אוטומציה שיווקית מחשבים אינטרנט מידע
צילום: Istock

הקורונה וההגבלות חוזרות? יש חברות שעבורן זה כמעט ולא רלוונטי

לא ברור לאן העולם הולך כרגע אבל כפי שכבר ראינו בקורונה, התיקון בשווקים מתפלג בצורה שונה בין הסקטורים, יש חברות שדווקא מרוויחות מכך וניתן לנהל את הסיכון בצורה על ידי התמקדות בחברות מתחומים שצפויים להמשיך להצליח - אלה התחומים והחברות
ניר חצב | (1)

אחרי שנראה היה שהקורונה היא הסיפור של שנת 2020, שנת 2021 ממשיכה לספק לנו הפתעות. ווריאנט הדלתא המתפשט מאיים להשפיע מחדש על התנאים הכלכליים וגורם למשקיעים ברחבי העולם לגרד את הראש ולנסות להבין האם אנחנו בעיצומו של Reopening Cycle או שאולי זה הזמן לחזור ולבקר את תיזת ה-COVID On ולהתמקד בחברות שראו האצה עסקית משמעותית עם התפרצות נגיף הקורונה.

 

בשנתיים האחרונות הוכח שהניסיון לחזות את כיוון התפרצות הנגיף הוא קשה עד בלתי אפשרי וכרגע עושה רושם שהמעבר בין דעיכה להתפרצות מחודשת יתרחש עוד מספר פעמים בשנים הקרובות. בהתאם, נראה שסנטימנט המשקיעים ימשיך לנוע כמטוטלת בין השקעה בחברות ערך בתחומים שנפגעו מהקורונה (תיירות, מלונאות וכו') לבין חברות צמיחה שהקורונה דווקא עשתה להן טוב.

 

התמקדות ב"Super Trends"

פתרון אפשרי להתמודדות עם אי הוודאות המוגברת הוא לנסות ולאתר חברות שנהנות מ-Super Trends, כלומר ממגמות מבניות ארוכות טווח, שהחלו הרבה לפני נגיף הקורונה וימשכו ככל הנראה גם הרבה אחריו. חברות אלו כמעט ואינן מושפעות מהותית ממצב הנגיף, פועלות בשווקים בעיצומו של סייקל צמיחה ארוך טווח ויודעות לייצר ערך בתנאי שוק שונים.

 

להלן מספר תחומים אפשריים:

Collaboration – חברות הפועלות בתחום זה מספקות כלים ושירותים לשיתוף פעולה פנים-ארגוני – תיאום משימות ותהליכי עבודה, מעקב אחרי התקדמות ושילוב נתונים ממערכות ארגוניות אחרות. בשוק עבודה שצפוי להיות היברידי (בית/עבודה) וגלובאלי מאי פעם, לכלים אלו יש חשיבות קריטית להגברת פרודוקטיביות. לכן, יותר ויותר ארגונים מבינים שהטמעת כלים אלו היא קריטית כדי להתאים את סביבת העבודה לצרכים העדכניים.

חברת המחקר IDC מעריכה את גודל השוק ב-56 מיליארד דולר ב-2020, עם צפי להגעה ל-88 מיליארד דולר ב-2024 (שיעור צמיחה שנתי של 12%). מייקרוסופט היא החברה הגדולה בתחום, עם מוצר ה-Teams שנפוץ מאוד בקרב ארגונים גדולים, אך מלבדה יש חברות נוספות כמו Atlassian, Monday הישראלית, Smartsheet, Asana, ועוד.

 

פרסום דיגיטלי – תהליך העברת תקציבי פרסום מערוצים קונבנציונליים (רדיו, פרינט, טלוויזיה ליניארית) לערוצים דיגיטליים הוא תהליך ארוך טווח, שהחל הרבה לפני התפרצות נגיף הקורונה וצפוי להמשיך, וכנראה להאיץ, בשנים הקרובות. הערוצים הדיגיטליים מאפשרים למפרסמים ברחבי העולם לבצע Targeting (בחירת קהל יעד) איכותי לאין שיעור מהערוצים המסורתיים, כשגם דרכי המדידה הן יעילות ומדויקות יותר.

חברת המחקר GroupM מעריכה שהפרסום הדיגיטלי בארה"ב עבר לאחרונה את רף ה-50% מכלל הוצאות הפרסום במדינה והגיע לרמה של כ-130 מיליארד דולר בשנה. בהתחשב בכך שמדובר בשוק עצום (כ-250 מיליארד דולר בשנה בארה"ב בלבד), כל אחוז נתח שוק שיקח הפרסום הדיגיטלי על חשבון הקונבנציונלי, יגרום לתוספת הכנסות מהותית מאוד לחברות הפעילות בשוק. החברות המובילות בתחום, שבראשן גוגל, פייסבוק ואמזון, ואחריהן Long Tail של חברות העוסקות בהפצה, מדידה, מסחר ותפעול בתחום, צפויות להמשיך וליהנות מרוח גבית מבנית וחיובית.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אבטחת מידע – שוק אבטחת המידע הוא כמובן שוק גדול ומפוזר, אבל ברמה המבנית אפשר לומר שהוא לא הולך לשום מקום וצפוי להמשיך ולייצר צמיחה גבוהה בעתיד הנראה לעין. העלייה המסיבית בתדירות ובחומרת התקיפות גורמת לכך שכמעט כל הארגונים בעולם רואים עלייה מתמדת בתקציבי אבטחת המידע שלהם.

