הפחד מהלא נודע: המגפה מתחדשת, איך זה אמור להשפיע על תיק ההשקעות שלכם?
אנחנו נמצאים בעיצומו של גל נוסף של תחלואה הולכת ועולה של נגיף הקורונה. זה לא רק בישראל; ברחבי העולם יש התפרצויות ממשיות של הנגיף בשילוב עם זן הדלתא המדבק מאוד. ממשלות העולם, מנסות ללמוד משגיאות העבר, ולהתכנס למתווה של "שגרת קורונה" שתאפשר (במידה זו או אחרת) חיים נורמאליים בצל הקורונה. אבל, באופן קצת מפתיע, דווקא הניסיון והרצון הטוב של מקבלי ההחלטות, שלא לפגוע בכלכלה יתר על המידה, עלול להוביל לתוצאה ההפוכה.
כולנו מבינים, שהעולם הכלכלי בכלל, ושוק ההון בפרט מחפש להקטין חוסר וודאות עד כמה שניתן. מה שאולי מפתיע הוא שהכלכלה והבורסה מעדיפים וודאות של חדשות רעות, על פני חוסר וודאות.
הפחד עצמו
נשיא ארצות הברית פרנקלין ד. רוזוולט קבע בשנת 1933 את המטבע הלשוני המוכר: אין ממה לפחד, אלא מהפחד עצמו! (There is nothing to fear, but fear itself). נראה שהמשפט החכם שלו, רלוונטי היום יותר מתמיד.
הוודאות שב-"קניית זמן" (Buying time)
בגלים הראשונים של המגפה העולמית, היה ברור לכולם מה מתווה ההתמודדות העולמית עם המשבר; ממשלות העולם קיבלו החלטה מושכלת להקריב את הכלכלה במטרה להקטין תחלואה ולהציל חיים. הכניסה לסגרים (עם כל הרעות החולות הכלולות בהם), היה מהלך די מוחלט עם רמת וודאות גבוהה, שפגעה בכלכלה; ברוב ענפי המסחר והשירותים. שם המשחק היה: למשוך זמן עד לפיתוח חיסון או תרופה. היו אלו ימים של חדשות רעות לרוב המגזר העסקי, אבל הם היו ימים עם רמת וודאות יחסית גבוהה. מבחינת שוק ההון, הייתה הבנה שאנו "קונים זמן". הסגרים הופעלו בשילוב עם תמיכה ממשלתית מאסיבית, הדפסת כסף, ומדיניות מרחיבה של הבנקים המרכזיים. משקיעים רבים ניתחו את המצב וזיהו הזדמנויות בענפים ותחומים שצפויים להרוויח מהמצב הייחודי שנוצר.
- מהו “אופק ההשקעה” ולמה הוא קריטי
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל גם ברמה הכללית יותר, מחירי רוב המדדים החלו לעלות, מכיוון שהייתה ציפייה מוצדקת ליום שאחרי הקורונה. ובאמת, ניתוח הנתונים בישראל (כמו בעולם), מראה כי בתהליך היציאה מהמשבר (לאחר ההתחסנות) נוצרו ביקושים אדירים, שהניעו את הכלכלה קדימה, והצדיקו במידה זו או אחרת את העליות הנאות בשוקי ההון. כולנו שמחנו שהנה יצאנו מהמשבר, ואנו חוזרים לשגרה המבורכת של העידן שלפני הקורונה.
בחושך, הדרך נראית מפחידה יותר
אבל אז הגיע הגל הנוכחי, התחלואה עולה, בתי החולים מתמלאים, והציבור חוזר (ובצדק רב) לגלות רמת זהירות רבה. החיסונים עדיין נותנים מידה טובה של הגנה, אך הם כבר לא מועילים באותה מידה. על מנת למנוע חוסר הבנה, חשוב מאוד להבהיר: לפי כל המידע המדעי העדכני, חשוב ואפילו קריטי להתחסן! אבל האפקטיביות המאוד מוצלחת של החיסונים כנגד הקורונה, קצת פחות יעילה כנגד זן הדלתא. כאמור, ממשלות העולם לא ממהרות להפעיל אמצעים דרקוניים, ומחפשות את דרך המלך - שתאפשר לכלכלה להמשיך ולהתנהל במקביל למגפה.
