26% על המחיר הנוכחי.
במחיר של 119 דולר למניה, בואינג תיסחר לפי שווי שוק של כ-73 מיליארד דולר, רמות שלא נראו מאז תחילת 2020 במהלך מגיפת הקורונה.
מטוס דרימליינר של בואינג; קרדיט: טוויטר
האנליסטים פסימיים
אקרס כתב כי "אנחנו חושבים שלבואינג הייתה הזדמנות לנצל את הגברת הייצור של מטוסים והצורך ההשקעתי הנמוך בעשור האחרון על מנת לייצר תזרימי מזומנים גבוהים יותר, אך לאחר עיכובים נרחבים והוספת עלויות, אנו רואים כעת יותר ויותר מזומנים נכנסים למחזור ההשקעות במטוסים חדשים, מה שצפוי להגביל את תזרים המזומנים החופשי של החברה בעוד כמה שנים".
בשלב הנוכחי במחזור הייצור שלה, בואינג צריכה לייצר מעל 10 מיליארד דולר של תזרים מזומנים חופשי בשנה על מנת להמשיך לפעול. עם זאת, בעיות ייצור ואיכות הורידו את התפוקה והוסיפו עלויות. הצפי בוול סטריט הוא שבואינג תשרוף מזומנים בסך 8 מיליארד דולר השנה כדי לממן את הפעילות שלה.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתר על כן, בואינג ככל הנראה תצטרך לבנות מטוס חדש בעל מעבר אחד בשנים הקרובות כדי להתחרות טוב יותר עם משפחת מטוסי האיירובוס A321, כאשר לפי ההערכות הדבר ידרוש השקעה של עשרות מיליארדי דולרים על פני מספר שנים. אקרס צופה שהחברה תגייס הון בסדר גודל של 30 מיליארד דולר עד 2026 על מנת לממן את הפעילות שלה.
"אם בואינג הייתה דוחה את פיתוח המטוס החדש בכמה שנים נוספות (השקה בתחילת העשור הבא) ובמקום זאת פשוט מחזירה את החוב, אנו מעריכים שתזרים המזומנים החופשי למניה היה יכול לגדול לכ-20 דולר בסוף העשור הזה", הוסיף אקרס." זה עשוי להצדיק מחיר מניה של 150 דולר בשנים הקרובות, אך דחיית ההשקה של מטוס חדש תביא להפסד של נתח שוק לא קטן לאיירבוס".
בסך הכל, 60% מהאנליסטים המכסים את מניית בואינג מעניקים למניה דירוג "קניה". היחס הממוצע של דירוג "קניה" למניות ב-S&P 500 הוא כ-55%. למרות שהיחס של דירוג "קניה" של בואינג הוא מעל הממוצע, הוא יורד. בתחילת השנה, לפני הפיצוץ של הדלת החירום ב-5 בינואר, היחס היה על מעל 75%. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניות בואינג הוא כ-214 דולר, מחיר יעד המשקף אפסייד של 34%.
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
המנכ"ל החדש יציל את החברה?
לפני כחודש הודיעה בואינג על מינוי המנכ"ל החדש, זאת אחרי שהמנכ"ל הקודם, דיוויד קלהון, הודיע בחודש מרץ כי יעזוב את החברה בסוף השנה. החברה הודיעה כי מנכ"ל חברת האווירונאוטיקה רוקוול קולינס לשעבר, קלי אורטברג בן ה-64, הוא זה שנבחר לרשת את מקומו של המנכ"ל המכהן דייב קלהון החל מה-8 באוגוסט.
קלי אורטברג; המנכ"ל הנכנס של בואינג; קרדיט: טוויטר
אורטברג הוא מהנדס עם עשרות שנות ניסיון בתעשייה האווירית. אורטברג הצטרף לרוקוול ב-1987 והפך לנשיא ומנכ"ל החברה ב-2013. החברה נרכשה בסופו של דבר על ידי יונייטד טכנולוגיות, שנקראת כיום RTX. בעוד הוא עזב את RTX ב-2018, אורטברג עדיין מכהן במועצת המנהלים של החברה.
ריצ'רד אבולפיה, מנהל ב-AeroDynamic Advisory אמר כי מדובר ב"בחירה מבריקה, התקווה הטובה ביותר עבור החברה מזה עשרות שנים". עוד הוסיף אבוליפה כי אורטברג "באמת מבין בתעופה וחלל. במיוחד, הוא מבין את הצורך לשמור על בריאות שרשרת האספקה וכוח העבודה".
