קאווה סוויטגרין
צילום: iStock
ניתוח

האם אחת משתי החברות האלה יכולה להיות צ'יפוטלה הבאה?

בתקופה בה מניות הטכנולוגיה שולטות בשווקים והאנליסטים מתחילים להביע חששות לגבי הביקושים ותמחורי המניות, תחום המזון דווקא צובר תאוצה - מנית צ'יפוטלה קפצה פי 73 מאז ההנפקה ב-2006, האם אחת משתי החברות האלו יכולות לעשות את אותו הדבר?
רוי שיינמן | (4)

מניות הטכנולוגיה שולטות בשווקים בשנים האחרונות. מניות כמו אנבידיה  NVIDIA COR שקפצה כבר פי 4.5 מאז תחילת שנת 2023 תופסות את מירב תשומת הלב של המשקיעים בעיקר בזכות העיסוק הרב בבינה מלאכותית. עם זאת, החששות לגבי ההמשך של מגמת העליה בקרב "7 המופלאות" ושאר מניות הטכנולוגיה מוטל בספק, כפי שכותבים גם כלכלני לומברד אודייר למשל: "הדומיננטיות הזו, המונעת על ידי יסודות חזקים והשפעה של בינה מלאכותית, מעוררת חששות לגבי אפשרות הקיום שלה לטווח ארוך והאפשרות של היפוך מגמה".

לאור זאת, אחד התחומים שמעורר עניין בקרב המשקיעים הוא תחום המזון, ובפרט המזון המהיר. מנית דומינו'ס פיצה DOMINO'S PIZZA INC למשל, שהונפקה סמוך לגוגל  GOOGLE בשנת 2004, כבר עלתה פי 36 וכיום היא נסחרת במחיר של 516 דולר למניה ושווי של 18 מיליארד דולר. אבל הדוגמא הטובה ביותר אליה נושאות כל הרשתות החדשות את עינהן היא צ'יפוטלה.

מנית צ'יפוטלה CHIPOTLE MEXICAN GRILL נסחרת במחיר של 3,138 דולר למניה (לפני הפיצול המתוכנן של 1 ל-50, הראשון בהיסטוריה) לפי שווי של 86.2 מיליארד דולר, ומאז ההנפקה ב-2006 היא עלתה פי 73 - יותר ממנית גוגל שעלתה מאז ההנפקה פי 59. צ'יפוטלה היא גם האחזקה הגדולה ביותר בתיק ההשקעות של המיליארדר היהודי ביל אקמן, והמשקיעים בוול סטריט מחפשים את החברות הבאות שילכו בדרכה. מיהן 2 המניות שעשויות להצליח?

המטבח הים תיכוני כובש את אמריקה - הכירו את קאווה

זה אולי מבלבל במבט ראשון אבל לא מדובר כאן בחברה שמייצרת יין תוסס - קאווה  CAVA GROUP הוקמה בשנת 2006 והונפקה לפני קצת פחות משנה (יוני 2023). קאווה מציעה אוכל מהמטבח הים תיכוני בצורה של מזון מהיר אך בריא, כאשר מסתמן שהטרנד הבריאותי תופס יותר ויותר חשיבות אצל הצרכן האמריקאי. קאווה התחילה בכלל ביצרנית ממרחים כמו ציזיקי, טחינה וחומוס, והפופולאריות הגוברת של המוצרים הביאה אותה בסופו של דבר להתרחב לרשת המציעה אוכל ים תיכוני.

בשנת 2023 הכניסה החברה 729 מיליון דולר, צמיחה של 29% לעומת שנת 2022 אז היא הציגה צמיחה של 12.8% לעומת 2021. ה-EBITDA שלה הסתכם ב-78.9 מיליון דולר לעומת EBITDA שלילי של 16 מיליון דולר ב-2022 ו-EBITDA חיובי של 12 מיליון דולר ב-2021. נכון לסוף שנת 2023 יש לרשת 309 סניפים ברחבי ארה"ב.

סניף של קאווה; קרדיט: iStock

סניף של קאווה; קרדיט: iStock

קאווה מציגה צמיחה יפה בתוצאות כאשר אכן נראה שהאמריקאים אוהבים את המטבח הים תיכוני, תחום בו אין כמעט מסעדות שמציעות שירות בקנה מידה כמו של קאווה. היא גם עומדת בסטנדרטים מסוימים של השוואה לצ'יפוטלה כאשר הרשת המקסיקנית הכניסה בממוצע 2.1 מיליון דולר לסניף בתחילת דרכה, בעוד קאווה מכניסה כיום 2.3 מיליון דולר.

