מאנדיי הנפקה בנאסדק
צילום: נאסדק
סקירה

הנפקות כחול לבן - תמונת מצב של ההנפקות הישראליות בוול סטריט

על ההנפקות המוצלחות, על המאכזבות, על המתעשרים החדשים ותיאור המצב של החברות הישראליות שהנפיקו השנה בוול סטריט
תום גפנר | (4)

איזו שנה זאת היתה עבור החברות הישראליות. בזו אחר זו ויתר מ- 15 חברות ישראליות בשנה האחרונה וזה הזמן להסתכל איך המשקיעים קיבלו אותן. אחד הטרנדים שאפיינו את ההנפקות האחרונות הוא כמובן הנפקות SPAC (מיזוג עם שלד בורסאי) כאשר כרבע מהחברות הישראליות הנפיקו בצורה כזו. ספוילר: ההנפקות המסורתיות היו מוצלחות יותר. מעבר לכך כ-5,000 עובדים ישראלים מחזיקים היום באופציות למניות בשווי של כחצי מיליון שקל ומעלה. מעל 1,000 (בהערכה שמרנית) הרוויחו מעל 1 מיליון שקל. כ-100-150 הפכו למגה-עשירים.

אז הנה סקירה על רוב ההנפקות של החברות הישראליות בוול סטריט. מה כל אחת מהחברות עשתה מאז ומה המניה שלה עשתה מאז; מה היתרונות והחסרונות ולאן הולכים מכאן? 

 

Monday MNDY

תאריך הנפקה: 10 בינוי

מחיר הנפקה: 155 דולר למניה

שווי הנפקה: 6.8 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 390 דולר

שווי נוכחי: 17.2

 

חברת ה- SaaS (תוכנה נותנת שירותים) הישראלית היא אחת ההנפקות המוצלחות ביותר מבין החברות הישראליות. לחברה מוצר לניהול משימות, צוותים ופרויקטים. ההנפקה של החברה הגיעה לאחר צמיחה אדירה בחברות ה-SaaS בבורסה בשנת 2020, כאשר בראשן עמדה Salesforce אשר שווי החברה הגיע ל- 275 מיליארד דולר, עלייה של פי 2 מהתחתית של מרץ 2020. גם חברת Zoom הינה חברת SaaS וגם היא ביצעה קפיצה אדירה בשווי בשנת 2020.

ביחד עם הקפיצה האדירה בשווי הגיעה גם צמיחה אדירה בהכנסות וברווחים של החברות. המודל העסקי של Salesforce ו-Zoom התאימו מאוד לתקופת הקורונה והריחוק החברתי. הכנסות Salesforce צמחו בשנת 2020 ב- 25% ורווחי החברה צמחו פי 31 (!!) ביחס לשנת 2019 ופי 4 מול 2018. הכנסות Zoom עלו פי 4, והרווחים עלו פי 26.

המניה הציגה תשואת יתר אדירה מאז ההנפקה של 150% (בשיא אף הגיעה ל- 175%). עקב העלייה האדירה החרבה עומדת כעת על מכפיל הכנסות (תרשו לי) הזוי של 60, לפי 280 מיליון דולר הכנסות בשנת 2021, או מכפיל 30 על הכנסות 2023.

אם כן , הצמיחה העסקית האדירה בשנת 2020 לא פסחה גם על Monday, אז חברה פרטית. החברה סיימה את שנת 2020 עם הכנסות של 160 מיליון דולר, צמיחה של 106% משנת 2019.

את הגיוס הפרטי האחרון עשתה החברה ביולי 2019 אז היא גייסה 150 מיליון  דולר לפי שווי חברה של 1.8 מיליארד (כרגע פי 9 על השווי הנ"ל).

