שורט סקוויז
צילום: גיא טל

בזמן שהצרכנים ממשיכים לקנות - השורטיסטים בארה"ב מהמרים נגד הקמעונאיות

אחוז השורטיסטים במניות של חברות שיקול דעת צרכני, עלה ל-5.6% מהמניות הנסחרות עד אמצע פברואר; באופן מפתיע, המכירות הקמעונאיות היו חלשות בינואר, עם ירידה של 0.8% מדצמבר, מה שהוסיף לחששות שסוף סוף הצרכנים נכנעים
אדיר בן עמי |

כבר תקופה שבוול-סטריט מופתעים מהעמידות של הצרכנים האמריקאים ומהעובדה שלמרות הריבית הגבוהה, הם לא מפסיקים לקנות. עם זאת, נראה שמשקיעים רבים חושבים כי מניות הקמעונאות ישנו בקרוב כיוון ומהמרים נגדן.

לפי S&P Global Intelligence, אחוז השורטיסטים במניות של חברות המוכרות מוצרים לפי שיקול דעת צרכני, כלומר שעיקר המכירות שלהן הם לא מוצרי בסיס, עלה ל-5.6% מהמניות הנסחרות עד אמצע פברואר, הרמה הגבוהה ביותר מזה חמישה חודשים. לפי האנליסטים ב-S&P Global, עלייה באחוז השורטיסטים נגד חברות הקמעונאות ומניות הצרכנות האחרות עשויה להיות "סימן לכך שהמשקיעים מאמינים כי האינפלציה לא צפויה להירגע באופן משמעותי בטווח הקרוב". 

באופן מפתיע, המכירות הקמעונאיות היו חלשות בינואר, עם ירידה של 0.8% מדצמבר, מה שהוסיף לחששות שסוף סוף הצרכנים נכנעים. עם זאת, כדאי לציין שרבות מהחברות עם אחוז השורטיסטים הגדול ביותר נאבקות באתגרים מעבר לחששות מאקרו-כלכליים. 

לדוגמה, על פי הנתונים, הייתה קפיצה גדולה באחוז השורטיסטים בחברת ההלבשה הלא רווחית The Children's Place, למרות החדשות כי תקבל מימון נוסף מהמשקיע הגדול ביותר שלה, חברת Mithaq Capital הסעודית. חברות נוספות עם אחוז שורטיסטים גבוה הן רשת חנויות הכלבו Kohl's KOHL'S CORP הממשיכה לראות ירידה במכירות, יצרנית רובוטי הניקוי iRobot IROBOT CORP שכבר לא תירכש על ידי אמזון וחברת מכירת הרכבים המשומשים קארבנה CARVANA CO. , שממשיכה להפסיד כסף. קארבנה היא מניה פופולרית בקרב השורטיסטים, כולל חברת Kerrisdale Capital, כאשר כמעט 30% ממניות קארבנה הוחזקו בשורט. 

ב-Kerrisdale אמרהו בחודש שעבר כי הם ממשיכים עם התזה הדובית על קארבנה וציינו כי מדובר ב"קמעונאית רכב בעלת הון נמוך, מאותגרת צמיחה ומוערכת כעת במחיר אבסורדי". ב-Kerrisdale הוסיפו כי מחיר המניה של החברה כעת כל כך מגוחך שלא רק שהיא לא נסחרת כמו חברה למכירת רכבים, היא נסחרת בפרמיה על חברות טכנולוגיה מובילות.

 

הסיכונים בשורטים

יש הבדל בין להמר נגד חברות חלשות בסקטור לבין להמר נגד הסקטור כולו. איבן פיינסת', מנהל השקעות ראשי ב-Tigress Financial, ציין מספר סיכונים.

"שורט על הצרכן, ובוודאי על הצרכן האמריקאי, הוא משחק אבוד", אמר פיינסת'. מנהל ההשקעות ציין שלמרות הצניחה בינואר במכירות הקמעונאיות, העובדה ששוק העבודה נותר חזק והאינפלציה יורדת הם סימנים טובים  עבור רוב הקמעונאיות. אפשר להסתכל על חברות כמו וולמארט WALMART , קרוגר KROGER CO THE וטארגט TARGET CORP שמזנקות בתקופה האחרונה.

פיינסת' ציין גם שמדובר במשחק מסוכן עבור המשקיעים הממוצעים שינסו לחקות את מה שהשורטיסטים עושים. כאשר מבצעים שורט, בעצם שואלים מניות מהברוקר ומוכרים אותן בתקווה לקנות אותן בחזרה במחיר נמוך יותר, כך שאם מניה שאנו מצפים שתיפול מזנקת במקום, מהר מאוד נחפש לסגור את העסקה למרות המחיר הגבוה יותר על מנת להימנע מהפסד לא מוגבל.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.