טנסנט
צילום: אתר החברה

טנסנט: עסקי הגיימינג התקשו להתרומם; הפרסום והתשלומים דווקא כן

ענקית הטכנולוגיה הסינית אמנם הציגה צמיחה מרשימה בהכנסות וברווח הנקי אך פספסה את התחזיות המוקדמות של האנליסטים; תחום הגיימינג התקשה להתרומם בין היתר בשל הלחצים הרגולטורים אך עסקי התשלומים והפרסום בפלטפורמות השונות של החברה הציגו צמיחה מרשימה
איתן גרסטנפלד |

ענקית הטכנולוגיה הסינית טנסנט (Tencent), מדווחת על שיפור בשורה העליונה והתחתונה במהלך הרבעון השני של 2023, אך מפספסת את צפי האנליסטים. ברקע, ביצועים פושרים בתחום הגיימינג שהמשיך להיות מושפע מהרגולציה הכבדה במדינה, שקוזזו במידה רבה על ידי צמיחה בפרסום בפלטפורמות השונות של החברה. 

הכנסות החברה ברבעון השני של השנה עמדו על 149.21 מיליארד יואן (20.46 מיליארד דולר), עלייה של 11% ביחס להכנסות ברבעון המקביל אשתקד אך מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 151.73 מיליארד יואן.

בשורה החתונה, רשמה החברה רווח נקי של 26.17 מיליארד יואן סיני, עלייה של 41% ביחס לרבעון המקביל אשתקד אך גם במקרה הזה נמוך מהצפי המוקדם לרווח נקי מתואם של 33.42 מיליארד יואן.

על אף שלא עמדה בציפיות המוקדמות הצמיחה המרשימה בפעילות החברה, היא תולדה של תוכנית קיצוץ עלויות עליה הכריזה בשנה שעברה, כאשר עזבה את העסקים שאינם סינרגטים לתחום הליבה שךה והקשיחה את הוצאות השיווק. החברה, בעלת אפליקציית ההודעות הגדולה ביותר בסין WeChat, צופה כעת בגידול בעסקיה השונים, החל מתחום הגיימינג וכל במחשוב ענן.

למעשה החברה, דיווחה על שלושה רבעונים רצופים של צמיחה בהכנסות, בזמן שהיא מתאוששת מהתוצאות החלשות במהלך שנת 2022. זאת לאחר שבמהלך השנה עסקי הגיימינג של הענקית הסינית חוו האטה דרמטית ביחס לנתוני 2021, אז הושפעה החברה לטובה מהצריכה הגוברת של משחקיה במהלך משבר הקורונה והסגרים השונים שהוטלו במדינות ברחבי העולם. בנוסף, במהל 2022 הקפיאו הרשויות הסיניות את אישורם של משחקים חדשים למספר חודשים, דבר שכמובן פגע במכירות של החברה. מנגד, חוסר היכולת של החברה לעמוד בציפיות המוקדמות משקפת במידה רבה את המציאות הקשה בה מצויה הכלכלה הסינית, שלא הצליחה עדיין להתאושש באופן מלא  מהשפעות התפשטות הנגיף במדינה, והסגרים המחמירים שהטילה הממשלה.

התאוששות פושרת בגיימינג; עליות בעסקי הפרסום

טנסנט אמרה שהכנסות המשחקים המקומיות שלה, נותרו יציבות ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-31.8 מיליארד יואן, לאחר שהחברה פרסמה "תוכן פחות מסחרי" - בכותרים הגדולים והמשמעותיים ביותר שלה. התוצאה היציבה הייתה טובה יותר מהירידה של 1% בהכנסות שנראתה ברבעון השני של 2022. טנסנט אמרה כי מדובר ב"תופעה זמנית" וכי ההכנסות מהמשחקים המקומיים אמורות לחדש את הצמיחה כבר ברבעון השלישי של השנה.

