מטוס בואינג אמריקן איירליינס
צילום: יחצ

אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק

בזמן שהחברה מדווחת על הכנסות שיא של 54.2 מיליארד דולר, תחזית רווח מאכזבת ועלייה חדה במחירי הדלק מעיבות על המניה; במקביל, מניית המתחרה אלסקה אייר דווקא מזנקת על רקע תחזית אופטימית ורכישת הוואיין איירליינס

אדיר בן עמי |


מניית חברת התעופה האמריקאית אמריקן איירליינס American Airlines -0.25%  נופלת ב-8% ונראה כי היא בדרך למחוק את כל הרווחים שצברה מתחילת 2025. הנפילה החדה מגיעה למרות תוצאות כספיות שנראות חיוביות במבט ראשון. החברה דיווחה על הכנסות שיא ברבעון הרביעי של 13.7 מיליארד דולר, מה שדחף את ההכנסות השנתיות לשיא של 54.2 מיליארד דולר. בנוסף, הרווח למניה של 84 סנט ברבעון עקף את תחזיות האנליסטים שעמדו על 66 סנט.


אולם העלייה החזקה במניות חברות התעופה בתקופה האחרונה משמעותה שהמשקיעים אינם מוכנים לקבל אכזבות כלשהן. תחזית הרבעון הראשון של אמריקן איירליינס נראית כמעידה שהשוק אינו מוכן לסלוח עליה.


החברה צופה הפסד מתואם של בין 20 ל-40 סנט למניה, גבוה משמעותית מהצפי של וול סטריט שעמד על הפסד של 4 סנט למניה בלבד. החברה מייחסת זאת למגמות הביקוש הנוכחיות והתחזית למחירי הדלק. המחיר הממוצע העולמי של דלק סילוני זינק ב-12% בחודש האחרון, לפי נתוני ארגון התעופה הבינלאומי.


למרות שעליית מחירי הדלק משפיעה על כל חברות התעופה, מתחרות כמו יונייטד איירליינס ודלתא איירליינס פרסמו תחזיות טובות יותר מהצפוי בתחילת החודש.


מה חושבים האנליסטים

האנליסטים של סיטי שמרו על המלצת "קנייה" למניה וציינו כי תחזית הרווח השנתית של החברה, העומדת על 1.70 עד 2.70 דולר למניה, נראית שמרנית. האנליסטים, בהובלת סטיבן טרנט, קבעו מחיר יעד של 23 דולר למניה, המשקף אפסייד של 23% ממחיר הסגירה ביום רביעי.


טום פיצג'רלד, אנליסט ב-TD Cowen, ציין כי למרות התוצאות ה"חזקות" של הרבעון הרביעי, "המשקיעים כנראה יתמקדו בתחזית לאור הרף הגבוה שהציבו המתחרות בעונת הדוחות הזו". הוא הוסיף כי תחזית ההנהלה לגידול בעלויות שאינן דלק בשיעור דו-ספרתי גבוה הייתה גבוהה מתחזית החברה שלו לעלייה של 5.4%.


אלסקה אייר

בניגוד לאמריקן איירליינס, מניית אלסקה איירAlaska Air Group Inc. , שדיווחה על תוצאותיה אמש, רשמה ביצועים טובים יותר. החברה הרשימה את המשקיעים עם תוצאות טובות מהצפי בשורת ההכנסות והרווח, ותחזית אופטימית. היא גם דיווחה על הכנסות שנתיות שיא של 11.7 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"


מניית אלסקה אייר, שהייתה אחת המניות בעלות הביצועים הטובים ביותר בסקטור עם עלייה של 88% בשנה האחרונה, מזנקת ב-5%.  מנכ"ל חברת התעופה, בן מיניקוצ'י, אמר כי 2024 הייתה "שנה של שינוי" עבור החברה עם השלמת רכישת הוואיין איירליינס. הוא הוסיף כי המיזוג יביא לרווח נוסף לפני מס של מיליארד דולר במהלך שלוש השנים הקרובות.


