הרשי
צילום: אתר החברה

הרשי'ז עקפה את הציפיות - המחירים הגבוהים יותר עזרו

יצרנית הממתקים אישררה את התחזית הפיננסית שלה לשנת 2024, כאשר היא צופה רווח למניה ללא שינוי מ-2023, בהתאם לציפיות בוול-סטריט. ההנהלה מעריכה כי המכירות יצמחו בין 2% ל-3%, כאשר האנליסטים צופים צמיחה של 2.7%
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה הרשי'ז שוקולד

מניית ענקית השוקולד הרשיז HERSHEY CO THE נסחרה עד פתיחת המסחר בעליות שערים של עד 2% לאחר שהחברה רשמה רווח למניה של 3.07 דולר, עלייה של 3.7% מהשנה שעברה וגבוה מהצפי בוול-סטריט לרווח למניה של 2.76 דולר. ההכנסות עמדו על 3.25 מיליארד דולר, לעומת הצפי של 3.1 מיליארד דולר.

לקראת הדוחות, המשקיעים חששו כי המחירים הגבוהים של הקקאו, שהושפעו מבצורת במערב אפריקה ומחלות שגרמו לריקבון בפולי הקקאו, ישפיעו על רווחיה של הרשיז. עם זאת, בדומה לרבעונים הקודמים, החברה גלגלה את עליית המחירים לצרכן וכך כיסתה את עלויות הקקאו הגבוהות. ברבעון הראשון עלו המחירים ב-5.2% מלפני שנה, בנוסף לעלייה של 6.5% ברבעון הקודם. 

המחירים הגבוהים יותר עדיין לא הבריחו את הלקוחות, כאשר הנפחים גדלו ב-3.4% ברבעון האחרון לעומת הרבעון התואם אשתקד. המנכ"ל מישל באק, הבהיר מוקדם יותר השנה כי בהתחשב בסביבה הדינמית, הרשיז תשתמש בכל כלי העומד לרשותה, כולל תמחור, על מנת לנהל את העסק בהצלחה.

 

תנודתיות מחירי הקקאו

הייתה תנודתיות גבוהה במחירי הקקאו בתקופה האחרונה. החוזים העתידיים על הקקאו נסחרו לרוב בעשור האחרון במחיר של בין 2,000 ל-3,000 דולר לטון. עם זאת, המחירים באמצע חודש אפריל הגיעו לשיאים של 11,000 דולר, המחיר הגבוה ביותר מאז שנות ה-50.  מאז שהמחירים הגיעו לשיא, החוזים נסחרים בירידות שערים, כאשר מחיר הקקאו כעת עומד על סביב ה-8,000 דולר. 

מחירי הקקאו צפויים להישאר היסטורית גבוהים, עד שיגיעו נתוני הייצור בסתיו הקרוב. יצרני השוקולד לרוב רוכשים פולי קקאו מראש, כאשר הם צופים עלייה במחירים. חברות רבות הצליחו לשריין מחירים זולים יותר טרם 2023, אך ככל והמלאי שלהם נגמר לא הייתה להן ברירה אלא לרכוש במחירים גבוהים יותר. 

הרשיז רגישה מאוד למחירי הקקאו כאשר רוב הכנסותיה מגיעות משוקולד. להעלאות המחירים שעזרו לה ברבעונים האחרונים יש תקרה. ש גבול לכמה גבוה המחירים יכולים להגיע, או כמה הצרכנים מוכנים לשלם כאשר הכל מסביבם מתייקר. 

החברה פעלה לגוון את הכנסותיה על ידי מכירות חטיפים מלוחים כמו בייגלה ופופקורן, אך המוצרים הללו לא נמכרו כמו שהרשיז ציפתה. ברבעון האחרון מכירות החטיפים המלוחים בצפון אמריקה עלו רק ב-0.2% לעומת השנה קודם לכן, כאשר בגזרת הממתקים נרשמה עלייה של 4.5%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

יצרנית הממתקים אישררה את התחזית הפיננסית שלה לשנת 2024, כאשר היא צופה רווח למניה ללא שינוי מ-2023, בהתאם לציפיות בוול-סטריט. ההנהלה מעריכה כי המכירות יצמחו בין 2% ל-3%, כאשר האנליסטים צופים צמיחה של 2.7%.

 

שוק הממתקים צפוי להמשיך לצמוח

תעשיית הממתקים מייצגת קבוצה של חברות ברחבי העולם שמייצרות סוגים שונים של שוקולד, מסטיקים וסוכריות וכן מוצרים נוספים העשויים מקקאו. שוק הממתקים העולמי נאמד ב-240 מיליארד דולר בשנת 2022 וצפוי להגיע ל-419.76 מיליארד דולר עד 2032, לצמוח בקצב צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 5.8% מ-2023 עד 2032.

