אילון מאסק
צילום: PR

רגע לפני כניסתה למדד: טסלה משביתה קווי ייצור לרכבים היוקרתיים

לוקחת אוויר או סימן רע? רגע לפני כניסתה למדד ה-S&P 500: טסלה משביתה את קווי הייצור S ו-X SUV, האחראים לכ-11% ממסירות הרכב שלה. כיצד זה ישפיע על המניה, שגם כך נחשבת יקרה?
נתנאל אריאל | (6)
נושאים בכתבה S&P 500 טסלה

אין סוף מילים כבר נכתבו על הראלי המטורף של חברת טסלה, ובפרט בשנה האחרונה. אנליסטים העלו פעם אחר פעם את תחזיותיהם למחיר המניה, אבל טסלה ואילון מאסק מממשיכים לצחוק על כולם. לקראת סוף החודש (ב-21 בדצמבר) היא תיכנס למדד ה-S&P 500 ותהפןך לחברה השישית בגודלה במדד, אחרי אפל, מייקרוסופט, אמזון, גוגל ופייסבוק, ותוך שהיא מקדימה חברות ענק כמו ברקשייר הת'אווי, ויזה, וולמארט, ג'ונסון אנד ג'ונסון, ג'יי פי מורגן ופרוקטר אנד גמבל ומשאירה להן אבק.

רגע לפני שהיא חוגגת את כניסתה למדד היוקרתי, ולאחר ראלי נוסף של כ-50% בחודש נובמבר, שלחה טסלה TESLA INC (TSLA)  בשקט מייל לעובדי מפעל הייצור שלה בפרמונט, קליפורניה, והודיעה להם על השבתה זמנית לכשלושה שבועות של קווי הייצור עבור כלי הרכב החשמליים היוקרתיים שלה, אך הישנים יותר מדגמים S ו-X SUV, האחראים לכ-11% ממסירות הרכב שלה.

על פי הודעת החברה, קווי הייצור לרכבים ייסגרו בין ה-24 בדצמבר ל-11 בינואר ולעובדים במפעל הייצור נאמר כי הם יקבלו שכר של שבוע בגין החופשה הכפויה. אך במקביל ביקשה מהם טסלה לקחת חמישה ימי חופשה כפויה לא מתוכננים וללא תשלום לחפש משמרות ולהשתבץ לעבודה, או אפילו להתנדב לעבודה, למשך שאר הימים שבהם יוותרו ללא שכר. למשל, יוכלו העובדים במהלך החופשה הכפויה "להתנדב" לסייע במשלוחי הרכבים החשמליים ללקוחות במהלך ימי ההשבתה.

השבתת הקו מעוררת שאלות

טסלה אמנם לא הסבירה מה גרם להשבתה, שכמובן מעוררת שאלות לגבי יכולתה של החברה לעמוד ברף של מסירת 500 אלף מכוניות חשמליות, שאותן צופה החברה למסור עד סוף שנת 2020, אך במייל נוסף לכלל עובדי החברה עדכן המנכ"ל אילון מאסק, שבינתיים הפך לאיש השני העשיר בעולם אחרי ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון, כי "הבעיה של החברה היא שהביקוש לרכבים נמצא ברמה גבוהה בהרבה מהייצור ברבעון הזה" וביקש מהעובדים להגדיל את הייצור עד כמה שניתן עד לסוף הרבעון.

השבתת קווי הייצור מסמנת אולי כי הביקוש הגבוהה הקיים לדברי מאסק, אינו מגיע גם לדגמים הישנים יותר של החברה. לא ברור מה טסלה מתכננת לעשות עם קווי הייצור לרכבים הישנים במהלך ההשבתה, אך מי שחיפש סימנים רעים בחברה וחושש אם השווי העצום שלה מוצדק, אולי מצא כעת סימן כזה.

האנליסטים חלוקים. האם טסלה תהיה הבאה להגיע לטריליון דולר?

בשבוע שעבר, הודיע האנליסט פייר פרגו, מי שהחזיק בהמלצה הגבוהה ביותר למנית טסלה כי הוא משנה את המלצתו ל"החזק" אך עדיין צופה כי מחיה המניה יגיע ב2025 לשווי של 1,200 דולר. טסלה טסה מתחילת השנה בכ-630%, ושווי השוק שלה עומד על כ-569 מיליארד דולר. מכפיל הרווח שלה עומד על יותר מ1,100 והמשמעות היא שנכון לעכשיו כדי להחזיר את ההשקעה עליה אדם צריך להחזיק בה עד לשנת 3,120 (וזו לא טעות), ושווי השוק שלה גדול יותר מכל שאר חברות הרכב הגדולות בעולם גם יחד, למרות שהיא מוכרת הרבה פחות רכבים מכל אחת מהן.

נזכיר גם כי המשקיע מייקל ברי, שחזה את משבר הסאב פריים ב-2008 והלך נגד השוק האמריקאי לפני הקריסה, הודה לפני כשבועיים כי הוא מבצע שורט נגד מניית טסלה וזאת לאחר שבחודש ספטמבר צייץ בטוויטר על השווי המנופח של החברה וכתב כי השווי מבוסס על "הכנסות אשראי רגולטוריות, במקום הכנסות ממכירת רכבים (לכתבה המלאה). אך מנגד יש מי שטוענים שטסלה תהיה החברה הבאה שתגיע לשווי שוק של טריליון דולר (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"גלובל"

במקביל, יש חברות אחרות שנסחרות במכפילים סבירים יותר. כאן סקרנו חלק מהן (לכתבה המלאה), אשר האנליסיטים צופים להן אפסייד של עד 30% וצפויות להרוויח מטרנד הרכבים החשמליים.

