מטוס דלתא איירליינס
צילום: Pixabay

לקראת דוחות חברות התעופה: דלתא הפיחה אופטימיות בשוק

אמריקן אירליינס ודלתא אירליינס צפויות לדווח השבוע על זינוק בהכנסות והפסדים בשורה התחתונה; מניות התעשיה נמצאות במומנטום חיובי לאור דיווחים על ביקושים גואים באופן כללי ולמושבי פריום בפרט, וזאת למרות העליה במחירי הדלק
גיא טל |

עם התקדמות עונת הדוחות חברות התעופה האמריקאיות מצטרפות למדווחות. החששות ששרר בשוק הן שמחירי הטיסות הגבוהים כמו גם האינפלציה תשנה את העדפות הצרכנים שיעדיפו לטוס פחות לחופשות או לעסקים, וכן שהוצאות הדלק יכבידו על החברות עצמן. בנוסף נזכיר כי החברות התמודדו בתחילת הרבעון הראשון עם התפרצות גל האומיקרון.

לפחות לפי החברה הראשונה שפרסמה את תוצאות הרבעון הראשון, חברת דלתא DELTA AIR LINES, החששות הופרכו. ביצועי החברה היכו את ציפיות שוק הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה למרות כל האתגרים, וחשוב מכך, החברה סיפרה למשקיעים את הסיפור שהם רצו לשמוע: הביקוש לטיסות שובר שיאים. עוד אמרה החברה כי הביקוש למקומות הפרמיום חזר מאד וסייע לחברה להתמודד עם מחירי הדלק הגבוהים. בתחילת אפריל כבר התקבלו אינדיקציות לביקוש החזק מחברות תעופה אחרות.

דוחות דלתא

הכנסות דלתא היו 9.348 מיליארד דולר לעומת צפי ל-9.063 מיליארד דולר בלבד. ההפסד למניה היה 1.23 דולר למניה, אף הוא היכה את תחזיות האנליסטים שציפו להפסד של 1.28 דולר למניה. מעל 80% מהכנסות החברה הגיעו מהשוק המקומי האמריקאי. 

החברה מסרה כי היא מצפה להמשך התאוששות ברבעון הבא, וכי ההכנסה למושב תעלה בשיעור דו ספרתי בהשוואה לשנת 2019, טרום מגיפת הקורונה. בנוסף החברה מצפה להנות מהירידה היחסית במחירי הדלק לעומת השיאים שנרשמו ברבעון הראשון. לאור התוצאות החיוביות והתחזית האופטימית להמשך עלו מניות החברה בשבוע  האחרון ב-15%. 

החברות הבאות שידווחו הן יונייטד אירליינס UNITED AIRLINES ואמריקן איירלינס AMERICAN AIRLINES. 

יונייטד אירליינס

החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה לרבעון הראשון ביום רביעי לאחר המסחר. וול סטריט מצפה שהחברה תדווח על זינוק של 138% בהכנסות ל-7.669 מילארד דולר. בשורה התחתונה מצפים האנליסטים להפסד של 4.22 דולר למניה. בארבעת הרבעונים האחרונים החברה היכתה את צפי האנליסטים בשורת הרווח למניה בשיעור ממוצע של 16%. יש לציין שבמהלך הרבעון האנליסטים הנמיכו את תחזיותיהם. 

בחודש הקודם פרסמה החברה תחזית לפיה מספר המקומות בטיסותיה הצטמצם ברבעון עקב תנאי השוק הכוללים את התפרצות האומיקרון שגרם להיעדרות אנשי צוות, וכן עליית מחירי הדלק וביטולי טיסות הקשורים למצב הגאופוליטי. החברה בכל זאת מסרה צפי מכירות חזק עקב העליה לביקוש לנסיעות עסקים. עוד מסרה החברה שהיא מצפה ל-EBITDA מתואם חיובי ברבעון השני. יחד עם זאת אנדרו נוקל, מנהל בחברה, אמר כי מחירי הדלק והקונפליקט באוקראינה יעכבו את ההתאוששות המלאה של החברה. גם יונייטד, בדומה לדלתא, דיווחה על ביקוש חזק למקומות פרמיום בטיסות, כמו גם על ביקוש חזק באופן כללי, כשלמרות עליית המחירים אין שום סימן להאטה בביקוש. 

למרות הצפי החיובי מיילס וולטון, אנליסט ב-UBS הוריד את המלצתו לחברה מקניה לניטרלי עם מחיר יעד של 51 דולר, למרות שהעלה את המלצתו לדלתא מניטרלי לקניה והעלה את מחיר היעד מ-44 דולר ל-55 דולר. הוא מעריך שדלתא ערוכה להגדיל את יכולת הקיבול של הטיסות שלה ואת מכירת מושבי הפרמיום. יונייטד לעומת זאת פחות ערוכה להנות מעליית המחירים, ותסבול מלחץ על הרווחיות עקב תוכנית חידוש צי המטוסים שלה, שתשדרוש השקעה גבוהה. החברה מצפה להציג שיעור רווחיות לפני מס של 9% בשנת 2023. וולטון מפקפק בכך. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אמריקן אירליינס

אמריקן אירליינס צפויה אם כן לדווח ביום חמישי לפני הפתיחה. האנליסטים מצפים לזינוק של 119% במכירות ל-8.779 מיליארד דולר ולהפסד נקי של 2.4 דולר למניה. החברה הביסה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח בכל אחד מארבעת הרבעונים האחרונים בשיעור ממוצע של 4.4% ובשורת ההכנסות ב-1.2%. גם במקרה של אמריקן אירליינס הנמיכו האנליסטים את התחזיות במהלך הרבעון. 

גם אמריקן אירליינס מסרה דיווח מקדים ובו צפי להכנסות חזקות ברבעון, ובמקביל מחירי דלק גבוהים יעיבו על התוצאות. החברה נושאת על גבה את החוב הגבוה ביותר בתעשייה שמגיע ל-46 מיליארד דולר, והיא מצפה להפחית אותו ב-15 מיליארד דולר עד שנת 2025. יחד עם זאת חברת Fitch העריכה שהחברה נהנית ממספיק נזילות על מנת לשרת את החוב הזה, לפחות בטווח הקצר.

סוף לחובת המסיכות בטיסות

חברות התעופה קיבלו היום רוח גבית נוספת מהחלטת בית המשפט הפדרלי לבטל את החלטת ממשל ביידן להטיל חובת חבישת מסכה בטיסות. החברות מיהרו להודיע שמסיכות יהיו אופציונליות בטיסות פנימיות בארצות הברית בהתאם להוראת בית המשפט. 

תעודת הסל JETS

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.