וורן באפט בשיא כל הזמנים - אפל ועסקי הביטוח הם "האשמים"
מניות ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY A BERKSHIRE HATHAWAY B הגיעו היום לשיא כל הזמנים ועוררו שמחה בקרב המשקיעים לאחר שנסחרה מאחורי ה-S&P 500 בשנת 2023. מניות Class A של החברה עלו ב-1% ל-570,000 דולר, בעוד מניות Class B עלו גם הן ב-1% ל-376 דולר. בעלייה האחרונה עקפה החברה את השיא אליו הגיעה בספטמבר 2023.
נראה כי העליות במניית החברה נגרמו מכמה גורמים: העליות המחודשות במניית אפל (ההחזקה המנייתית הגדולה ביותר של החברה), חוזק בתחום הביטוח וציפיות לתוצאות חזקות ברבעון הרביעי. ברקשייר צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון האחרון של השנה יחד עם המכתב השנתי המצופה של המנכ"ל וורן באפט - ב-24 בפברואר.
מניות ה-Class B של החברה עלו עד כה השנה ביותר מ-5%, כפול מהעלייה ב-S&P 500. הנתח של באפט בברקשייר של 15% שווה כיום 123 מיליארד דולר, ושווי השוק של החברה עומד על 822 מיליארד דולר. באפט צמצם את החזקותיו בברקשייר ביותר מחצי מאז החל לתרום מניות לקרן של ביל ומלינדה גייטס ולפילנתרופיות השונות של משפחת באפט ב-2006. אם המיליארדר לא היה מוסר את מניותיו, הוא היה מחזיק כיום ב-475,000 מניות Class A בשווי של 270 מיליארד דולר.
- אירוע נדיר: "תמכרו את המניה של וורן באפט"; ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפל ועסקי הביטוח
ברקשיר מחזיקה ב-915 מיליון מניות אפל השוות ל-178 מיליארד דולר, החזקה המהווה כמחצית מתיק המניות של החברה. החזקות גדולות נוספות הן קוקה קולה, בנק אוף אמריקה ואמריקן אקספרס. ברקשייר מפעילה גם את אחד מעסקי ביטוח הרכוש והתאונות הגדולים בעולם, הכוללים את חברת ביטוח הרכבים Geico, חברת הביטוח General Re וקבוצה של חברות ביטוח נזקים נוספות.
מניות הביטוח עלו השנה בכ-10% בממוצע על רקע המשך האופטימיות לגבי עליות הריבית והכנסות גבוהות יותר מהשקעות לאור תשואות אג"ח מוגדלות. מגזר הרכב חווה עלייה ניכרת בפרמיות עם עלייה של 20% בשנה האחרונה, בהתבסס על מדד המחירים לצרכן בחודש דצמבר, כאשר חברות הביטוח פועלות לקזז עלויות גבוהות יותר באופן חד שהפחיתו את התוצאות ב-2022 ו-2023.
מניית חברת ביטוח הרכב פרוגרסיב, נהנתה מעליות של 13% השנה. המניה עולה היום ב-5% לאחר שדיווחה על עוד חודש של תוצאות חזקות בדצמבר. (החברה היא אחת החברות הבודדות שמדווחת על בסיס חודשי). שולי הרווח של החברה עומדים על 17%. גם תוצאותיה של Geico הציגו שיפור ברבעונים האחרונים וברקשייר נהנתה מהעדר הוריקנים גדולים בפלורידה בשנת 2023. בהתבסס על הערותיו של ראש מגזר הביטוח של ברקשייר, החברה צפויה להרוויח כמה מיליארדי דולרים מפוליסות הביטוח בפלורידה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
תיק ההשקעות של ברקשייר
קצת יותר מ-85% מתיק ההשקעות של החברה נמצא בשמונה חברות בלבד, כאשר השמונה ברובן הן החזקות ותיקות. קוקה קולה ואמריקן אקספרס לדוגמה נמצאות בתיק ההשקעות של ברקשייר למעלה משלושה עשורים, בעוד מודי'ס נמצאת בתיק מאז שפוצלה מדן אנד ברדסטריט בשנת 2000. הודות לצמיחת הדיבידנד לאורך זמן, קוקה קולה מרוויחה לברקשייר תשואה שנתית של כמעט 57% ביחס לעלות הבסיסית שלה. מוד'יס ואמריקן אקספרס מספקות 31% ו-28% בהתאמה.
בנוסף, ברשימה נמצאים גם כמה מההימורים הגדולים ביותר על מניות אנרגיה, עם יותר מ-31 מיליארד דולר בשברון ואוקסידנטל פטרוליום, דבר שכנראה רומז כי בברקשייר צופים שמחיר הנפט הגולמי ימשיך להישאר גבוה יחסית.
החברה של באפט נוגעת ב-40 תעשיות ו-60 חברות והכפילה את התשואה השנתית הממוצעת של ה-S&P 500 מאז באפט השתלט על החברה. בעלי מניות רבים בברקשייר הפכו למיליונרים הודות למהלכים של באפט ופילוסופיית ההשקעות שלו. אחד מהדברים המייחדים את ברקשייר היא העובדה כי בעלי המניות של החברה הם ברובם נוטים להיות משקיעים לטווח ארוך, בדומה לבאפט, המשתמשים בהחזקותיהם כחשבון חיסכון.
הדוחות לרבעון השלישי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