למה הזכרתי את Salesforce ו-Zoom? שתי החברות לקחו נתח של 75 מיליון דולר כל אחת בהנפקה וכבר רושמות רווח אדיר (אך לא מהותי ביחס לשווי הכולל שלהן) על ההנפקה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

WalkMe WKME

תאריך הנפקה: 16 בינוי

מחיר הנפקה: 31 דולר למניה

שווי הנפקה: 2.5 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 28.5 דולר

שווי נוכחי: 2.3 מיליארד דולר

חברת התוכנה הישראלית אשר פיתחה תוכנה שעוזרת ומפשטת את השימוש בחוויית המשתמש של אתרים ותוכנות מבוססות ענן הנפיקה את מניותיה בהנפקה רגילה ביוני האחרון. המשקיעים לא התרשמו שהשווי בהנפקה הולם ומניית החברה נסחרה בשפל ב- 30% מתחת למחיר ההנפקה (22 דולר). בין לקוחות החברה ניתן למצוא חברות רבות מתוך רשימת  Fortune 500 וביניהן Adobe, PayPal, Microsoft ועוד..

החברה מקווה שההתקדמות העסקית תעזור לצמיחה במחיר המניה בהמשך.

 

IronSource IS

תאריך הנפקה: 29 בינוי

מחיר הנפקה: 10 דולר למניה

שווי הנפקה: 11.1 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 10.1 דולר

שווי נוכחי: 11.2 מיליארד דולר

החברה, אשר מפתחת כלים למוניטיזציה (יצירת דרכים להכנסה) עבור מפתחי אפליקציות, מפתחי תוכנה ועוד, ביצעה את הנפקת מניותיה באמצעות SPAC בסוף יוני האחרון. כמו בהרבה הנפקות SPAC, מניות החברה החלו להיסחר בירידה, והן ירדו מתחת ל-8 דולר.

ניתן לראות בין בעלי המניות בחברה, את מרבית הבנקים הגדולים בארצות הברית עם פוזיציות של עשרות ומאות מיליוני דולרים.

Similarweb SWMB

תאריך הנפקה: 12 במאי

מחיר הנפקה: 22 דולר למניה

שווי הנפקה: 1.6 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 20.3 דולר

שווי נוכחי: 1.5 מיליארד דולר

חברת התוכנה Similarweb אשר הנפיקה את מניותיה לפני כארבעה חודשים, מספקת כלים לניטור ומחקר על אתרי אינטרנט. היא גייסה אז 165 מיליון דולר עבור הפעילות שלה וסיימה את ההנפקה שלה מעט מעל טווח המחיר המוצע אשר עמד על 19-21 דולר.

החברה התקדמה מאוד בשנתיים האחרונות ועל הגל הזה היא ביצעה את ההנפקה. נכון להיום, ניתן למצוא בין לקוחותיה יותר ממחצית מרשימת Fortune 100, וביניהם גוגל, מייקרוסופט, איביי, פפסי ועוד..

מניית החברה איננה יציבה מאז ההנפקה. היא הגיעה לשפל של 18 דולר, נמוך מטווח הכניסה להנפקה והגיעה עד 25.5 דולרים למניה, מחיר המשקף עלייה של 15% ממחיר ההנפקה. בעוד מספר שבועות אנחנו נגיע לסיום תקופת החסימה הראשונה של מניות החברה, וזהו מבחן אדיר עבורה.

 

Global-e GLBE

תאריך הנפקה: 12 במאי

מחיר הנפקה: 25.5 דולר למניה

שווי הנפקה: 3.55 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 69 דולר

שווי נוכחי: 9.9 מיליארד דולר

Global-e מספקת פתרון טכנולוגי לאתרי מסחר מקוונים בינלאומיים ומאפשרת להם להציע ללקוחותיהם שירותי המרת מחיר למטבע מקומי, חישובי מסים, הודעות שיווקיות בשפה המקומית ושירותי שילוח.

הנפקת החברה עד כה היא סיפור הצלחה. מדובר בהנפקה הרווחית ביותר עד כה, כאשר רק לפני שבוע רשמה מניית החברה את השיא שלה, כאשר עמדה בסוף יום המסחר על 83 דולרים למניה, פי 3 ורבע ממחיר ההנפקה, וזאת בפחות מארבעה חודשים.

בשונה מרוב חברות הטכנולוגיה הישראליות אשר ביצעו הנפקה בשנה האחרונה, החברה דיווחה בשנת 2020 על רווח נקי חיובי, כאשר השנה היא דיווחה בשנית על הפסד של 22 מיליון דולר ברבעון האחרון.

