מרוץ חימוש 2.0: תעשיית השבבים נמצאת בלב המאבק הגיאו-פוליטי
העיר מגדבורג (Magdeburg) בגרמניה מפורסמת בעיקר הודות לקתדרלה הגותית שבה. אך כעת היא עומד לשחק תפקיד מפתח במאמצים של ארה"ב ואירופה להטות את מאזן הכוחות העולמי. זאת, לאחר שלפני יומיים, ענקית השבבים אינטל חשפה תוכניות לבניית מפעל ענק בהשקעה של 17 מיליארד יורו (18.7 מיליארד דולר) לייצור מוליכים למחצה מתקדמים בעיר, תוספת למפעלים חדשים באריזונה ובאוהיו שעליהם הכריזה החברה בששת החודשים האחרונים.
הידיעות בארץ על הקמת המפעל, עסקו בעיקר בהיבט הישראלי, ובשאלה כיצד המהלך ישפיע על הפעילות הענפה של החברה בארץ. אך כפי שקורה פעמים רבות בארץ, הזווית הישראלית הינה שולית, ולמעשה מדובר בסיפור גדול בהרבה. בניית המפעל הינה חלק מתוכנית נרחבת יותר של המנכ"ל פט גלסינגר למשוך את השליטה בייצור מאסיה ולהתמודד עם המחסור העולמי בשבבים, שהוחמר במהלך מגפת הקורונה, ונחשף שוב בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. "המצב מחזק את הסיבה שאנחנו עושים את הפרויקט הזה, ואת הצורך בשרשרת אספקה גלובלית עמידה ומאוזנת", אמר גלסינגר לאחר שחשף את התוכנית.
השאיפה שלו נשענת על הבטחה שארה"ב והאיחוד האירופי יתמכו במהלך באמצעות סובסידיות בהיקף של 100 מיליארד דולר, להפחתת ההסתמכות על יבוא בדיוק כפי שסין מתכננת להפוך את עצמה למעצמת שבבים. עם זאת, חלק מהגורמים בתעשייה מתחילים להיות מודאגים מכך שהדחיפה להפוך את המערב לתחרותי יותר עלולה דווקא לפגוע בתחום. הדאגה שלהם היא לא רק שמדובר בקצת מדי מאוחר מדי, אלא שהמחסומים הפוליטיים הקשורים לסיוע עלולים לסבך עוד יותר את שרשראות האספקה העולמיות. זאת מכיוון שחלקים שונים בכדור הארץ יתחרו על האספקה תוך קידום המפעלים ביתיים, על אף שאלו עדיין לא יכולים למלא את החלל.
אחד מאותם גורמים הוא רודי דה וינטר, מנכ"ל יצרנית השבבים הגרמנית X-Fab Silicon Foundries, שסבור שביטול הבחירה שלו עשוי לשאת סיכונים גדולים יותר. תעשיית המוליכים למחצה "היא עסק גלובלי מאוד, והצליח לה להיות עסק גלובלי. כל המגמה הזו של ניסיון להפוך כל אזור לבעל שרשרת אספקה משלו מונעת על ידי פוליטיקה ולא על ידי תעשיית המוליכים למחצה".
- אנבידיה ו-TSMC מציגות את שבב הבלקוול הראשון שמיוצר בארה"ב
- TSMC בלב מהפיכת ה-AI: מעלה את התחזיות במעל 30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענת המתנגדים, רוסיה, עליה הושטו סנקציות מצד ארה"ב ואירופה, היא דוגמה בולטת לאופן שבו מוליכים למחצה הפכו לכלים פוליטיים חשובים יותר ויותר. אלו, היו מהסחורות הראשונות שאליהם כיוונו בוושינגטון ובריסל כדי לנתק את רוסיה מהכלכלה העולמית. מהצד השני, רוסיה ואוקראינה מייצאות פלדיום וניאון המשמשים לייצור מוליכים למחצה, אם כי יצרניות השבבים הפחיתו את ההשפעה הפוטנציאלית.
מלחמה על הבית
עבור האמריקאים והאירופאים מדבר בניסיון להשיב עטרה ליושנה בכל הקשור לחלקן בשוק השבבים. אם בשנות ה-90 ארה"ב היוותה כמעט 40% מייצור פרוסות הסיליקון בעולם, האיחוד האירופי היווה יותר מ-20%, הרי שכיום ארה"ב נמצאת כעת מתחת ל-15% ואילו האיחוד האירופי מחזיק בנתח שוק של כ-10%.
במאמץ להרחיק את הייצור מאסיה, הנשיא ג'ו ביידן מתכנן להשקיע 52 מיליארד דולר במחקר, פיתוח וייצור מוליכים למחצה מקומיים כחלק מהצעת החוק, שעדיין ממתינה לאישור. בינתיים, 27 המדינות החברות באיחוד האירופי, בודקות רק עכשיו את ההצעה האחרונה של הנציבות האירופית בשווי 48 מיליארד דולר להרחבת קיבולת השבבים של הגוש.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כעת, החשש המרכזי של המערב נעוץ בחברת TAIWAN SEMICOND MNFCG CO TSMC הטאיוונית שאחראית ליותר מ-50% משוק היציקה העולמי. ההסתמכות העצומה על TSMC מעלה את החשש שפלישה של סין לאי תשאיר את השבבים המתקדמים בעולם בידי בייג'ינג. לאור זאת, בעוד כשנתיים אמורה TSMC לפעול בארה"ב באריזונה, והיא בוחנת כעת בניית מפעל בגרמניה לאחר שיצרניות רכב אירופיות הביעו שוב ושוב דאגות מההשפעה של המחסור בשבבים. אבל מקורבים בתעשייה הטיוואנית נותרים סקפטיים לגבי התוכניות להעביר את הייצור בחזרה למערב.
"לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה", אמר מייסד TSMC, מוריס צ'אנג באוקטובר. "אם אתה רוצה להקים מחדש שרשרת אספקה שלמה של מוליכים למחצה בארצות הברית, לא תמצא שזו משימה אפשרית, גם לאחר שתוציא מאות מיליארדי דולרים".
הכסף הפדרלי על השולחן הוא רק חלק ממה שהתעשייה האמריקאית צריכה. וכמה מנהלים כבר נזהרים מהאופן שבו ממשלות מתייצבות על ידי הטלת מיזוגים, הגבלת יצוא או איסור עבודה עם שותפים בתעשייה. הדוגמה האחרונה לכך, הייתה ביטול ההשתלטות של החברה הטייוואנית GlobalWafer על היריבה הגרמנית Siltronic מוקדם יותר השנה.
כבר ב-2018 החל ממשל טראמפ ללחוץ על ממשלת הולנד לא לאשר את מכירת מכונות ה-EUV של ASML לסין. הלחץ הזה הסלים תחת ביידן, כאשר גורמים רשמיים שוקלים לדחוף את ממשלת הולנד להעלות על הכתב את איסור הייצוא דה-פקטו. מה שיצר תרעומת בקרב ההולנדים, "כל הצעה של מדינה כלשהי להגביל את המשלוח של ציוד הייצור לטכנולוגיה בוגרת לאזורים בעולם שבהם הטכנולוגיה הזו מיוצרת היא לא רעיון טוב", אמר מנכ"ל ASML, פיטר וונינק. "אסור לנו לעשות את זה."
- 1.טאואר 18/03/2022 06:31הגב לתגובה זוהמניה היחידה שהיה שווה להשקיע בה נמחקת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
