אוטומציה שיווקית מחשבים אינטרנט מידע
צילום: Istock

הקורונה וההגבלות חוזרות? יש חברות שעבורן זה כמעט ולא רלוונטי

לא ברור לאן העולם הולך כרגע אבל כפי שכבר ראינו בקורונה, התיקון בשווקים מתפלג בצורה שונה בין הסקטורים, יש חברות שדווקא מרוויחות מכך וניתן לנהל את הסיכון בצורה על ידי התמקדות בחברות מתחומים שצפויים להמשיך להצליח - אלה התחומים והחברות
ניר חצב | (1)

אחרי שנראה היה שהקורונה היא הסיפור של שנת 2020, שנת 2021 ממשיכה לספק לנו הפתעות. ווריאנט הדלתא המתפשט מאיים להשפיע מחדש על התנאים הכלכליים וגורם למשקיעים ברחבי העולם לגרד את הראש ולנסות להבין האם אנחנו בעיצומו של Reopening Cycle או שאולי זה הזמן לחזור ולבקר את תיזת ה-COVID On ולהתמקד בחברות שראו האצה עסקית משמעותית עם התפרצות נגיף הקורונה.

 

בשנתיים האחרונות הוכח שהניסיון לחזות את כיוון התפרצות הנגיף הוא קשה עד בלתי אפשרי וכרגע עושה רושם שהמעבר בין דעיכה להתפרצות מחודשת יתרחש עוד מספר פעמים בשנים הקרובות. בהתאם, נראה שסנטימנט המשקיעים ימשיך לנוע כמטוטלת בין השקעה בחברות ערך בתחומים שנפגעו מהקורונה (תיירות, מלונאות וכו') לבין חברות צמיחה שהקורונה דווקא עשתה להן טוב.

 

התמקדות ב"Super Trends"

פתרון אפשרי להתמודדות עם אי הוודאות המוגברת הוא לנסות ולאתר חברות שנהנות מ-Super Trends, כלומר ממגמות מבניות ארוכות טווח, שהחלו הרבה לפני נגיף הקורונה וימשכו ככל הנראה גם הרבה אחריו. חברות אלו כמעט ואינן מושפעות מהותית ממצב הנגיף, פועלות בשווקים בעיצומו של סייקל צמיחה ארוך טווח ויודעות לייצר ערך בתנאי שוק שונים.

 

להלן מספר תחומים אפשריים:

Collaboration – חברות הפועלות בתחום זה מספקות כלים ושירותים לשיתוף פעולה פנים-ארגוני – תיאום משימות ותהליכי עבודה, מעקב אחרי התקדמות ושילוב נתונים ממערכות ארגוניות אחרות. בשוק עבודה שצפוי להיות היברידי (בית/עבודה) וגלובאלי מאי פעם, לכלים אלו יש חשיבות קריטית להגברת פרודוקטיביות. לכן, יותר ויותר ארגונים מבינים שהטמעת כלים אלו היא קריטית כדי להתאים את סביבת העבודה לצרכים העדכניים.

חברת המחקר IDC מעריכה את גודל השוק ב-56 מיליארד דולר ב-2020, עם צפי להגעה ל-88 מיליארד דולר ב-2024 (שיעור צמיחה שנתי של 12%). מייקרוסופט היא החברה הגדולה בתחום, עם מוצר ה-Teams שנפוץ מאוד בקרב ארגונים גדולים, אך מלבדה יש חברות נוספות כמו Atlassian, Monday הישראלית, Smartsheet, Asana, ועוד.

 

פרסום דיגיטלי – תהליך העברת תקציבי פרסום מערוצים קונבנציונליים (רדיו, פרינט, טלוויזיה ליניארית) לערוצים דיגיטליים הוא תהליך ארוך טווח, שהחל הרבה לפני התפרצות נגיף הקורונה וצפוי להמשיך, וכנראה להאיץ, בשנים הקרובות. הערוצים הדיגיטליים מאפשרים למפרסמים ברחבי העולם לבצע Targeting (בחירת קהל יעד) איכותי לאין שיעור מהערוצים המסורתיים, כשגם דרכי המדידה הן יעילות ומדויקות יותר.

חברת המחקר GroupM מעריכה שהפרסום הדיגיטלי בארה"ב עבר לאחרונה את רף ה-50% מכלל הוצאות הפרסום במדינה והגיע לרמה של כ-130 מיליארד דולר בשנה. בהתחשב בכך שמדובר בשוק עצום (כ-250 מיליארד דולר בשנה בארה"ב בלבד), כל אחוז נתח שוק שיקח הפרסום הדיגיטלי על חשבון הקונבנציונלי, יגרום לתוספת הכנסות מהותית מאוד לחברות הפעילות בשוק. החברות המובילות בתחום, שבראשן גוגל, פייסבוק ואמזון, ואחריהן Long Tail של חברות העוסקות בהפצה, מדידה, מסחר ותפעול בתחום, צפויות להמשיך וליהנות מרוח גבית מבנית וחיובית.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אבטחת מידע – שוק אבטחת המידע הוא כמובן שוק גדול ומפוזר, אבל ברמה המבנית אפשר לומר שהוא לא הולך לשום מקום וצפוי להמשיך ולייצר צמיחה גבוהה בעתיד הנראה לעין. העלייה המסיבית בתדירות ובחומרת התקיפות גורמת לכך שכמעט כל הארגונים בעולם רואים עלייה מתמדת בתקציבי אבטחת המידע שלהם.