מאידך, ההכנסות מיחידת המשחקים הבינלאומיים עלו ב-19% ועמדו על 12.7 מיליארד יואן, זאת הודות למשחקים כמו "Valorant Tencent". לאור המכירות המקומיות החלשות והסביבה הרגולטורית הקשה בסין, התמקדה החברה במהלך הרבעון בהגדלת ההכנסות ממשחקיה מעבר לים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הביצועים הפושרים של החברה בעסקי הגיימינג קוזזו במידה רבה על ידי עלייה גדולה בהכנסות ביחידת הפרסום שלה, שרשמה זינוק של 34% ביחס לרבעון המקביל, להכנסות של 25 מיליארד יואן, מעל לצפי האנליסטים להכנסות של 22.85 מיליארד יואן. לדברי החברה מדובר בתוצאה של "ביקוש איתן" לפרסום בפלטפורמת הווידאו הקצר שלה, שכן ההוצאה על פרסומות בפלטפורמות שלה גדלה ב"שיעור דו ספרתי משנה לשנה מכל קטגוריית המפרסמים המרכזיים, למעט תחבורה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

בינה מלאכותית ארצות הבריתבינה מלאכותית ארצות הברית

לקראת 2026: שוק המניות האמריקאי בין התלהבות מה־AI לחשש מתנודתיות

ריכוז העליות במניות טכנולוגיה, פחד מהחמצה מול חשש מבועה והמעבר לאסטרטגיות מבוססות תנודתיות מציבים את וול סטריט בפני שנה של חוסר ודאות וניהול סיכונים מוגבר

אדיר בן עמי |


שוק המניות האמריקאי בדרך לסיים שנה נוספת שבה הבינה המלאכותית ממשיכה להכתיב את סדר היום, אך לקראת 2026 מתחדדת תחושת חוסר הנוחות בקרב משקיעים. העליות החדות במניות טכנולוגיה מרכזיות יצרו רווחים משמעותיים, אך גם חוסר ודאות גובר לגבי היציבות של המגמה והיכולת שלה להמשיך באותו קצב.


במהלך השנה וחצי האחרונות ימי מסחר של ירידות חזקות התחלפו לא אחת בתיקונים מהירים כלפי מעלה. הדינמיקה הזו הפכה את ניהול הסיכון לאתגר מרכזי, במיוחד עבור מי שנמצא חשיפה גבוהה למניות שמזוהות עם מהפכת ה־AI. ריכוז העליות בקבוצה מצומצמת של מניות תרם ליציבות יחסית במדדים הכלליים, אך במקביל הגדיל את הפגיעות של השוק כולו לזעזועים נקודתיים בענף השבבים, החומרה או תשתיות המחשוב.


במילים אחרות, שוק המניות האמריקאי אינו מתנהל כיום כתנועה אחידה של “סיכון מול סולידיות”, אלא כסדרה של רוטציות פנימיות. סקטורים מסוימים נהנים מתיאבון משקיעים גבוה, בעוד אחרים מדשדשים או נסוגים, גם כאשר המדדים עצמם נראים יציבים יחסית. התוצאה היא ירידה מתמשכת במידת הקורלציה בין מניות שונות, תופעה שמקטינה את התנודתיות הנמדדת במדדים כמו ה־VIX. עם זאת, אותה ירידה בקורלציה עלולה דווקא להגביר את עוצמת התגובה כאשר מתרחש אירוע חיצוני משמעותי, בין אם כלכלי, פיננסי או גיאו־פוליטי.

בנוסף, סקרי משקיעים שנערכו לאחרונה מצביעים על כך שהחשש מבועה בשוק המניות תופס מקום מרכזי בשיח. אך במקביל, רבים מהמשקיעים מתקשים לצמצם חשיפה מחשש להחמצת המשך העליות,  תופעה שמזינה תנודתיות גם כאשר אין שינוי מהותי בנתוני המאקרו.


תרחיש של חוסר יציבות מתמשך

אסטרטגים בשוק מעריכים כי אם אכן נוצרה בועה סביב ה־AI, היא אינה צפויה להסתיים בתנועה חדה אחת. במקום זאת, ייתכן תרחיש של חוסר יציבות מתמשך: ירידות חדות יחסית שיתוקנו במהירות, כל עוד המשקיעים מאמינים שהשקעות ההון בתשתיות טכנולוגיות טרם מיצו את עצמן. על רקע זה, גוברת ההתעניינות באסטרטגיות השקעה שמבוססות על תנודתיות ולא על כיוון השוק. עבור משקיעים מוסדיים, תנודתיות הפכה לכלי בפני עצמו, כזה שמאפשר התמודדות עם חוסר הוודאות מבלי להמר במפורש על המשך העליות או על תיקון עמוק.