מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ
מניה בפוקוס

ג'נקו - היקף המשלוחים מטפס. החברה תחלק דיבידנד של 14%

חברת ג'נקו ספנות היא חברה מובילה בתחום התובלה היבשה בתפזורת. מאזן החברה נקי מחובות והיא תחלק דיבידנד של 14%, שזה אומר 79 סנט למנייה. במהלך 2021 וברבעון הראשון השנה, מניית החברה נמצאת בעליה.בהקשר הזה ראוי לציין את חברת צים, שעברהמהפך של ממש והציגה דו"חות רווחיים במיוחד, עם רווח של 1.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון השנה. 
משה כסיף | (1)

תחום הספנות וההובלה הימית הוא ללא ספק תנודתי. התנודות הבלתי צפויות בתחום, מרחיקות משקיעים רבים, שפעם אחר פעם הפסידו סכומי עתק בעקבות יותר מדי ירידות פתאומיות והעדר דפוס ברור של התנהלות. אבל לחברת ג'נקו ספנות ומסחר (GNK) יש סיבה טובה מאד להיות מרוצה: לחברה יש מאזן נקי מחובות ומדיניות דיבידנד חדשה. מדיניות הדיבידנד קושרת בחוכמה בין תשלומי דיבידנד לתזרים המזומנים הרבעוני. במהלך המהומה בשוקי ההון השנה, מניית ג'נקו שימשה למשקיעים חוף מבטחים והן עלו ב-42% ב-2022. עם זאת, המשקיעים עדיין עלולים להעריך בחסר יכולת ההישרדות של החברה.

ג'נקו מפעילה 44 ספינות תובלה יבשה בתפזורת. למעשה, מדובר בקופסאות מתכת ענקיות עם מנוע, המשמשות להובלת כמויות גדולות של סחורות. החברה מפעילה ספינות בגדלים שונים: 17 מתוכן הן מסוג קיפסיז מסיבי, והן מיועדות בעיקר להובלת עפרות ברזל ופחם. 27 ספינות הן מסוג  Ultramax ו- Supramax, ספינות קטנות יותר המשמשות להובלת דגנים, מלט, דשנים ומגוון סחורות אחרות בתפפזורת. שווי השוק של ג'נקו עומד על 935 מיליון דולר והמרכז שלה נמצא בניו יורק.

מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008-2009, תעשיית הספנות התמודדה עם תנאי שוק קשים. עשור שלם עבר עד שתחום התובלה הימית עבר מהיצע יתר של ספונה שגרם לירידות מחירים, למצב שבו התחום פורח ושווי החברות עולה. בתקופה הזאת כמה חברות ספנות פשטו את הרגל, אבל השינויים בתחום הפכו את החברות שנותרו על כנן לרווחיות במיוחד. בהקשר הזה ראוי לציין את צים, שגם היא עברה מהפך של ממש. מחברה שכפשע היה בינה לבין פשיטת רגל, עברה חברת הספנות הישראלית לרווחיות, כאשר הדו"חות של 2021 היו חיוביים במיוחד. המגמה המשיכה גם ברבע הראשון השנה, כאשר הרווח הנקי של צים הגיע ל-1.7 מיליארד דולר. בנוסף, חלה עלייה של 5% בנפח ההובלה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, שגם התוצאות שלו היו טובות.  

בשנת 2020 הכתה מגפת הקורונה בעולם כולו. הביקוש של צרכנים בכל העולם, שהיו נתונים בסגרים ארוכים, למגוון רחב של מוצרים נסק. התוצאה - שרשראות האספקה פעלו במלוא המרץ והרווחים נסקו..

חברת ג'נקו משלוחים ומסחר מתמחה במשלוח מטענים יבשים בתפזורת (מדובר במטענים שאינם מגיעים במכולות, אלא מועמסים ישירות לבטן הספינה. עם המטענים הללו ניתן למנות חיטה, פחם, מלט וכיוצא באלה מטענים). מטה החברה נמצא בניו יורק. שווי השוק של החברה עומד היום על כ-935 מיליון דולר.

