שבבים
צילום: צילום מסך אתר חברת Texas Instruments

מרוץ חימוש 2.0: תעשיית השבבים נמצאת בלב המאבק הגיאו-פוליטי

הקמת המפעל החדש בגרמניה עליו הכריזה אינטל הוא חלק מניסיון מערבי להחזיר את השליטה על שרשרת אספקה והייצור של השבבים לאור השנתיים האחרונות; בינתיים, גורמים שונים בתחום מותחים ביקורת על המהלך ומטילים ספק ביכולת של האיחוד האירופי וארה"ב לשתף פעולה
איתן גרסטנפלד | (1)

העיר מגדבורג (Magdeburg) בגרמניה מפורסמת בעיקר הודות לקתדרלה הגותית שבה. אך כעת היא עומד לשחק תפקיד מפתח במאמצים של ארה"ב ואירופה להטות את מאזן הכוחות העולמי. זאת, לאחר שלפני יומיים, ענקית השבבים אינטל חשפה תוכניות לבניית מפעל ענק בהשקעה של 17 מיליארד יורו (18.7 מיליארד דולר) לייצור מוליכים למחצה מתקדמים בעיר, תוספת למפעלים חדשים באריזונה ובאוהיו שעליהם הכריזה החברה בששת החודשים האחרונים.

הידיעות בארץ על הקמת המפעל, עסקו בעיקר בהיבט הישראלי, ובשאלה כיצד המהלך ישפיע על הפעילות הענפה של החברה בארץ. אך כפי שקורה פעמים רבות בארץ, הזווית הישראלית הינה שולית, ולמעשה מדובר בסיפור גדול בהרבה. בניית המפעל הינה חלק מתוכנית נרחבת יותר של המנכ"ל פט גלסינגר למשוך את השליטה בייצור מאסיה ולהתמודד עם המחסור העולמי בשבבים, שהוחמר במהלך מגפת הקורונה, ונחשף שוב בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. "המצב מחזק את הסיבה שאנחנו עושים את הפרויקט הזה, ואת הצורך בשרשרת אספקה ​​גלובלית עמידה ומאוזנת", אמר גלסינגר לאחר שחשף את התוכנית.

השאיפה שלו נשענת על הבטחה שארה"ב והאיחוד האירופי יתמכו במהלך באמצעות סובסידיות בהיקף של 100 מיליארד דולר, להפחתת ההסתמכות על יבוא בדיוק כפי שסין מתכננת להפוך את עצמה למעצמת שבבים. עם זאת, חלק מהגורמים בתעשייה מתחילים להיות מודאגים מכך שהדחיפה להפוך את המערב לתחרותי יותר עלולה דווקא לפגוע בתחום. הדאגה שלהם היא לא רק שמדובר בקצת מדי מאוחר מדי, אלא שהמחסומים הפוליטיים הקשורים לסיוע עלולים לסבך עוד יותר את שרשראות האספקה ​​העולמיות. זאת מכיוון שחלקים שונים בכדור הארץ יתחרו על האספקה ​​תוך קידום המפעלים ביתיים, על אף שאלו עדיין לא יכולים למלא את החלל.

אחד מאותם גורמים הוא רודי דה וינטר, מנכ"ל יצרנית השבבים הגרמנית X-Fab Silicon Foundries, שסבור שביטול הבחירה שלו עשוי לשאת סיכונים גדולים יותר. תעשיית המוליכים למחצה "היא עסק גלובלי מאוד, והצליח לה להיות עסק גלובלי. כל המגמה הזו של ניסיון להפוך כל אזור לבעל שרשרת אספקה ​​משלו מונעת על ידי פוליטיקה ולא על ידי תעשיית המוליכים למחצה".

