דלתא איירליינס
צילום: istock

"מעולם לא עמדה התעשייה שלנו באתגר כה משמעותי"

סקטור התעופה בולט הערב בחולשתו ברקע לדוחות של אמריקן איירליינס שהצביעו על הפסד של 2.2 מיליארד דולר ברבעון האחרון. החברה הורידה את הפעילות ב-80% לחודש מאי וב-70% לחודש יוני. מניית החברה נסחרת היום במחיר הנמוך ב-80% מהשיא
עמית נעם טל | (2)
נושאים בכתבה אמריקן אירליינס

לאחר עליות חדות שנרשמו אמש, סקטור התעופה בארה"ב בולט בחולשתו עם ירידות של עד 6.6%. ברקע לירידות, הדוחות שפרסמה אמריקן אייליינס (סימול:AAL) מעיבים על הסנטימנט. 

חברת התעופה האמריקנית דיווחה על הכנסות של 8.5 מיליארד דולר ברבעון האחרון, ירידה של 19.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונתון הנמוך מהצפי המוקדם בשוק שעמד על הכנסות של 9.25 מיליארד דולר. 

בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד נקי של 2.2 מיליארד דולר או 5.26 דולר למניה, לעומת רווח של 185 מיליון דולר או 31 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד המתואם של החברה הסתכם ב-2.56 דולר למניה, הפסד גדול מהצפי המוקדם שעמד על הפסד של 2.08 דולר למניה. 

"מעולם לא עמדה חברת התעופה או התעשייה שלנו באתגר כה משמעותי", טען יו"ר ומנכ"ל  החברה דאג פרקר והוסיף כי "צוות אמריקן איירליינס עשה עבודה פנומנלית בדאגה ללקוחות שלנו זה לזה בתקופות כה קשות ושוברות לב. אנו גאים להפליא בחוסר האנוכיות והמסירות שלהם לאחרים". 

בחברה מנסים כעת לצמצם הוצאות עד כמה שניתן. הנהלת החברה הודיעה כי החליטה להוריד את פעילות ב-80% בחודשים אפריל ומאי וב-70% בחודש יוני. החברה הקדימה את פרישתם של 4 סוגי מטוסים, כאשר בחברה מציינים כי המהלך יוביל לירידה משמעותית בעלויות התפעול. בנוסף, החברה עצרה את כל פעילות גיוס העובדים/העלאת שכר וקידמה תוכנית של יציאה לחופשה ללא תשלום מרצון. 

בקופת החברה יש כעת מזומנים בהיקף של 6.8 מיליארד דולר, כאשר החברה ביצע במהלך הרבעון האחרון גיוס של 2 מיליארד דולר. כאשר בחברה ציינו כי הגיעו להסכמות על קווי אשראי של עוד 10.6 מיליארד דולר, בעיקר אודות לתמיכה של הממשל האמריקני.  

מניית החברה נסחרת היום במחיר הנמוך ביותר מ-80% מהשיא שקבעה בתחילת 2018, כאשר הירידות הוחרפו משמעותית בחודשים האחרונים.

גרף מניית החברה בעשורים האחרונים: חוזרת שנים רבות אחורה בעקבות הנגיף

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבירם 01/05/2020 11:40
    הגב לתגובה זו
    מה הסיבה לחולשה?
  • 1.
    אז למה לא תמונה של אמריקן איירליינס (ל"ת)
    ליאור 01/05/2020 00:22
    הגב לתגובה זו
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.