ביל אקמן
צילום: מצגת יוטיוב

ביל אקמן שורי על השווקים בטווח הארוך, אבל "זהיר" בטווח הקצר

המשקיע המיליארדר חשף הבוקר כי הקרן שלו נמצאת ב-98% פוזיציות לונג, ובלי פוזיציית שורט על אף מניה; "יש לנו היום פוזיציית שורט על מדד ה-high-yield. אנחנו דוביים על חברות במינוף גבוה"
ערן סוקול | (7)

ביל אקמן, מנהל קרן הון הסיכון פרשינג סקוור, מהמשקיעים הבולטים כיום בוול סטריט, אומר כי הוא שורי על ארה"ב ועל השווקים בכלל בטווח הארוך, אך חברות עם רמת חוב גבוהה יתקשו לשרוד שכן להערכתו ארה"ב תתקשה לפתוח מחדש את הפעילות העסקית באופן מלא.

"אנחנו שוריים על אמריקה לטווח הארוך; אנחנו שוריים לטווח הארוך על השווקים", אמר אקמן בראיון לרשת CNBC. "אבל הייתי אומר שאני זהיר עם השווקים בטווח הקצר. יש לנו היום פוזיציית שורט על מדד ה-high-yield (אג"ח בתשואות גבוהות - ע.ס). אנחנו דוביים על חברות במינוף גבוה".

"העסקים במינוף גבוה ייאבקו על קיומם, כי ייקח זמן עד שהכלכלה תיפתח מחדש", הוסיף. "אני לא חושב שהפד' הולך לחלץ חברות עם חובות גדולים מדי". המשמעות של חברה במינוף גבוה היא רמת חוב גבוהה ביחס להיקף המזומן ולכן יש לה סיכוי גדול יותר לחדלות פירעון או פשיטת רגל במהלך משבר.

אקמן מהמר נגד חברות שהאג"ח שלהן נסחרות בתשואות גבוהות, בתקופה שהבנק הפדרלי רוכש אג"ח שספגו הורדת דירוג לאחרונה - "מלאכים נופלים", חברות שספגו הורדת דירוג מדירוג השקעה לדירוג זבל עקב משבר הקורונה.

המייסד והמנכ"ל של חברת פרשינג סקוור, חשף כי הוא שמר על הפוזיציות במניות הילטון (סימול: HLT), במניות Lowe’s (סימול: LOW), במניות Restaurant Brands (סימול: QSR) ובמניות סטארבקס (סימול: SBUX). עוד הוא הוסיף כי קרן הגידור שלו מחזיקה כ-98% מההשקעות בפוזיציות לונג.

"אנחנו לא בפוזיציית שורט על אף מניה. ברור שאנו שוריים על אמריקה, עם בעלות על חברות בתחום המסעדנות, חברות בתחום המלונאות וחברות נדל"ן. זה הימור על כך שהמדינה תתאושש", אמר אקמן.

נזכיר כי מוקדם יותר השנה בשיא המשבר - בחודש מרץ, אקמן הצליח לעשות גלים כאשר הכה את השוק, באמצעות רכישת הגנות בהיקף של 27 מיליון דולר, אשר הניבו לו רווח של 2.6 מיליארד דולר, תוך שהוא מגדיל משמעותית את אחזקותיו במניות של הפורטפוליו שלו, הכוללות את ברקשייר הת'אוויי (סימול: BRK.B), סטארבקס והילטון כאמור. כלומר, אקמן בעצם הגן מפני ירידות ובמקביל השקיע במניות העדיפות עליו - בכך, לא רק שהוא נמנע מהפסדים, הוא הצליח להרוויח בתקופה שהשוק צלל (לכתבה המלאה).  

קיראו עוד ב"גלובל"

המשקיע האקטיביסטי המשיך באמצע מרץ להזהיר את המשקיעים כי "הגיהנום מגיע" ודחק בבית הלבן לסגור את המדינה למשך חודש. מאוחר יותר הוא חשף כי הקרן שלו סגרה את פוזיציית השורט ב-23 במרץ, ממש כאשר ה-S&P 500 הגיע לתחתית.

הערותיו עוררו מאוחר יותר ביקורת שכן רבים טענו כי הקרן שלו תרוויח מירידות נוספות בשוק. "אני באמת מאשים את CNBC", אמר אקמן הבוקר. "לקחו 15 שניות מהראיון שלי ואז התחילו להפחיד את המשקיעים כי זו הייתה טלוויזיה טובה... אבל נתתי מסר מאוד שורי בזמנו. אמרתי שאני קונה מניות".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רק זהב (ל"ת)
    ח 01/11/2020 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בלבלה בשוק הכספים זה לא יגמר טוב (ל"ת)
    חנני 18/08/2020 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הרשע 23/07/2020 09:36
    הגב לתגובה זו
    בטווח הארוך אני צופה עליות.......... חכם . לא
  • 3.
    צחי האבל 23/07/2020 08:41
    הגב לתגובה זו
    אין סתם חרטא ?
  • 2.
    t 22/07/2020 21:14
    הגב לתגובה זו
    אז עם הרוח עכשיו הוא בעצם לא הרוויח כלום ורק כיסה הפסד...
  • 1.
    פששש. איזו חוכמה.... (ל"ת)
    אנונימי 22/07/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
  • לרון 11/08/2020 21:24
    הגב לתגובה זו
    אתה בטוח מליין כמוהו,לא פששש אלא psh ,המניה לא רעה בכלל...לא מממש!!!
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?