לקראת דוחות חברות התעופה: דלתא הפיחה אופטימיות בשוק

אמריקן אירליינס ודלתא אירליינס צפויות לדווח השבוע על זינוק בהכנסות והפסדים בשורה התחתונה; מניות התעשיה נמצאות במומנטום חיובי לאור דיווחים על ביקושים גואים באופן כללי ולמושבי פריום בפרט, וזאת למרות העליה במחירי הדלק
גיא טל |

עם התקדמות עונת הדוחות חברות התעופה האמריקאיות מצטרפות למדווחות. החששות ששרר בשוק הן שמחירי הטיסות הגבוהים כמו גם האינפלציה תשנה את העדפות הצרכנים שיעדיפו לטוס פחות לחופשות או לעסקים, וכן שהוצאות הדלק יכבידו על החברות עצמן. בנוסף נזכיר כי החברות התמודדו בתחילת הרבעון הראשון עם התפרצות גל האומיקרון.

לפחות לפי החברה הראשונה שפרסמה את תוצאות הרבעון הראשון, חברת דלתא DELTA AIR LINES, החששות הופרכו. ביצועי החברה היכו את ציפיות שוק הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה למרות כל האתגרים, וחשוב מכך, החברה סיפרה למשקיעים את הסיפור שהם רצו לשמוע: הביקוש לטיסות שובר שיאים. עוד אמרה החברה כי הביקוש למקומות הפרמיום חזר מאד וסייע לחברה להתמודד עם מחירי הדלק הגבוהים. בתחילת אפריל כבר התקבלו אינדיקציות לביקוש החזק מחברות תעופה אחרות.

דוחות דלתא

הכנסות דלתא היו 9.348 מיליארד דולר לעומת צפי ל-9.063 מיליארד דולר בלבד. ההפסד למניה היה 1.23 דולר למניה, אף הוא היכה את תחזיות האנליסטים שציפו להפסד של 1.28 דולר למניה. מעל 80% מהכנסות החברה הגיעו מהשוק המקומי האמריקאי. 

החברה מסרה כי היא מצפה להמשך התאוששות ברבעון הבא, וכי ההכנסה למושב תעלה בשיעור דו ספרתי בהשוואה לשנת 2019, טרום מגיפת הקורונה. בנוסף החברה מצפה להנות מהירידה היחסית במחירי הדלק לעומת השיאים שנרשמו ברבעון הראשון. לאור התוצאות החיוביות והתחזית האופטימית להמשך עלו מניות החברה בשבוע  האחרון ב-15%. 

החברות הבאות שידווחו הן יונייטד אירליינס UNITED AIRLINES ואמריקן איירלינס AMERICAN AIRLINES. 

יונייטד אירליינס

החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה לרבעון הראשון ביום רביעי לאחר המסחר. וול סטריט מצפה שהחברה תדווח על זינוק של 138% בהכנסות ל-7.669 מילארד דולר. בשורה התחתונה מצפים האנליסטים להפסד של 4.22 דולר למניה. בארבעת הרבעונים האחרונים החברה היכתה את צפי האנליסטים בשורת הרווח למניה בשיעור ממוצע של 16%. יש לציין שבמהלך הרבעון האנליסטים הנמיכו את תחזיותיהם. 

בחודש הקודם פרסמה החברה תחזית לפיה מספר המקומות בטיסותיה הצטמצם ברבעון עקב תנאי השוק הכוללים את התפרצות האומיקרון שגרם להיעדרות אנשי צוות, וכן עליית מחירי הדלק וביטולי טיסות הקשורים למצב הגאופוליטי. החברה בכל זאת מסרה צפי מכירות חזק עקב העליה לביקוש לנסיעות עסקים. עוד מסרה החברה שהיא מצפה ל-EBITDA מתואם חיובי ברבעון השני. יחד עם זאת אנדרו נוקל, מנהל בחברה, אמר כי מחירי הדלק והקונפליקט באוקראינה יעכבו את ההתאוששות המלאה של החברה. גם יונייטד, בדומה לדלתא, דיווחה על ביקוש חזק למקומות פרמיום בטיסות, כמו גם על ביקוש חזק באופן כללי, כשלמרות עליית המחירים אין שום סימן להאטה בביקוש. 

