בואינג
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

בואינג ממשיכה להתרסק - ירדה ב-36% מתחילת השנה; האם היא תצליח להתרומם?

החברה שמתמודדת עם בעיות בקרת ייצור קשות מאז ניתוק דלת המטוס בטיסה של אלסקה אייר בחודש ינואר ממשיכה להתקשות; המניה איבדה כבר יותר משליש מערכה מתחילת השנה, והאנליסטים פסימיים - בוולס פארגו הורידו את הדירוג למניה והיא נופלת ב-8% במסחר
רוי שיינמן | (3)

מניית בואינג, ענקית התעופה האמריקאית, רושמת ירידות חדות במסחר אחרי שמת'יו אקרס, אנליסט בוולס פרגו, הוריד את דירוג המניה שלו ל"מכירה" מ"החזקה". במקביל, הוא הפחית את מחיר היעד שלו למניה ל-119 דולר למניה מ-185 דולר. זהו מחיר היעד הנמוך ביותר בוול סטריט, נמוך בכ-70 דולר למניה בהשוואה למחירים האחרים, ומחיר יעד המייצג דאונסייד של 26% על המחיר הנוכחי.

במחיר של 119 דולר למניה, בואינג תיסחר לפי שווי שוק של כ-73 מיליארד דולר, רמות שלא נראו מאז תחילת 2020 במהלך מגיפת הקורונה. 

מטוס דרימליינר של בואינג; קרדיט: טוויטר

מטוס דרימליינר של בואינג; קרדיט: טוויטר

האנליסטים פסימיים

אקרס כתב כי "אנחנו חושבים שלבואינג הייתה הזדמנות לנצל את הגברת הייצור של מטוסים והצורך ההשקעתי הנמוך בעשור האחרון על מנת לייצר תזרימי מזומנים גבוהים יותר, אך לאחר עיכובים נרחבים והוספת עלויות, אנו רואים כעת יותר ויותר מזומנים נכנסים למחזור ההשקעות במטוסים חדשים, מה שצפוי להגביל את תזרים המזומנים החופשי של החברה בעוד כמה שנים".

בשלב הנוכחי במחזור הייצור שלה, בואינג צריכה לייצר מעל 10 מיליארד דולר של תזרים מזומנים חופשי בשנה על מנת להמשיך לפעול. עם זאת, בעיות ייצור ואיכות הורידו את התפוקה והוסיפו עלויות. הצפי בוול סטריט הוא שבואינג תשרוף מזומנים בסך 8 מיליארד דולר השנה כדי לממן את הפעילות שלה.

יתר על כן, בואינג ככל הנראה תצטרך לבנות מטוס חדש בעל מעבר אחד בשנים הקרובות כדי להתחרות טוב יותר עם משפחת מטוסי האיירובוס A321, כאשר לפי ההערכות הדבר ידרוש השקעה של עשרות מיליארדי דולרים על פני מספר שנים. אקרס צופה שהחברה תגייס הון בסדר גודל של 30 מיליארד דולר עד 2026 על מנת לממן את הפעילות שלה.

"אם בואינג הייתה דוחה את פיתוח המטוס החדש בכמה שנים נוספות (השקה בתחילת העשור הבא) ובמקום זאת פשוט מחזירה את החוב, אנו מעריכים שתזרים המזומנים החופשי למניה היה יכול לגדול לכ-20 דולר בסוף העשור הזה", הוסיף אקרס." זה עשוי להצדיק מחיר מניה של 150 דולר בשנים הקרובות, אך דחיית ההשקה של מטוס חדש תביא להפסד של נתח שוק לא קטן לאיירבוס".

בסך הכל, 60% מהאנליסטים המכסים את מניית בואינג מעניקים למניה דירוג "קניה". היחס הממוצע של דירוג "קניה" למניות ב-S&P 500 הוא כ-55%. למרות שהיחס של דירוג "קניה" של בואינג הוא מעל הממוצע, הוא יורד. בתחילת השנה, לפני הפיצוץ של הדלת החירום ב-5 בינואר, היחס היה על מעל 75%. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניות בואינג הוא כ-214 דולר, מחיר יעד המשקף אפסייד של 34%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המנכ"ל החדש יציל את החברה?

לפני כחודש הודיעה בואינג על מינוי המנכ"ל החדש, זאת אחרי שהמנכ"ל הקודם, דיוויד קלהון, הודיע בחודש מרץ כי יעזוב את החברה בסוף השנה. החברה הודיעה כי מנכ"ל חברת האווירונאוטיקה רוקוול קולינס לשעבר, קלי אורטברג בן ה-64, הוא זה שנבחר לרשת את מקומו של המנכ"ל המכהן דייב קלהון החל מה-8 באוגוסט.

קלי אורטברג; המנכ

קלי אורטברג; המנכ"ל הנכנס של בואינג; קרדיט: טוויטר

אורטברג הוא מהנדס עם עשרות שנות ניסיון בתעשייה האווירית. אורטברג הצטרף לרוקוול ב-1987 והפך לנשיא ומנכ"ל החברה ב-2013. החברה נרכשה בסופו של דבר על ידי יונייטד טכנולוגיות, שנקראת כיום RTX. בעוד הוא עזב את RTX ב-2018, אורטברג עדיין מכהן במועצת המנהלים של החברה.

ריצ'רד אבולפיה, מנהל ב-AeroDynamic Advisory אמר כי מדובר ב"בחירה מבריקה, התקווה הטובה ביותר עבור החברה מזה עשרות שנים". עוד הוסיף אבוליפה כי אורטברג "באמת מבין בתעופה וחלל. במיוחד, הוא מבין את הצורך לשמור על בריאות שרשרת האספקה וכוח העבודה".

לצד ההודעה על מינוי המנכ"ל החדש בואינג דיווחה על דוחות חלשים - החברה דיווחה על הפסד למניה של 2.9 דולר על הכנסות של 16.9 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו להפסד למניה של 1.9 דולר על הכנסות של 17.4 מיליארד דולר. בוול-סטריט צופים שהחברה תשרוף 2 מיליארד דולר ב-2024, כאשר במחצית הראשונה של השנה החברה שרפה 8.3 מיליארד דולר. בוול-סטריט תוהים האם יתכן שהחברה מתכננת להנפיק מניות בקרוב. 

מניית בואינג נסחרת לפי שווי של 99 מיליארד דולר אחרי ירידה של 36% מתחילת השנה ושל 28% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל 40 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה (השנה החברה צפויה להפסיד 4.16 דולר למניה).

מניית בואינג מתחילת השנה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סולידרית רק בירידות (ל"ת)
    תל אביב 03/09/2024 20:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    YL 03/09/2024 19:35
    הגב לתגובה זו
    אן עוד חברהה ש חתמה על חוזים לרכוש כל כך הרבה מוטסי 737 ***מקס***מטוס ש גם התרסק גם נמצאו בו פגמים כו רבים וגם מהנדס שהיה צריך לתת עדות ו.....נמצא מת יום לפני העדות
  • לרון 05/09/2024 07:35
    הגב לתגובה זו
    כנראה שווה לאל על לקחת סיכון תמורת הנחה במחיר,בכל אופן אני בחוץ באל על ונשאר באיירבוס,לא המלצה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.