לצד ההודעה על מינוי המנכ"ל החדש בואינג דיווחה על דוחות חלשים - החברה דיווחה על הפסד למניה של 2.9 דולר על הכנסות של 16.9 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו להפסד למניה של 1.9 דולר על הכנסות של 17.4 מיליארד דולר. בוול-סטריט צופים שהחברה תשרוף 2 מיליארד דולר ב-2024, כאשר במחצית הראשונה של השנה החברה שרפה 8.3 מיליארד דולר. בוול-סטריט תוהים האם יתכן שהחברה מתכננת להנפיק מניות בקרוב.
מניית בואינג נסחרת לפי שווי של 99 מיליארד דולר אחרי ירידה של 36% מתחילת השנה ושל 28% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל 40 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה (השנה החברה צפויה להפסיד 4.16 דולר למניה).
- 2.סולידרית רק בירידות (ל"ת)תל אביב 03/09/2024 20:09הגב לתגובה זו
- 1.YL 03/09/2024 19:35הגב לתגובה זואן עוד חברהה ש חתמה על חוזים לרכוש כל כך הרבה מוטסי 737 ***מקס***מטוס ש גם התרסק גם נמצאו בו פגמים כו רבים וגם מהנדס שהיה צריך לתת עדות ו.....נמצא מת יום לפני העדות
- לרון 05/09/2024 07:35הגב לתגובה זוכנראה שווה לאל על לקחת סיכון תמורת הנחה במחיר,בכל אופן אני בחוץ באל על ונשאר באיירבוס,לא המלצה
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
שבביםבנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
בסקירה עדכנית של בנק אוף אמריקה לשנת 2026, מצביע האנליסט ויווק אריה על כך שתעשיית השבבים נמצאת רק באמצע תהליך שינוי ארוך טווח. לדבריו, מדובר בגל טרנספורמציה שצפוי להימשך כעשור, כאשר הבינה המלאכותית מהווה את מנוע הביקוש המרכזי.
לפי התחזית, מכירות השבבים הגלובליות צפויות לצמוח בכ־30% בשנה הקרובה, ולראשונה לחצות רף של טריליון דולר בהכנסות שנתיות. אם התחזית תתממש, מדובר בנקודת ציון משמעותית עבור תעשייה שבעבר נחשבה מחזורית ותלויה בעיקר בצרכנות ובמחשוב אישי. אריה מדרג את חברות השבבים לפי שיעורי הרווח הגולמי, ומעדיף את אלה שמציגות מרווחים גבוהים ויציבים לאורך זמן. לטענתו, המרווחים משקפים לא רק יעילות תפעולית אלא גם כוח שוק.
ברשימת המועדפות שלו לשנת 2026 נכללות שש חברות גדולות: אנבידיה, ברודקום, לאם ריסרץ’, KLA, אנלוג דיבייסז וקיידנס. המכנה המשותף לכולן הוא שליטה חזקה בנישות שבהן הן פועלות, עם נתחי שוק שמגיעים לעיתים ל־70% ואף יותר.
שוק מרכזי הנתונים צפוי להגיע ליותר מטריליון דולר
התחזית של בנק אוף אמריקה נשענת על גידול חד בהשקעות במרכזי נתונים. לפי ההערכות, שוק מערכות מרכזי הנתונים לבינה מלאכותית עשוי להגיע ליותר מ־1.2 טריליון דולר עד 2030, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ־38%. עיקר הפוטנציאל טמון במאיצי AI, רכיבי החומרה שמבצעים את החישובים הכבדים, המוערכים כשוק של כ־900 מיליארד דולר.
- הביקוש לזיכרון דחף את לאם ריסרץ’ לשיא כל הזמנים
- שווי של כ-8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים סריבראס מצטרפת למתחרות אנבידיה בשוק ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, העלויות הגבוהות של תשתיות AI יוצרות גם זהירות. הקמה של מרכז נתונים בהספק של ג’יגה־ואט אחד עשויה לעלות יותר מ־60 מיליארד דולר, כאשר כחצי מהסכום מופנה ישירות לחומרה. השאלה המרכזית היא האם ההשקעה תצדיק את עצמה כלכלית. אריה סבור שלחברות הטכנולוגיה הגדולות אין באמת ברירה. לדבריו, ההשקעות הן גם התקפיות וגם הגנתיות: מצד אחד ניסיון לנצל הזדמנויות חדשות, ומצד שני מהלך שנועד להגן על פלטפורמות קיימות מפני תחרות עתידית.

.jpg)