תחזית חברת התעופה המוזלת מרמזת כי אלסקה תיפתח היטב את 2025. החברה צופה כי ההכנסה ליחידה תעלה בשיעור חד-ספרתי גבוה ברבעון הראשון, בעוד שהיא צופה הפסד של בין 50 ל-70 סנט למניה - נמוך מתחזית האנליסטים להפסד של 75 סנט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקרון צרפתמקרון צרפת

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות


חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך? 

משה כסיף |

צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.

ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.

שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".

הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".

הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה

כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

בנקים ארצות הברית
צילום: גיא טל

האם הירידות בוול סטריט הם הקדמה למשבר עולמי?

פשיטות רגל בארה״ב, ירידות בבנקים באירופה ואזהרה אחת של ג׳יימי דיימון הציתו גל חששות חדש בשוק האשראי שמאיים להתפשט לשווקים נוספים; האם הירידות בארה"ב בסוף השבוע הם התחלה של משבר עולמי?

תמיר חכמוף |

האזהרה של ג’יימי דיימון: "כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה", כבר הפכה לאמרת השבוע בוול סטריט. שתי פשיטות רגל, אחת של Tricolor בתחום המימון לרכב והשנייה של First Brands בתחום חלקי הרכב, חשפו בעיות באשראי הצרכני ובתיאבון הסיכון של מלווים קטנים. מה שהתחיל כשני מקרים נקודתיים התפתח לחשש רחב יותר. לכן עולה השאלה, האם אלה רק סימנים ראשונים לסדקים עמוקים יותר במערכת האשראי?

אבל הפעם, החשש לא נשאר בארה״ב. באירופה צפויה להיפתח עונת הדוחות של הבנקים, יוניקרדיט, ברקליס, לוידס ונטווסט, והפוקוס עובר לבדיקת איכות תיקי האשראי. בשישי נרשמו ירידות חדות במדד הבנקים האירופי, אחרי שבריטניה הודיעה כי לוידס תרשום פגיעה של כמעט 2 מיליארד ליש״ט בעקבות מכירות מטעות של הלוואות רכב. השוק הופך דרוך כאשר המשקיעים מפחדים מבעיות חבויות, והבנה שגם באירופה ייתכן שהחגיגה נגמרת.

ברקע, אנליסטים בגולדמן סאקס טוענים שהתגובה החריפה בשוק נובעת יותר מפחד מאשר מגיעה כלכלית. לטענתם, ההפסדים בבנקים האזוריים מתונה יחסית, סביב 5% בלבד מהרווח השנתי, אך ההשפעה בשוק הייתה מהותית, כאשר מניות הבנקים האזוריים ירדו יותר מ-6%, ומדד ה-VIX, שמודד את רמת הפחד, רשם את הקפיצה החדה ביותר מאז אפריל.

בגולדמן מזהירים שייתכן שהמקרים האחרונים הם לא האחרונים, אלא תוצאה של התרופפות הדרגתית בסטנדרטים של אשראי, במיוחד בבנקים הקטנים יותר שניסו לצמוח דרך הלוואות בסיכון גבוה. ברגע שהריבית נותרה גבוהה זמן רב מדי, אותם תיקי אשראי מתחילים להראות סימנים של לחץ. לכן, גם אם אין כאן משבר מערכת רחב, המשקיעים חוששים שאלה רק הסימנים הראשונים של בעיה עמוקה יותר, כזו שיכולה לזלוג מהמערכת האמריקאית לאירופית, ואולי בהמשך גם לשווקים המתעוררים.

בשורה התחתונה

כרגע זה נראה כמו עצבנות של המשקיעים ולא כמו משבר. אחרי תקופה ארוכה של ריבית גבוהה, מרווחים שנשחקים ולחץ על איכות האשראי, גם אירוע נקודתי קטן מספיק כדי להדליק נורה אדומה. תחושת חוסר הנוחות שמתחילה במקרה אחד כבר כאן, ועשויה להתפשט לשאר המערכת ככל ויתגלו עוד בעיות.