קאווה סוויטגרין
צילום: iStock

52% בפחות מחודש - החברות שיכולות להיות צ'יפוטלה הבאה

לפני פחות מחודש כתבנו על שתי חברות שעשויות להיות צ'יפוטלה הבאה - מאז המניות שלהן עלו ב-52% ו-21%; מה מזיז את סוויטגרין וקאווה?
רוי שיינמן | (2)

צ'יפוטלה  CHIPOTLE MEXICAN GRILL היא אחת מההשקעות המוצלחות בוול סטריט בשנים האחרונות. מנית רשת המזון המהיר המקסיקני זינקה ב-5 השנים האחרונות כמעט ב-380%, ופי 32 מאז ההנפקה, ועל הדרך העשירה משקיעים רבים, שאחד הבולטים מהם הוא ביל אקמן

כתבנו כאן בתחילת החודש על שתי מניות בהן זיהינו פוטנציאל לתשואות דומות, והן אלה של סוויטגרין SWEETGREEN וקאווה CAVA GROUP , כאשר מאז הן עלו ב-52% ו-21% בהתאמה. אז מה חדש אצל שתי החברות?

סוויטגרין - צופה עליה משמעותית ב-EBITDA ברבעונים הבאים

נזכיר את העיסוק המרכזי של שתי החברות למי שעדיין לא מכיר. סוויטגרין הוקמה בשנת 2006 על ידי שלושה סטודנטים והיא מוכרת סלטים בהרכבה. החברה הונפקה בוול סטריט בסוף 2021 וגייסה בהנפקה 364 מיליון דולר מהמשקיעים.  לסוויטגרין יש 221 סניפים נכון לסוף שנת 2023 ולמרות שהיא עדיין הפסדית הדוחות האחרונים שלה היו טובים.

לפני שבועיים פרסמה החברה את דוחותיה לרבעון הראשון של השנה. החברה עקפה את צפי האנליסטים בשורה העליונה וצמצמה את ההפסד בשורה התחתונה כאשר דיווחה על הפסד של 27 סנט למניה, בהתאם לצפי ובהשוואה להפסד של 30 סנט למניה לפני שנה, לצד הכנסות של 158 מיליון דולר בהשוואה לצפי שהיה ל-152 מיליון דולר. בנוסף, החברה הציגה EBITDA מתואם חיובי זה הרבעון השני ברציפות שהסתכם ב-100 אלף דולר.

לצד התוצאות, החברה העלתה את התחזיות שלה לשנה כולה. החברה צופה כעת הכנסות של בין 660-675 מיליון דולר, לעומת צפי האנליסטים שעומד על 673 מיליון דולר. לצד זאת, והתחזית שכנראה עודדה את המשקיעים במיוחד, היא העובדה שהחברה צופה גם EBITDA מתואם של בין 10-19 מיליון דולר, משמע EBITDA מתואם ממוצע של בין 3.3-6.3 מיליון דולר בכל אחד מהרבעונים הנותרים של השנה.

הדבר העיקרי שמכביד על השורה התחתונה הן ההוצאות התפעוליות והסיבה שההוצאות התפעוליות של הרשת כל כך גבוהות היא שהשמירה על איכות המזון מוכיחה את עצמה כמשקולת ככל שהרשת מתרחבת - סוויטגרין חרטה על דגלה את איכות המוצרים בה היא משתמשת. היא נמצאת בקשר ישיר עם חקלאים שמספקים לה את התוצרת אבל הדבר המשמעותי הוא שהיא לא מעבדת את המזון מראש. בכל בוקר המנות מוכנות מאפס בסניפים, כאשר הכנת סלט כוללת חיתוך של בין 4-7 מרכיבים.

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, ברבעונים האחרונים סוויטגרין מאיצה בפריסה של רובוטים ברחבי הסניפים שלה שיוכלו להחליף את העובדים, מה שיתרום להתייעלות שלה ולהורדת ההוצאות התפעוליות. בינתיים המניה של סוויטגרין עלתה כבר ב-190% מתחילת השנה כאשר ב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-236%, וכיום היא נסחרת לפי שווי של 3.63 מיליארד דולר. עם זאת, האנליסטים צופים לחברה הפסד של 49 סנט למניה ב-2025 ועל כן היא נסחרת במכפיל רווח עתידי שלילי.

מנית סוויטגרין ב-12 החודשים האחרונים

מנית סוויטגרין ב-12 החודשים האחרונים

 

קאווה - המניה נסחרת בשיא לקראת הדוחות

נזכיר מה קאווה עושה -  החברה הוקמה בשנת 2006 והונפקה לפני קצת פחות משנה (יוני 2023). היא התחילה כיצרנית ממרחים כמו ציזיקי, טחינה וחומוס, והפופולאריות הגוברת של המוצרים הביאה אותה בסופו של דבר להתרחב לרשת המציעה אוכל ים תיכוני.

קאווה משכה את תשומת לב המשקיעים בעיקר כי היא היחידה שמציעה אוכל ים תיכוני בפורסמט של מזון מהיר, אבל בגלל שהיא עומדת בסטנדרטים מסוימים של השוואה לצ'יפוטלה, כאשר הרשת המקסיקנית הכניסה בממוצע 2.1 מיליון דולר לסניף בתחילת דרכה, בעוד קאווה מכניסה כיום 2.3 מיליון דולר.

כתבנו גם על הגורמים שמעוררים את החשש בקרב המשקיעים - אז המניה נסחרת במכפיל של 210 על הרווחים של 2025, אך מאז כאמור המניה עלתה לשיא של 85 דולר מה שמציב לה מכפיל רווח של 257 על הרווחים של 2025. בנוסף, האופן בה החברה הציגה את רוב הצמיחה בסניפים שלה בצורה לא אורגנית, דרך רכישת רשת "Zoe's Kitchen" והמרת 261 הסניפים שלה לסניפי קאווה, עורר קצת דאגה בנוגע ליכולת של החברה לגדול בצורה אורגנית בהמשך.

ועדיין, החברה כאמור נסחרת בשיא כל הזמנים לפי שווי של 9.67 מיליארד דולר לקראת הדוחות שלה הערב. האנליסטים צופים שקאווה תדווח על הכנסות של 245.9 מיליון דולר, מה שיהווה צמיחה של 21% לעומת הרבעון המקביל, ורווח של 4 סנט למניה בהשוואה להפסד של 2 סנט למניה ברבעון המקביל. בנוסף, עניין הסניפים הוא כאמור עניים מהותי למשקיעים, שיחפשו לראות גידול אורגני במספר הסניפים. לשנה כולה החברה כבר ציינה כי היא צופה לפתוח בין 48-52 סניפים, מה שאומר שהמשקיעים יצפו לראות שהחברה פתחה באזור ה12-13 סניפים ברבעון הראשון.

מנית קאווה נסחרת לפי שווי של 9.67 מיליארד דולר. מתחילת השנה עלתה המניה ב-107% וב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-94%.

מנית קאווה ב-12 החודשים האחרונים

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מפריח 28/05/2024 21:43
    הגב לתגובה זו
    הכותב ממשיך להתעלם ממנה. רשת מסעדות מצליחה. עלת 90 אחוז בשנתיים האחרונות.נותנת חווית קנייה אמריקאית שהאמריקאים אוהבים-בשר,בירה וריקודים..
  • יניר 29/05/2024 08:22
    הגב לתגובה זו
    אחלה רשת, אוכל מצויין
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.