דלתא איירליינס
צילום: דלתא איירליינס
לקראת הדוחות

חברות התעופה: הוצאות גבוהות יאפילו על ביקושי שיא ויפגעו בשורה התחתונה

חברות התעופה מדווחות על ביקושי שיא, אך התחרות הגוברת מורידה את מחירי הטיסות במקביל לעלויות תפעוליות גבוהות; מהן החברות המועדפות על האנליסטים בתחום, ומה צפוי בדוחות הרבעוניים?
גיא טל |

ב-11 ביולי, יום חמישי השבוע, תפרסם חברת דלתא DELTA AIR LINES , חברת התעופה הרווחית ביותר בארצות הברית, את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של שנת 2024, ובכך תפתח את עונת הדוחות עבור סקטור חברות התעופה. חברת יונייטד אירליין UNITED AIRLINES וחברת אמריקן אירליין AMERICAN AIRLINES  תדווחנה בשבוע שלאחר מכן.

 

הדוחות מגיעים על רקע ביקושי שיא לטיסות, שכבר עקפו בהרבה את אלו של לפני הקורונה. על פי מנהל התעופה של ארצות הברית ביום ראשון השבוע נרשם שיא של 3 מיליון נוסעים ביום אחד. בכל זאת, האנליסטים לא אופטמיים במיוחד לגבי התוצאות הכספיות של חברות התעופה. הסיבה? מספר המושבים שנמכרו אמנם מטפס, אך התחרות מכבידה על המחירים, וההוצאות עולות אף יותר.

 

ראשית, האינפלציה משפיעה בהחלט על מבנה העלויות של חברות התעופה. כך, עלות כוח העבודה והוצאות נוספות כמו מחיר הדלק יכבידו על שורת ההוצאות. גורם נוסף שמכביד על חברות התעופה מגיע מצד חברות המטוסים. בואינג מתמודדת עם אינסוף בעיות בטיחות בייצור על רקע כמה אסונות וכמעט אסונות בשנים האחרונות, ואף עומדת בפני תביעות וחקירות פליליות. הבעיות הללו מקשות על הייצור, וכך גם המתחרה הגדולה, אירבוס, שנהנית מהצרות של היריבה מתקשה להתמודד עם הביקוש העודף. בנוסף, תקלה שנתגלתה לאחרונה במנועים מתוצרת חברת RTX הביאה לקרקוע של עשרות מטוסים (והפסד של כ-3 מיליארד דולר ל-RTX). התוצאה היא שנוצר מחסור במטוסים בכלל, ובמטוסים חדשים בפרט. מטוסים חדשים נהנים מהוצאות תחזוקה פחותות והם יעילים יותר מבחינת צריכת הדלק – אחת ההוצאות הגדולות ביותר של חברות התעופה. שוב, פגיעה ברמת הרווחיות של החברות. 

 

למרות הבעיות מצד אספקת וזמינות המטוסים, חברות התעופה בארצות הברית הצליחו להגדיל את כמות המושבים הזמינים ב-6% ביולי לעומת החודש המקביל אשתקד. אך למרות העליה בביקוש ובהיצע המושבים, התחרות הגוברת שומרת על מחירים נמוכים יחסית. המחירים ביולי השנה היו נמוכים ב-8% לעומת יולי בשנה הקודמת. חברת Hopper העוקבת אחר מחירי הטיסות פרסמה כי טיסות מארצות הברית לאירופה בחודש יוני האחרון עלו בממוצע 892 דולר, לעומת 1065 דולר שנה קודם לכן. גם במאי המחירים היו נמוכים בכ-6% לעומת שנה קודם לכן. כך למרות עליה במספר הנוסעים, חלק מהחברות מדווחות על הכנסות נמוכות יותר.

 

התוצאה היא שמניות חברות התעופה נמצאות תחת לחץ. מדד ה- NYSE Arca Airline Index העוקב אחר 16 חברות תעופה בארצות הברית ירד בכ-16% מתחילת השנה לעומת עלייה בשיעור דומה של מדד ה-SP500. דלתא, אחת המניות האהובות על האנליסטים בוול סטריט, עם 18 המלצות קניה או קניה חזקה ובלי אף המלצה נמוכה יותר מקניה, דווקא עלתה ב-15% מתחילת השנה, בדומה לחברת יונייטד שעלתה בכ-13%. אמריקה, לעומת זאת, אירליין איבדה 20% מתחילת השנה, כך גם חברות לאו קוסט רבות שהן חברות הפסדיות כרגע, רשמו ירידות משמעותיות. 

 

החברות עצמן מצפות לרבעון לא קל. בסוף מאי חתכה חברת אמריקן אירליין את תחזית ההכנסות והרווח לרבעון השני. "ההיצע המקומי יחד עם חסור איזון מצד הביקוש הובילו לתמחור מקומי נמוך יותר ממה שצפינו" אמר מנכ"ל החברה רוברט איסום. "ישנם יותר מבצעי הנחות לעומת מה שראינו שנה קודם לכן. כעת, היכולת של התעשייה צפויה לרדת בחצי השני של השנה, וזה אמור לעזור". גם חברת סאות'ווסט אירליינס חתכה את הצפי לקראת דוחות הרבעון ומציינת כסיבה את "שינוי תבניות הביקוש". חברת דלתא היא, כאמור, החברה המעודפת על האנליסטים בסקטור, אך גם היא דיווחה באפריל על ירידה צפויה ברווח. החברה צופה רווח מתואם של 2.2 עד 2.5 דולר למניה לעומת רווח מתואם של 2.68 דולר למניה ברבעון המקביל.

בכל זאת האנליסטים אוהבים את המנייה. החברה עברה מהפכה בשנים האחרונות, החל משיפור בפרטים הקטנים כמו יציאת טיסות בזמן ואמינות במשלוח כבודה – מה שכולנו מצפים לו כשאנחנו משתמשים בשירותי חברות התעופה. החברה זכתה במקום הראשון בדיוק בשנה האחרונה, עם יותר מ-80% מהטיסות שמגיעות בזמן. היא גם מצליחה למתג את עצמה כחברת טיסות הפרמיום של ארצות הברית. הלקוחות העשירים יותר שצורכים מוצרי פרימיום עם רווחיות גבוהה יותר מעדיפים על פי רוב את דלתא. החברה מקפידה להוסיף יותר מושבי פרימיום לטיסות שלה, כך שתמורת כמה סנטימטרים נוספים היא גובה עוד כ-300 דולר למושב בממוצע, ועד 3000 דולר נוספים למושבים במחלקת העסקים. בנוסף החברה פותחת אזורי לובי יוקרתיים בשדות התעופה, האחרון שבהם לובי ענק בשדה התעופה ג'ון קנדי בניו יורק הכולל, מסעדות, חדרי מנוחה עם מיטות בגודל מלא, ספא, עיצוב יוקרתי ועוד. היא צפויה לפתוח מתקנים דומים גם בבוסטון ולוס אנג'לס השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התוצאה היא שהחברה מפיקה את הרווח הגדול ביותר מכל כסא שנמכר מבין כל חברות התעופה. תזרים המזומנים החופשי צפוי לזנק השנה בכ-50% ולהגיע לעד 4 מיליארד דולר. חברת יונייטד נוקטת באסטרטגיה דומה, וגם היא נהנית ממונטום חיובי, בניגוד לחברות אחרות בסקטור. 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.