דר אביחי שניר
צילום: משה בנימין
מאקרו כלכלה

מה זו 'נחיתה רכה' לכלכלה ומה מציל את העולם בינתיים?

הבנקים המרכזיים איבדו את האמינות שלהם בתגובה האיטית לזינוק באינפלציה אבל בכל זאת העולם 'שורד'. אלה המונחים שאתם צריכים להכיר על 'נחיתה רכה'
ד"ר אביחי שניר | (1)
נושאים בכתבה הבנק הפדרלי הפד

מאז שהבנק המרכזי האמריקאי החל להעלות ריבית, הוא מדבר על הניסיון להביא את המשק "לנחיתה רכה." בתקופה האחרונה, נשמעות הערכות שאולי הנחיתה אכן תהיה רכה. אז כדי שאפשר יהיה להבין למה לצפות מנחיתה רכה, ומה ההבדלים בינה לבין נחיתה קשה, כדאי להבין כמה מושגים בסיסיים בכלכלה מוניטרית: עקומת פיליפס, חוק אוקון, ויחס הקרבה.

 

עקומת פיליפס מתארת את הקשר השלילי שבין אינפלציה ואבטלה. במקור, עקומת פיליפס תארה את הקשר השלילי שבין אבטלה לשכר – במאמר שפורסם ב- 1957, וויליאם פיליפס הראה שבין סוף המאה ה- 19 לאמצע המאה ה- 20, ירידה באבטלה מתואמת עם עלייה בשכר של העובדים. פול סמואלסון ורוברט סולו הראו שקשר דומה מתקיים גם בין אבטלה ואינפלציה: כאשר בנק מרכזי פועל להורדת אבטלה, התוצאה היא עלייה באינפלציה, ולהפך: ניסיון לעצור אינפלציה מוביל לעלייה באבטלה.

 

מילטון פרידמן בחן את הקשר בין אבטלה ואינפלציה והגיע למסקנה שהקשר בין אבטלה ואינפלציה מתקיים רק בטווח הקצר. אם בנק מרכזי ינסה להשפיע על אבטלה באמצעות הגדלת כמות הכסף, הוא יוכל להצליח במשך זמן קצר יחסית. כי כשהבנק המרכזי מגדיל את כמות הכסף, העובדים יכולים לרכוש יותר, הרכישות שלהם מביאות לעליית מחירים ומעודדות את החברות להעסיק עוד עובדים, מה שמוריד את האבטלה. אבל אם הבנק המרכזי ינסה לשמור על מדיניות של הדפסת כסף למשך יותר מדי זמן, העובדים יבינו שהאינפלציה עולה, הם ידרשו תוספות למשכורת, והתועלת מהדפסת הכסף תתבטל.

 

בערך באותו זמן שוויליאם פיליפס עבד על הקשר שבין אבטלה ואינפלציה, כלכלן אחר, ארתור אוקון, עבד על הקשר שבין אבטלה ותוצר. הוא הגיע למסקנה שקרויה חוק אוקון (או כלל האצבע של אוקון): עלייה של אחוז באבטלה משמעה אובדן של כ- 2% תוצר. המסקנה בכיוון ההפוך היא שאחוז גידול בתוצר מתואם עם ירידה של כחצי אחוז באבטלה.

 

יחס ההקרבה מתקבל משילוב של עקומת פיליפס וחוק אוקון. אם כדי להוריד אחוז אינפלציה צריך עלייה של 2% באבטלה, וכל אחוז אבטלה שווה כ- 2% תוצר, אז הורדה של אחוז אינפלציה אחד מובילה לאובדן של 4% תוצר.

 

כשבבנק המרכזי האמריקאי דיברו על החשש מנחיתה קשה, זה היה תרחיש האימים שלהם. סיטואציה שבה כדי להוריד את האינפלציה מ- 10% ליעד של 2%, הורדה של 8% אינפלציה, הם יאלצו לנהל מדיניות שתעלה את האבטלה ב- 16% ותוריד את התוצר ב- 32%.

