מנכל אפל טים קוק
צילום: Getty images Israel

הרעיון של אפל: בחומרה אנחנו מנצחים? ננצל אותה להחדרת שירותי התכנה

האייפון הוא הקלף המנצח של אפל, שבמגזר השירותים נשרכת מאחור. דווח שתציע חבילה שתכרוך את המכשיר ושירותי המנוי בתשלום חודשי ללא תוספת על שדרוגו. בדויטשה בנק מעריכים שכך הלקוחות יתנסו יותר בשירותים, ידבקו באייפון וישדרגו אותו מהר יותר. בעלי האייפון שאינם מנויים ימהרו לחקותם
איתי פת-יה | (2)

כבר כמה שנים שהתחרות בענף הסלולר והתקשורת מקשה על החברות בו להרוויח. מחבילות סלולר לא עושים מספיק כסף, הדור החמישי אמור היה לשנות את התמונה – אבל לא מספיק לקוחות משלמים עליו, ואלה שכן לא משלמים עליו מספיק (כרגע הצעת הערך מתמצה פחות או יותר בלגלול יותר מהר באינסטגרם, אז למה להם?). בתחום תשתית האינטרנט, הגלישה הפחות מהירה באמצעות סיבי הנחושת וזו המהירה יותר דרך הסיב האופטי הם כן אפיק הכנסה נוסף, וגם שם התחרות גוברת.

עוד מגזר ששימש להרחיב את סל השירותים הוא הטלוויזיה, אך לפחות בחבילות הטלוויזיה המוזלות על גבי תשתית האינטרנט, סלקום -1.17% ו פרטנר -1.73% מקיזות דם ומתקשות להציג רווחים. למרות כל המאמצים לייצר סינרגיה ולהקיף את הלקוח הפרטי מכל הכיוונים, בסוף הבוננזה נמצאת בכלל במגזר העסקי או במגזר התשתית. לו רק לחברות הסלולר הישראליות היה טלפון משלהם, ובמקרה הוא גם היה מהפופולריים ביותר בעולם, יכול להיות שהתחרות הייתה קלה הרבה יותר – תשאלו את  APPLE (AAPL).

לפי דיווח בבלומברג, האחרונה מתכוונת להשיק תכנית מנויים שתכלול בחבילה אחת תשלום חודשי על מכשיר אייפון, לצד שירותי הסטרימינג אפל מיוזיק ואפלTV+, וכן חבילת אחסון בענן של iCloud. ההיגיון: אם בחומרה אנחנו מנצחים – נשתמש בה כדי להביא את הלקוחות למוצרי התכנה.

חזקה ככל שתהיה במכירות האייפון, האיירפודס והאפל ווטץ' – אפל נמצאת מאחורי ספוטיפיי  SPOTIFY TECHNOLOGY (SPOT) בשוק הסטרימינג למוזיקה ולבטח מאחורי  NETFLIX (NFLX) בסטרימינג של תכני וידאו או  GOOGLE (GOOG) בענן.

כבר היום באפל מאפשרים בארצות הברית לשלם על אייפון בחלוקה ל-24 תשלומים מדי חודש, ללא ריבית. אם המנויים ירצו לשדרג את הטלפון שלהם, יוכלו לבצע טרייד אין לאחר 12 חודשים – כלומר יצטרכו להוסיף תשלום נוסף על הטלפון החדש.

וכאן מבחינתם הבעיה. הלקוחות לא בהכרח ירצו לשלם יותר כבר כעבור שנה על מכשיר חדש שהשדרוגים בו, לרוב, אינם משמעותיים. כמו כן, סוף פריסת התשלומים תוך שנתיים מהווה נקודת יציאה לאלו שיגידו "הלאה אייפון, שלום אנדרואיד". במודל החדש שתואר בפרסום של בלומברג, בכל השקה של דגם חדש המנויים יוכלו לקבלו ללא תשלום נוסף. כריכת ההצעה הזו במנוי לשירותי הסטרימינג והענן תשפר את האטרקטיביות של אלה עבור לקוחות הקצה.

כיום אייפון 13 במודל הבסיס נמכר ב-999 דולר, ולפי הדיווח הוא יוצע בחבילה בתשלום שנתי של 35 דולר בחודש, שהם 420 דולר בשנה; אייפון 13 פרו יכלל בחבילה של 45 דולר בחודש ו-540 דולר בשנה והאייפון 13 פרו מקס בכזו שתתומחר ב-50 דולר מדי חודש ו-600 דולר בשנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

למעשה, באפל מנסים "לנעול" אצלם את הלקוח מתוך הנחה שבטווח הארוך הדבר ישתלם להם. ייתכן כי הודות לאייפון יוכלו לעבוד פחות קשה בשיווק שאר השירותים. כך ה-LTV, קיצור של Lifetime Value - משך תקופת ההתקשרות מול הלקוח, הוא יעלה, בעוד שה-CAC, קיצור של Costumer Acquisition Cost, הכסף שהושקע בהבאתו, ירד - והיחס בין שני הפרמטרים ישתפר.