כאמור, בני אדם מעדיפים וודאות על פני חוסר וודאות! והמצב החדש של העולם הגלובלי שלנו, מוביל להרבה חוסר וודאות. כל תוכניות העתיד נתונות בספק רב. הדבר מתחיל בדברים פשוטים כמו רכישת ספה חדשה לסלון, וממשיך בתוכניות לחופשה בחו"ל במהלך הסתיו או האביב. אבל הפגיעה הגדולה היא בעיקר בתוכניות הפיתוח העסקיות של החברות והתאגידים. פירמות רבות משהות כל השקעה ממשית בפיתוח עתידי. כולם עומדים על הקווים, וממתינים לראות מה יקרה. הערכות העתיד נעות בין התגברות מהירה על זן הדלתא לבין אפוקליפסה אנושית... האמון העולמי בכך שנוכל לפתח תרופה חדשה או חיסון מוצלח יותר הולך ונעלם. והפחד מהלא-נודע רק הולך ומתגבר.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הרגש חזק יותר מהעובדות
ראוי לציין, כי העובדות לא ממש משנות. מדובר על הרגשה כללית; פחד מכרסם – שפוגע בכולנו. מחקר שבוצע לאחרונה בארצות הברית מראה על עלייה מאוד מדאיגה ברמת הפחד והעדר אופק כלכלי בקרב חלקים ניכרים באוכלוסייה. מה שמפתיע הוא שהרגש השלילי שזור בכל חלקי הציבור; עשירים כעניים. הפסיכולוגיה של חוסר תכנון עתידי, העדר רצון להיכנס להשקעות פיתוח, והאווירה הכללית של חוסר וודאות - יוצרת הרס כלכלי ממשי. אנשים רוכשים פחות, וחוזרים להתכנס אל תוך ארבע אמותיהם. כל זה מתמקד בכלכלה, ומדחיק את הדיון החשוב אודות הנזקים הנפשיים שחוסר הוודאות יוצרת ברמה האישית, המשפחתית והקהילתית.
הפחד קיים גם בשוק ההון
את חוסר הוודאות רואים כבר כמה חודשים, בניתוח הנתונים והמגמות של שוקי ההון בארץ ובעולם. ניכרת עייפות מסוימת בקרב המשקיעים, שמחפשים מזור להמשכיות המצב, ולחוסר היכולת להציג מתווה ברור ונהיר ליציאה מהמשבר.
ייתכן מאוד, שדווקא היציאה המהירה של ישראל מהמשבר (בזכות מנות החיסונים הראשונים), היתה לנו לרועץ. הנה כולנו היינו בטוחים שיצאנו מהמשבר, הכל טוב, והכל חוזר לקדמותו. אלא שאז גילינו שאנו בחזרה עמוק בעין הסערה המגפתית, והפעם אין לנו אמון מלא שנצליח לצאת בצורה טובה ובריאה.
שוק ההון עוסק גם ואולי בעיקר בתמחור סיכון. והמצב כיום, הוא התגברות ממשית בסיכונים ובאתגרים העומדים בפני העולם. כאמור, חוסר הוודאות שאנו שרויים בו כרגע הינו ממשי ורב הנסתר על הגלוי. הנזקים הכלכליים נערמים, והמשקיעים אינם רואים מתווה ברור וממשי ליציאה מהמשבר.
המצב דווקא טוב יותר ממה שחושבים
חשוב להדגיש כי המציאות איננה באמת כל כך אפרורית ומדכאת; ככל הנראה, תוך מספר חודשים הממסד המדעי וחברות התרופות יצליחו לפתח חיסון או תרופה יעילה יותר כנגד זן הדלתא, ובמקביל אזרחי העולם יתכנסו לשגרה החדשה בצל מגפות וזנים חדשים. זה בוודאי יקרה במוקדם או במאוחר. אבל עד אז, חוסר הוודאות תכה בנו ללא רחם, והמחיר הכלכלי הצפוי בעיקר בשוק ההון יכול להיות משמעותי.
להשקיע מהראש ולא מהבטן
טוב יעשו מקבלי ההחלטות, אם יתאמצו ליצור קצת יותר וודאות עולמית בהתמודדות עם משבר הקורונה. טוב יעשו המשקיעים, אם ינסו לנתק את הרגשות הסוערים שלהם מהחלטות השקעה. לא לקבל החלטות מהבטן! לא למהר למכור רק כי מפחדים או בגלל שאחרים מוכרים. לחפש השקעות עם ערך לטווח האסטרטגי. לא לחשוש מירידות שערים, ומהפסדים ממשיים בשוקי ההון. הם וודאי יקרו (השאלה היא רק מתי), ולאחריהם נראה ככל הנראה עליות שערים נאות ומפצות.
