הלחץ באיטליה מחריף - תשואת האג"ח ל-10 שנים טסה בפראות

התשואות על האג"ח האיטלקיות מזנקות, מדד הפחד מזנק 17%; אנליסט: "החשש מהתפצלות איטליה מגוש האירו לא יעלם גם אחרי הקמת ההמשלה ואולי אף יגבר"
גיא בן סימון | (2)
חוסר יציבות גוש האירו ממשיך לעלות לכותרות גם היום בעוד התשואות על האג"ח האיטלקי לטווח של שנתיים קופצות לשיא שלא נראה מאז ספטמבר 2013; התשואה על האג"ח ל-10 שנים טסה בפראות בעוד 16% ונסחרת בתשואה לפדיון של מעל 3%, הבורסות במילאנו ובמדריד מאבדות כ-2.8%; בגרמניה מדד הדאקס מאבד 1.2%; האירו מאבד 0.7% מול הדולר במהלך חד ונסחר בשפל של 10 חודשים; החוזים העתידיים בוול סטריט מאבדים עד 0.7%; ומדד הפחד מזנק 17%. "השווקים נמצאים במצב של קודם כל למכור ואחר כך לשאול שאלות", אמר ריצ'רד קלי מבנק אוף לונדון. ואכן, בזמן שהשווקים מגיבים מהר, נראה כי ייקח זמן עד שתתבהר התמונה הפוליטית. אתמול מונה בכיר לשעבר בקרן המטבע לראש ממשלת המעבר עד הבחירות ונראה כי רק בספטמבר התמונה תתבהר. עם זאת, לצד חוסר היציבות הפוליטית, כעת עולה החשש לגידול משמעותי בגירעון שיוביל להורדת הדירוג של המדינה, מה שעשוי לשנות את כללי המשחק. נזכיר כי איטליה כבר קיבלה אזהרת דירוג מסוכנות הדירוג מודי'ס העולמית. אם הדירוג, שעומד כעת על BBB, ירד שתי דרגות, ה-ECB לא יוכל לקנות את האג"ח האיטלקיות. נזכיר כי הסיוע למדינות בגוש האירו נשענן על קיצוצים בתקציב שיכתיב גוש האירו. במידה והממשלה לא תשתף פעולה, היא לא תקבל סיוע, ובאיטליה לא ברור כעת מי יהיה זה שאמור לשתף פעולה. (הבועה הגדולה בהיסטוריה בדרך להיחשף בהמשך השנה - לכתבה המלאה) בתוך כך, נגיד הבנק המרכזי של איטליה, איגנזיו ויסקו, הזהיר היום כי כל מהלך שיחליש את מצבה הפיננסי של המדינה עלול לפגוע באמון הציבור ובתוצאות הרפורמות שבוצעו עד כה.  עפר קליין, הראל: "תשואות האג"ח של ממשלת איטליה נסקו (וגם פרמיית ה‑CDS), והפער ביניהם לבין שאר המדיניות (במיוחד גרמניה) התרחב במהירות לרמתו הגבוהה ביותר מזה כשנה וחצי. הדיווחים ביממה האחרונה על אפשרות לבחירות חוזרות אינם תומכים בירידה בסיכון על רקע התחזקות אפשרית של המפלגות הפופוליסטיות האנטי-אירופאיות". "החולשה (היחסית) באינדיקאטורים מגוש האירו, בשילוב המשך העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה, וההשפעה השלילית על תשואות שאר המדינות מקטינים את האפשרות שתוכנית הרכישות של הבנק המרכזי תסתיים בסוף הרבעון השלישי השנה. להערכתנו, גברו הסיכויים שהבנק יבחר להאריכה עד לסוף השנה, אך בסכום נמוך יותר (לעומת 30 מיליארד אירו בחודש כרגע) ודוחים עוד יותר את העלאת הריבית. הנתונים תומכים בהמשך היחלשות האירו". פער התשואות איטליה Vs גרמניה:    בתוך כך, מניות שני הבנקים האיטלקיים אוניקרדיט ואינטסה סאנפאולו משלימים נפילה של 20%  תוך שבועיים. לדברי רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים, לאומי שוקי הון: "הלחץ על הבנקים האיטלקיים עולה בגלל כמה גורמים שחוברים יחד. הבנקים מחזיקים 345 מיליארד אירו של אג"ח ממשלת איטליה, לצורך העניין ההון העצמי של שני הבנקים הגדולים באיטליה הוא 112 מיליארד אירו. ממשלה פופוליסטית צפויה להגדיל את הגירעון ולחרוג מהמגבלות שמציב האיחוד האירופאי, במקרה כזה תיתכן הפחתת דירוג למדינה וגם לבנקים. החרפת הפגיעה הכלכלית תפחית את מחירי ההלוואות הרעות ותאלץ את הבנקים להגדיל את המחיקות. קשה לראות כרגע טריגר שיחזיר את השקט לאיטליה, גם כאשר תקום ממשלה וימונה ראש ממשלה הבעיות ייותרו על כנן בגלל המדיניות הצפויה של הגדלת הגירעון. החשש מהתפצלות איטליה מגוש האירו לא יעלם גם אחרי הקמת ההמשלה ואולי אף יגבר. אנחנו לא רואים בירידות האחרונות באיטליה הזדמנות קנייה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מיקי 29/05/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
    תתעסקו בבוץ הכלכלי שלכם ותפסיקו עם חרם על ישראל. אתם שונאים אותנו ולא נשכח ךכם מה שעשיתם לנו בשואה. מה שעם איטליה זה פתיח אז תקנו בזול אהטיח כי לא יישאר לכם כסף לאכול במסעדה. דהדהדה וחהחהחה...
  • עורבני 30/05/2018 13:01
    הגב לתגובה זו
    קל לנו לדבר מכיוון שאנחנו חזקים כלכלית וצבאית מכל מי שנמצא סביבנו במרחב שלנו. אך משברים באירופה יכולים לגרום לתגובות שרשרת שישפיעו עלינו כלכלית... בנוסף, עדיף שאיטליה תשאר במצב כלכלי סביר. איטליה לא יציבה כלכלית תדע להפוך לאיטליה לאומנית. אולי זה טוב ואולי זה לא. חוץ מזה. נחמד ללכת לטייל פעם בכמה שנים ברומא. רצוי שזה יישאר ככה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.