אירופה מובילה בצריכת ממתקים כאשר אסיה וצפון אמריקה מאחוריה. ממתקים מבוססי שוקולד מייצרים את ההכנסה הגבוהה ביותר בתחום למרות שמבחינת הצריכה ממתקי שוקולד נמצאים במקום השני אחרי ביסקוויטים וקרקרים. אנליסטים מאמינים שממתקי השוקולד והסוכר יהיו מנופי הצמיחה בעשור הבא. מכירות ממתקי שוקולד נטו שב-2021 הגיעו ל-42.3 מיליארד דולר וב-2022 ל-46.6 מיליארד, חזויים להגיע ל-68 מיליארד ב-2030 כאשר שתי המובילות הן מארס והרשי.

תעשיית הממתקים כוללת מזונות מתוקים על בסיס סוכר שנאכלים, בדרך כלל, כמזון חטיפים. זה כולל סוכריות סוכר, שוקולדים, פירות ואגוזים מסוכרים, מסטיק וגלידות.

לבסוף, "האויב" הגדול של התעשייה הוא החשש מהשמנה כי רוב האנשים שמנסים דיאטה חושבים שצריך להפסיק את כל הפינוקים המתוקים. אבל מחקרים הוכיחו שהפסקה טוטאלית של ממתקים אינה מובילה לירידה בת קיימא במשקל. אפשר לאכול שוקולד במהלך דיאטה ועדיין לרדת במשקל.  כמו שכתבנו בפעמים קודמות, כמו בכל דבר, הכל זה עניין של מינון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios

האנליסטים - "וואו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה

כשמניה קטנה מזנקת 27%, זה מרשים, כשמניית אורקל מזנקת בשיעור כזה ומוסיפה לשווי קרוב ל-200 מיליארד דולר זה פנומנלי, אבל מה שאמרו אליסון וצפרא כץ, המנכ"לית על ה-AI, על אורקל ועל השלב הבא של המהפכה, ממחיש שהעתיד בכל התחומים הולך להיות שונה 

תמיר חכמוף |

לארי אליסון, הבעלים והיו"ר וצפרא כץ המנכ"לית חגגו אמש בשיחת הוועידה של אורקל עם האנליסטים. המספרים שהם הציגו (אורקל בתחזית צמיחה חסרת תקדים, מזנקת 27% במסחר המאוחר הדהימו את השוק והדגישו שמהפכת ה-AI היא דרמה ענקית לחברה, לטכנולוגיה, לכל החברות, ארגונים ומדינות. המספרים המדהימים הקפיצו את המניה אחרי המסחר ב-28%, לארי אליסון התעשר ברגע ב-70 מיליארד דולר.

כץ פתחה את השיחה ואמרה שאורקל הפכה לכתובת המובילה לעומסי עבודה בתחום ה-AI. "חתמנו על חוזים משמעותיים עם השמות הגדולים ביותר בעולם ה־AI, ביניהם: OpenAI, xAI, מטא, אנבידיה, AMD ורבים נוספים. יתרת ההכנסות הנדחות  בסוף הרבעון הגיעה ל-455 מיליארד דולר - עלייה של 359% משנה שעברה, ותוספת של 317 מיליארד דולר לעומת סוף רבעון רביעי". המשמעות היא שהחברה הגדילה את ההזמנות במאות מיליארדים וזה הסעיף שהקפיץ את המניה.

לארי אליסון שהוא גם ה-CTO המשיך - "בסופו של דבר, הבינה המלאכותית תשנה הכול. אבל כבר עכשיו היא משנה באופן מהותי את אורקל ואת כל תעשיית המחשוב,  גם אם לא כולם מבינים עד הסוף את גודל ה"צונאמי" שמתקרב.

"היתרון של אורקל נמצא באימון המודלים. המערכות שלנו מאפשרות את ניהול העומסים. במספרים של הרבעון אפשר לראות בבירור: כמה מהחברות המובילות בעולם בתחום ה-AI בחרו באורקל כדי להקים מרכזי נתונים  מגה GPU לאימון המודלים שלהן. למה? כי אורקל בונה מרכזי נתונים בהיקף של ג'יגה־וואט, מהירים יותר וזולים יותר לאימון מאשר כל אחד אחר בעולם.

שוק אימון מודלי ה־AI הוא שוק של טריליוני דולרים. אבל – יש שוק אחד אפילו גדול יותר: שוק ההסקה (Inferencing) -השוק של הסקת מסקנות (Inferencing), כלומר השימוש במודלים כדי להריץ עסקים, ממשלות ותהליכים, יהיה גדול בהרבה משוק האימון.