סין
צילום: Christian Joudrey on Unsplash

משבר בנקאות? 5 הבנקים הגדולים בסין התבקשו לבצע "שירות לאומי"

כל החמישה דיווחו על לפחות 10% נפילה ברווחים וכמות הכסף המופרשת לחובות אבודים הולכת וגדלה. הבנקים נקראו לדגל וסופגים הפסדים, השאלה כמה זמן הם יסכימו לעשות זאת?
ארז ליבנה | (5)

חמשת הבנקים הגדולים בסין מדווחים על הירידה החדה ביותר בהכנסות מזה כעשור, כתוצאה מהפרשות לחובות אבודים. מדובר בחמשת המלווים הגדולים בסין, בהם בנק המסחר והתעשיה הסיני (סימול: IDCBY), בנק הבנייה הסיני (סימול: CICHY), הבנק לחקלאות של סין (סימול: ACGBY), הבנק של סין - Bank of China (סימול: BACHY) ובנק התקשורת (סימול: 601328.SS).

 

כל החמישה דיווחו על לפחות 10% ירידה ברווחים במחצית הראשונה של 2020, כשהם מפרישים יותר ויותר כספים שהולכים לחובות אבודים – לאחר שנתבקשו מהממשל הסיני לספוג חלק מההפסדים שגרמה המגפה. "הבנקים נתבקשו לבצע שירות לאומי ולתמוך בכלכלה על חשבון החוסן הפיננסי שלהם", אמר ג'ייסון טאן, אנליסט של קרדיטסייטס, בראיון ל-CNBC.

 

הבנקים הסינים הם גדולים גם בסטנדרטים בינ"ל ונחשבים לבין מנהלי הנכסים הגדולים בעולם. לפי הדיווחים מסין, הרשויות ביקשו מהבנקים לספוג הפסדים של 1.5 טרליון יואן, או 220 מיליארד דולר, בהורדת הריבית על הלוואות ודחיית תשלומים על הלוואות.

 

הכלכלה הסינית, השנייה בגודלה בעולם, סך הכול מתמודדת יפה עם השפעות המגפה. בעוד יתר העולם מכוון להתכווצות משמעותית בפעילות הכלכלית ולסגור את המחצית השנייה על הצטמצמות, בסין מכוונים לצמיחה של 2%. בקרן המטבע הבינ"ל, אומרים כי הצמיחה תעמוד על 1%. היסטורית זה נתון הצמיחה הנמוך שסין מציגה ב-40 שנה האחרונות. בעידן הנוכחי זה קרוב לנס כלכלי.

 

זה נכון שהכלכלה הסינית, שנפגעה ראשונה על ידי נגיף שהתבשל ופרץ בעיר ווהאן, מראה סימני התאוששות. אבל טאן טוען כי המשבר עוד לא התממש לחלוטין בסקטור הבנקאי. "הלחצים על הנכסים עוד לא התגשמו, בשל הדחייה הקיימת על החזר הלוואות כמו גם החזרי הריבית", אומר טאן. "הלחצים צפויים להתממש לקראת סוף השנה או בחצי השני של 2021, כאשר תסתיים הקפאת התשלומים במארס 2021", הוסיף.

 

בסקירת שוק שערכו בבנק מורגן סטנלי (סימול: MS), הם קבעו כי הבנקים הבינוניים בסין הציגו ביצועים טובים יותר מהבנקים הגדולים, במושגים של הפרשות לחובות אבודים. במכתב למשקיעים, בבנק מציינים כי הבנקים הבינוניים צמחו בשיעורים שנעים בין 8% ל-27% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. 7 הבנקים הגדולים בסין הציגו נתונים מעורבים שנעים בין הצטמקות של 2% לצמיחה של 6%.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יהודה אריה 02/09/2020 07:16
    הגב לתגובה זו
    סמכו על הסינים שיצאו מהמשבר.אך בהשתלטות הכלכלית על מדינות אחרות, צפויה להם תחרות מהאפשרויות...
  • 3.
    מקדש יפני שנמצא בהוואי (בתמונה) קשור מאוד לכתבה (ל"ת)
    צי 01/09/2020 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קצר ולעניין 31/08/2020 21:36
    הגב לתגובה זו
    שימו לב לקרן מגדל 5128459 43% מתחילת השנה. הם יודעים בדיוק איך להזיז את הכלכלה....
  • 1.
    יון 31/08/2020 19:00
    הגב לתגובה זו
    סין זאת כלכלה סגורה, הבנקים שייכים למדינה, נמאס לי לקרוא את השטויות שלכם. סין זה לא אמריקה
  • מה מצחיק? מחר ביבי השליט יעשה אותו דבר כאן! (ל"ת)
    חיים 31/08/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".