גיימסטופ
צילום: Google Street View

קרן הסל של העדר? ה-ETF שמקבץ מניות שמלהיבות את המשקיעים הפרטיים

חברת ניהול ההשקעות VanEck תשיק קרן שמורכבת ממניות בעלות שווי של 10 מיליארד ד' ומעלה שהסנטימנט כלפיהן ברשתות החברתיות הוא החיובי ביותר, זאת בהתבסס על ניטור שיח ברשת. לצד טסלה - גם אקסון בפנים. החשש: "הריצה להרצה" - כר פורה למניפולציות שוק
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה גיימסטופ קרן סל

ביחד נקום, ביחד ניפול: אחרי שהמשקיעים הפרטיים גילו יותר ויותר את שוק ההון בשנה החולפת ומתחילת 2021 גם עלו על כוחם כקבוצה לדחוף מניות למלעלה, קרן סל חדשה תאפשר חשיפה מרוכזת למניות ״הצעקה האחרונה״ ברשתות החברתיות. לשגר פקודות רכישה נפרדות למניות גיימסטופ, טילריי או פלנטיר? לא עוד, אומרים מקימי הקרן - סידרנו לכם במקום זאת מנה גדושה של הייפ. הקאץ׳ כמובן הוא שכעת חשיפה גבוהה מדי בהרכב הקרן למניה אחת שנגמר לה הדלק עשויה למחוק עבור משקיעי הקרן את התשואה בחברתה שממשיכה לשאוף אוויר פסגות.

הסימול של הקרן אינדיקטיבי למדי למהותה: BUZZ, ושמה המלא הוא VanEck Vectors Social Sentiment ETF של חברת ניהול ההשקעות VanEck. ״אנחנו חווים רגע מונומנטלי בהיסטוריה של משקיעי הריטייל״, אמר אד לופז, מנהל תחום קרנות הסל בחברה, ״טוויטר, רדיט, סטוק-וויטס ופלטפורמות רבות אחרות ביססו קהילות שהן משקיעים יכולים לדון במניות. כתוצאה מהמעורבות הגבוהה של משתמשים אלה, נוצר כאן מאגר מידע חלופי עבור משקיעים״.

עוד הוא הוסיף כי ״קרן הסל החדשה מעצימה את המשקיעים הפרטיים ומסייעת להם להרוויח מהתובנות הנאספות ברשת ביחס למניות, שבסופו של דבר מייצרות מעין ׳בנצ׳מרק׳ של הסנטימנט ברשתות החברתיות״.

הקרן מבוססת על אינדקס שהורכב עוד ב-2015 המתעדכן מדי חודש ובו 75 מניות בעלות שווי שוק של למעלה מ-10 מיליארד דולר, להן הסנטימנט החיובי ביותר והצפי השורי ביותר - זאת על פי תוכן הנאסף גם מרשתות חברתיות וגם מאתרי חדשות. לפי החברה, מיליוני פוסטים מנותחים על ידי המערכת במטרה להבין מה חושבים המשקיעים על מניה שהזכירו - האם הסנטימנט חיובי, שלילי או ניטרלי. כל מניה באינדקס מקבלת ציון בהתבסס על הניתוח, ובהתאם לכך ניתן להן משקלן בקרן.

VanEck עצמה קיימת עוד מ-1955 ובסוף ינואר סך הנכסים המנוהלים על ידה הסתכם ב-69.6 מיליארד דולר. בין מי שעוזר לחברה לפמפם את פרסום הקרן החדשה הוא אושיית הרשת ומייסד בלוג הספורט Barstool Sports, דייויד פורטנוי, דמות בולטת בקרב המשקיעים הפרטיים בארה״ב. בסרטון שהעלה לטוויטר ציין כי בשנה שעברה מניות אינדקס הבאזז של החברה הניבו יחדיו תשואה הגבוהה ב-40% מזו של ה-S&P 500. פורטנוי עצמו מחזיק במניות של החברה שיצרה בזמנו את האלגוריתם עליו מבוסס אינדקס הבאזז.

כיוון שבמניות שבולטות בשיח ברשת עסקינן, קל לחשוב על גיימסטופ, AMC ועוד, אבל לקרן חשיפה גם לחברות צמיחה כמו טוויטר, פייסבוק ואמזון. בצדן תמצאו גם את טסלה, דראפטקינגס (DKNG) ופן גיימינג (PENN). מן העבר השני, גם אקסון מוביל ובלאקרוק כלולות בקרן. טוד רוזנבלאט, ראש אגף מחקר קרנות נאמנות בפירמה CFRA אמר למשל שקרן הסל החדשה תיצור סביבה עניין ושעבור כל מי שהתחמם על הקווים בזמן הזינוק של גיימסטופ מדובר באפשרות השקעה בטוחה יותר עקב הפיזור שבקרן והעובדה שזו תכלול גם חברות עם פעילות עסקית יציבה. ואולם רוזנבלאט גם מעלה את השאלה האם עדכון פעם בחודש של הקרן יצליחו ללכוד בזמן אמת את הסנטימנט בשווקים? מצד אחד מדבור בתדירות גבוה יותר מהמקובל בקרנות סל, אלא שייתכן שהלך הרוח של המשקיעים מהיר אף יותר.

כאמור, הרעיון הוא לצוד את המניות הללו דרך ניטור של השיח ברשת. וכאן הסיפור מסתבך: איזה משקל ניתן לפלטפורמות השונות ולמשתמשים השונים? דין יוטיוב כדין רדיט? האם חבר רדיט בן יומו עם 2 תגובות שווה לוותיקי הפורום שמייצרים מעורבות גבוהה יותר? כמה משתמשים מזויפים אצטרך לייצר וכמה ווריאציות שונות של הפראפראזה ״to the moon״ אצטרך לפרסם כדי להביא להגדלת המשקל של מניה מסויימת בקרן? ״הריצה להרצה״ יש שיגידו, ונזכיר כי כבר כעת ישנו חשש למעורבות של בוטים ברשתות החברתיות בכדי להשפיע על מחירי מניות.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 06/03/2021 09:30
    הגב לתגובה זו
    אני אהב כשלעצמי את VANECK ואפילו הייתי מושקע ב ETF אפריקה שלהם,אך לעת הזאת הסיכון גבוה מאוד,ראו ה"תיקון" בקרנות ARK לאחרונה
  • 1.
    תרימו את הכפפה 06/03/2021 07:04
    הגב לתגובה זו
    המס הורג את הבורסה בתוספת האופציות השבועיות המטופשות ואף פוליטיקאי לא אומר מילה כי מה יש להם לדאוג לכספי הצבור כשהכסף שלהם מובטח בזקנה .והם יודעים באיזה מניה כדאי להשקיע לא הגז לא כיל ההזויה ולא טבע כמובן. העיקר בנט רוצה לעשות פה סינגפור כשהוא אפילו לא יודע מה הולך שם .כשכולם יברחו מפה מישהו יתעורר . ממחר פותחים הכל וכל הכסף השחור שהעלה מס מניות השנה חוזר מתחת לבלטות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.