הרשי
צילום: אתר החברה

בצל האתגרים: האסטרטגיה החדשה של הרשי

ענקית הממתקים מגייסת מנהלת צמיחה בכירה ומשנה כיוון לחטיפים מלוחים ובריאים יותר בניסיון לבלום את ירידת המניה

אדיר בן עמי | (1)

ענקית הממתקים האמריקאית הרשי Hershey Co. 0.3%  גייסה לאחרונה מנהלת בכירה שתוביל מהלך להתחדשות ושינוי בתיק החטיפים של החברה. המינוי החדש, שהתרחש רק חודשיים לאחר שילוב שני מנהלים אסטרטגיים אחרים בצוות ההנהלה, משקף את נחישות החברה לקדם שינויים מבניים לטווח הארוך.


סטייסי טאפט, מומחית עם רקע של 15 שנה בשוק מוצרי הצריכה, נבחרה לתפקיד מנהלת הצמיחה הראשית ותיכנס לתפקידה ב-14 באפריל. לפי דברי החברה, טאפט תפעל להאצת הצמיחה וביסוס מעמדה של הרשי בזירה העולמית של שוק החטיפים. בתפקידה הקודם, כיהנה טאפט כסמנכ"לית אסטרטגיית תיק המשקאות ושיווק בפפסיקו, שם הובילה מהפכות שיווקיות וצמיחה עסקית למותגי הדגל של החברה, ביניהם פפסי ובאבלי. "מומחיותה העמוקה באסטרטגיית מותגים, חדשנות וצמיחה מסחרית תאיץ את חזוננו להפוך למעצמת חטיפים מובילה," הדגישה מישל באק, המנכ"לית, בהודעה לתקשורת.


בפברואר האחרון מינתה הרשי את אנדרו ארשמבו וורוניקה וילאסנור להובלת חטיבות הממתקים והחטיפים המלוחים בצפון אמריקה. ארשמבו הצטרף ממתחרה בתעשייה, קורינג דר פפר, בעוד וילאסנור צמחה בתוך שורות הרשי לאורך 22 שנה. באק ציינה כי "השילוב של מבט רענן וידע פנימי עמוק יקדם את יעדינו האסטרטגיים ויביא את הפעילות העסקית לשלב חדש של צמיחה."


האתגרים של הרשי

הרוחות אינן נושבות לטובת הרשי בעת האחרונה. הצמצום בהוצאות הצרכנים והופעתן של תרופות GLP-1 המפחיתות תיאבון יצרו לחץ שלילי על המכירות. במקביל, זינוק במחירי חומרי גלם – בייחוד בעלויות הקקאו – כרסם בשולי הרווח. כתוצאה מכך, ערך המניה התכווץ ב-9% בשנה החולפת.


אף שהרשי מחזיקה באוסף מותגים אייקוניים כדוגמת הרשי'ס וריסס, הפורטפוליו שלה סובל מפיזור מוגבל. למעלה מ-80% מהכנסות החברה נובעות ממגזר הממתקים בצפון אמריקה, כאשר חטיפים מלוחים ופעילות בינלאומית מהווים את השארית.


המגזר המתוק מתמודד עם אתגרים הולכים וגוברים ככל שצרכנים משגיחים יותר על צריכת הקלוריות והסוכר. בשנת 2024, מכירות הממתקים בצפון אמריקה דשדשו במקום בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בעוד המחירים התייקרו ב-4%, היקף המכירות התכווץ באותו שיעור.



מתמקדת בחטיפים מלוחים ובחטיפים בריאים יותר

החברה שמה את יהבה על צמיחה במגזר החטיפים המלוחים, המתגאה כיום בנתח של 10% מכלל ההכנסות וצמיחה של 4% בשנת 2024. שניים ממותגיה בקטגוריה זו – פופקורן SkinnyPop ופרטצלס של Dot's – התברגו לרשימת עשרת המותגים המובילים של הענקית.

קיראו עוד ב"גלובל"


הרשי משקיעה גם בהרחבת קו המוצרים ה"בריאים יותר" – פלח שוק מתפתח המציע לרוב מוצרים עשירים בחלבון ודלים בסוכר. "לצד מבחר המוצרים המפנקים שלנו, ביקשנו לגוון ולהכניס היתרים בריאותיים לפורטפוליו שלנו, כמענה למגמות הבריאות והרווחה המשתנות," הסבירה באק בכנס שהתקיים בחודש פברואר.