מדד התובלה היבשה הבלטי, העוקב אחר תעריפי משלוחים בתפזורת יבשה, נע בין 400 נקודות במאי 2020 ליותר מ-5,500 בסתיו 2021. ההתאוששות במדד הזה מסמלת יותר מכל את ההתאוששות בתחום התובלה הימית. סגרים ממושכים בסין בעקבות התפרצות מחודשת של מגפת הקורונה, יחד עם  עונת חורף גשומה במיוחד בברזיל, גרמו לירידה במשלוחי עפרות הברזל ולתנודתיות רבה במדד. בעקבות כך, נע המדד לאחרונה סביב 3300 נקודות.

החוזים העתידיים על חלק מרכיבי המדד, מצביעים בדרך כלל על שערי מדד גבוהים יותר הצפויים  בהמשך השנה, כאשר סין צפויה להיפתח שוב. הפתיחה המחודשת של השוק הסיני, תגביר את הביקוש ליבוא פחם ועפרות ברזל. בהתאם, יצוא עפרות הברזל של ברזיל צפוי לזנק ולהדביק את הפער. ג'נקו, כמו כל חברות הספנות האחרות, עשויה להפיק תועלת מרובה מהפריחה הזאת. רמת המחירים הנוכחית צפויה להישמר, בין השאר בעקבות אספקה מוגבלת של כלי שיט ייעודיים חדשים להובלה בתפזורת יבשה. לפיכך, גם אם הביקוש ייחלש, מחירי התובלה היבשה ככל הנראה יישארו גבוהים. לדברי האנליסט של BTIG, גרגורי לואיס. גידול משמעותי ביכולת ההובלה היבשה אינו נמצא על השולחן ולא יימצא שם בשנים הקרובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד חברות מתחרות מיהרו להגדיל את הדיבידנדים שלהן בתקופות שוטפות בשנה האחרונה, ג'נקו העלתה את הדיבידנד בצורה זעומה. מנגד, היא דאגה להחזיר יותר מ -250 מיליון דולר של חוב. "כדי שהמשקיעים באמת יתייחסו למניה, צריך דיבידנד שהוא לא רק אטרקטיבי אלא גם בר קיימא", אומר המנכ"ל ג'ון וובנסמית'. "מדובר לא רק על 12 החודשים או 24 החודשים הבאים, אלא על 5 או 10 השנים הבאות."

הפחתת החוב של ג'נקו, וכתוצאה מכך תשלומי ריבית נמוכים, מגדילים את התחרותיות של החברה. הפחתת החוב הפחיתה באופן דרסטי את העלות היומית הכוללת של הפעלת ספינותיה לכ-8,100 דולר בממוצע לספינה. זאת בעוד חברות מתחרות בתחום נאלצות עדיין להתמודד עם עלויות יומיות של יותר מ -10,000 דולר לספינה, בשל ריבית גבוהה יותר ועלויות החזרי החוב. מומחים מעריכים כי הספינות של ג'נקו עשויות להניב מחיר ממוצע של כ 28,000 דולר ליום השנה.

ג'נקו הכריזה כאמור על תשלום הדיבידנד המלא הראשון שלה. הדיבידנד עבור הרבעון הראשון, יעמוד על 79 סנט למניה לעומת 5 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתשואת דיבידנד של 14% וקרוב לוודאי שזאת תשואת שיא. עם זאת, האסטרטגיה החדשה מצביעה על כך שג'נקו תשלם ככל הנראה סוג כלשהו של דיבידנד גם במצב של האטה בהיקפי ההובלה. לעת עתה, חובת ההוכחה חלה על החברה. היא תצטרך להוכיח שגישת הדיבידנד החדשה שלה פועלת וכי המניה ראויה להיות מוערכת ביחס לתשלום ולרווחיות שלה – ולא ביחס לשווי הנקי של צי הספינות והנכסים האחרים שלה, כמקובל בענף.

אנליסטים מובילים אומרים שמחיר היעד שלהם למניית ג'נקו עומד על 28 עד 30 דולר ויותר, שזה אומר 25% עד 35% מרמות המחיר הנוכחיות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני אלון 26/05/2022 08:58
    הגב לתגובה זו
    חברה מעולה, רק שימו לב לחברה "קטנה" נוספת העונה לשם צים שגם אצלה המאזן נקי מחובות, היא מחלקת דיבידנד של 30-50% מהרווח השנתי שלה ונסחרת במכפיל מצחיק של 1.5 (בנטרול המזומן בקופה אהמכפיל נמוך מ 1) במקום 4.8 של ג'נקו
סנדיסקסנדיסק

זינקה יותר מ-500% בשנה: כיצד הפכה סנדיסק לאחת המניות הבולטות בוול-סטריט?