 

נחיתה רכה, לעומת זאת, זאת מדיניות שתצליח לצמצם את הנזקים, ולהחליק אותם על פני זמן. זה אפשרי, מכיוון שלא כל הורדת אינפלציה מחייבת עלייה באבטלה. למעשה, אם חושבים על זה, לו על כל הורדה של אינפלציה היה צריך לשלם את מלוא יחס ההקרבה, אז לא היה שום סיכוי לעצור אינפלציות מהירות. אף ממשל אמריקאי לא היה מוכן לאפשר לבנק המרכזי להעלות את האבטלה ב- 16%, שלא לדבר על הנכונות של ממשלת ישראל ב- 1985 לנהל מדיניות שהורידה את האינפלציה מ- 450% ל- 20% בתוך מספר חודשים בודדים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

היכולת לצמצם את הנזקים מאינפלציה, אבל, תלויה בשלושה דברים. ראשית, ברמת האמינות של הבנק המרכזי. ככל שהבנק המרכזי משדר שהוא נחוש יותר להילחם באינפלציה, כך הוא צריך לעשות פחות כדי לעצור אותה. אם כולם מאמינים שהבנק המרכזי יעלה את הריבית כמה שצריך עד שהאינפלציה תעצור, אז אנשים יפסיקו לקחת הלוואות עוד לפני שהוא מתחיל להעלות את הריבית, והציפיות יתאימו את עצמן למצב החדש גם בלי שיווצר מיתון. מצד שני, אם אנשים לא מאמינים להתחייבויות של הבנק המרכזי, אז עצירת האינפלציה תחייב עלייה חדה בריבית, ירידה גדולה בביקושים, ומיתון משמעותי.

 

הדבר השני הוא המדיניות של הממשלה. ככל שהממשלה נוקטת מדיניות מרחיבה יותר, כך היא דוחפת את האינפלציה יותר, ומאלצת את הבנק המרכזי להעלות את הריבית יותר. עצירת האינפלציה בישראל כיום, למשל, תלויה יותר בנכונות של הממשלה לוותר על חלק מההוצאות שהובטחו למפלגות הקואליציה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, מאשר בהחלטות הריבית של בנק ישראל.

 

הדבר השלישי הוא מה שקורה בשווקים הבינלאומיים. חלק מהאינפלציה העולמית מאז הקורונה נובעת משיבושים בשרשראות האספקה. בחודשים האחרונים, שרשראות האספקה חוזרות לתפקוד, וזה מוביל לירידה מסוימת באינפלציה.

 

מה שקרה בתקופה של אחרי הקורונה הוא שהאמינות של הבנקים המרכזיים נפגעה, בגלל שהם איחרו עם התגובה שלהם לאינפלציה. זאת אחת הסיבות לכך שהאינפלציה הגיעה לרמה של למעלה מ-9% בארה"ב ולמעלה מ-10% באירופה. מה שמציל את העולם, בינתיים, מנחיתה קשה, זה בעיקר הדרך שבה שרשראות האספקה חוזרות לתפקד, והשמרנות הכלכלית של מרבית הממשלות בעולם המפותח. עכשיו רק נשאר שהבנקים המרכזיים יצליחו להראות מספיק נחושים כדי להחזיר לעצמם את האמינות, ולהימנע מממשלות שמעדיפות להוציא כסף עכשיו, ושמישהו אחר ישלם אחר-כך.

ד"ר אביחי שניר, 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נ.ש. 22/02/2023 12:18
    הגב לתגובה זו
    שורה תחתונה מדיניות מוניטרית מרחיבה וריבית אפסית לא הביאה אינפלציה. אם יש מתאם זה בין שוק תעסוק של שני שליש לאינפלציה. העובדה שאפקטיביות יצירת אינפלציה בעשור האחרון מתה. מצריך חשיבה מחודשת עד כמה אפקטיבית העלאת רייבת כדי לעצור אינפלציה. בעשור הקודם הרבה תאוריות התנפצו על קרקע המציאות הוגיע הזמן לבחון אותה ע"פ המציאות ולא לפעול על אוטומט
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.