דלתא איירליינס
צילום: istock

"מעולם לא עמדה התעשייה שלנו באתגר כה משמעותי"

סקטור התעופה בולט הערב בחולשתו ברקע לדוחות של אמריקן איירליינס שהצביעו על הפסד של 2.2 מיליארד דולר ברבעון האחרון. החברה הורידה את הפעילות ב-80% לחודש מאי וב-70% לחודש יוני. מניית החברה נסחרת היום במחיר הנמוך ב-80% מהשיא
עמית נעם טל | (2)
נושאים בכתבה אמריקן אירליינס

לאחר עליות חדות שנרשמו אמש, סקטור התעופה בארה"ב בולט בחולשתו עם ירידות של עד 6.6%. ברקע לירידות, הדוחות שפרסמה אמריקן אייליינס (סימול:AAL) מעיבים על הסנטימנט. 

חברת התעופה האמריקנית דיווחה על הכנסות של 8.5 מיליארד דולר ברבעון האחרון, ירידה של 19.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונתון הנמוך מהצפי המוקדם בשוק שעמד על הכנסות של 9.25 מיליארד דולר. 

בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד נקי של 2.2 מיליארד דולר או 5.26 דולר למניה, לעומת רווח של 185 מיליון דולר או 31 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד המתואם של החברה הסתכם ב-2.56 דולר למניה, הפסד גדול מהצפי המוקדם שעמד על הפסד של 2.08 דולר למניה. 

"מעולם לא עמדה חברת התעופה או התעשייה שלנו באתגר כה משמעותי", טען יו"ר ומנכ"ל  החברה דאג פרקר והוסיף כי "צוות אמריקן איירליינס עשה עבודה פנומנלית בדאגה ללקוחות שלנו זה לזה בתקופות כה קשות ושוברות לב. אנו גאים להפליא בחוסר האנוכיות והמסירות שלהם לאחרים". 

בחברה מנסים כעת לצמצם הוצאות עד כמה שניתן. הנהלת החברה הודיעה כי החליטה להוריד את פעילות ב-80% בחודשים אפריל ומאי וב-70% בחודש יוני. החברה הקדימה את פרישתם של 4 סוגי מטוסים, כאשר בחברה מציינים כי המהלך יוביל לירידה משמעותית בעלויות התפעול. בנוסף, החברה עצרה את כל פעילות גיוס העובדים/העלאת שכר וקידמה תוכנית של יציאה לחופשה ללא תשלום מרצון. 

בקופת החברה יש כעת מזומנים בהיקף של 6.8 מיליארד דולר, כאשר החברה ביצע במהלך הרבעון האחרון גיוס של 2 מיליארד דולר. כאשר בחברה ציינו כי הגיעו להסכמות על קווי אשראי של עוד 10.6 מיליארד דולר, בעיקר אודות לתמיכה של הממשל האמריקני.  

מניית החברה נסחרת היום במחיר הנמוך ביותר מ-80% מהשיא שקבעה בתחילת 2018, כאשר הירידות הוחרפו משמעותית בחודשים האחרונים.

גרף מניית החברה בעשורים האחרונים: חוזרת שנים רבות אחורה בעקבות הנגיף

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבירם 01/05/2020 11:40
    הגב לתגובה זו
    מה הסיבה לחולשה?
  • 1.
    אז למה לא תמונה של אמריקן איירליינס (ל"ת)
    ליאור 01/05/2020 00:22
    הגב לתגובה זו
טראמפ האיחוד האירופיטראמפ האיחוד האירופי

מאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות

ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית

רן קידר |

המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות. 

בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.

וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה. 

איום גלוי בצעדי תגמול 

בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.

באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.

שבביםשבבים
הטור של גרינברג

האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?

חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים

שלמה גרינברג |

בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק. 

מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק. 

לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא. 

הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.

לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.