גופים מוסדיים: ספייס X תהיה שווה יותר מטסלה
חברת TESLA INC (TSLA) של אילון מאסק כבר מוכרת רכבים חשמליים ועוקפת את תחזיות המסירות של השוק, בעוד שספייס אקס שלו לא מוכרת עדיין כרטיסי טיסות אזרחיות לחלל, פשוט כי היא עדיין בשלבי טיסות המבחן. רק בקיץ ראינו זאת לראשונה מול המצלמות. עדיין, בטווח הארוך, אם תשאלו את הגופים המוסדיים בארצות הברית היכן היו שמים את הדולר שלהם, הם ישיבו לכם "בספייס אקס". כך לפחות עולה מסקר שערך בנק ההשקעות מורגן סטנלי, גוף מוסדי בעצמו, בקרב הקולגות וכן מומחים בתעשיות הרלוונטיות לחברה.
"רוב הלקוחות שלנו, הן בסקר שביצענו והן בשיחות מולם מאמינים שבסופו של דבר ספייס X תגיד לשווי וחשיבות גבוה יותר אפילו משל טסלה, כתב אנליסט הבנק אדאם ג'ונאס בסקירה למשקיעים. טסלה שווה 858 מיליארד דולר בעוד ספייס X גייסה בסבב סקנדרי (מימוש מניות של משקיעים קיימים שרוצים להפגש עם הכסף) וזאת לפי שווי של 100 מיליארד דולר, כך דווח מוקדם יותר החודש.
במורגן סנטלי שאלו את משתתפי הסקר שתי שאלות: "איזו מבין שתי החברות היא השקעה אטרקטיביות יותר מעתה והלאה" ו"למי מהשתיים אתה חושב שיש פוטנציאל להיות שווה יותר בטווח הזמן הארוך".
מתוך 32 משיבים, 63% השיבו "ספייס X" על שתי השאלות. "משיחותינו עם המשקיעים, נראה שהסנטימנט סביב ספייס X עלה בצד עליות השווי של החברה בגיוסיה בשוק הפרטי", כתב ג'ונאס. עוד הוסיף כי "משקיעים מתחילים להעריך את הפוטנציאל לרב שימושיות בארכיטקטורת השיגור הניתנת לשימוש חוזר של ספייס אקס – הן בתקשורת, הן בתחבורה, הן בצילום כדור הארץ והן בתחומים נוספים הקשורים בחלל".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, ספייס אקס "נראית בבירור" בתור "השחקן המוביל" בתעשיית החלל. הסנטימנט כלפיה בולט בהערכות השווי המאמירות שלה, שהפכו אותה לחברה הפרטית בעלת השווי הגבוה בעולם, כך לפי נתוני CB Insights. ספייס X גייסה מיליארדי דולר בשנים האחרונות כדי לממן שני פרויקטים גדולים: Starlink בתחום שיגור הלוויינים ו-Starship בטיסות החלל האזרחיות.
הראשונה מתוכן שואפת לבנות רשת אינטרנט חדשה מבוססת על אלפי לוויינים. בתעשיית החלל מכנים אותם כמו כוכבים – קונסטלציה. המטרה היא לספק חיבור מהיר לצרכנים בכל העולם – גם באזורים שכיום מנותקים מהאינטרט בשל מחסור בתשתיות. כבר 1,740 לוויינים של סטארלינק שוגרו עד היום, ולמיזם 100,000 לקוחות ב-14 מדינות – עדיין בשלב הבטא. בסטארלינק גובים מהם תשלום של 99 דולר בחודש.
סטארשיפ היא המוכרת לציבור הרחב, ובכוונתה לבצע טיסות אזרחיות, שלא למטרות מחקר, לירח וגם למאדים. במתקן הניסויים של החברה בטקסס בוצעו מספר טיסות ניסוי. השלב הבא בניסויים יהיה גם לבצע הקפה. בחברה ממתינים בינתיים לאישורים רגולטורים לטיסה הבאה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