למרות זאת, לפי הערכת חברת המחקר Gartner, הוצאות הסייבר בעולם מסתכמות ב-130 מיליארד דולר בשנה, סכום אולי גבוה אבסולוטית, אבל רק 4% מכלל ההוצאות על שירותי טכנולוגיה בעולם. שנת 2020 הייתה שנת מפתח עבור שוק אבטחת המידע העולמי. תחילה, השוק הפגין עמידות יוצאת דופן, כשהצליח לצמוח בכ-4% ב-2020, בניגוד לדעיכה כמעט בכל שאר התחומים בעולם הטכנולוגיה. כל התחזיות קדימה מדברות על האצה בצמיחה בשנים הבאות, כש-Gartner מעריך ששוק הסייבר יצמח בקצב שנתי ממוצע של 7% בשנים 2019-2024.

מעבר לכך, התפרצות נגיף הקורונה האיצה תהליכים מבניים של מעבר לענן, דיגיטציה, עבודה מרחוק ועוד. מנקודת מבטו של שוק ההון, עולם אבטחת המידע הוא עולם ייחודי מאוד, בו היתרון הטכנולוגי הוא קריטי וחשוב בהרבה מבתחומים טכנולוגיים אחרים, שבהם יש מקום גם לחברות עם איכות טכנולוגית בינונית. השוק מתבונן קדימה ומבין שהחברות שמבצעות "שיבוש" (Disruption) אמיתי יכולות לייצר צמיחה גבוהה למשך כמה שנים, כך שהמודל הפיננסי עבורן צריך להתבסס על הטווח הארוך. במבט קדימה, שוק הסייבר הוא שוק בצמיחה מבנית, שנמצא עדיין בשלבי התפתחות ראשוניים.

 

הכותב הוא אנליסט טכנולוגיה במור השקעות. בהכנת הכתבה השתתף ניר צרפתי, סמנכ"ל מחקר במור השקעות

 

 

האמור מובא למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ או שיווק השקעות או כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכן אין בו כדי להחליף את שיקול הדעת של הקורא. מור השקעות ו/או חברה בקבוצת מור ("החברה") מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברה הנסקרת, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברה הנסקרת, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בכתבה. האמור מבוסס הערכה בלבד ועשוי שלא להתממש או להתממש באופן חלקי או שונה מהמתואר. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. החברה אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. ולא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בכתבה זו, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שעכשיו כבר לא יהיו כתבות שמבקרות את אופן ההשקעה של 19/08/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
    שעכשיו כבר לא יהיו כתבות שמבקרות את אופן ההשקעה של מור בהנפקות של הגמל?
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים

נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חוזר לרעיון ישן שלו: ביטול החובה על חברות ציבוריות לפרסם דוחות כספיים מדי רבעון והסתפקות בדיווח חצי־שנתי. השבוע טראמפ חזר והעלה את ההצעה ברשתות החברתיות, והפעם ייתכן שיש לו יותר כוח לקדם שינוי רגולטורי. למרות זאת, נראה שהמשקיעים לא מתלהבים. אין לחץ מצד השוק על הרשות לניירות ערך האמריקנית לשנות את דרישות הדיווח, כשהמשמעות של מהלך כזה היא פחות מידע למשקיעים ויותר חוסר־וודאות.


הרבה סיבות למה זה רעיון גרוע

דיווח כספי סדיר ושקוף מפחית לחברות את עלויות הגיוס. ככל שהמידע אמין ונגיש יותר, כך קל וזול לחברה לגייס הון או ליטול אשראי. איש לא רוצה להמתין שלושה חודשים נוספים כדי לגלות התפתחויות שליליות, כמו מעבר של חברה מרווח להפסד. באותה מידה, איש אינו מעוניין להחמיץ שינוי פתאומי לטובה, כפי שקרה באנבידיה. זו גם אחת הסיבות לכך שעלות ההון של חברות אמריקניות נחשבת לאורך שנים לנמוכה יחסית לעולם.


פחות דוחות כספיים עלולים להוביל לתנודתיות גבוהה יותר במניות. מרווחי זמן ארוכים בין פרסומים יוצרים "קפיצות" חדות כאשר סוף־סוף מתפרסם המידע. יתרה מכך, העובדה שמידע אינו מדווח לציבור אינה אומרת שאינו קיים. מנהלים ובעלי תפקידים עדיין מחזיקים בו ועלולים להשתמש בו לפני כולם.


הפחתת תדירות הדיווח תחזק במיוחד את היתרון של משקיעים מוסדיים עם תקציבי מחקר גדולים וגישה ישירה להנהלות, ותפגע במשקיעים פרטיים. דיווח קבוע מסייע לאזן את תנאי השוק. גם מנקודת מבט עסקית רחבה הצעד אינו מתיישב עם המציאות. מחזורי העסקים מתקצרים, לא מתארכים.


שוק הבינה המלאכותית ממחיש את זה היטב, כאשר לפני שלוש שנים כמעט שלא הוזכר, וכיום הוא משנה ענפים שלמים. המתנה של חצי שנה בין דוחות כספיים עלולה להיחשב נצח בתעשיות דינמיות כאלה.


תחזיות רווח לעומת דיווח שוטף