הרשי'ז עקפה את הציפיות - המחירים הגבוהים יותר עזרו
מניית ענקית השוקולד הרשיז HERSHEY CO THE נסחרה עד פתיחת המסחר בעליות שערים של עד 2% לאחר שהחברה רשמה רווח למניה של 3.07 דולר, עלייה של 3.7% מהשנה שעברה וגבוה מהצפי בוול-סטריט לרווח למניה של 2.76 דולר. ההכנסות עמדו על 3.25 מיליארד דולר, לעומת הצפי של 3.1 מיליארד דולר.
לקראת הדוחות, המשקיעים חששו כי המחירים הגבוהים של הקקאו, שהושפעו מבצורת במערב אפריקה ומחלות שגרמו לריקבון בפולי הקקאו, ישפיעו על רווחיה של הרשיז. עם זאת, בדומה לרבעונים הקודמים, החברה גלגלה את עליית המחירים לצרכן וכך כיסתה את עלויות הקקאו הגבוהות. ברבעון הראשון עלו המחירים ב-5.2% מלפני שנה, בנוסף לעלייה של 6.5% ברבעון הקודם.
המחירים הגבוהים יותר עדיין לא הבריחו את הלקוחות, כאשר הנפחים גדלו ב-3.4% ברבעון האחרון לעומת הרבעון התואם אשתקד. המנכ"ל מישל באק, הבהיר מוקדם יותר השנה כי בהתחשב בסביבה הדינמית, הרשיז תשתמש בכל כלי העומד לרשותה, כולל תמחור, על מנת לנהל את העסק בהצלחה.
תנודתיות מחירי הקקאו
הייתה תנודתיות גבוהה במחירי הקקאו בתקופה האחרונה. החוזים העתידיים על הקקאו נסחרו לרוב בעשור האחרון במחיר של בין 2,000 ל-3,000 דולר לטון. עם זאת, המחירים באמצע חודש אפריל הגיעו לשיאים של 11,000 דולר, המחיר הגבוה ביותר מאז שנות ה-50. מאז שהמחירים הגיעו לשיא, החוזים נסחרים בירידות שערים, כאשר מחיר הקקאו כעת עומד על סביב ה-8,000 דולר.
- בצל האתגרים: האסטרטגיה החדשה של הרשי
- הרשי עם תוצאות טובות מהצפי - אך מזהירה מפני עליית מחירי הקקאו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחירי הקקאו צפויים להישאר היסטורית גבוהים, עד שיגיעו נתוני הייצור בסתיו הקרוב. יצרני השוקולד לרוב רוכשים פולי קקאו מראש, כאשר הם צופים עלייה במחירים. חברות רבות הצליחו לשריין מחירים זולים יותר טרם 2023, אך ככל והמלאי שלהם נגמר לא הייתה להן ברירה אלא לרכוש במחירים גבוהים יותר.
הרשיז רגישה מאוד למחירי הקקאו כאשר רוב הכנסותיה מגיעות משוקולד. להעלאות המחירים שעזרו לה ברבעונים האחרונים יש תקרה. ש גבול לכמה גבוה המחירים יכולים להגיע, או כמה הצרכנים מוכנים לשלם כאשר הכל מסביבם מתייקר.
החברה פעלה לגוון את הכנסותיה על ידי מכירות חטיפים מלוחים כמו בייגלה ופופקורן, אך המוצרים הללו לא נמכרו כמו שהרשיז ציפתה. ברבעון האחרון מכירות החטיפים המלוחים בצפון אמריקה עלו רק ב-0.2% לעומת השנה קודם לכן, כאשר בגזרת הממתקים נרשמה עלייה של 4.5%.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
יצרנית הממתקים אישררה את התחזית הפיננסית שלה לשנת 2024, כאשר היא צופה רווח למניה ללא שינוי מ-2023, בהתאם לציפיות בוול-סטריט. ההנהלה מעריכה כי המכירות יצמחו בין 2% ל-3%, כאשר האנליסטים צופים צמיחה של 2.7%.
שוק הממתקים צפוי להמשיך לצמוח
תעשיית הממתקים מייצגת קבוצה של חברות ברחבי העולם שמייצרות סוגים שונים של שוקולד, מסטיקים וסוכריות וכן מוצרים נוספים העשויים מקקאו. שוק הממתקים העולמי נאמד ב-240 מיליארד דולר בשנת 2022 וצפוי להגיע ל-419.76 מיליארד דולר עד 2032, לצמוח בקצב צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 5.8% מ-2023 עד 2032.
אירופה מובילה בצריכת ממתקים כאשר אסיה וצפון אמריקה מאחוריה. ממתקים מבוססי שוקולד מייצרים את ההכנסה הגבוהה ביותר בתחום למרות שמבחינת הצריכה ממתקי שוקולד נמצאים במקום השני אחרי ביסקוויטים וקרקרים. אנליסטים מאמינים שממתקי השוקולד והסוכר יהיו מנופי הצמיחה בעשור הבא. מכירות ממתקי שוקולד נטו שב-2021 הגיעו ל-42.3 מיליארד דולר וב-2022 ל-46.6 מיליארד, חזויים להגיע ל-68 מיליארד ב-2030 כאשר שתי המובילות הן מארס והרשי.
תעשיית הממתקים כוללת מזונות מתוקים על בסיס סוכר שנאכלים, בדרך כלל, כמזון חטיפים. זה כולל סוכריות סוכר, שוקולדים, פירות ואגוזים מסוכרים, מסטיק וגלידות.
לבסוף, "האויב" הגדול של התעשייה הוא החשש מהשמנה כי רוב האנשים שמנסים דיאטה חושבים שצריך להפסיק את כל הפינוקים המתוקים. אבל מחקרים הוכיחו שהפסקה טוטאלית של ממתקים אינה מובילה לירידה בת קיימא במשקל. אפשר לאכול שוקולד במהלך דיאטה ועדיין לרדת במשקל. כמו שכתבנו בפעמים קודמות, כמו בכל דבר, הכל זה עניין של מינון.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