עם זאת, משקיעים רבים חוששים מהמשך הדרך. ראשית, התמחור של המניה נראה גבוה במיוחד - במחיר של 67.5 דולר למניה וצפי האנליסטים לרווח למניה של 32 סנט ב-2025, מנית קאווה נסחרת במכפיל רווח עתידי של 210. שנית, עיקר ההתרחבות של הרשת הגיע בצורה לא אורגנית - ב-2018 רכשה קאווה את רשת המזון המהיר "Zoe's Kitchen" בסכום של קצת מעל 300 מיליון דולר, ולאחרונה היא סיימה להמיר את כל 261 הסניפים שלה לסניפים של קאווה. נכון לחודש מרץ 2024 לצ'יפוטלה יש 3,381 סניפים בארה"ב, ובעוד קאווה צופה לפתוח עד 52 סניפים חדשים ב-2024, הדרך לרמות של צ'יפוטלה נראית עוד ארוכה. מנית קאווה נסחרת לפי שווי של 7.7 מיליארד דולר כאשר יש לה 332 מיליון דולר בקופה.

קיראו עוד ב"גלובל"

מנית קאווה מתחילת השנה

מנית קאווה מתחילת השנה

 

סלט ב-17 דולר - הכירו את סוויטגרין

סוויטגרין  SWEETGREEN גם כן הוקמה בשנת 2006 על ידי שלושה סטודנטים שלמדו ביחד באוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון. טרנד המזון הבריא השפיע גם עליהם כאשר הם רצו להציע פתרון בריא לסטודנטים שמחפשים אוכל מהיר בתקופת הלימודים העמוסה. הם פתחו את הסניף הראשון בצריף קטן ליד האוניברסיטה והתחילו למכור סלטים בהרכבה. הלקוחות המשיכו לחזור ועד מהרה הצריף הקטן כבר לא הספיק בשביל להכיל את כל העסק והחברה התרחבה.

בשנה וחצי שלאחר מכן סוויטגרין פתחה עוד שני סניפים, ועד שפתחה את סניף מספר 20 שלה החברה גייסה כבר 35 מיליון דולר. החברה הונפקה בוול סטריט בסוף 2021 וגייסה בהנפקה 364 מיליון דולר מהמשקיעים. כיום המניה נסחרת במחיר של 20 דולר למניה ושווי של 2.5 מיליארד דולר כאשר היא ירדה ב-62% מאז ההנפקה שנעשתה לפי מחיר של 53 דולר למניה.

סניף של סוויטגרין; קרדיט: iStock

סניף של סוויטגרין; קרדיט: iStock

לסוויטגרין יש 221 סניפים נכון לסוף שנת 2023 והיא מתקשה בתקופה האחרונה - ההכנסות שלה ב-2023 אומנם צמחו ב-24% ל-584 מיליון דולר, אבל היא שורפת כסף. ההפסד התפעולי ב-2023 עמד על 122 מיליון דולר כאשר ב-2022 היא רשמה הפסד תפעולי של 193 מיליון דולר.

הסיבה שההוצאות התפעוליות של הרשת כל כך גבוהות היא שהשמירה על איכות המזון מוכיחה את עצמה כמשקולת ככל שהרשת מתרחבת - סוויטגרין חרטה על דגלה את איכות המוצרים בה היא משתמשת. היא נמצאת בקשר ישיר עם חקלאים שמספקים לה את התוצרת אבל הדבר המשמעותי הוא שהיא לא מעבדת את המזון מראש. בכל בוקר המנות מוכנות מאפס בסניפים, כאשר הכנת סלט כוללת חיתוך של בין 4-7 מרכיבים.

בעוד ברבעון האחרון סוויטגרין עברה לראשונה ל-EBITDA חיובי, היא עדיין לא הציגה רווחיות לפי כללי חשבונאות מקובלים. עם זאת, בתקופה האחרונה היא השיקה שני פיילוטים של מערכת אוטומטית להרכבת סלטים שתחליף את הפועלים ותוריד את עלויות התפעול, אך עד שהשיטה הזו תוכיח את עצמה המשקיעים ימשיכו לחכות ולראות אם הרשת תצליח לעבור לרווחיות גם בשיטת העבודה הנוכחית.

המניה של סוויטגרין קפצה ב-80% מתחילת השנה וב-155% ב-12 החודשים האחרונים. היא נסחרת לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר כאשר יש לה בקופה 257 מיליון דולר.

מנית סוויטגרין ב-12 החודשים האחרונים

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מפריח השערוריות 03/05/2024 10:37
    הגב לתגובה זו
    רשת מסעדות בשר בסגנון ייחודי שפותחת סניפים רבים ומעניקה חוויה ייחודית.נחשבת לאחת המבטיחות בשנים הבאות
  • עולה היום 5 אחוז (ל"ת)
    מפריח השערוריות 03/05/2024 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הצ'יפוטלה הבאה זו SHAK (ל"ת)
    גלעד 03/05/2024 00:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 02/05/2024 23:01
    הגב לתגובה זו
    מניות מעניינות, תודה על הסיקור
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.