משקיעים שהתרגלו במהלך המשבר לעיון מתמיד בתיק ההשקעות שלהם, טוב יעשו אם יורידו קצת את המינון. אין צורך לבחון מדי יום מה קורה עם תיק ההשקעות שלנו. זה סתם מלחיץ, מעורר דאגות, יוצר פחדים, ומוביל לרגשות עזים ולא רציונאליים. אגב, באופן מפתיע – הרגש השלילי מופיע ללא קשר לשאלה האם התיק עולה או יורד. ראוי לסגל נוהג של בחינה מדודה יותר של תיק ההשקעות, אחת לתקופה, ועם ייחוס התוצאות; לא רק בכמה עלה, אלא - מדוע עלה? ומהי העלייה היחסית למדדי הייחוס?
אנו חיים כיום בעידן מאוד מורכב. היציאה המהירה (מדי?) ממשבר הקורונה והחזרה הלא פחות מהירה למגיפה העולמית בעיקר בגלל זן הדלתא, מובילות לחוסר וודאות רבה. בעת הזאת, טוב לקחת צעד אחד אחורה, ולא להיחפז בהחלטות השקעה מהותיות. לנסות ולהתמקד באופק של הטווח הארוך, ולהבין כי האנושות התמודדה בעבר עם אתגרים ותמורות יותר גדולים, והצליחו לעלות מעלה מעלה, למרות הכל. אין באמת ממה לפחד - אלא מהפחד עצמו.
- 11.המכפילים חסרי היגיון 29/08/2021 15:27הגב לתגובה זוהשאלה רק מתי תבוא הנפילה - והרי הזאבים מרווחים עיקר בנפילות, כאשר ההמון מור בבהלה
- 10.תמי 26/08/2021 15:16הגב לתגובה זואם עכשיו יתחיל פתאום פחד מנגיף הוואנה ברור שמניות החיסונים ימשיכו לעלות.כל יתר המניות יתנהגו לפי כיוון השוק הכללי.
- 9.אתה טועה וממטעה 26/08/2021 12:35הגב לתגובה זו"מדוע שוקי ההון מדשדשים? מדוע הביקושים הכלכליים הולכים ויורדים?" לפי המדדים ארה"ב SP ונאסדק הרבה מעל תחילת הקורנוה- כמה מעל ? SP כבר 20 אחוז מהשיא של לפני הקורונה בפברואר 2020 , הנאסדק מעל 50 אחוז מפברואר 2020 - למעשה התשואה בארה"ב ב2020-2021 היא הרה מעבר לדשדוש , יותר נכון עלייה חדה מאוד. אפילו בארץ מדד תא 35 חזר ועלה מעבר לשיא של פברואר 2020. אז השאלה האמיתי היא האם בעצם המצב של השווקים היום בתהחשב ב 18 חודשים של מגיפה עולמית שלמרות חיסונים לא נעלמת ומעלימה תעשיות שלמות של תיירות , תעופה, וארועים גדולים - תראו מה קרה לאולימפיאדה בטוקיו... מה יקרה בשנה הקרובה? לדעתי השיגעון צריך להסתיים ותהיה נחיתה כואבת למציאות הגיונית יותר
- 8.לדעתי דיי ברור בשהבועה עומדת להתפוצץ. חבל לאבד את הכסף (ל"ת)ירון 26/08/2021 12:29הגב לתגובה זו
- 7.גיל 26/08/2021 12:24הגב לתגובה זוכך זה נראה בשטח.
- 6.יובל 26/08/2021 12:24הגב לתגובה זועשיתי מעל 2 מיליון ש"ח נקי בשנה האחרונה, השוק שובר שיאים כל יום
- 5.למדן 26/08/2021 12:17הגב לתגובה זוהרבה הרבה מילים ותוכן שיטחי מאד וזה מה שמטריד כל יום מופיע נביא ונותן תחזיות אז עד כאן
- 4.חמיד 26/08/2021 12:15הגב לתגובה זווהכל תקין שם
- 3.אפתאיסט 26/08/2021 12:07הגב לתגובה זוכשיש אי וודאות, הוודאות היחידה זה התערבות הפד, וכהשפד מתערב אז השווקים חוגגים. הכל הפוך על הפוך.
- 2.אפתאיסט 26/08/2021 12:02הגב לתגובה זוהשוקקים מדשדשים ?! השווקים שוברים שיאים חדשים יום יום. פחד? מדד הפחד בשפל של כמעט שנתיים
- 1.נ.ש. 26/08/2021 11:46הגב לתגובה זוהמעוף עלה השבוע ב70 נקודות. כל השווקים בשיא כל הזמנים על איזה דשדוש אתה מדבר?
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