הביקוש הגובר לזיכרונות עבור תשתיות בינה מלאכותית, הפיצול מווסטרן דיגיטל והצטרפות למדד S&P 500 הציבו את מניית סנדיסק במרכז העניינים   - אך לאחר הזינוק החד, שאלות התמחור והמשך הצמיחה עומדות במוקד
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סנדיסק זיכרון

פחות משנה לאחר שהחלה להיסחר מחדש כחברה עצמאית, מניית יצרנית זיכרונות הפלאש סנדיסק SanDisk Corp. 1.18%  זינקה במאות אחוזים והפכה לאחת מהמניות המבוקשות בקרב המשקיעים המעוניינים להיחשף למהפכת הבינה המלאכותית. מאז החלה להיסחר בפברואר במחיר של 36 דולר למניה, טיפסה מניית סנדיסק לשער של כ־238 דולר, עלייה של יותר מ־500%. גם בשבוע האחרון נמשכה המגמה, לאחר שדוחות חזקים של מיקרוןMicron Technology, Inc 3.72%   ,אחת המתחרות הגדולות בתחום, חיזקו את הסנטימנט בענף כולו.


סנדיסק אינה שחקנית חדשה. החברה נסחרה בוול סטריט משנת 1995 ועד 2016, אז נרכשה בידי ווסטרן דיגיטל. השנה הושלם הפיצול בין השתיים, וסנדיסק חזרה לפעול כחברה עצמאית והפעם בסביבה עסקית שונה לחלוטין מזו שעזבה לפני כמעט עשור.


הביקוש לזיכרונות פלאש זינק עם התרחבות עומסי העבודה של בינה מלאכותית, ובעיקר עם ההשקעות הכבדות בתשתיות מחשוב, מרכזי נתונים ושירותי ענן. במקביל, היצע הזיכרונות נותר מוגבל יחסית, תוצאה של קיצוצי השקעות שבוצעו בענף בשנים קודמות. השילוב בין ביקוש גובר להיצע הדוק יצר תנאים תומכים לעליית מחירים ולהתרחבות מרווחים. האנליסטים מעריכים כי סנדיסק נהנית מהדינמיקה הזו באופן מובהק, במיוחד בזכות חשיפה גבוהה לשוקי האחסון הארגוניים.


האנליסטים אופטימיים במיוחד

בבנצ’מרק אקוויטי ריסרץ’ מעריכים כי התנאים החיוביים אינם זמניים. לדברי האנליסט מארק מילר, הסביבה העסקית החזקה צפויה להימשך גם מעבר ל־2026. בעקבות זאת העלה בית ההשקעות את תחזיות הרווח וההכנסות של סנדיסק לשנים הקרובות והותיר המלצת קנייה למניה. לפי התחזיות של בנצ’מרק, סנדיסק צפויה להציג רווח מתואם של כ־13 דולר למניה ב־2026 על הכנסות של כ־10.5 מיליארד דולר, עלייה חדה לעומת 2025. ב־2027 צפוי הרווח, לפי ההערכות, לטפס לכ־20 דולר למניה על הכנסות של כ־13 מיליארד דולר.


גם בסיטי נוקטים קו אופטימי, ואף חריף יותר. האנליסטים בבנק ההשקעות צופים כי הרווח המתואם של סנדיסק עשוי להתקרב ל־26 דולר למניה ב־2027, ומציבים למניה יעד מחיר גבוה משמעותית מהמחיר הנוכחי. בסיטי מדגישים במיוחד את תחום כונני ה־SSD הארגוניים, המשמשים מרכזי נתונים. פעילות זו עדיין מהווה חלק קטן יחסית מהכנסות סנדיסק, אך נתפסת כבעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי, על רקע דרישות הביצועים של יישומי בינה מלאכותית.


