ביל אקמן
צילום: מצגת יוטיוב

ביל אקמן שורי על השווקים בטווח הארוך, אבל "זהיר" בטווח הקצר

המשקיע המיליארדר חשף הבוקר כי הקרן שלו נמצאת ב-98% פוזיציות לונג, ובלי פוזיציית שורט על אף מניה; "יש לנו היום פוזיציית שורט על מדד ה-high-yield. אנחנו דוביים על חברות במינוף גבוה"
ערן סוקול | (7)

ביל אקמן, מנהל קרן הון הסיכון פרשינג סקוור, מהמשקיעים הבולטים כיום בוול סטריט, אומר כי הוא שורי על ארה"ב ועל השווקים בכלל בטווח הארוך, אך חברות עם רמת חוב גבוהה יתקשו לשרוד שכן להערכתו ארה"ב תתקשה לפתוח מחדש את הפעילות העסקית באופן מלא.

"אנחנו שוריים על אמריקה לטווח הארוך; אנחנו שוריים לטווח הארוך על השווקים", אמר אקמן בראיון לרשת CNBC. "אבל הייתי אומר שאני זהיר עם השווקים בטווח הקצר. יש לנו היום פוזיציית שורט על מדד ה-high-yield (אג"ח בתשואות גבוהות - ע.ס). אנחנו דוביים על חברות במינוף גבוה".

"העסקים במינוף גבוה ייאבקו על קיומם, כי ייקח זמן עד שהכלכלה תיפתח מחדש", הוסיף. "אני לא חושב שהפד' הולך לחלץ חברות עם חובות גדולים מדי". המשמעות של חברה במינוף גבוה היא רמת חוב גבוהה ביחס להיקף המזומן ולכן יש לה סיכוי גדול יותר לחדלות פירעון או פשיטת רגל במהלך משבר.

אקמן מהמר נגד חברות שהאג"ח שלהן נסחרות בתשואות גבוהות, בתקופה שהבנק הפדרלי רוכש אג"ח שספגו הורדת דירוג לאחרונה - "מלאכים נופלים", חברות שספגו הורדת דירוג מדירוג השקעה לדירוג זבל עקב משבר הקורונה.

המייסד והמנכ"ל של חברת פרשינג סקוור, חשף כי הוא שמר על הפוזיציות במניות הילטון (סימול: HLT), במניות Lowe’s (סימול: LOW), במניות Restaurant Brands (סימול: QSR) ובמניות סטארבקס (סימול: SBUX). עוד הוא הוסיף כי קרן הגידור שלו מחזיקה כ-98% מההשקעות בפוזיציות לונג.

"אנחנו לא בפוזיציית שורט על אף מניה. ברור שאנו שוריים על אמריקה, עם בעלות על חברות בתחום המסעדנות, חברות בתחום המלונאות וחברות נדל"ן. זה הימור על כך שהמדינה תתאושש", אמר אקמן.

נזכיר כי מוקדם יותר השנה בשיא המשבר - בחודש מרץ, אקמן הצליח לעשות גלים כאשר הכה את השוק, באמצעות רכישת הגנות בהיקף של 27 מיליון דולר, אשר הניבו לו רווח של 2.6 מיליארד דולר, תוך שהוא מגדיל משמעותית את אחזקותיו במניות של הפורטפוליו שלו, הכוללות את ברקשייר הת'אוויי (סימול: BRK.B), סטארבקס והילטון כאמור. כלומר, אקמן בעצם הגן מפני ירידות ובמקביל השקיע במניות העדיפות עליו - בכך, לא רק שהוא נמנע מהפסדים, הוא הצליח להרוויח בתקופה שהשוק צלל (לכתבה המלאה).  

קיראו עוד ב"גלובל"

המשקיע האקטיביסטי המשיך באמצע מרץ להזהיר את המשקיעים כי "הגיהנום מגיע" ודחק בבית הלבן לסגור את המדינה למשך חודש. מאוחר יותר הוא חשף כי הקרן שלו סגרה את פוזיציית השורט ב-23 במרץ, ממש כאשר ה-S&P 500 הגיע לתחתית.

הערותיו עוררו מאוחר יותר ביקורת שכן רבים טענו כי הקרן שלו תרוויח מירידות נוספות בשוק. "אני באמת מאשים את CNBC", אמר אקמן הבוקר. "לקחו 15 שניות מהראיון שלי ואז התחילו להפחיד את המשקיעים כי זו הייתה טלוויזיה טובה... אבל נתתי מסר מאוד שורי בזמנו. אמרתי שאני קונה מניות".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רק זהב (ל"ת)
    ח 01/11/2020 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בלבלה בשוק הכספים זה לא יגמר טוב (ל"ת)
    חנני 18/08/2020 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הרשע 23/07/2020 09:36
    הגב לתגובה זו
    בטווח הארוך אני צופה עליות.......... חכם . לא
  • 3.
    צחי האבל 23/07/2020 08:41
    הגב לתגובה זו
    אין סתם חרטא ?
  • 2.
    t 22/07/2020 21:14
    הגב לתגובה זו
    אז עם הרוח עכשיו הוא בעצם לא הרוויח כלום ורק כיסה הפסד...
  • 1.
    פששש. איזו חוכמה.... (ל"ת)
    אנונימי 22/07/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
  • לרון 11/08/2020 21:24
    הגב לתגובה זו
    אתה בטוח מליין כמוהו,לא פששש אלא psh ,המניה לא רעה בכלל...לא מממש!!!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.