טסלה
צילום: Dylan Calluy Unsplash

האם מניית טסלה תרד אחרי שתצטרף למדד ה-S&P?

ענקית הרכבים החשמליים תחליף חברת ריט ב-S&P 500 ואת חברת הנפט אוקסידנטל פטרוליום ב-S&P 100, במה שאולי מסמל יותר מכל את חילופי הדורות בוול סטריט ובשוק הרכב העולמי
ארז ליבנה | (4)

כמה אירוני העולם שלנו? ענקיות הנפט, שפעם היו לסם החיים של הכלכלה העולמית ושלטו בכל שווקי האנרגיה ובקשר ישיר גם בהרגלי הצרכנות שלנו, הולכות ודועכות לאיטן. הן מוחלפות בזו אחר זו במדדים המובילים ובשווי השוק על ידי חברות של אנרגיה מתחדשת וכאלה שמסמלות את הדור הבא של האנרגיה. טסלה TESLA INC (TSLA) של אילון מאסק, היא הדוגמה הבולטת ביותר לשיפט הזה והמעבר של הנפט מגאות לשפל שנחלתו בעברו.

 

ביום שישי האחרון קיבלנו גושפנקא נוספת לשינויי הגאות הללו, כשבוועדה המנהלת את מדד ה-S&P, הודיעו כי כניסת של טסלה למדדי ה-S&P תהיה על חשבון חברת ריט וחברת נפט – שניים מהסקטורים שנכוו קשה יותר במגפה, למרות שחלק ניכר מהריטים כבר מראים סימני התאוששות.

 

רגע לפני כניסתה למדד, טסלה משביתה קווי ייצור

במדד ה-S&P 500, שמייצג את 50 החברות הגדולות במשק האמריקאי, תחליף את טסלה את חברת AIM) AIM), חברת ריט למגורים שירדה לאחר המסחר בכ-4%. טסלה תהווה כ-1.4% ממשקל המדד, דומה מאוד למשקלה של ברקשייר הת'אוויי  BERKSHIRE HATHAWAY A (BRKA) כשהוספה למדד.

 

זה הופך אותה לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר שאי פעם הוכנסה למדד הכי אמריקאי שיש ומהווה את האינדקס הטוב ביותר למעקב אחר הכלכלה האמריקאית בניגוד לדאו המצומצם ולנאסד"ק המתרכז בסקטור ההייטק. טסלה תיכנס היישר למקום ה-6 ברשימה, לפחות מבחינת שווי השוק שלה שעומד על כ-600 מיליארד דולר.

 

באותה הנשימה, הודיעו בוועדה שטסלה תחליף את חברת הנפט אוקסידנטל פטרוליום ב-S&P 100. המניה, שאיבדה בשנתיים האחרונות 75% מערכה, ירדה ב-1.3% לאחר המסחר ושווי השוק של החברה עומד על 19.5 מיליארד דולר. עדיין גדול אמנם, אבל לא מספיק גדול כדי לייצג את המדד של 100 החברות הגדולות בארה"ב.

 

בשל שוויה עצום של טסלה, בוועדת המדד חשבו בהתחלה להכניס את המניה בשתי פעימות ובתמחורים שונים, כדי לנסות ולצמצם את התנודתיות, בשל העובדה שקרנות עוקבות למדד רוכשות מניות, כדי להשוות את התשואות לאלה שבמדד. אבל דינם של מנהלי הקרנות אינו זהה. אלה שמנהלים קרנות דינאמיות, צריכים לקבל החלטה – מתי לקנות את המניה, אם בכלל, ובאיזה מחיר ביחס למשקלה במדד.

 

לנסות ולעקוב אחרי הבנצ'מארק אינו דבר פשוט, כשהתנודתיות במניה אינה הופכת את המשימה לקלה יותר. לא רק שהמניה כבר מזמן מעל 600% תשואה השנה, מאז תחילת נובמבר, עם היוודע הידיעה על ההצטרפות למדד, המניה טסה בכ-50% נוספים, משווי של 404 מיליארד דולר, ל-610 מיליארד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יופי 13/12/2020 22:23
    הגב לתגובה זו
    עכשיו טסלה היא הבולטת בין המכוניות החשמליות אבל לא לעולם חוסן !!!!!!
  • 3.
    אחת הבועות הגדולות בהיסטוריה (ל"ת)
    מנית בועה!!!!! 13/12/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נתי 13/12/2020 21:08
    הגב לתגובה זו
    דווקא כשתחשבו שהיא תרד בגלל מה שקרה, היא תעלה.
  • 1.
    כן קרנות גידור ימכרו לקרנות פנסיה ולציבור ויברחו (ל"ת)
    שמוליק 13/12/2020 20:56
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.