החברה משנה גם את אסטרטגיית ההגעה לצרכנים. ההשקעה במדיה דיגיטלית יותר מהכפילה את עצמה בין 2017 ל-2024, כך לפי נתוני החברה עצמה.


עם זאת, הרשי עדיין ניצבת מול אתגרים. התחזית לשנת 2025 מציגה צמיחה צנועה של 2% לפחות, שתושג בעיקר באמצעות העלאת מחירים ולא דרך גידול בכמויות הנמכרות. הרווח המתואם צפוי לסגת לטווח אמצע ה-30%, בין השאר בשל התייקרות חומרי הגלם ובראשם פולי הקקאו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 12/03/2025 02:16
    הגב לתגובה זו
    השוקולד שלה ..סופר מתוק דומה לצימקאו.בההה.
פיטר לינץ
צילום: PAT greenhouse - GLOBE STAFF
דבר הגורו

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח כשאתה צודק"

עמית בר |

הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.

לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.

במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן  אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.

החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ: תפסיקו לדווח רבעונית

בפוסט שפרסם ב-Truth Social, קורא נשיא ארה״ב לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות ולהסתפק בדיווח חצי-שנתי; לטענתו, בכפוף לאישור ה-SEC, שינוי כזה יציב את החברות האמריקאיות בעמדה תחרותית יותר מול סין, יחסוך כסף ויאפשר למנהלים להתמקד בניהול במקום ביעדים קצרי טווח

רן קידר |
נושאים בכתבה טראמפ SEC

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הצהיר כי יש לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות בארה"ב ולהסתפק בדיווח פעמיים בשנה. בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו, Truth Social, הסביר טראמפ כי השינוי, בכפוף לאישור רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), עשוי לחסוך עלויות לחברות, להפחית את העומס הרגולטורי ולאפשר להנהלות להתמקד בניהול אסטרטגי של עסקיהן במקום במרדף אחר עמידה ביעדים קצרי טווח. 

טראמפ השווה בין המודל האמריקאי, הנשען על דיווחים רבעוניים (טפסי 10-Q) ועל דוח שנתי מלא (10-K), לבין סין, שלדבריו מתכננת את מהלכיה העסקיים לטווחים של 50-100 שנה. "לא טוב שחברות אמריקאיות נאלצות לרדוף אחרי מספרים רבעוניים במקום לחשוב לטווח ארוך," כתב. הוא ציין כי מעבר לדיווח חצי-שנתי יעניק לחברות גמישות, יפחית את ההוצאות הניהוליות ויאפשר להן לתכנן לטווח רחב יותר.


כיום, חובת הדיווח הרבעוני נועדה להבטיח שקיפות לציבור המשקיעים, לספק מידע פיננסי עדכני ושוויוני, ולחזק את אמון השוק. ה-SEC מבהירה כי הדיווחים התכופים נועדו ליצור "מגרש משחקים שוויוני" בין משקיעים פנימיים לחיצוניים. עם זאת, טראמפ הדגיש כי הניסיון הבינלאומי מצביע על כך שניתן לוותר על החובה, היות ובאיחוד האירופי ובבריטניה כבר בוטלה חובת הדיווח הרבעוני, וחברות נדרשות להציג דו"חות חצי-שנתיים ושנתיים בלבד, במטרה לעודד תכנון ארוך טווח. 

המהלך של טראמפ עשוי להשפיע דרמטית על מבנה שוק ההון האמריקאי: מצד אחד, הוא עשוי להקל על חברות ולהקטין את הלחץ התקשורתי והפיננסי סביב כל רבעון; מצד שני, הוא עלול לפגוע בשקיפות ובזרימת המידע למשקיעים ולגרום לחשש מפני עלייה בפערי מידע ובסיכון למשקיעים הקטנים. מומחים מדגישים כי בעוד שחברות גדולות יכולות לנהל תקשורת ישירה עם שוק ההון גם ללא דיווח רבעוני, עבור חברות קטנות ובינוניות שקיפות שוטפת היא קריטית למשיכת הון ואמון משקיעים. הצעת טראמפ מגיעה על רקע העובדה שהוא עצמו מחזיק בשליטה ברשת Truth Social, שהפכה לחברה ציבורית ב-2024 באמצעות מיזוג עם SPAC. בכך עולה השאלה האם ליוזמה יש גם אינטרסים עסקיים ישירים, לצד הרצון המוצהר לשנות את כללי המשחק בוול סטריט.