למרות זאת, לפי הערכת חברת המחקר Gartner, הוצאות הסייבר בעולם מסתכמות ב-130 מיליארד דולר בשנה, סכום אולי גבוה אבסולוטית, אבל רק 4% מכלל ההוצאות על שירותי טכנולוגיה בעולם. שנת 2020 הייתה שנת מפתח עבור שוק אבטחת המידע העולמי. תחילה, השוק הפגין עמידות יוצאת דופן, כשהצליח לצמוח בכ-4% ב-2020, בניגוד לדעיכה כמעט בכל שאר התחומים בעולם הטכנולוגיה. כל התחזיות קדימה מדברות על האצה בצמיחה בשנים הבאות, כש-Gartner מעריך ששוק הסייבר יצמח בקצב שנתי ממוצע של 7% בשנים 2019-2024.

מעבר לכך, התפרצות נגיף הקורונה האיצה תהליכים מבניים של מעבר לענן, דיגיטציה, עבודה מרחוק ועוד. מנקודת מבטו של שוק ההון, עולם אבטחת המידע הוא עולם ייחודי מאוד, בו היתרון הטכנולוגי הוא קריטי וחשוב בהרבה מבתחומים טכנולוגיים אחרים, שבהם יש מקום גם לחברות עם איכות טכנולוגית בינונית. השוק מתבונן קדימה ומבין שהחברות שמבצעות "שיבוש" (Disruption) אמיתי יכולות לייצר צמיחה גבוהה למשך כמה שנים, כך שהמודל הפיננסי עבורן צריך להתבסס על הטווח הארוך. במבט קדימה, שוק הסייבר הוא שוק בצמיחה מבנית, שנמצא עדיין בשלבי התפתחות ראשוניים.

 

הכותב הוא אנליסט טכנולוגיה במור השקעות. בהכנת הכתבה השתתף ניר צרפתי, סמנכ"ל מחקר במור השקעות

 

 

האמור מובא למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ או שיווק השקעות או כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכן אין בו כדי להחליף את שיקול הדעת של הקורא. מור השקעות ו/או חברה בקבוצת מור ("החברה") מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברה הנסקרת, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברה הנסקרת, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בכתבה. האמור מבוסס הערכה בלבד ועשוי שלא להתממש או להתממש באופן חלקי או שונה מהמתואר. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. החברה אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. ולא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בכתבה זו, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שעכשיו כבר לא יהיו כתבות שמבקרות את אופן ההשקעה של 19/08/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
    שעכשיו כבר לא יהיו כתבות שמבקרות את אופן ההשקעה של מור בהנפקות של הגמל?
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

אלכס קארפ מנכ"ל פלנטיר; קרדיט: טוויטראלכס קארפ מנכ"ל פלנטיר; קרדיט: טוויטר

פלנטיר סיפקה דוח מרשים - אז למה המניה יורדת?

אלכס קארפ, מנכ"ל החברה: "אלו התוצאות הכי טובות של חברת תוכנה מאז ומעולם" 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פלנטיר

פלטיר Palantir 3.35%  דיווחה על תוצאות טובות, תחזית חזקה, אבל אחרי שהמניה נסקה לשווי של טריליון דולר - פי 5 בשנה, הציפיות מאוד גבוהות. המניה מתממשת אחרי המסחר. מה הסיבה? פלנטיר כבר מנותקת מהתוצאות. זו מניה שלא נסחרת על פי תוצאות בפועל, היא נסחרת כחברת חלום. כדי להצדיק את המחיר שלה, פלנטיר צריכה להגיע למימדים של לפחות פי 10, ומכאן שם שקשה לחפש תשובה בתוצאות, או בתחזית. התשובה נמצאת במסחר - מאות אלפי משקיעים שמקבלים החלטה אם לקנות, להחזיק או לממש. פלנטיר היא "מניית העם" בארה"ב, יש לה קהל מאמין, אובססיבי  וענק. הוא גדול יותר ומשפיע יותר על המניה מאשר משקיעים מוסדיים. 

למעשה מדובר בסוג של כת - כדאי לכם לקרוא על מהנהיג הכת, אלכס קארפ והרטוריקה שלו: המופע של אלכס קארפ - "כמה עצובים אלה שלא השקיעו בנו. תביאו פופקורן. הם בוכים"

למעשה, בעוד רוב הגופים המוסדיים אמרו למכור את המניה בחצי שנה האחרונה, המשקיעים הפרטיים היו אלו שהזניקו אותה. בפלנטיר יודעים לטפח את הקהילה - הם עושים מפגשים ייעודים עם הקהילה, הם מדברים איתם לפעמים לפני שיחות הוועידה המסורתיות עם אנליסטים. הם גם יודעים להלהיב אותם. "אלה היו התוצאות הכי טובות של חברת תוכנה מאז ומעולם", אמר אתמול אלכס קארפ. אתמול זה לא עזר, המניה יורדת אחרי המסחר ב-5%, אבל מה זה מימוש כזה לעומת  נסיקה של 400% בשנה. 

ברבעון השלישי ההכנסות של פלנטיר הסתכמו ב-1.18 מיליארד דולר, עלייה של 63% לעומת שנה קודמת, ומעל הציפיות שנעו סביב 1.09 מיליארד דולר. הרווח המתואם למניה עמד על 0.21 דולר, גבוה מההערכה שעמדה על 0.17 דולר.

ברבעון זה פעילות המגזר המסחרי (commercial) בארה"ב טיפסה בקצב של 121%, והגיעה ל-397 מיליון דולר, בעוד פעילות הממשלה גדלה ב-52%. לצד זה, החברה עדכנה כלפי מעלה את תחזית המכירות לרבעון הרביעי של 2025 לטווח 1.327-1.331 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מהתחזיות של כ-1.19 מיליארד דולר.


פלנטיר נסחרת במחיר של 198 דולר (כולל הירידה שאחרי סגירת המסחר), השווי שלה הוא חצי טריליון דולר, ומכפיל הרווח לשנה הבאה הוא כ-200.