באפל לא אישרו את הפרסום ההוא, ובינתיים בדויטשה בנק האנליסט סידני הו כותב שהיוזמה הזו יכולה לספק תוספת לצמיחה של החברה, כם אם לא בטווח הזמן הקצר. בעוד שלפי בלומברג משתמשי אייפון משדרגים בממוצע את המכשיר שלהם אחת לשלוש שנים, הו מאמין שתכנית המנויים החדשה יכולה לקצר את התקופה, וכמו שהוא קורא לזה "לרסט" את התכנון של הלקוחות לגבי מתי משדרגים. עוד הוא אומר שכך בעלי אייפון יוכלו להתנסות בשירותים נוספים של אפל, שהאימוץ שלהם "ישתפר ברמה דרסטית".

על אף ש"Apple Enthusiasts", מעריצי החברה, הם מעין קטגוריה – הדבר נכון בעיקר לחומרה של החברה, ולא לשירותי התוכן שלה. יצוין כי אלה כבר היום מוצעים בבאנדל: אפלTV+, אפל מיוזיק, אפל ארקייד ואחסון ב-iCloud (50 ג'יגה) ב-14.95 דולר לחודש בארצות הברית (חסכון חודשי של 6 דולר לעומת מנוי נפרד לכל אלה); חבילה משפחתית עם אחסון 200 ג'יגה ב-19.95 דולר (חיסכון של 8 דולר בחודש); וחבילת "פרמייר" עם 2 טרהבייט אחסון ושימוש בשירותי אפל ניוז+ ואפל פיטנס+ ב-29.95 דולר לחודש (חיסכון של 25 דולר בחודש).

לדברי הו, אם המהלך יוכיח את עצמו הוא יכול להעלות את שווי החברה, שכבר נסחרת ב-2.8 טריליון דולר, שכן יותר מההכנסות שלה יהיו במודל חוזר – כמו שכבר קורה במגזרי השירותים שלה.

"מנוי לחבילה שכוללת גם חומרה (להבדיל מפריסה לתשלומים של אייפון, וכן בשונה מחבילות השירותים - א.פ) תביא לשימור של כל הלקוחות שנוהגים להחליף מכשיר מדי שנתיים", הו כותב בסקירה שפרסם. "כמו כן היא יכולה להביא לכך שגם מי שלא מנוי ישדרג את המכשיר שלו מוקדם יותר". הכוונה כאן היא למעין לחץ חברתי – כבעל אייפון, גם אם בחרת לשלם בתשלום בודד ולא להירשם לתכנית המנויים, ברגע שסביבך רבים אחרים מחליפים לאייפון החדש כל שנה, גם אתה לא תרצה להישאר זמן רב מאחור.

כיום בישראל חברות הסלולר מאפשרות לרכוש אייפונים בחלוקה ל-12 תשלומים ללא ריבית. בשונה מתכנית השדרוגים הקיימת של אפל, סכום המכשיר מוחזר תוך שנה. טרייד אין או לא – זה כבר סיפור אחר, בסך הכל מדובר אם כן בפריסה לתשלומים ולא על מודל מנוי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יאיר 11/04/2022 14:25
    הגב לתגובה זו
    זו בדיוק הסיבה שאני חושב שאנבידיה היא אפל הבאה גם היא דרך החומרה של גיימינג וAI תנסה להשתלט על כל השוק כולל ענן ובסוף גם סמארטפונים
  • 1.
    נביה אבו חרירה 11/04/2022 13:52
    הגב לתגובה זו
    הענן של אפל לא עובד טוב על מחשבי חלונות. זה של גוגל עובד בכל מקום. שירות התמונות שלהם פחות טוב. שיתוף מיקום פחות טוב. שירות המוזיקה פחות ידידותי. במקום לנעול לקוחות ולהיות רעים כמו שהם יודעים, שפחות יציעו שירותים טובים ופתוחים - כן, יש לי מחשבים שהם לא אפל, תדעו לתמוך במכשירים אחרים. ואז אם תהיו טובים, הלקוחות יגיעו אליכם לבד. אבל אתם נותנים שירותים גרועים וסגורים, והמכישירים שלכם יקרים, משתמשים בכבלים מיוחדים ויקרים, מערכת ההפעלה חסרה הרבה דברים שיש באנדאוריד, אתם באמת חושבים שכל העולם מטומטם?
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


גימי דיימון
צילום: טוויטר

“כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?