בוול סטריט מייחסים את העליות החדות במניית טסלה בשנה האחרונה, בין היתר, לבני דור המיליניום שנכנסו השנה לסגר, גילו את השווקים הפיננסים והחלו להשקיע (ויש מי שיגידו - להמר) דרך פלטפורמות כמו רובינהוד, בחברות שהם מכירים ומאמינים בהן כמו טסלה, אפל, אמזון וכד'. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עכשיו הולכים על המפילות כל אלה שחזו לפני שבוע שבו 13/12/2020 21:50
    הגב לתגובה זו
    עכשיו הולכים על המפילות כל אלה שחזו לפני שבוע שבועיים הולכים לעשות מיליונים
  • 4.
    שגיא 13/12/2020 21:43
    הגב לתגובה זו
    גאון מוזרחכם ולא ברור.
  • 3.
    טבלה 5% למטה מחר (ל"ת)
    Ron 13/12/2020 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בהצלחה לכולם (ל"ת)
    בועה?אולי?לא יודע? 13/12/2020 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאמין שטסלה תתחיל לצלול השבוע אז היא תצלול, אין מה 13/12/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
    מאמין שטסלה תתחיל לצלול השבוע אז היא תצלול, אין מה לעשות כל דבר טוב נגמר בסוף, חבלללל
  • עירית 13/12/2020 15:49
    הגב לתגובה זו
    טסלה צפויה להצטרף למדד ה-S&P 500 ב-21 בדצמבר, מה שיגרור ביקושים גדולים למניה בקרנות אשר עוקבות אחרי המדד, כפי שקרה בעבר כאשר מניות גדולות אחרות נוספו ל-S&P 500/ זמן לחזק בקרוב
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)
באפט אמר

אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי

המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה וורן באפט

שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא.  על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר.  אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%. 

הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.

מהו אינדיקטור באפט?

אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.

התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.

המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות. 

ג'נסן הואנג חותם (כנס מפתחים של אנבידיה)ג'נסן הואנג חותם (כנס מפתחים של אנבידיה)

אנבידיה בירידה של 7% בשבוע; הסיבות: סין וספקות לגבי החזר ההשקעה ב-AI

מי יממן את ההשקעות ב-AI אם החזר השהקעה לא ברור? אנבידיה מאבדת 1.5% בטרום ומורידה את סקטור השבבים

מנדי הניג |

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. -3.65%  מאבדת גובה גם היום, וממשיכה את המומנטום השלילי  של הימים האחרונים. במסחר המוקדם היא נסחרת בירידה של כ-1.5% לרמה של כ-185 דולר, אחרי ירידה חדה יותר אתמול של כ-3.7%. בסך הכל, במהלך חמשת ימי המסחר האחרונים מאבדת המניה מעל 7% - ירידה שמבטאת את החששות של המשקיעים מכמה גורמים ובעיקר: המכירות העתידיות לסין, ההשקעות הגדולות בבינה מלאכותית והמימון שלהן ושאל הכדאיות - האם הריצה לAI תימשך, או שתואט כי החברות לא יצליחו להחזיר את ההשקעה?

למרות הירידה השבוע המשקיעים של אנבידיה עדיין נהנים מעלייה של כ-40% מתחילת השנה, ונזכיר שהמניה ברמות שיא של מעל 5 טריליון דולר. כלומר - "חצי הכוס המלאה" גוברת על "חצי הכוס הריקה".

לחצים מימוניים והבהרות מ-OpenAI

הדיון סביב העלויות של מהפכת ה-AI תפס השבוע כותרות לאחר שמנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, נאלץ לפרסם הבהרה חריגה: החברה אינה מצפה לקבל ערבות ממשלתית או חילוץ במקרה שתתקשה לעמוד בהתחייבויות הכלכליות שלה, המוערכות בכ-1.4 טריליון דולר. ההבהרה באה לאחר דבריה של סמנכ"לית  הכספים של החברה, לפיהם תידרש תמיכה מהמדינה, יצרו סערה, אך כנראה לא הובנו כהלכה.  

התגובה המהירה לא מנעה את התפשטות החשש - בשוק החלו לתהות האם המודל הכלכלי של תעשיית ה-AI נשען על בסיס ריאלי, או שמדובר באקזיט שיווקי עם יסודות שבריריים. חברות כמו אנבידיה, שמספקות את תשתית השבבים למרכזי הנתונים, תלויות בהמשך פרויקטים עתירי הון לצורך השקעות ונוצר חשש שההשקעות האלו מהירות מדי ולא מחושבות. אם וכאשר השוק יעשה חושבים מחדש הוא עלול למצוא שהמחירים יקרים מדי ובהתאמה הוא יפחית את ההשקעה ו-או יגרום לאנבידיה והמתחרות להוריד את המחירים. וזה כמובן לא טוב לאנבידיה. 


אנבידיה נשארת מחוץ לסין


במקביל, מתגברים החששות סביב חוסר היכולת של אנבידיה לחדור מחדש לשוק הסיני למרות נסיונות רבים בחצי השנה האחרונה. מנכ"ל החברה, ג'נסן הואנג, אמר במהלך ביקור בטייוואן כי אין שיחות פעילות למכירת שבבי Blackwell החדשים ללקוחות סיניים. המשמעות המעשית היא שההחברה לא רואה הכנסות מסין ברבעונים הקרובים. על פניו, החברה לא התייחס למכירות לסין ברבעון הקרוב, אבל מה עם השנה הבאה? אם המכירות לסין יעמדו על אפס גם ברבעונים הבאים של 2026 נראה שה עלול לפגוע בתחזית של החברה קדימה.