לחברה יש שני מודלים עסקיים, הראשון הוא מתן שירותים, המתאפיין ברווחיות גבוה והוא מהווה כשליש מהכנסותיה והשני הוא שירותי שילוח שם הרווחיות נמוכה יותר והוא מהווה שני שליש מההכנסות. החברה העלתה לאחר הדיווח של הרבעון שהסתיים ביוני את התחזיות שלה ונראה כי העלייה במחיר המניה נתמכת על ידי נתונים פיננסיים חזקים.

מנגד לפני מספר ימים החברה דיווחה על הנפקת מניות משנית, דבר שגרם לירידה חדה במחיר המניה (20% בשבוע).

 

Playtika PLTK

תאריך הנפקה: 15 בינואר

מחיר הנפקה: 27 דולר למניה

שווי הנפקה: 11 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 27 דולר

שווי נוכחי: 11 מיליארד דולר

 

Playtika המפתחת משחקי רשת, ביצעה את הנפקתה בתחילת השנה.

החברה אשר נוסדה בשנת 2010, ביצעה גיוס של כמעט 2 מיליארד דולר, ובמחיר למניה הגבוה ב- 15-20 אחוזים מהמחיר המתוכנן.

מאז ההנפקה מניות החברה נסחרו בחוסר יציבות. מספר ימים לאחר ההנפקה, שווי מנייה הגיע ל- 35 דולרים, עלייה של 30% ממחיר ההנפקה. מאז המניה איבדה הרבה אוויר ובסמיכות לסיום תקופת החסימה (במהלך יולי) היא נסחרה ב- 22 דולרים למניה (20% ירידה ממחיר ההנפקה ו- 40% מהשיא). כמו החברה הקודמת ברשימה, גם Playtika היא חברה רווחית בכל אחת משש השנים האחרונות.

Payoneer PAYO

תאריך הנפקה: 2 ביולי

מחיר הנפקה: 10 דולר למניה

שווי הנפקה: 3.3 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 10 דולר

שווי נוכחי: 3.3 מיליארד דולר

 

חברת התשלומים הדיגיטלית, הנפיקה את מניותיה לאחרונה באמצעות SPAC. מניות החברה נסחרות ביציבות מאז ההנפקה.

 

Taboola TBLA

תאריך הנפקה: 30 ביוני

מחיר הנפקה: 10 דולר למניה

שווי הנפקה: 2.6 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 9 דולר

שווי נוכחי: 2.3 מיליארד דולר

 

החברה עוסקת בניהול שירותי פרסום. במהלך ההנפקה, שהתבצעה באמצעות מיזוג לחברת SPAC, גייסה החברה 500 מיליון דולר, מתוכם 150 מיליון דולר הלכו לבעלי המניות (כדי להימנע מדילול גדול יותר או כדי שבעלי המניות ירשמו אקזיטון).

מאז ההנפקה, מניות החברה נסחרו בשפל של 22% מתחת למחיר ההנפקה ובשיא רשמו עלייה של 15% ממחיר ההנפקה. מאז שהחברה הפכה לציבורית היא הודיעה על רכישה של חברת Connexity ב- 800 מיליון דולר. פעולה מסוג זה היא הוכחה ליתרונות הענקיים ביציאה לבורסה שכן, היכולת לבצע מהלך כזה כחברה פרטית היא יותר קשה, הן בגלל המשאבים הנדרשים והן בעקבות התמורה עבור בעלי המניות של החברה הנרכשת. לאחר ההודעה מניית החברה הספיקה לטפס ולרדת בחזרה.

 

SentinelOne S

תאריך הנפקה: 30 ביוני

מחיר הנפקה: 35 דולר למניה

שווי הנפקה: 9 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 68 דולר

שווי נוכחי: 17.5 מיליארד דולר

 

חברת ה- cybersecurity הנפיקה את מניותיה לפני חודשיים וחצי. מאז המניה הספיקה לעלות כמעט פי 2, ולרשום תשואה נאה מאוד למשקיעים. מבין משקיעי החברה ניתן לראות מספר קרנות עם מוניטין חזק מאוד, כמו גם בנקאי השקעות. תקופת החסימה של המניות מההנפקה תיגמר בסמוך לסיום השנה האזרחית הקרובה, וזאת תהיה נקודת מבחן לחברה.