למרות הצפי החיובי מיילס וולטון, אנליסט ב-UBS הוריד את המלצתו לחברה מקניה לניטרלי עם מחיר יעד של 51 דולר, למרות שהעלה את המלצתו לדלתא מניטרלי לקניה והעלה את מחיר היעד מ-44 דולר ל-55 דולר. הוא מעריך שדלתא ערוכה להגדיל את יכולת הקיבול של הטיסות שלה ואת מכירת מושבי הפרמיום. יונייטד לעומת זאת פחות ערוכה להנות מעליית המחירים, ותסבול מלחץ על הרווחיות עקב תוכנית חידוש צי המטוסים שלה, שתשדרוש השקעה גבוהה. החברה מצפה להציג שיעור רווחיות לפני מס של 9% בשנת 2023. וולטון מפקפק בכך. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אמריקן אירליינס

אמריקן אירליינס צפויה אם כן לדווח ביום חמישי לפני הפתיחה. האנליסטים מצפים לזינוק של 119% במכירות ל-8.779 מיליארד דולר ולהפסד נקי של 2.4 דולר למניה. החברה הביסה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח בכל אחד מארבעת הרבעונים האחרונים בשיעור ממוצע של 4.4% ובשורת ההכנסות ב-1.2%. גם במקרה של אמריקן אירליינס הנמיכו האנליסטים את התחזיות במהלך הרבעון. 

גם אמריקן אירליינס מסרה דיווח מקדים ובו צפי להכנסות חזקות ברבעון, ובמקביל מחירי דלק גבוהים יעיבו על התוצאות. החברה נושאת על גבה את החוב הגבוה ביותר בתעשייה שמגיע ל-46 מיליארד דולר, והיא מצפה להפחית אותו ב-15 מיליארד דולר עד שנת 2025. יחד עם זאת חברת Fitch העריכה שהחברה נהנית ממספיק נזילות על מנת לשרת את החוב הזה, לפחות בטווח הקצר.

סוף לחובת המסיכות בטיסות

חברות התעופה קיבלו היום רוח גבית נוספת מהחלטת בית המשפט הפדרלי לבטל את החלטת ממשל ביידן להטיל חובת חבישת מסכה בטיסות. החברות מיהרו להודיע שמסיכות יהיו אופציונליות בטיסות פנימיות בארצות הברית בהתאם להוראת בית המשפט. 

תעודת הסל JETS

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
sp500
צילום: טוויטר
תחזית

מורגן סטנלי שורי על ה-S&P 500 - התחזית האגרסיבית ביותר ומה מעלה את שערי המניות?

ההשקעה תניב פירות מהירים - התחזית של מורגן סטנלי ולכמה יגיע ה-S&P 500?

רן קידר |
נושאים בכתבה S&P500 מורגן סטנלי

במורגן סטנלי מספקים הערכה אופטימית במיוחד למניות בוול סטריט - האנליסטים של מורגן מעריכים כי אימוץ טכנולוגיות AI בקרב חברות ה־S&P 500 עשוי להוסיף עד 920 מיליארד דולר בשנה לשורת הרווח הנקי. מדובר בפוטנציאל לשינוי דרמטי ברווחיות וברווח וכתוצאה מכך בשווי השוק של החברות הגדולות בארה"ב.

מורגן שהוא השורי ביותר מבין גופי ההשקעות מסביר שהמהפכה הטכנולוגית של הבינה המלאכותית, שהחלה כטרנד נקודתי בסקטור ההיי-טק, מתפשטת כעת לכל ענפי המשק. מדובר בחיסכון והתייעלות, גידול בהכנסות וכמובן גידול ברווח. ברגע שהרווח גדל, מכפיל הרווח של החברה יורד והשוק צפוי להעלות את המניה למכפיל הרווח המייצג. 

במורגן מדברים על סכום פנומנלי - כמעט טריליון דולר לרווח והמשמעות היא גידול של קרוב ל-20% ברווח התפעולי וגידול מרשים יותר בשורה התחתונה. אלו רמות גידול שלא זכורות בהיסטוריה בפרק זמן קצר, כשבמורגן מסבירים שהתהליך כבר החל והוא יתעצם השנה ושנה הבאה. 

במקביל לעלייה ברווח, מדד ה-S&P עשוי לעלות במעל 20% בכדי להתאים את עצמו לרווחים החדשים. 


