השווקים עדיין עצבניים אבל בבנקי ההשקעות שוריים על המשך 2021
השינויים שהממשל החדש הכניס לאג'נדה הכלכלית וכך גם לשווקים הפיננסיים, הם הרבה יותר מטון וסגנון. למרות שנחסם בטוויטר (TWTR), הזיכרון של הנשיא שעבר דונלד טראמפ ואינספור ציוציו ב-4 השנים שקדמו לכך, הרגיש לפרקים כאילו הוא מריץ את השווקים בוול סטריט, אלה שלמען האמת לא באמת היו זקוקים לסיוע מיוחד. ביידן בקושי העלה פוסט אחד ברשתות החברתיות, אבל השקעות של 1.9 טריליון דולר, בעיקר בתשתיות – אבל לא רק – עשה גם עשה.
חבילת החילוץ האחרונה שאישר הנשיא ביידן אמנם פעלה כחרב פיפיות מסוימת, עם צפי לאינפלציה בשל מה שלא מעט פרשנים מגדירים כ"התחממות יתר" של הכלכלה, שתסבול מביקושים גבוהים והיצע נמוך, שיוביל לעלייה חדה במחירים וירידת כוח הקנייה של הדולר. מצד שני, מי שחטף עד עכשיו את מרבית המכה זה מדד הנאסד"ק, כשהמניות של הבנקים, הנפט והסקטורים שנפגעו יותר בשל המגפה עולים, כשהדאו ג'ונס וה-S&P שברו לא מעט שיאים בחודש האחרון, למרות הירידות האחרונות.
אז למה האנליסטים והאסטרטגים שוריים? שתי סיבות מרכזיות. הראשונה והברורה מאליה היא סביבת הריבית הנמוכה, שידועה כתומכת בשוקי ההון. הסיבה השנייה זה הצפי לעלייה של עד 8% בתמ"ג האמריקאי והמשך עלייה יחסית גבוהה ב-2022.
בכל מקרה, בבנקים הגדולים בוול סטריט ובעולם שוריים על שוקי המניות והם סבורים שלמניות יש עוד לאן לטפס. לדוגמה ב-RBC העלו את התחזית לרווח למניה המצטבר על מדד ה-S&P מ-168 דולר ל-177 דולר ו-193 דולר ב-2022. בחטיבת המחקר של RBC שדרגו את ההמלצה שלהם לשוק המניות האמריקאי לניטרלי, לעומת עמדת מכירה ליתר שוקי המניות. הדגש הוא על חברות Small Cap על פני החברות הגדולות ומניות ערך על פני צמיחה.
- מס על שכר דירה - כל מה שצריך לדעת
- דרישת המיליונים של ח"כ בן גביר מ"עובדה" ומאחת המרואיינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו מאמינים שהמפתח ליכולת של מניות הערך לתפוס את ההזדמנות ולהוביל מעבר ל-2021, תלוי בכך שהכלכלה האמריקאית תשמור על טרנד הצמיחה ב-2022 ומעבר – כשהחדשות הטובות הן שהקונצנזוס סבור שכך בדיוק יהיה", כתב בחטיבת המחקר של RBC ושמרו על מחיר מטרה של 4,100, מה שאומר של-S&P יש אפסייד נוסף.
גם בדויטשה בנק שוריים מאוד וקבעו באופן מפליא מחיר מטרה זהה לזה של RBC עם 4,100, אבל זה רק לאחר ששדרגו קלות את התחזית מ-3,950 נקודות. עם זאת, בדויטשה סבורים שההחזרים על ה-S&P (הרווחים של החברות) יגיעו ל-202 דולר.
"בטווח הקרוב אנחנו סבורים ששוק המניות ימשיך לטפס, כשהעליות יתמכו על ידי צמיחת מאקרו ועלייה בהכנסות של חברות, מה שכבר דוחף לעליות וכניסה של הון, כשהסיוע של הממשל למשפות האמריקאיות יוזרם חזרה למניות", קבעו בחטיבת המחקר של דויטשה, אבל סייגו. "אחרי השיאים שיהיו בצמיחה ברבעון השני אנחנו מצפים לנסיגה מסוימת", כתבו.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הסקטור המועדף על דויטשה הוא האנרגיה שבו הם סבורים שמחיר של חבית נפט גולמי יאמיר ל-80 דולר לחבית ומעריכים כי התשואה לפדיון על האג"ח ל-10 שנים של משרד האוצר האמריקאי יעמדו על בין 2 ל-2.25% - כלומר בדויטשה מיישרים קו עם הפד'.
- 8.יחזקאל 28/03/2021 20:42הגב לתגובה זוגם כשהשוק מסוכן
- 7.כסף טיפש 28/03/2021 16:38הגב לתגובה זוובעוד שבוע הבורסה תרד 3 אחוז ותביאו כתבה למה הבורסה יקרה והבועה הולכת להתפוצץ. לא חייבים לכתוב משהו אם אין מה
- 6.יחזקאל 28/03/2021 08:04הגב לתגובה זועוד לא שמעתי על בנק או לברת השקעות באה ואמרה :זהירות השוק עלול לרדת גם לא לפני המפולות
- 5.האפסים שם באמריקה לא מסוגלים בלי להריץ את השוק אוחחח הה (ל"ת)האמיתי 27/03/2021 19:03הגב לתגובה זו
- 4.יונתן 27/03/2021 17:01הגב לתגובה זוהשוק האמריקאי נמצא במכפילים גבוהים מאלו של 1929. אין לדעת מתי תבוא הקריסה אבל היא תהיה נוראה.
- 3.ישראל 27/03/2021 15:47הגב לתגובה זובחצי השנה האחרונה וזה ימשיך גם בחצי השנה הקרובה.
- 2.סמי 27/03/2021 14:50הגב לתגובה זומניות הבנקים תעלנה כי עובדים קבועים בעלי שכר מפלצתי מגיעים לגיל פרישה. הוצאות השכר בבנקים תרדנה בצורה משמעותית . הדוחות יהיו טובים ומשתפרים כל שנה מחדש.
- 1.ידעתם שהדפסת טריליונים נכנסת לחישוב התמ"ג? פונזי חוקי (ל"ת)בני 27/03/2021 12:41הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