לטענת המתנגדים, רוסיה, עליה הושטו סנקציות מצד ארה"ב ואירופה, היא דוגמה בולטת לאופן שבו מוליכים למחצה הפכו לכלים פוליטיים חשובים יותר ויותר. אלו, היו מהסחורות הראשונות שאליהם כיוונו בוושינגטון ובריסל כדי לנתק את רוסיה מהכלכלה העולמית. מהצד השני, רוסיה ואוקראינה מייצאות פלדיום וניאון המשמשים לייצור מוליכים למחצה, אם כי יצרניות השבבים הפחיתו את ההשפעה הפוטנציאלית.

מלחמה על הבית

עבור האמריקאים והאירופאים מדבר בניסיון להשיב עטרה ליושנה בכל הקשור לחלקן בשוק השבבים. אם בשנות ה-90 ארה"ב היוותה כמעט 40% מייצור פרוסות הסיליקון בעולם, האיחוד האירופי היווה יותר מ-20%, הרי שכיום ארה"ב נמצאת כעת מתחת ל-15% ואילו האיחוד האירופי מחזיק בנתח שוק של כ-10%.

במאמץ להרחיק את הייצור מאסיה, הנשיא ג'ו ביידן מתכנן להשקיע 52 מיליארד דולר במחקר, פיתוח וייצור מוליכים למחצה מקומיים כחלק מהצעת החוק, שעדיין ממתינה לאישור. בינתיים, 27 המדינות החברות באיחוד האירופי, בודקות רק עכשיו את ההצעה האחרונה של הנציבות האירופית בשווי 48 מיליארד דולר להרחבת קיבולת השבבים של הגוש.

קיראו עוד ב"גלובל"

כעת, החשש המרכזי של המערב נעוץ בחברת TAIWAN SEMICOND MNFCG CO TSMC הטאיוונית שאחראית ליותר מ-50% משוק היציקה העולמי. ההסתמכות העצומה על TSMC מעלה את החשש שפלישה של סין לאי תשאיר את השבבים המתקדמים בעולם בידי בייג'ינג. לאור זאת, בעוד כשנתיים אמורה TSMC לפעול בארה"ב באריזונה, והיא בוחנת כעת בניית מפעל בגרמניה לאחר שיצרניות רכב אירופיות הביעו שוב ושוב דאגות מההשפעה של המחסור בשבבים. אבל מקורבים בתעשייה הטיוואנית נותרים סקפטיים לגבי התוכניות להעביר את הייצור בחזרה למערב.

"לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה", אמר מייסד TSMC, מוריס צ'אנג באוקטובר. "אם אתה רוצה להקים מחדש שרשרת אספקה ​​שלמה של מוליכים למחצה בארצות הברית, לא תמצא שזו משימה אפשרית, גם לאחר שתוציא מאות מיליארדי דולרים".

הכסף הפדרלי על השולחן הוא רק חלק ממה שהתעשייה האמריקאית צריכה. וכמה מנהלים כבר נזהרים מהאופן שבו ממשלות מתייצבות על ידי הטלת מיזוגים, הגבלת יצוא או איסור עבודה עם שותפים בתעשייה. הדוגמה האחרונה לכך, הייתה ביטול ההשתלטות של החברה הטייוואנית GlobalWafer על היריבה הגרמנית Siltronic מוקדם יותר השנה. 

כבר ב-2018 החל ממשל טראמפ ללחוץ על ממשלת הולנד לא לאשר את מכירת מכונות ה-EUV של ASML לסין. הלחץ הזה הסלים תחת ביידן, כאשר גורמים רשמיים שוקלים לדחוף את ממשלת הולנד להעלות על הכתב את איסור הייצוא דה-פקטו. מה שיצר תרעומת בקרב ההולנדים, "כל הצעה של מדינה כלשהי להגביל את המשלוח של ציוד הייצור לטכנולוגיה בוגרת לאזורים בעולם שבהם הטכנולוגיה הזו מיוצרת היא לא רעיון טוב", אמר מנכ"ל ASML, פיטר וונינק. "אסור לנו לעשות את זה."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טאואר 18/03/2022 06:31
    הגב לתגובה זו
    המניה היחידה שהיה שווה להשקיע בה נמחקת
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.