לולולמון
צילום: טוויטר

לולולמון עלתה כמעט 30% בחודש - שינוי כיוון או ראלי זמני?

הזינוק במניה מגיע על רקע דוחות טובים מהצפוי, הודעת פרישת המנכ"ל ולחץ גובר לשינוי אסטרטגי, אך החברה עדיין מתמודדת עם האטה במכירות, תחרות גוברת ושאלות פתוחות לגבי הנהגתה העתידית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה לולולמון

לולולמון Lululemon Athletica 1.71%  נכנסת לתקופה רגישה, שבה שילוב של האטה עסקית, שינויי הנהגה ולחץ מצד משקיעים אקטיביסטים מציב סימני שאלה סביב עתיד המותג. החברה, שבעבר נחשבה לאחת החלוצות בעיצוב בגדי ספורט כלבוש יומיומי והחזיקה במעמד ייחודי בשוק ההלבשה, מתקשה בשנים האחרונות לשמר את קצב הצמיחה שאפיין אותה.


אל תוך המצב הזה נכנסה קרן הגידור האקטיביסטית אליוט מנג’מנט, שצברה החזקה בהיקף המוערך ביותר ממיליארד דולר בלולולמון. הקרן אינה מסתפקת בהבעת אי־שביעות רצון, אלא פועלת באופן אקטיבי להשפיע על זהות המנכ"ל הבא של החברה ועל כיוונה האסטרטגי, כאשר לפני כשבועיים הודיעה לולולמון כי המנכ"ל קלווין מקדונלד יסיים את תפקידו בסוף ינואר. ההודעה התקבלה בשוק כהכרה רשמית בכך שהחברה נדרשת לשינוי עומק, לאחר תקופה ממושכת של חולשה במכירות ולחץ תחרותי גובר.


נקודת כניסה אטרקטיבית

מבחינת אליוט, מדובר בנקודת כניסה אטרקטיבית. מניית לולולמון נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי של כ־17, נמוך בכמחצית מהממוצע שלה בעשור האחרון. זאת, לאחר שמחיר המניה נחתך בכ־46% בשנה החולפת, מה שהוריד את שווי השוק של החברה לכ־24 מיליארד דולר. במשך שנים נהנתה לולולמון מתמחור שאפיין יותר חברות יוקרה מאשר יצרניות בגדי ספורט, ולעיתים אף נסחרה במכפילים גבוהים משל נייקי וקבוצת LVMH. גם כיום, חרף שחיקה בשולי הרווח התפעולי אל מתחת ל־20%, החברה נותרת רווחית מאוד ביחס לענף.


אליוט סבורה כי מקור הבעיה אינו בהיעדר ביקוש בסיסי, אלא בניהול ובהיעדר מיקוד. בהתאם לכך, הקרן מקדמת את ג’יין נילסן, לשעבר סמנכ"לית הכספים והתפעול של ראלף לורן, כמועמדת לתפקיד המנכ"לית. נילסן נחשבת לדמות בעלת משמעת תפעולית גבוהה וניסיון בהובלת תהליכי התייעלות מורכבים. במהלך כהונתה בראלף לורן הייתה נילסן שותפה למהלך של צמצום קווי מוצרים, חידוד זהות המותג והשבת תחושת היוקרה. אנליסטים בענף מציינים כי בתקופתה החברה קיבלה החלטות קשות, אך כאלה שהובילו לשיפור בביצועים וליותר מהכפלת מחיר המניה.


השאלה המרכזית היא האם גישה דומה תתאים גם ללולולמון. בשנים האחרונות ניסתה החברה להרחיב את קהל היעד שלה מעבר לליבת חובבי היוגה, במטרה להמשיך ולהציג צמיחה. המהלך כלל כניסה לתחומים חדשים, שלא כולם השתלבו היטב עם ערכי המותג. רכישת חברת הכושר הביתית Mirror הסתיימה בכישלון, ניסיונות לחדור לשוק ההנעלה לא המריאו, וקולקציות פנאי מסוימות זכו לביקורת, עד כדי כך שהמנכ"ל עצמו תיאר אותן כ"עייפות". גם מהלכים שיווקיים, כמו שילוב לוגואים של ה־NFL ודמויות דיסני, עוררו תהיות בקרב משקיעים וצרכנים.