הדוח הכספי הראשון של החברה כציבורית פורסם השבוע. ההכנסות ברבעון עמדו על 45 מיליון דולר, עלייה של 120 אחוז מול הרבעון המקביל בשנה שעברה. נכון לסוף הרבעון לחברה יש 5,400 לקוחות, עלייה של 75% וכן 345 לקוחות עם קצב הכנסות שנתי של מעל 100 אלף דולר.

החברה בהחלט נסחרת במכפילים גבוהים מול המתחרות שלה בתחום וגם ביחס להנפקות מהשנה.

 

Innoviz INVZ

תאריך הנפקה: 6 באפריל

מחיר הנפקה: 10 דולר למניה

שווי הנפקה: 1.4 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 6.59 דולר

שווי נוכחי: 922 מיליון דולר

 

חברת ה-LiDAR הישראלית הודיעה על מיזוג לחברת מדף עוד בשלהי שנת 2020, אז הנפקות ה-SPAC היו בשיאם. מחיר המניה (טרום המיזוג) הגיע ל 17 דולרים. מאז מחיר המניה הדרדר, ולאחר השלמת המיזוג, מחיר המניה ירד עד למחיר 6.2 דולרים, מעט מתחת למחיר היום.

החברה מחזיקה במספר חוזים בלעדיים להספקת הטכנולוגיה שלה, לחברות tier 1 וביניהן גם החוזה עם קונצרן הרכבים BMW. החברה אמורה להתחיל לספק את המוצר שלה בשנת 2022 ובשנים הקרובות לגדול משמעותית ביחד עם BMW. כרגע לחברה אין הכנסות מהותיות והיא משלמת על כך בבריחה של משקיעים ואחוז שורטיסטים יחסית גבוה. לחברה מספר משקיעי דגל וביניהן חברת ההשקעות המפורסמת SoftBank.

 

Hippo HIPO

תאריך הנפקה: 3 באוגוסט

מחיר הנפקה: 10 דולר למניה

שווי הנפקה: 5 מיליארד דולר

מחיר נוכחי: 6.3 דולר

שווי נוכחי: 3.1 מיליארד דולר

 

חברת הביטוח הדיגיטלית Hipo סיימה את המיזוג לחברת המדף רק לפני חודש וכבר הספיקה לאבד מערכה 60% (!!) ולזכות בתואר ההנפקה המפסידה ביותר מבין החברות הישראליות בשנה האחרונה.

השווי של החברה נקבע בתחילת שנת 2021, אז עוד הוולאוציה של האחות הגדולה למונייד הייתה מעל 10 מיליארד דולר. מאז למונייד נחתכה בחצי מהשווי שלה, והמשקיעים שראו את האחות הגדולה מאבדת מערכה, הגיבו לאחר המיזוג של Hipo בהתאם וכך בשבוע שעבר מחיר המניה הגיע ל-3.8 דולר למניה. מאז המניה התאוששה, והיום היא עומדת על בערך 6.5 דולר למניה.

תחום הביטוח בארצות הברית הוא ענק והחברה יכולה לפרוץ אותו עם המודל שלה, אבל לכל המשקיעים חשוב לדעת – החברה היא מהלך לטווח ארוך ויכולים להיות עוד ירידות גדולות בדרך.

הכותב הוא מנתח מניות. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אור פלוטקה 12/09/2021 18:11
    הגב לתגובה זו
    מה עם מיטק?
  • 3.
    שג 12/09/2021 16:00
    הגב לתגובה זו
    למה רק מאנדיי המכפיל נראה הזוי? סנטינל זה בסדר? גלובל אי? אז אם אתם מדברים מפוזיציה, לפחות למראית עין תהיה נייטרלי. שיהיה לכל החברות האלה בהצלחה.
  • 2.
    אסף 11/09/2021 17:17
    הגב לתגובה זו
    מעניין להשוות בינהם לTaboola, שכן הדמיון נותן קצת פורפורציה לפער ביצועי המניות. למרות הנפקה בשווי משמעותית נמוך יותר, היא עדיין נפלה כמעט פי 2 מטבולה ימים יגידו אם הם יצליחו לעשות מהפך ולחזור להיות תחרותיים מול טבולה.
  • 1.
    דן דן 10/09/2021 18:16
    הגב לתגובה זו
    אשמח לשמוע חוות דעת, תודה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.