״אנחנו במשקל יתר במניות הסיניות״, האם יש מקום לאפסייד?

בלומברד אודייר אומרים כי הפוטנציאל במניות הסיניות לקראת היציאה מסגרי הקורונה הוא גדול; לטור של גרינברג - סין היא הבעיה הגדולה; מה הפתרון?
עומר רוסו |

סין מתחזקת וארה"ב מחליטה לנסות לעצור את ההתחזקות הזו. אולי זה מאוחר, אולי זה יעזור, אבל בינתיים הממשל האמריקאי מונע ייצוא של שבבים מתקדמים לסין. זה חלק ממלחמת הסחר שהחלה והתעצמה בתקופה של דונלד טראמפ כנשיא, אבל במלחמה הזו, לפחות בינתיים, כולם מפסידים.

מניות השבבים בנפילה חופשית בחודשים האחרונים, המניות הסיניות שסבלו מכך שהממשל הסיני הצר את צעדיהן ושהממשל האמריקאי חושש מהנגישות שלהם למידע, לא מתאוששות.

המלחמה הזו בין המערב לסין, אומנם נעשית לרוב מתחת לפני השטח, אבל העוצמה שלה מתגברת וסין גם מדברת על הסלמת האירועים ומאיימת להיכנס-לכבוש את טיוואן שמבחינתה היא שטח סיני.

קחו את כל הבעיות האלו, והם לא הכל ותבינו למה פרשן וול סטריט של ביזפורטל, שלמה גרינברג סבור שסין היא הבעיה הגדולה של הכלכלה ושל השווקים - לטור של גרינברג - סין היא הבעיה הגדולה; מה הפתרון?.

מנגד, המניות הסיניות שירדו בשיעור חד, לכאורה בהינתן מכפילי הרווח העתידיים, נראים בתמחור נוח. 

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי המתמחה בבנקאות פרטית, לומברד אודייר, טוען כי המניות הסיניות אטרקטיביות. לדעתו, מניות סיניות צפויות ליהנות מהפתיחה המחודשת של המדינה והרנמינבי, המטבע הסיני, ימשיך להיסחר ברמות הנוכחיות.

מונייה התייחס לבחירות לקונגרס הקרובות - "הקונגרס ה-20 של המפלגה הקומוניסטית הסינית שיחל ב-16 באוקטובר, צפוי לאשר את הנשיא שי ג'ינפינג לכהונה שלישית וחסרת תקדים, לאחר אישור, מצב הכלכלה הסינית צפוי להשתפר. הצורך בשינוי מדיניות בסין רחב, המדינה זקוקה למנועי צמיחה מקומיים כדי לקזז את היחלשות בייצוא ולעמוד ביעדים הכלכליים״

הכלכלה הסינית התרחבה ב-0.4% ברבעון השני של 2022, וככל הנראה גדלה בספטמבר כשמדד מנהלי הרכש במדינה עלה מ-49.4 ל-50.1, העלייה הראשונה מזה חודשיים המעידה על התרחבות כלכלית. הוא צופה שסין תרשום צמיחה של 3.3% ב-2022, פחות מיעד ה-5.5% שלה, ותתרחב ב-5.5% ב-2023. 

קיראו עוד ב"גלובל"

״תחזיות אלו כמובן תלויות בפתיחה מחדש שתחל ב-2023 ובתמיכה נוספת במדיניות הפיסקלית והמוניטארית. לאחר צנע פיסקאלי שווה ערך ל-4.7% מהתמ"ג ב-2021, בייג'ין הוסיפה תמריצים בהיקף של 2.9% מהתמ"ג, התמיכה השנייה בגודלה בעשור האחרון לאחר התמיכה לכלכלה לאחר התפרצות הקורונה ב- 2020״

לטענתו, ״אם רוחות הצמיחה יתגברו במהלך שאר שנת 2022, הממשלה עשויה להוציא עוד יותר כספים כדי לשמור על התאוששות. במאמץ להגביר את הצמיחה, הבנק העממי של סין (PBoC) הוריד את הריבית על הלוואות והלוואות הבין-בנקאיות והגדיל את הנזילות בכלכלה, גם כאשר בנקים מרכזיים אחרים מתמודדים עם אינפלציה גבוהה וריבית מטפסת. סביר להניח שהמדיניות המוניטרית תישאר נוחה בזמן שסין ממשיכה לבנות מחדש את תעשיית הנדלן שלה ולנהל את הירידה בסחר״.

מונייה התייחס גם להיחלשות הרנמינבי (המטבע הסיני) והמניות הסיניות: "במשך חלק ניכר מהמחצית הראשונה של 2022, סין נהנתה מעודף בחשבון השוטף שהפחית את רגישות הרנמינבי לדולר האמריקני החזק. עם זאת, סין חוותה משיכות רבות של תיקי השקעות כשהמשקיעים חיפשו תשואות גבוהות יותר הנקובות בדולר, והחולשה האחרונה בייצוא הסחורות ביטלה חלק מהחוסן היחסי של המטבע. כתוצאה מכך, הרנמינבי פוחת כעת, בהתאם למטבעות רבים אחרים מול הדולר״.

הוסיף כי ״בעוד אנו מצפים שמדיניות בריאות ציבורית רגועה יותר תסייע לצמיחה ב-2023, תיירות חוץ סינית עשויה להחליש את הרנמינבי על ידי יצירת זרימת הון מסוימת. הצעדים האחרונים להגנה על המטבע, כולל קביעת שערי החליפין של PBoC, כולם מטרתם להגביל את מהירות הפיחות. אנו רואים את שער החליפין של USDRMB יישר בטווח 7.15 רנמינבי פר דולר במהלך 12 החודשים הבאים״.

מה עשה הבנק השיוויצרי?

״אנו בלומברד אודייר מיצבנו את התיקים כך שיהנו מהפתיחה המחודשת של הכלכלה הסינית – אנו במשקל יתר במניות סיניות ביחס לשווקים מתעוררים אחרים, ומחיר המניות הסיניות ממשך להיות אטרקטיבי בעוד המתאם עם שווקי מניות עולמיים אחרים נותר נמוך״.

סטפן מונייה מסכם: ״אנו רואים את הצמיחה מואצת לתוך השנה הבאה, הודות לתמיכה פיסקלית נוספת, והקלה הדרגתית בהגבלות הקורונה. בנוסף, עמדת החוב הנקוב ברנמינבי שלנו מגודרת במטבע, ותואמת את עמדת PBoC כבנק המרכזי היחיד שעדיין מנהל מדיניות מוניטרית מתאימה״.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.