האם מניית טסלה תרד אחרי שתצטרף למדד ה-S&P?
כמה אירוני העולם שלנו? ענקיות הנפט, שפעם היו לסם החיים של הכלכלה העולמית ושלטו בכל שווקי האנרגיה ובקשר ישיר גם בהרגלי הצרכנות שלנו, הולכות ודועכות לאיטן. הן מוחלפות בזו אחר זו במדדים המובילים ובשווי השוק על ידי חברות של אנרגיה מתחדשת וכאלה שמסמלות את הדור הבא של האנרגיה. טסלה TESLA INC (TSLA) של אילון מאסק, היא הדוגמה הבולטת ביותר לשיפט הזה והמעבר של הנפט מגאות לשפל שנחלתו בעברו.
ביום שישי האחרון קיבלנו גושפנקא נוספת לשינויי הגאות הללו, כשבוועדה המנהלת את מדד ה-S&P, הודיעו כי כניסת של טסלה למדדי ה-S&P תהיה על חשבון חברת ריט וחברת נפט – שניים מהסקטורים שנכוו קשה יותר במגפה, למרות שחלק ניכר מהריטים כבר מראים סימני התאוששות.
רגע לפני כניסתה למדד, טסלה משביתה קווי ייצור
במדד ה-S&P 500, שמייצג את 50 החברות הגדולות במשק האמריקאי, תחליף את טסלה את חברת AIM) AIM), חברת ריט למגורים שירדה לאחר המסחר בכ-4%. טסלה תהווה כ-1.4% ממשקל המדד, דומה מאוד למשקלה של ברקשייר הת'אוויי BERKSHIRE HATHAWAY A (BRKA) כשהוספה למדד.
זה הופך אותה לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר שאי פעם הוכנסה למדד הכי אמריקאי שיש ומהווה את האינדקס הטוב ביותר למעקב אחר הכלכלה האמריקאית בניגוד לדאו המצומצם ולנאסד"ק המתרכז בסקטור ההייטק. טסלה תיכנס היישר למקום ה-6 ברשימה, לפחות מבחינת שווי השוק שלה שעומד על כ-600 מיליארד דולר.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באותה הנשימה, הודיעו בוועדה שטסלה תחליף את חברת הנפט אוקסידנטל פטרוליום ב-S&P 100. המניה, שאיבדה בשנתיים האחרונות 75% מערכה, ירדה ב-1.3% לאחר המסחר ושווי השוק של החברה עומד על 19.5 מיליארד דולר. עדיין גדול אמנם, אבל לא מספיק גדול כדי לייצג את המדד של 100 החברות הגדולות בארה"ב.
בשל שוויה עצום של טסלה, בוועדת המדד חשבו בהתחלה להכניס את המניה בשתי פעימות ובתמחורים שונים, כדי לנסות ולצמצם את התנודתיות, בשל העובדה שקרנות עוקבות למדד רוכשות מניות, כדי להשוות את התשואות לאלה שבמדד. אבל דינם של מנהלי הקרנות אינו זהה. אלה שמנהלים קרנות דינאמיות, צריכים לקבל החלטה – מתי לקנות את המניה, אם בכלל, ובאיזה מחיר ביחס למשקלה במדד.
לנסות ולעקוב אחרי הבנצ'מארק אינו דבר פשוט, כשהתנודתיות במניה אינה הופכת את המשימה לקלה יותר. לא רק שהמניה כבר מזמן מעל 600% תשואה השנה, מאז תחילת נובמבר, עם היוודע הידיעה על ההצטרפות למדד, המניה טסה בכ-50% נוספים, משווי של 404 מיליארד דולר, ל-610 מיליארד.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 4.יופי 13/12/2020 22:23הגב לתגובה זועכשיו טסלה היא הבולטת בין המכוניות החשמליות אבל לא לעולם חוסן !!!!!!
- 3.אחת הבועות הגדולות בהיסטוריה (ל"ת)מנית בועה!!!!! 13/12/2020 21:29הגב לתגובה זו
- 2.נתי 13/12/2020 21:08הגב לתגובה זודווקא כשתחשבו שהיא תרד בגלל מה שקרה, היא תעלה.
- 1.כן קרנות גידור ימכרו לקרנות פנסיה ולציבור ויברחו (ל"ת)שמוליק 13/12/2020 20:56הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