השקעות עם פוטנציאל אדיר

המספרים המניעים את התחזיות קשורים ישירות להיקף ההשקעות. ארבעת ענקיות הטכנולוגיה - אלפבית, מיקרוסופט, אמזון ומטא  שצפויות להוציא כמעט טריליון דולר בשלוש שנים על תשתיות, מרכזי נתונים, פיתוח תוכנה ויישומים מבוססי AI. זהו קצב השקעות חריג גם ביחס לעשורים הקודמים, וממחיש את האמון של החברות בכך שההשקעה תניב החזר מהיר יחסית.

השימושים האפשריים מגוונים: החל ממוקדי שירות לקוחות שמבוססים על מערכות חכמות, דרך כלי פרסום ממוקדים יותר ועד אוטומציה מתקדמת של תהליכים לוגיסטיים. חלק מהחסכון יגיע מצמצום כוח אדם בתחומים מסוימים, אך ההיסטוריה מלמדת שכאשר פרודוקטיביות עולה, נוצרים גם מקומות עבודה חדשים בתחומים אחרים.

בנק ישראל
צילום: בנק ישראל

המשק היה חלש הרבה לפני שנשמעה אזעקה: ניתוח

הלמ"ס האשימו את "עם כלביא" בירידה של 1.6% בתמ"ג העסקי ברבעון השני אבל אם מעמיקים בנתונים מגלים שהמשק הגיע לרבעון השני מותש ובכלל לא בטוח שהתוצאות קשורות להסלמה 

רן קידר |

אנחנו מדינה שאוהבת למצוא אשמים. בכל מחדל, בכל פרויקט שנתקע - זה הדבר הראשון ששואלים - מי האשם? כמו שמציאתו תמנע את הכשל הבא. אולי אפשר להבין את זה. זה כמו יצר צדק שמאפיין אותנו כחברה שבא למצות את הדין עם האשמים ולנסות להרגיע את המצפון.

אבל בכלכלה זה לא תמיד עובד ככה. אי אפשר לתלות את הכל באיזה גורם מאקרו יחיד ולומר שאם הוא לא היה מתערב אז הכל היה נראה אחרת. במקרה הזה "עם כלביא" נתן איזו תשתית אשלייתית, שברגע ש"האירוע החריג" יסתיים הכול יחזור למסלול. אבל הנתונים מלמדים אחרת. הכלכלה לא האטה (רק) בגלל 12 ימי לחימה עם איראן, כמו שמנסים בהלמ"ס ובבנק ישראל להצביע. היא נחלשה הרבה קודם. המגזר העסקי הקפיא השקעות, עצר את יצוא השירותים בגלל ההאטה בעולם, וגם הצריכה של משקי הבית דעכה ימים רבים לפני שנשמעה אזעקה אחת.

אבל זו אולי הנקודה שמדאיגה באמת לא עצם הירידה ברבעון ספציפי, אלא ההכחשה שמלווה אותה. כי כשמקבלי ההחלטות מדביקים לכל חולשה תווית של "גורם זמני", הם מפספסים את התמונה הרחבה שבה הכלכלה הישראלית מאטה לאורך זמן. סימני השחיקה נראו הרבה לפני ההסלמה הביטחונית במדד המשולב של בנק ישראל שירד ברצף באביב, בסקרי הלמ"ס שהראו ירידה בביטחון העסקים, ובמגזרים שנשענים על ביקוש חיצוני שהתכווץ.

בהודעת הריבית האחרונה, כתב בנק ישראל, כי בניכוי ההשפעות החריגות המשק עדיין צמח, אבל השוואה למשברים קודמים, בעיקר לקורונה ולפתיחת המלחמה בעזה באוקטובר 2023, מראה שהנתונים אינם מתיישבים עם עוצמת הפגיעה שדווחה בסקרים העסקיים. המסקנה המתבקשת היא שהמשק כבר נכנס לרבעון השני כשהוא בקיפאון. התוצאה היא פער הולך וגדל בין תחזיות הצמיחה האופטימיות של בנק ישראל והאוצר לבין המציאות, שמצביעה על קצב שנתי של 2%-2.5% בלבד, רחוק מהפוטנציאל ארוך הטווח של הכלכלה הישראלית.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב מנתח את הגורמים שמאחורי הירידה בתמ"ג ושם את האצבע על הסימנים שהיו שם לפני: