חברות התעופה: הוצאות גבוהות יאפילו על ביקושי שיא ויפגעו בשורה התחתונה
ב-11 ביולי, יום חמישי השבוע, תפרסם חברת דלתא DELTA AIR LINES , חברת התעופה הרווחית ביותר בארצות הברית, את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של שנת 2024, ובכך תפתח את עונת הדוחות עבור סקטור חברות התעופה. חברת יונייטד אירליין UNITED AIRLINES וחברת אמריקן אירליין AMERICAN AIRLINES תדווחנה בשבוע שלאחר מכן.
הדוחות מגיעים על רקע ביקושי שיא לטיסות, שכבר עקפו בהרבה את אלו של לפני הקורונה. על פי מנהל התעופה של ארצות הברית ביום ראשון השבוע נרשם שיא של 3 מיליון נוסעים ביום אחד. בכל זאת, האנליסטים לא אופטמיים במיוחד לגבי התוצאות הכספיות של חברות התעופה. הסיבה? מספר המושבים שנמכרו אמנם מטפס, אך התחרות מכבידה על המחירים, וההוצאות עולות אף יותר.
ראשית, האינפלציה משפיעה בהחלט על מבנה העלויות של חברות התעופה. כך, עלות כוח העבודה והוצאות נוספות כמו מחיר הדלק יכבידו על שורת ההוצאות. גורם נוסף שמכביד על חברות התעופה מגיע מצד חברות המטוסים. בואינג מתמודדת עם אינסוף בעיות בטיחות בייצור על רקע כמה אסונות וכמעט אסונות בשנים האחרונות, ואף עומדת בפני תביעות וחקירות פליליות. הבעיות הללו מקשות על הייצור, וכך גם המתחרה הגדולה, אירבוס, שנהנית מהצרות של היריבה מתקשה להתמודד עם הביקוש העודף. בנוסף, תקלה שנתגלתה לאחרונה במנועים מתוצרת חברת RTX הביאה לקרקוע של עשרות מטוסים (והפסד של כ-3 מיליארד דולר ל-RTX). התוצאה היא שנוצר מחסור במטוסים בכלל, ובמטוסים חדשים בפרט. מטוסים חדשים נהנים מהוצאות תחזוקה פחותות והם יעילים יותר מבחינת צריכת הדלק – אחת ההוצאות הגדולות ביותר של חברות התעופה. שוב, פגיעה ברמת הרווחיות של החברות.
למרות הבעיות מצד אספקת וזמינות המטוסים, חברות התעופה בארצות הברית הצליחו להגדיל את כמות המושבים הזמינים ב-6% ביולי לעומת החודש המקביל אשתקד. אך למרות העליה בביקוש ובהיצע המושבים, התחרות הגוברת שומרת על מחירים נמוכים יחסית. המחירים ביולי השנה היו נמוכים ב-8% לעומת יולי בשנה הקודמת. חברת Hopper העוקבת אחר מחירי הטיסות פרסמה כי טיסות מארצות הברית לאירופה בחודש יוני האחרון עלו בממוצע 892 דולר, לעומת 1065 דולר שנה קודם לכן. גם במאי המחירים היו נמוכים בכ-6% לעומת שנה קודם לכן. כך למרות עליה במספר הנוסעים, חלק מהחברות מדווחות על הכנסות נמוכות יותר.
- אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוצאה היא שמניות חברות התעופה נמצאות תחת לחץ. מדד ה- NYSE Arca Airline Index העוקב אחר 16 חברות תעופה בארצות הברית ירד בכ-16% מתחילת השנה לעומת עלייה בשיעור דומה של מדד ה-SP500. דלתא, אחת המניות האהובות על האנליסטים בוול סטריט, עם 18 המלצות קניה או קניה חזקה ובלי אף המלצה נמוכה יותר מקניה, דווקא עלתה ב-15% מתחילת השנה, בדומה לחברת יונייטד שעלתה בכ-13%. אמריקה, לעומת זאת, אירליין איבדה 20% מתחילת השנה, כך גם חברות לאו קוסט רבות שהן חברות הפסדיות כרגע, רשמו ירידות משמעותיות.
החברות עצמן מצפות לרבעון לא קל. בסוף מאי חתכה חברת אמריקן אירליין את תחזית ההכנסות והרווח לרבעון השני. "ההיצע המקומי יחד עם חסור איזון מצד הביקוש הובילו לתמחור מקומי נמוך יותר ממה שצפינו" אמר מנכ"ל החברה רוברט איסום. "ישנם יותר מבצעי הנחות לעומת מה שראינו שנה קודם לכן. כעת, היכולת של התעשייה צפויה לרדת בחצי השני של השנה, וזה אמור לעזור". גם חברת סאות'ווסט אירליינס חתכה את הצפי לקראת דוחות הרבעון ומציינת כסיבה את "שינוי תבניות הביקוש". חברת דלתא היא, כאמור, החברה המעודפת על האנליסטים בסקטור, אך גם היא דיווחה באפריל על ירידה צפויה ברווח. החברה צופה רווח מתואם של 2.2 עד 2.5 דולר למניה לעומת רווח מתואם של 2.68 דולר למניה ברבעון המקביל.
