טסלה
צילום: Dylan Calluy Unsplash

האם מניית טסלה תרד אחרי שתצטרף למדד ה-S&P?

ענקית הרכבים החשמליים תחליף חברת ריט ב-S&P 500 ואת חברת הנפט אוקסידנטל פטרוליום ב-S&P 100, במה שאולי מסמל יותר מכל את חילופי הדורות בוול סטריט ובשוק הרכב העולמי
ארז ליבנה | (4)

כמה אירוני העולם שלנו? ענקיות הנפט, שפעם היו לסם החיים של הכלכלה העולמית ושלטו בכל שווקי האנרגיה ובקשר ישיר גם בהרגלי הצרכנות שלנו, הולכות ודועכות לאיטן. הן מוחלפות בזו אחר זו במדדים המובילים ובשווי השוק על ידי חברות של אנרגיה מתחדשת וכאלה שמסמלות את הדור הבא של האנרגיה. טסלה TESLA INC (TSLA) של אילון מאסק, היא הדוגמה הבולטת ביותר לשיפט הזה והמעבר של הנפט מגאות לשפל שנחלתו בעברו.

 

ביום שישי האחרון קיבלנו גושפנקא נוספת לשינויי הגאות הללו, כשבוועדה המנהלת את מדד ה-S&P, הודיעו כי כניסת של טסלה למדדי ה-S&P תהיה על חשבון חברת ריט וחברת נפט – שניים מהסקטורים שנכוו קשה יותר במגפה, למרות שחלק ניכר מהריטים כבר מראים סימני התאוששות.

 

רגע לפני כניסתה למדד, טסלה משביתה קווי ייצור

במדד ה-S&P 500, שמייצג את 50 החברות הגדולות במשק האמריקאי, תחליף את טסלה את חברת AIM) AIM), חברת ריט למגורים שירדה לאחר המסחר בכ-4%. טסלה תהווה כ-1.4% ממשקל המדד, דומה מאוד למשקלה של ברקשייר הת'אוויי  BERKSHIRE HATHAWAY A (BRKA) כשהוספה למדד.

 

זה הופך אותה לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר שאי פעם הוכנסה למדד הכי אמריקאי שיש ומהווה את האינדקס הטוב ביותר למעקב אחר הכלכלה האמריקאית בניגוד לדאו המצומצם ולנאסד"ק המתרכז בסקטור ההייטק. טסלה תיכנס היישר למקום ה-6 ברשימה, לפחות מבחינת שווי השוק שלה שעומד על כ-600 מיליארד דולר.

 

באותה הנשימה, הודיעו בוועדה שטסלה תחליף את חברת הנפט אוקסידנטל פטרוליום ב-S&P 100. המניה, שאיבדה בשנתיים האחרונות 75% מערכה, ירדה ב-1.3% לאחר המסחר ושווי השוק של החברה עומד על 19.5 מיליארד דולר. עדיין גדול אמנם, אבל לא מספיק גדול כדי לייצג את המדד של 100 החברות הגדולות בארה"ב.

 

בשל שוויה עצום של טסלה, בוועדת המדד חשבו בהתחלה להכניס את המניה בשתי פעימות ובתמחורים שונים, כדי לנסות ולצמצם את התנודתיות, בשל העובדה שקרנות עוקבות למדד רוכשות מניות, כדי להשוות את התשואות לאלה שבמדד. אבל דינם של מנהלי הקרנות אינו זהה. אלה שמנהלים קרנות דינאמיות, צריכים לקבל החלטה – מתי לקנות את המניה, אם בכלל, ובאיזה מחיר ביחס למשקלה במדד.

 

לנסות ולעקוב אחרי הבנצ'מארק אינו דבר פשוט, כשהתנודתיות במניה אינה הופכת את המשימה לקלה יותר. לא רק שהמניה כבר מזמן מעל 600% תשואה השנה, מאז תחילת נובמבר, עם היוודע הידיעה על ההצטרפות למדד, המניה טסה בכ-50% נוספים, משווי של 404 מיליארד דולר, ל-610 מיליארד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יופי 13/12/2020 22:23
    הגב לתגובה זו
    עכשיו טסלה היא הבולטת בין המכוניות החשמליות אבל לא לעולם חוסן !!!!!!
  • 3.
    אחת הבועות הגדולות בהיסטוריה (ל"ת)
    מנית בועה!!!!! 13/12/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נתי 13/12/2020 21:08
    הגב לתגובה זו
    דווקא כשתחשבו שהיא תרד בגלל מה שקרה, היא תעלה.
  • 1.
    כן קרנות גידור ימכרו לקרנות פנסיה ולציבור ויברחו (ל"ת)
    שמוליק 13/12/2020 20:56
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.