אלו חברות שורדות טוב יותר אינפלציה? הנה רשימה
"אינפלציה היא נושא רציני מאוד. אפשר לומר שזו הדרך שבה דמוקרטיות מתות", את הציטוט הזה אמר לאחרונה צ'ארלי מאנגר, שותפו של המשקיע האגדי וורן באפט, ומיליארדר בפני עצמו, כאשר האינפלציה בארה"ב כבר הגיעה בשנה האחרונה ל-7.9%. אינפלציה נמוכה היא אולי רצויה והבנקים המרכזיים בעולם אפילו רוצים בה (היעד של בנק ישראל הוא 1-3%), אבל כאשר היא עולה יותר מדי - זו כבר בעיה שיוצרת סחרור במשק שקשה לעצור. אנחנו חיים בדור שלא ממש זוכר מה זו אינפלציה, אבל כידוע בישראל של שנות ה-80 השתוללה אינפלציה של מאות אחוזים בשנה אחת, כלומר שחיקה בלתי פוסקת של הכסף, בכל יום למעשה.
גם לחברות מדובר לא פעם בכאב ראש, והן צריכות להתמודד איתו, ולא תמיד זה כל כך פשוט. בזמנים של שפע כלכלי אנשים לא בהכרח חושבים על ההוצאות שלהם, ופשוט מבזבזים, אבל אינפלציה מאלצת אותם גם להכיר בכך שהכסף שלהם קונה פחות. חברות שמוכרות לציבור מותרות נהנות מצמיחה אבל עשויות להיתקל בבעיה כשהעולם נכנס לסחרור אינפלציוני.
ובכל זאת, יש חברות שמצליחות יותר מאחרות בתקופות של אינפלציה. מה הסוד? מומחים מדברים על 'כח תמחור' (Pricing Power), וחברות שמצליחות לשמור על כך נהנות מיתרון בתקופה של אינפלציה. למעשה מדובר בחברות שמצליחות לשמור על היתרון שלהן ובעיקר - מצליחות לשמור על שולי רווח יציבים, או אפילו להגדיל אותם.
אם בשנת 2021 הרבה מאוד חברות הצליחו להגדיל את שולי הרווח, אז 2022 זו כבר מוסיקה אחרת. לא מדובר על שוק שעולה ועולה וכל מטאטא יורה, והחברות צריכות לעבוד קשה יותר וליצור תא הבידול שלהן, למרות הזינוק באינפלציה ולמרות ההאטה הכלכלית.
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.5%; מדד המחירים ביולי עלה 0.4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך עושים זאת? הדרך ה'קלה' יותר היא של חברות שמוכרות מוצרים חיוניים, או שירות חיוני, שאותו הציבור ימשיך לצרוך - ולכן הן כנראה יצליחו לשמור על 'ביקוש קשיח', כלומר על כך שהציבור ימשיך לרכוש את השירותים והמוצרים שלהן. תחשבו למשל על תחנות דלק באזורים נידחים, חברות של מוצרי הגיינה כמו פרוקטר אנד גמבל, ועוד. בנוסף, ככל שמדובר בחברה עם פחות מתחרים ישירים, כך היא יכולה יותר לקבוע את המחירים, ובנוסף - חברת שיש להם 'נאמנות לקוח' - מותגים חזקים - יכולות לשמור על מחיר גבוה יותר ביחס למתחרים.
אבל מה עושות חברות שיש להן תחרות משמעותית יותר? הן צריכות להעלות מחירים יותר ממה שעולה לחברה לשפר את המוצרים שלה, כמו למשל בגרסאות חדשות של תוכנות, שבבים ומוצרי הייטק, תרופות ומכשור רפואי.
דרך נוספת של החברות היא להשתפר ולהפוך עצמן רזות ויעילות יותר, או באמצעות שיפור על ידי יתרון לגודל - הורדת עלויות הסחורה לכל יחידה שמייצרים כך שהרווח גדל מבלי להעלות מחירים.
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
אלו חברות יכולות לעמוד בסינון הראשוני?
כיצד ניתן למצוא את החברות הללו? קודם כל, ברור שמדובר רק בסינון ראשוני, אבל בדיקה של אתר בארונס מצאה כי מתוך 500 החברות במדד ה-S&P500, רק 27 חברות גם הגדילו את הרווח הגולמי שלהן (הכנסות פחות עלות מכר) בשנת 2021 וגם היו עם רווח גולמי חיובי לפחות בכל אחת משלוש השנים שקדמו למגיפת הקורונה.
ברשימה ניתן למצוא חברות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט MICROSOFT (MSFT), אנבידיה NVIDIA COR (NVDA) וברודקום BROADCOM INC (AVGO), לצד חברות בריאות כמו מרק MERCK & COMPANY (MRK) , ZOETIS INC (ZTS) ו- METTLER TOLEDO INTL INC (MTD). עוד חברות הן מקדולנד'ס MCDONALDS (MCD), YUM! BRANDS INC (YUM) שחברת KFC נמצאת בבעלותה, ואחרות, כאשר במקדולנד'ס למשל המחירים עלו ב-6% בארה"ב בשנה האחרונה. וחברות תעשייתיות הן ג'נרל אלקטריק GENERAL ELECTRIC (GE) ROCKWELL AUTOMATION (ROK), וגם לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP (LMT).
- 8.קבוצת דלק (ל"ת)סתם איש פשוט 18/04/2022 08:21הגב לתגובה זו
- 7.אלון6 17/04/2022 20:30הגב לתגובה זולטבע פוטנציאל יוצא דופן ליצירת ערך בטווח הבינוני ארוך. משקולת החוב הולכת וקטנה ובעוד שנתיים שלוש תהיה "נורמלית". הסדרים משפטיים מקטינים את הסיכון בתביעות הנדונות. תרופות בצינור וצמיחה אורגנית שבאה לאחר התייעלות מרשימה. כמי שמחזיק במניה אני מדגיש שיש סיכון גדול בצד המשפטי ובכלל. למרות זאת, הגעתי למסקנה שבתקופה הנוכחית ולטווח של שלוש שנים + ההשקעה הזו תהיה בתיק שלי. מחזיק במניה ולא ממליץ. ייזהר הקונה
- 6.בזבזתי 3 דקות מהחיים. איזה אתר פח. (ל"ת)כלכלן 17/04/2022 14:21הגב לתגובה זו
- 5.מניות ערך 17/04/2022 11:42הגב לתגובה זולמניות צמיחה (חלום)קשה לעלות, כי אין להן היסטוריה של הכנסות והוצאות חיוביות, ולכן המשקיעים הולכים על אלה שיש להם רזומה.
- 4.יהודה 17/04/2022 11:09הגב לתגובה זותמיד יש פריירים שקונים
- 3.לרון 17/04/2022 08:29הגב לתגובה זואז פפסיקו היגיעה פחות או יותר לשיאה,בקוקה קולה ימשיכו עליות, MNST מסוכנת אך מבטיחה
- 2.לרון 17/04/2022 08:27הגב לתגובה זומניית אקרשטיין סולידית יחסית ומבטיחה,תתפסו אותי במילה,למה לא????
- 1.לרון 17/04/2022 08:24הגב לתגובה זואמנם אך בלי הרבה מעוף.,YUM לדוגמא ממש לא מומלצת,גם בתקופת אינפלציה ניתן להרוויח ולא רק "לשרוד", ותעזבו את ארה"ב ישראל יותר מעניינת

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.