בכל זאת האנליסטים אוהבים את המנייה. החברה עברה מהפכה בשנים האחרונות, החל משיפור בפרטים הקטנים כמו יציאת טיסות בזמן ואמינות במשלוח כבודה – מה שכולנו מצפים לו כשאנחנו משתמשים בשירותי חברות התעופה. החברה זכתה במקום הראשון בדיוק בשנה האחרונה, עם יותר מ-80% מהטיסות שמגיעות בזמן. היא גם מצליחה למתג את עצמה כחברת טיסות הפרמיום של ארצות הברית. הלקוחות העשירים יותר שצורכים מוצרי פרימיום עם רווחיות גבוהה יותר מעדיפים על פי רוב את דלתא. החברה מקפידה להוסיף יותר מושבי פרימיום לטיסות שלה, כך שתמורת כמה סנטימטרים נוספים היא גובה עוד כ-300 דולר למושב בממוצע, ועד 3000 דולר נוספים למושבים במחלקת העסקים. בנוסף החברה פותחת אזורי לובי יוקרתיים בשדות התעופה, האחרון שבהם לובי ענק בשדה התעופה ג'ון קנדי בניו יורק הכולל, מסעדות, חדרי מנוחה עם מיטות בגודל מלא, ספא, עיצוב יוקרתי ועוד. היא צפויה לפתוח מתקנים דומים גם בבוסטון ולוס אנג'לס השנה.
- שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי
- IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
התוצאה היא שהחברה מפיקה את הרווח הגדול ביותר מכל כסא שנמכר מבין כל חברות התעופה. תזרים המזומנים החופשי צפוי לזנק השנה בכ-50% ולהגיע לעד 4 מיליארד דולר. חברת יונייטד נוקטת באסטרטגיה דומה, וגם היא נהנית ממונטום חיובי, בניגוד לחברות אחרות בסקטור.
B2 (X)10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות
הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.
הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה
המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר.
1 # ארצות הברית
תקציב ביטחון: 997 מיליארד
דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)
- ארה"ב פורסת מערכת THAAD בישראל - איך השווקים יגיבו?
- לוקהיד מרטין עקפה את הציפיות ועדכנה תחזיות - המניה עולה ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים.
סקוט בסנט; קרדיט: יוטיובשר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי
שר האוצר סקוט בסנט הודיע על פריצת דרך בשיחות הסחר עם סין. במקביל טראמפ במלזיה חתם על הסכם על מינרלים קריטיים
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך את ביקורו באסיה כשבהמשך הוא ייפגש עם נשיא סין. עוד קודם למפגש מתקיימות שיחות "ריכוך" כדי להגיע למסגרת על הסכמי סחר ונראה שהשיחות מצליחות. שר האוצר סקוט בסנט הודיע כי הושגה מסגרת הבנות בסוגיות הסחר בין ארה"ב לסין. לדבריו, מדובר בהתקדמות מהותית שתוצג לדיון בין טראמפ לנשיא הסיני שי ג'ינפינג, במסגרת הפגישה הצפויה בקרוב.
לפי בסנט, הצדדים גם קיימו שיחות מעמיקות על ייבוא חקלאי, מה שמצביע על כוונה לכלול רכיבי מדיניות מזון במסגרת ההסכמות. בשלב זה לא פורסמו פרטים על ההיקף או היישום המלא של ההבנות, אך גורמים בבית הלבן הדגישו כי מדובר בהישג של ממש לקראת הסכם מלא. בסנט אמר לעיתונאים "הגענו למסגרת מאוד מוצלחת עבור הפגישה בין שני המנהיגים. התקיימו גם דיונים משמעותיים במיוחד בנוגע לרכישות חקלאיות - תחום חשוב לשני הצדדים".
מדובר כמובן בחדשות טובות לשווקים. העימות בין ארה"ב וסין היה הקשה ביותר מבין כל עימותי הסחר. מלחמת הסחר החלה באפריל כשטראמפ מימש את איומו והטיל מכסים על כל מדינות העולם בטענה שהכלכלה האמריקאית נפגעת מכך שהיא מאפשרת לכל העולם להכניס אליה מוצרים ללא מכס, בעוד שזה לא פועל בכיוון ההפוך. מעבר לכך, טראמפ הדגיש בעיקר את הפגיעה ביצרניות המקומיות, והסביר כי המכסים יעזרו לתעשייה מקומית במקביל ללחץ גדול על מדינות ותעשיות גדולות להעביר ייצור לארה"ב. מאז היו הרבה טלטלות, אבל במבחן התוצאה, טראמפ השיג מכסים מינימליים עולמיים של 15%, יש מקומות שזה כמובן יותר, על פי בדיקה של הבית הלבן מדובר בשיעור מכס ממוצע של קרוב ל-20%.
- בסנט וגריר תוקפים את סין על המתכות – למה טראמפ ושי יתנהגו בסוף כאילו לא קרה כלום?
- סקוט בסנט: "300 מיליארד דולר ממכסים? זו כנראה הערכה נמוכה מדי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, חברות תרופות ושבבים חתמו על הסכמים גדולים להעברה והאצה של פעילות ייצור בארה"ב. וזה עוד לא נגמר, התהליך של הטלת המכסים והגדלת הפעילות היצרנית בארה"ב נמשך, כך שנראה שבינתיים מדובר על הישג מבחינת הממשל האמריקאי שרצה להגדיל את הקופה ולהקטין את הגירעון המסחר השוטף.