ברקע שתי פשיטות רגל בולטות, שוק האשראי הצרכני בארה"ב מראה סדקים: עלייה בהלוואות בסיכון גבוה, ירידה בתשלומים בקרנות BDC, ונפילה במניות הבנקים האזוריים; המשבר הבא בוול סטריט?

תמיר חכמוף |

ברקע דוחות חיוביים של הבנקים הגדולים בארה"ב, הגיע משפט אחד של ג’יימי דיימון במהלך שיחת המשקיעים של הבנק ג'י פי מורגן JPMorgan Chase & Co שהעלה את רמת החששות ממשבר אשראי: “אני כנראה לא צריך לומר את זה, אבל כשאתה רואה ג’וק אחד, יש כנראה עוד כמה. כולם צריכים להיות ערוכים לזה.” הדברים נאמרו על רקע הנפילה של המלוות Tricolor ו-First Brands, שתי חברות בתחום האשראי הצרכני של ענף הרכב, והם מרמזים שלדעתו כנראה יש עוד קריסות בדרך אם הכלכלה תתקרר.

החברות שנפלו

חברת Tricolor הייתה חברה המלווה כספים לרכישת רכבים הפונה ללקוחות בעלי דירוג אשראי חלש או ללא דירוג אשראי, שפעל כמכלול של סוכנויות עם אפשרויות תשלום מגוונות. ב-10 בספטמבר החברה הגישה בקשה לצ’פטר 7 - פירוק והנזלה, יום אחרי שבנק Fifth Third התריע על חשד להונאה בעסקה מול החברה. ג’יי.פי. מורגן היה אחד הבנקים הגדולים שנפגעו מהסיפור וכבר מחק כ-170 מיליון דולר על החשיפה. דיימון התבטא ואמר “זה לא הרגע המזהיר שלנו”, ורמז לבדיקה פנימית של נהלי הבטוחות והבקרה, במיוחד בבנק שנחשב לשמרי מבין הבנקים הגדולים. מעבר למספרים, זה אירוע שמאיר זרקור על שכבה עמומה יחסית של אשראי צרכני ממונף, שחלקו נארז ונמכר לשוק הרחב.

חברת First Brands Group הייתה ספקית חלקי חילוף רכב שהגישה בקשת הגנה מפני נושים עם התחייבויות של יותר מ-10 מיליארד דולר. מאז הגשת הבקשה לפשיטת רגל נחשפו עוד ממצאים מטרידים: מתברר שקיים “חור” של כ-2.3 מיליארד דולר במערכי המימון של החברה, כספים שהועברו דרך חברות צד שלישי ושהשימוש בהם לא ברור. בית המשפט כבר קיבל בקשות למנות בוחן עצמאי שיבדוק את ההתנהלות, והמייסד התפטר לאחר שעלו טענות לשיבושים חשבונאיים. ברקע, גורמים רבים נחשפים לנזק, מקרנות השקעה ועד שותפים זרים, והחקירה של משרד המשפטים האמריקאי כבר בעיצומה.

הבנקים האזוריים במוקד

ההשלכות של חולשת האשראי הצרכני לא נעצרו שם. הבנקים האזוריים בארה״ב, אותם בנקים בינוניים שמשרתים עסקים קטנים ולקוחות פרטיים, עלו אתמול לכותרות. מניית Zions Bancorp. -13.14%  צנחה ביותר מ-13% אחרי שחשפה הפסד של כ-50 מיליון דולר משתי הלוואות לעסקים, אחת מהן קשורה ככל הנראה להונאה. גם Western Alliance Bancorporation -10.81%  ירדה בשיעור דו ספרתי בעקבות חשיפה ללקוח בעייתי. המדד של הבנקים האזוריים נפל בכ-6% ביום אחד, והחזיר חששות ישנים מסדקים במערכת הבנקאית הקטנה.

במקביל, עולים דיווחים כי המשקיעים בקרנות האשראי הפרטי, תחום שבו קרנות מלוות כסף ישירות לחברות במקום דרך בנקים, מתחילים לאבד סבלנות. קרנות ה-BDC, שמאפשרות לציבור להשקיע באשראי הזה, הורידו לאחרונה את התשלומים למשקיעים, והמניות שלהן מפגרות אחרי השוק הרחב. אפילו קרן הענק של בלקסטון Blackstone Group -3.62%  , שמנהלת מעל 70 מיליארד דולר, הודיעה על קיצוץ בתשואות.