גופים מוסדיים: ספייס X תהיה שווה יותר מטסלה
חברת TESLA INC (TSLA) של אילון מאסק כבר מוכרת רכבים חשמליים ועוקפת את תחזיות המסירות של השוק, בעוד שספייס אקס שלו לא מוכרת עדיין כרטיסי טיסות אזרחיות לחלל, פשוט כי היא עדיין בשלבי טיסות המבחן. רק בקיץ ראינו זאת לראשונה מול המצלמות. עדיין, בטווח הארוך, אם תשאלו את הגופים המוסדיים בארצות הברית היכן היו שמים את הדולר שלהם, הם ישיבו לכם "בספייס אקס". כך לפחות עולה מסקר שערך בנק ההשקעות מורגן סטנלי, גוף מוסדי בעצמו, בקרב הקולגות וכן מומחים בתעשיות הרלוונטיות לחברה.
"רוב הלקוחות שלנו, הן בסקר שביצענו והן בשיחות מולם מאמינים שבסופו של דבר ספייס X תגיד לשווי וחשיבות גבוה יותר אפילו משל טסלה, כתב אנליסט הבנק אדאם ג'ונאס בסקירה למשקיעים. טסלה שווה 858 מיליארד דולר בעוד ספייס X גייסה בסבב סקנדרי (מימוש מניות של משקיעים קיימים שרוצים להפגש עם הכסף) וזאת לפי שווי של 100 מיליארד דולר, כך דווח מוקדם יותר החודש.
במורגן סנטלי שאלו את משתתפי הסקר שתי שאלות: "איזו מבין שתי החברות היא השקעה אטרקטיביות יותר מעתה והלאה" ו"למי מהשתיים אתה חושב שיש פוטנציאל להיות שווה יותר בטווח הזמן הארוך".
מתוך 32 משיבים, 63% השיבו "ספייס X" על שתי השאלות. "משיחותינו עם המשקיעים, נראה שהסנטימנט סביב ספייס X עלה בצד עליות השווי של החברה בגיוסיה בשוק הפרטי", כתב ג'ונאס. עוד הוסיף כי "משקיעים מתחילים להעריך את הפוטנציאל לרב שימושיות בארכיטקטורת השיגור הניתנת לשימוש חוזר של ספייס אקס – הן בתקשורת, הן בתחבורה, הן בצילום כדור הארץ והן בתחומים נוספים הקשורים בחלל".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, ספייס אקס "נראית בבירור" בתור "השחקן המוביל" בתעשיית החלל. הסנטימנט כלפיה בולט בהערכות השווי המאמירות שלה, שהפכו אותה לחברה הפרטית בעלת השווי הגבוה בעולם, כך לפי נתוני CB Insights. ספייס X גייסה מיליארדי דולר בשנים האחרונות כדי לממן שני פרויקטים גדולים: Starlink בתחום שיגור הלוויינים ו-Starship בטיסות החלל האזרחיות.
הראשונה מתוכן שואפת לבנות רשת אינטרנט חדשה מבוססת על אלפי לוויינים. בתעשיית החלל מכנים אותם כמו כוכבים – קונסטלציה. המטרה היא לספק חיבור מהיר לצרכנים בכל העולם – גם באזורים שכיום מנותקים מהאינטרט בשל מחסור בתשתיות. כבר 1,740 לוויינים של סטארלינק שוגרו עד היום, ולמיזם 100,000 לקוחות ב-14 מדינות – עדיין בשלב הבטא. בסטארלינק גובים מהם תשלום של 99 דולר בחודש.
סטארשיפ היא המוכרת לציבור הרחב, ובכוונתה לבצע טיסות אזרחיות, שלא למטרות מחקר, לירח וגם למאדים. במתקן הניסויים של החברה בטקסס בוצעו מספר טיסות ניסוי. השלב הבא בניסויים יהיה גם לבצע הקפה. בחברה ממתינים בינתיים לאישורים רגולטורים לטיסה הבאה.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
