"מעולם לא עמדה התעשייה שלנו באתגר כה משמעותי"
לאחר עליות חדות שנרשמו אמש, סקטור התעופה בארה"ב בולט בחולשתו עם ירידות של עד 6.6%. ברקע לירידות, הדוחות שפרסמה אמריקן אייליינס (סימול:AAL) מעיבים על הסנטימנט.
חברת התעופה האמריקנית דיווחה על הכנסות של 8.5 מיליארד דולר ברבעון האחרון, ירידה של 19.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונתון הנמוך מהצפי המוקדם בשוק שעמד על הכנסות של 9.25 מיליארד דולר.
בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד נקי של 2.2 מיליארד דולר או 5.26 דולר למניה, לעומת רווח של 185 מיליון דולר או 31 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד המתואם של החברה הסתכם ב-2.56 דולר למניה, הפסד גדול מהצפי המוקדם שעמד על הפסד של 2.08 דולר למניה.
"מעולם לא עמדה חברת התעופה או התעשייה שלנו באתגר כה משמעותי", טען יו"ר ומנכ"ל החברה דאג פרקר והוסיף כי "צוות אמריקן איירליינס עשה עבודה פנומנלית בדאגה ללקוחות שלנו זה לזה בתקופות כה קשות ושוברות לב. אנו גאים להפליא בחוסר האנוכיות והמסירות שלהם לאחרים".
- אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחברה מנסים כעת לצמצם הוצאות עד כמה שניתן. הנהלת החברה הודיעה כי החליטה להוריד את פעילות ב-80% בחודשים אפריל ומאי וב-70% בחודש יוני. החברה הקדימה את פרישתם של 4 סוגי מטוסים, כאשר בחברה מציינים כי המהלך יוביל לירידה משמעותית בעלויות התפעול. בנוסף, החברה עצרה את כל פעילות גיוס העובדים/העלאת שכר וקידמה תוכנית של יציאה לחופשה ללא תשלום מרצון.
בקופת החברה יש כעת מזומנים בהיקף של 6.8 מיליארד דולר, כאשר החברה ביצע במהלך הרבעון האחרון גיוס של 2 מיליארד דולר. כאשר בחברה ציינו כי הגיעו להסכמות על קווי אשראי של עוד 10.6 מיליארד דולר, בעיקר אודות לתמיכה של הממשל האמריקני.
מניית החברה נסחרת היום במחיר הנמוך ביותר מ-80% מהשיא שקבעה בתחילת 2018, כאשר הירידות הוחרפו משמעותית בחודשים האחרונים.
גרף מניית החברה בעשורים האחרונים: חוזרת שנים רבות אחורה בעקבות הנגיף
- 2.אבירם 01/05/2020 11:40הגב לתגובה זומה הסיבה לחולשה?
- 1.אז למה לא תמונה של אמריקן איירליינס (ל"ת)ליאור 01/05/2020 00:22הגב לתגובה זו
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.

ריי דאליו: ״המזרח התיכון הופך לסיליקון-וואלי של הקפיטליסטים״
מייסד קרן ברידג'ווטר מדבר על תנופת ההשקעות באמירויות ובסעודיה, וחושש שה-AI מתקרב לנקודת מבחן "אנחנו בתוך בועה לפי כמעט כל מדד," אמר, וציין שהשנתיים הקרובות עלולות להיות "מסוכנות יותר" לשווקים
המזרח התיכון מתבסס במהירות כאחד ממרכזי הבינה המלאכותית המשפיעים בעולם, כך אומר מייסד ברידג'ווטר, ריי דאליו, בראיון ל-CNBC. בראיון הוא משווה את תנופת האזור שלנו לזו שראה עמק הסיליקון בעשורים שבהם הפך למוקד החדשנות הגלובלי. דליו אומר שאיחוד האמירויות והשכנות שלה (הוא לא התייחס לישראל באופן ספציפי) משלבות בין מאגרי הון עצומים לבין משיכה גוברת של כישרונות טכנולוגיים מכל העולם. התוצאה, כפי שהוא מתאר, היא מגנט למשקיעים, מנהלי הון וחברות AI שבוחרות להעביר פעילות משמעותית למדינות המפרץ.
דליו התייחס במיוחד להשקעות הענק שמובילות השנה איחוד האמירויות וערב הסעודית, הכוללות בניית תשתיות ענן, מרכזי נתונים ופלטפורמות AI מקומיות. אחת הדוגמאות הבולטות היא הסכם של 10 מיליארד דולר בין Google Cloud לקרן ההשקעות הסעודית PIF, שנועד להקים "מרכז AI גלובלי" בממלכה. מהלך אחר הוא פרויקט ה-Stargate, שיוקם באיחוד האמירויות בשיתוף OpenAI, אורקל, אנבידיה, וסיסקו.
כשנשאל אם האמירויות, סעודיה וקטאר יכולות להפוך למובילות במרוץ ה-AI העולמי, אמר דאליו כי המדינות הצליחו ליצור סביבן מצבור יוצא דופן של כישרון אנושי: "האזור הזה מתחיל להפוך לסיליקון ואלי של קפיטליסטים. אנשים מגיעים, כסף מגיע, והטאלנטים גם זורמים פנימה."
דאליו, שמבקר באבו דאבי באופן קבוע כבר שלושה עשורים, חווה באופן אישי את התמורות באזור שהם מגיעות כתוצאה של תכנון מדינתי ארוך טווח, ״מלמעלה למטה״, לצד יציבות פוליטית ושאיפה להקים מערכת פיננסית תחרותית ברמה עולמית. "יש כאן באזז, כמו זה שמרגישים בסן פרנסיסקו סביב טכנולוגיה או AI", הוא אמר.
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- מועדון הזהב: הבנק הסיני ממשיך לרכוש זהב; האם המטרה היא להפיל את הדולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השנתיים הקרובות יהיו יותר מסוכנות"
לצד האופטימיות כלפי המזרח התיכון, דאליו עצמו נשמע מהוסס יותר לגבי המצב של שוק ההון העולמי. הוא שב ומזהיר מפני היווצרות של בועה, והוא גם מעריך כי השנה-שנתיים הקרובות יהיו "יותר מסוכנות", כלשונו.
